שר החוץ של ירדן לא בטוח שישראל יכולה לנצח את חמאס. זו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה רוצה מרין לה פן מישראל, ראש ממשלת הונגריה בקמפיין החשוד בנרטיבים אנטישמיים והאיסלמופוביה בארה"ב גועשת • כותרות העיתונים בעולם  

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מה רוצה מרין לה פן מישראל, ראש ממשלת הונגריה בקמפיין החשוד בנרטיבים אנטישמיים וכלכלת מצרים נפגעת מהמלחמה.

מיפן ועד צ'ילה: המדינות שתומכות בישראל ובגדול 
האמן הסיני הנודע התבטא נגד ישראל, ופתיחת התערוכה נדחתה 

1ראש ממשלת הונגריה נחשד בקמפיין אנטישמי

קמפיין שלטי חוצות שפרסם לאחרונה מטעמו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מעלה חשש שאורבן משתמש שוב בנרטיבים אנטישמיים כדי לקדם את מטרותיו הפוליטיות, דיווח אמש הגארדיאן. במשך שנים קידם המנהיג ההונגרי את הרעיון שכוחות גלובליים זוממים להתערב בפוליטיקה של הונגריה, מה שעורר ביקורת על כך שהוא משתמש בנרטיבים אנטישמיים כדי להסיח את הדעת מהאתגרים של המדינה. הקמפיין הנוכחי מציג את אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות, ואלכס סורוס, בנו של ג'ורג' סורוס והיו"ר הנוכחי של קרן החברה הפתוחה (הרשת הפילנתרופית של סורוס האב), עם הסיסמה: "בואו לא נרקוד לפי המנגינה שלהם".

מתוך הגארדיאן, מאת לילי באייר. לקריאת הכתבה המלאה. 

2מה רוצה מרין לה פן מישראל?

אמש פרסם העיתונאי קלמנט גילו בלה מונד ניתוח מעמיק הדן באסטרטגיה של מרין לה פן, שעומדת בראש מפלגת האיחוד הלאומי, בענייני המלחמה ויכולתה לאמץ את מדיניותו של שארל דה גול ביחס לישראל. לפי גילו, אחרי המתקפה ב-7 באוקטובר, לה פן בחרה בבימוי הפסקה מהאנטישמיות. לשבירת הקו האנטישמי של המפלגה, בתקופה שבה השמאל הרדיקלי מתמודד בעצמו עם העמימות בנושא, היו כל הסיבות להוביל אותה לבחירה האסטרטגית הזו, טען גילו. אך מעבר לכך, "לה פן רואה בה (ישראל) ציוויליזציה מערבית המאוימת על ידי 'ברברים איסלאמיים'", הסביר אוליבייה שמיט, מומחה לחזון הבינלאומי של הימין הקיצוני וחוקר באוניברסיטת דרום דנמרק, וזה כאשר ציבור הבוחרים שלה מתמקד כיום בשאלת הרב-תרבותיות ודחיית האסלאם".

מתוך לה מונד, מאת קלמנט גילו. לקריאת הכתבה המלאה. 

3שר החוץ של ירדן על חיסול חמאס

שר החוץ של ירדן הביע אתמול (ש') ספק בכך שישראל יכולה להגיע ליעדה של מחיקת חמאס, דיווחה אמש סוכנות הידיעות האמריקאית Associated Press. "ישראל אומרת שהיא רוצה למחוק את חמאס. אני פשוט לא מבין איך אפשר לממש את המטרה הזו", אמר איימן ספדי בוועידת הביטחון האיזורי השנתית של דיאלוג מנאמה (IISS Manama Dialogue) שנערכת בבחריין. בגארדיאן צוטט באמרו כי "חמאס לא יצר את הסכסוך. הסכסוך יצר את חמאס", וסיכם כי "אי אפשר להרוג רעיון עם פצצות". ספדי גם התנגד בדבריו לרעיון של התערבות כוחות ערבים בעזה. "אנחנו לא ניקח על עצמנו את תפקיד האויב", אמר. 

"במשך שנים כולם אמרו שהדרך היחידה להתקדם היא לבעוט את הפלסטינים מארץ אבותיהם ולמחוק אותם מעל פני כדור הארץ", הוסיף ספדי, והתעקש שהדרך היחידה קדימה תהיה פתרון שתי מדינות עבור הישראלים והפלסטינים, למרות שתהליך השלום גוסס כבר שנים. 

מתוך סוכנות הידיעות AP, מאת ג'ון גמברל. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך הגארדיאן, מאת פטריק ווינטור. לקריאת הכתבה המלאה.

4האיסלמופוביה בארה"ב גועשת

תלמידת חטיבת הביניים שחבריה לכיתה כינו אותה מחבלת, האב שקיבל הודעה מצמררת עם תמונת בתו וכתובת ביתו, והאם שהיתה עם ילדיה בבית קפה בלוס אנג'לס כשגבר החל לצרוח עליהם ולסמן שישסף את גרונה - אמש הביא הוושינגטון פוסט את סיפורם של הפלסטינים האמריקאים, שעבור רבים מהם המצב של היום מזכיר את 2016, אז נבחר דונלד טראמפ לנשיא לאחר שקידם איסור על כניסת מוסלמים לארה"ב. אז כהיום, רבים מספרים שהם מרגישים פחות ופחות בטוחים בשכונות מגורים.

בריאן לוין, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת קליפורניה סטייט בסן ברנרדינו, שייסד את המרכז לחקר שנאה וקיצוניות של בית הספר, מספר כי בהשוואה לעלייה באיסלאמופוביה במקרים קודמים, אף לאחר ה-11 בספטמבר 2001, היום "המספרים מרקיעים שחקים. עליית האינטרנט והרשתות החברתיות שמגבירה את האיסלאמופוביה והערבופוביה, מוסיפה שמן למדורה. וככל שזה יימשך זמן רב יותר, כך זה יחמיר", אמר. המועצה ליחסים אמריקאים-איסלאמיים (CAIR), ארגון חירויות האזרח המוסלמי, דיווחה בשבוע שעבר כי התקבלו כמעט 1,300 תלונות על אפליה אנטי-ערבית במהלך החודש האחרון, עלייה של 216 אחוזים לעומת השנה הקודמת.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת ריס טיבולט. לקריאת הכתבה המלאה. 

5קרן המטבע הבינלאומית מגדילה את תטכנית ההלוואות של מצרים

קרן המטבע הבינלאומית מבקשת להגדיל את תוכנית ההלוואות של מצרים בשל השפעות המלחמה בעזה, על פי דיווח של רויטרס. המנכ"לית קריסטלינה ג'ורג'יבה אמרה ביום שישי לרויטרס כי קרן המטבע הבינלאומית "שוקלת ברצינות" הגדלה אפשרית של תוכנית ההלוואות של מצרים בסך 3 מיליארד דולר עקב קשיים כלכליים שנגרמו ממלחמת ישראל-עזה. עוד אמרה ג'ורג'יבה כי למלחמה יש "השפעות חמורות" על כלכלת הגדה המערבית ומציבה קשיים גם עבור המדינות השכנות מצרים, לבנון ו ירדן באמצעות אובדן תיירות ועלויות אנרגיה גבוהות יותר.

מאמר מערכת מתוך רויטרס. לקריאת הכתבה המלאה.