תימן | בלעדי

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב

הספינה "גלקסי לידר", שנשאה כלי רכב מטורקיה בדרכה להודו ונמצאת בבעלות של הישראלי רמי אונגר, נחטפה בים האדום על ידי המיליציה של החות'ים, כשעליה כ-25 אנשי צוות לא ישראלים • גורמים בענף הרכב בישראלי מעריכים כי לחטיפת הספינה יהיו השלכות כלליות על כל התנועה הימית המסחרית באזור מזרח הים התיכון והים האדום

הספינה שנחטפה ע''י החותים ה-GALAXY LEADER / צילום: marinetraffic.com
הספינה שנחטפה ע''י החותים ה-GALAXY LEADER / צילום: marinetraffic.com

המיליציה החות'ית חטפה את ספינת "גלקסי", שבבעלות חברת "ריי", שבין השאר, בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר. הספינה, שנשאה כלי רכב מטורקיה בדרכה להודו, הותקפה בכוונה איראנית על ידי החות'ים בים האדום ונחטפה, כשעליה 25 אנשי צוות - איש מהם לא ישראלי. מיקומה האחרון אוכן סמוך לחופי תימן, אמש בשעה 13:03. 

לחטיפת הספינה להובלת רכב, שמוחכרת לחברת הספנות היפנית NYK, צפויות להיות השלכות לוואי כלכליות על כל התנועה הימית המסחרית באזור מזרח הים התיכון והים האדום, ובמיוחד בתחום הובלת הרכב. כך מעריכים גורמים בענף הרכב בישראל.

פרשנות | בזמן שמשרד התחבורה קורס, גם מירי רגב נערכת לוועדת החקירה אחרי המלחמה
כותרות העיתונים בעולם | שר החוץ של ירדן לא בטוח שישראל יכולה לנצח את חמאס. זו הסיבה 

נתיב ימי מרכזי למשלוח כלי רכב חדשים ממזרח אסיה

נתיב הספנות שבו נחטפה הספינה של חברת NYK הוא נתיב ימי מרכזי למשלוח כלי רכב חדשים ממזרח אסיה וממדינות המפרץ לאירופה ולהיפך, כאשר המשלוח הספציפי מכיל ככל הנראה כלי רכב של טויוטה, שיוצרו בטורקיה ויוצאו בחזרה לאסיה. בשנה רגילה עוברים בנתיב הזה ספינות עם מיליוני כלי רכב ובהן חלק גדול מכלי הרכב החדשים המיובאים לישראל. 

עוד לפני החטיפה חוו כל חברות התובלה, שמפעילות ספינות שעוברות באזור, עלייה דרמטית של עד פי עשרה ב"פרמיית ביטוח סיכוני המלחמה", שנגבית על ידי מבטחי הספנות הגדולים, שרובם מרוכזים בלונדון. בענף מעריכים כי כעת צפוי זינוק נוסף ומשמעותי בפרמיה הזו, שמחושבת כאחוז משווי המטען שמובילה האונייה. 

ההתייקרות היא משמעותית במיוחד בספינות להובלת הרכב מכיוון שספינות מודרניות יכולות לשאת עליהן עד 7,000 מכוניות בכל הובלה, שהשווי המצרפי שלהן יכול להגיע ליותר מ-100 מיליון דולר למשלוח במחירי שוק. התייקרות זו, שיכולה להגיע למאות דולרים לרכב, מתגלגלת בסופו של דבר למחירי הרכב ללקוחות. בנוסף, ייתכנו כעת עלויות נוספות כמו דרישה לליווי חמוש לכל הספינות, שעוברת באזור. בענף מעריכים כי ייתכנו גם ביטולים והסטות נתיבים של משלוחם כלי רכב, שכבר נמצאים בדרך לישראל או שאמורים היו לצאת. 

יש לציין כי לספינה עצמה שנחטפה, אין כל קשר ישראלי ישיר למעט היותה בבעלות של חברת הספנות של משפחת אונגר, שנחשבת לאחת החברת המובילות בעולם בהזמנה של בניית ספינות חדשות להובלת רכב והחכרתן לחברות ספנות. עם לקוחותיה נמצאות כמה מחברות הספנות הגדולות בעולם מקוריאה, אירופה וסין. בעבר כבר נפגעו ספינות להובלת רכב של משפחת אונגר באזור המזזרח התיכון כולל התקפה על הספינה "הליוס ריי" במרץ 2021 במפרץ עומן. התקפה זו יוחסה אז לאיראן. 

החטיפה מהווה גם איום על כלכלת טורקיה, שבה מיוצרות מדי שנה מאות אלפי כלי רכב שחלק לא מבוטל מהם מיוצא בחזרה לאסיה. זהו אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר של טורקיה.

לפני שלושה ימים: אזהרה חמורה מסכנה בים האדום

המיליציה של החות'ים הבטיחו הצהרה משמעותית היום (א') בשעה 18:00, זאת לאחר שלפני כשלושה שבועות הם הבטיחו לבצע פעולה מעין זו. 

ואכן, יש לציין כי רק לפני שלושה ימים פורסמה בערוצי המדיה של הספנות אזהרה חמורה ומיידית מטעם "גוף הביטחון הימי" - ISMC, שהוא קואליציה בין-לאומית, שמטרתה להבטיח תנועה ימית בטוחה באזור המזרח התיכון. באזהרה מה-16 בנובמבר נמסר כי "אנחנו ממשיכים להיות מודאגים מרמת הסיכון המוגברת באזור הים האדום. הגישה אל מיצרי בב-אל-מנדב (המיצרים בין תימן לחצי האי-ערב, או "קרן אפריקה") היא מסוכנת במיוחד". בהמלצה ממליץ גוף הביטחון כי "אם כי כלי השייט שלכם מאוים, אל תעצרו אותו ונסו להפוך למטרה קשה במיוחד באמצעות תמרון של האונייה". 

לאחר חטיפת הספינה, דובר צה"ל מסר כי "אירוע חטיפת ספינת המשא על ידי הח'ותים סמוך לתימן בדרום הים האדום הוא אירוע חמור מאוד ברמה העולמית. מדובר בספינה שיצאה מטורקיה בדרכה להודו עם צוות אזרחי בינלאומי, ללא ישראליים. לא מדובר בספינה ישראלית". 

ממשרד רה"מ נמסר כעת ש"אנו מגנים בתוקף את ההתקפה האיראנית נגד ספינה בינלאומית. האונייה בבעלות חברה בריטית המופעלת על ידי חברה יפנית, נחטפה באכוונה איראנית על ידי מיליציית הח'ותים בתימן. על סיפונה של האונייה 25 אנשי צוות מלאומים שונים, בהם: אוקראינים, בולגרים, פיליפינים ומקסיקנים. בספינה לא נכחו ישראלים. זהו מעשה טרור איראני נוסף אשר מבטא קפיצת מדרגה בתוקפנות של איראן כנגד אזרחי העולם החופשי, ומייצר משמעויות בינ"ל לגבי ביטחון נתיבי השייט העולמיים".  

זו לא הפעם הראשונה שמתבצעת חטיפה כזאת בציר הסחר הימי הקריטי בים האדום, המחבר בין אירופה לאסיה ועוברים בו 10% מנפח הסחורות העולמי. ב-2021, ישראל ומדינות נוספות האשימו את איראן שהכווינה פיצוץ בספינה בבעלו ישראלית בסמוך לחופי עומאן בדרום ערב, אך איראן הכחישה את ההאשמות.