הנה מה שיודעים על מירה מוראטי, המנכ"לית הזמנית של OpenAI

היא מביאה איתה ניסיון נרחב בפיתוח מוצר ובניהול כשהיא נכנסת לנעליו של סם אלטמן

מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey
מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey

בחודש שעבר, ראיינתי את סם אלטמן ומירה מוראטי מ-OpenAI. כעת, היא מתיישבת בכסא שלו (כשברקע דיווחים על דיונים בחברה סביב השבתו לתפקיד המנכ"ל). מי יכל אז לחזות את זה? בטח לא הם.

בגיל 38 בלבד הוא נחשב לאיש המשפיע ביותר לעתיד האנושות, עד שאמש הודח במפתיע
זה הישראלי לשעבר שעומד מאחורי ההדחה המפתיעה ב-OpenAI

בתור אחד המנהלים הבולטים ביותר של עולם הטכנולוגיה, ההדחה של אלטמן מ-OpenAI זעזעה את עולם העסקים והטכנולוגיה ביום שישי. היא גם הציבה את מנהלת הטכנולוגיה הראשית של החברה, מוראטי, בתפקיד הגדול והמפחיד ביותר של המגזר: להוביל את חלוצת הבינה המלאכותית, מבלי לשבש את החיים כפי שאנו מכירים אותם.

מועצת המנהלים של חברת הבינה המלאכותית קראה למוראטי, מהנדסת בטסלה לשעבר, בת 34, למנכ"לית זמנית, לאחר שהדיחה את אלטמן, שלדבריה לא "היה גלוי באופן עקבי בתקשורת שלו" איתם.

בציוץ שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר), אמר אלטמן שאירועי יום שישי היו "בלתי צפויים". גרג ברוקמן, נשיא ומייסד שותף של OpenAI, התפטר לאחר שהחברה הודיעה על עזיבתו של אלטמן. אין ספק: הוא ואלטמן היו קריטיים להצלחתה הטכנולוגית והפיננסית האחרונה של החברה, ושאלות רבות נותרו לגבי עתידה.

לעת עתה, כל העיניים נשואות למוראטי, שנולדה באלבניה והצטרפה ל-OpenAI ב-2018. מוראטי, בוגרת מכללת דארטמות' לשנת 2012, הובילה בעבר את העיצוב, הפיתוח וההשקה של דגם X ושל כלי רכב אחרים בטסלה. מועצת המנהלים של OpenAI אמרה ביום שישי בהצהרה כי כהונתה הארוכה וההיכרות של מוראטי עם כל ההיבטים של החברה הופכים אותה ל"כשירה באופן ייחודי לתפקיד" של מנכ"לית זמנית.

פגשתי את מוראטי מספר פעמים, והפעם הראשונה הייתה מוקדם יותר השנה. באותה שיחה ראשונית, היה ברור שהיא מעורבת עמוקות בפיתוח המוצר ובתפעול השוטף של OpenAI.

הנה מה שלמדתי על מוראטי.

היא אשת מוצר.

מ-GPT-3.5 ל-GPT-4 ל-GPT-4 Turbo שהוכרז לאחרונה, דגמי השפה הגדולים של OpenAI התפתחו במהירות מאז השחרור הציבורי של ChatGPT לפני שנה בלבד. מוראטי פיקחה על צוותי המוצר והמחקר האחראים על הכל. היא גם מנהלת את הצוותים המריצים את ChatGPT, מחולל התמונות Dall-E ו-Whisper, כלי לזיהוי דיבור.

בדיונים שלי עם מוראטי, שמעתי אותה חוזרת על תמה אחת: בינה מלאכותית לא צריכה להיות מוגבלת לפרויקטי מחקר.

"אני לא חושבת שבניית הטכנולוגיה במעבדה - בוואקום ללא מגע עם העולם האמיתי ועם החיכוך שאתה רואה עם המציאות - היא דרך טובה לפרוס אותה בבטחה", אמרה במהלך הראיון שלי איתה ב-Tech Live באוקטובר.

יישום הטכנולוגיה בהדרגה, היא אמרה, הוא המפתח להבנה כיצד AI משפיע על שימושים ותעשיות מסוימות.

מירה מוראטי לצד סם אלטמן / צילום: ap, Barbara Ortutey
 מירה מוראטי לצד סם אלטמן / צילום: ap, Barbara Ortutey

היא גורמת לדברים לקרות.

אלטמן היה הפרונטמן ומגייס התרומות, אבל מאחורי הקלעים, מוראטי היה הליבה בביצוע עסקאות הטכנולוגיה והנתונים של OpenAI, כולל עם מיקרוסופט. ענקית התוכנה השקיעה 13 מיליארד דולר עבור 49% ממניות החברה, וגם שילבה את הטכנולוגיה של OpenAI ב-Bing ובמוצרים אחרים.

בציוץ שפרסם ב-X ביום שישי, אמר מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, שהוא נשאר "מחויב לשותפות שלנו, למירה ולצוות". נאדלה גם כתב לאחרונה על מוראטי עבור עיתון TIME, וזקף לזכותה שעזרה "להגדיל את החברה מסטארט-אפ לאחת מחברות הבינה המלאכותית החשובות בעולם".

הצוותים של מוראטי אחראיים להכשרת מודלים גדולים של שפה בהווה ובעתיד של OpenAI, מה שהופך אותה לחלק מהותי בהחלטות לגבי איזו דאטא ראויה לאימון - או אינה ראויה - שיכללו אותה וישלמו עבורה. חברות שונות, כמו מוציאים לאור וחברות מדיה, דרשו מחברות בינה מלאכותית לעבור תהליך של קבלת אישור ותשלום עבור השימוש בעבודותיהן כדי להכשיר דגמי בינה מלאכותית יוצרת.

מוראטי דיברה גם על החשיבות של שיפור ייחוס הנתונים, כדי ליידע אנשים מאיפה מגיעות תשובות שנוצרות באמצעות בינה מלאכותית.

היא לא מתחמקת מנושאי בטיחות של בינה מלאכותית.

מוראטי אוהבת לדבר על המטרה של OpenAI שהיא בינה כללית מלאכותית - או AGI - שבה מערכות AI חכמות כמו בני אדם. היא גם אוהבת לדבר על הגנה על האנושות במסע הזה.

בראיון שלנו באוקטובר, היא אמרה שאין "פתרון יחיד" כדי למזער את הסיכונים. אילו נתונים משמשים במודלים, הכלים שפותחו במוצרים, מדיניות החברה והרגולציה הממשלתית הם כולם גורמים חשובים.

"אנחנו בהחלט אחראים לטכנולוגיות שאנחנו מפתחים ומוציאים שם", היא אמרה כששאלתי אותה של מי האחריות להגדיר בין תוכן אמיתי לבין תוכן שנוצר באינטרנט באמצעות בינה מלאכותית. OpenAI עובדת על כלי שיעזור לאנשים לזהות תמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית, היא הוסיפה.

"לפנינו משימה קשה לגלות מה הם החסרונות האלה, להבין אותם ולבנות את הכלים כדי למתן אותם", אמרה. נראה שכעת, המשימה של מוראטי הפכה למאתגרת עוד יותר.