וול סטריט ירוקה כבר 7 ימים ברציפות. מה גורם לכך?

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות נאות מתחילת החודש, בין השאר, בזכות ציפיות השוק כי התנאים הכלכליים מבשילים להורדת ריבית • האם הפד באמת סיים את העלאות ומה צפוי בהמשך למדדים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

האם אנחנו בפתחו של עוד ראלי בארה"ב? אם מסתכלים על הנתונים, נראה שכן. מדד הנאסד"ק בארה"ב עולה בחדות ומחילת נובמבר הוא התחזק ב-6.14%. גם שאר המדדים עלו בחדות: מדד ה-S&P 500 התחזק ב-4.4% מתחילת החודש ומדד הדאו ג'ונס עלה ב-3.3%. אחרי שסגרו את שבוע המסחר החזק מתחילת השנה בשבוע שעבר, כעת המדדים המובילים בוול סטריט משלימים 7 ימי מסחר רצופים של עליות.

ניתוח | הפנסיות של הציבור נכנסות מתחת לאלונקה של מימון הוצאות המלחמה 
ניתוח | רצה למכור דירות בת"א ב־8 מיליון שקל: הגורמים שהובילו לנפילה של חנן מור 

גם תשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב יורדות מאז תחילת נובמבר, ונסחרות בתשואה נמוכה מאז השיא אליו הגיעו בחודש שעבר (4.6% לעומת 5%). למה זה קורה והאם הראלי צפוי להמשיך?

 

שוק העבודה מתקרר

שני הפרמטרים שתמכו בעליות בוול סטריט היו החלטת הריבית של הפד ונתוני שוק העבודה בארה"ב. יו"ר הפד ג'רום פאוול הדגיש ביום רביעי כי הורדת הריבית בארה"ב תתרחש ככל הנראה כאשר שוק התעסוקה יצביע על התמתנות והקלה. הנתונים, שפורסמו יומיים לאחר מכן, הצביעו על כך ששוק העבודה בארה"ב החל להתמתן לאחר עליות הריבית החדות בשנה וחצי האחרונות, ושהורדת הריבית בארה"ב עשויה להגיע קרוב יותר מהצפוי.

"השוק החל לתמחר בסבירות גבוהה יותר כי הפד יתחיל להוריד את הריבית במחצית הראשונה של 2024, לאחר הודעת הריבית ה'יונית' של הפד", מסביר לגלובס מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. "נתוני התעסוקה שהראו כי שוק התעסוקה מתחיל להתקרר הובילו להתקרבות מועד התחלת הורדת הריבית, ולכך שהשווקים מגלמים עתה כי הריבית תרד ב- 2024 בכ-100 נקודות בסיס (כ-1% - א.כ)".

בנוסף, נראה שרמת הסיכון הכללית יורדת, מחירי הנפט לא עלו בחדות בעקבות המלחמה בישראל ובעולם מעריכים כי המלחמה לא תתפתח לאזורית. "בשווקים מעבר לים מתמחרים 'נחיתה רכה' של הכלכלה, במידה והאינפלציה לא תעלה שנית", מוסיף שפריר.

מחכים להורדת הריבית

עם זאת, בבנק המרכזי האמריקאי לא בטוחים באותה מידה שתתחרש הורדת ריבית כבר ב-2024. חברי הפד דיברו בערוצי התקשורת בארה"ב בימים האחרונים, והדהדו את דברי פאוול מנאומו בהחלטת הריבית האחרונה. "האינפלציה עדיין גבוהה ולא ניתן לדעת לאן יפנו פני הדברים", אמרו. באתר ה-CME , שמציג את הערכות השוק להחלטות הריבית הבאות, ניתן לראות שגם בשוק יש עוד כאלו שחושבים שהפד לא סיים. כך, בעוד ש-90% מהמרים שבדצמבר הריבית תישאר ללא שינוי, 10% חושבים שישנה אפשרות להעלאה.

אחד הגורמים הבולטים שהפד אינו בטוח לגביהם, היא עליית התשואות באג"ח האמריקאי בסוף אוקטובר. עליית התשואות יכולה להיחשב כעליית ריבית בפני עצמה, שכן היא מעודדת את השוק לחסוך ולהשקיע לאור התשואה הגבוהה בהשקעה סולידית כמו איגרת חוב. עם זאת, בכירת הפד מישל באומן אמרה השבוע ש"עוד מוקדם להעריך את השפעות התשואות". מאז החלטת הריבית האחרונה, תשואות האג"ח לטווחים השונים ירדו ונראה שעליית הריבית נמצאת שוב על הפרק בשל כך.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי, אומר כי "פאוול כרגע יכול לאפשר לעצמו הפוגה מעליות ריבית, והוא תולה במידה מסוימת את המשך הירידה באינפלציה בהאטה בפעילות כתוצאה מהקשחת התנאים הפיננסים והירידה בתשואות, ששקולות להעלאת ריבית. לכן, השיפור המהיר שנרשם בתנאים הפיננסים במהלך השבוע האחרון, אינו מהווה התפתחות רצויה מבחינת הפד, ובמידה ונתוני האינפלציה לא יצביעו על המשך ירידה, העלאת ריבית תעלה מחדש על הפרק".

תשואות האג"ח הן דו כיווניות, מצד אחד הירידה בתשואות יכולה להצביע על הקשחת מדיניות הפד בעתיד הקרוב, מנגד, קיים מתאם חזק בין ירידת התשואות ועליית המניות בוול סטריט ושיפור הסנטימנט בשווקים. ירידה בתשואות של איגרות החוב יכולה להוביל את בכירי הפד להבנה שהקשחת המדיניות היא נצרכת ולהעיב על הצפי החיובי בשווקים.

זווית הצמיחה

קצב הצמיחה של ארה"ב הפתיע ברבעון השלישי והגיע לקצב שנתי של 4.9%. עם זאת, על פי הערכות, הצמיחה צפויה להתמתן בהמשך. גוזלן מוסיף כי המיקוד של השוק הוא כרגע על גובה הריבית ולא על הצמיחה: "חולשת הנתונים הכלכליים האחרונים והתרווחות שוק התעסוקה הביאו לעלייה במניות בעקבות הצפי לעצירת העלאות הריבית. הדבר מבטא בכך שהשוק מתמקד בריבית הגבוהה ואינו חושש מהצפי להתמתנות בצמיחה בארה"ב". עם זאת, בפד מבינים כי הבאת האינפלציה בארה"ב אל עבר יעד הפד, העומד על 2% בממוצע, ידרוש האטה נוספת במשק, שעלולה להביא להתקררות בפעילות הכלכלית.

גוזלן מסביר כי היחלשות הכלכלה האמריקאית כעת נתפסת כדבר חיובי ומועיל לשווקים, אך "ככל שהכלכלה תאט הפוקוס יכול להשתנות והשווקים יתמקדו בחשש ממיתון. אם הכלכלה תתקרר באופן מתון בלבד, הדבר ישמח את השווקים ויגביר את הנסיקות בשווקים. אך האטה חמורה מדי עלולה לשנות את פני התמונה".