האמן הסיני הנודע התבטא נגד ישראל, ופתיחת התערוכה נדחתה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: פתיחת התערוכה של האמן איי וויווי נדחתה, ג'סטין טרודו תחת לחץ מפגינים פרו-פלסטינים ומשבר הזהות של אירופה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם:  משבר הזהות באירופה,

צרפת מקפיאה את הכספים של מוחמד דף ומלך ירדן במסר לישראל
מרד בלייבור נגד ישראל: כך המלחמה בעזה מטלטלת את הפוליטיקה הבריטית
WSJ | מל"טים, מטוסי קרב, ספינות קרב, טנקים וחיילים בשטח: הצצה לחמ"ל שמנהל את המלחמה בעזה 

1 חמאס עדיין לבד במערכה

חוץ מחמאס, אף צד לא מעוניין במלחמה שתתגלגל מעבר לעזה, מסיק ניתוח שעלה אמש ברויטרס, בין השאר בעקבות המסר שהעיבר האייתוללה עלי חמינאי לאיסמעיל הנייה כשאלה נפגשו בטהרן מוקדם יותר החודש: "לא ניכנס למלחמה בשמכם". וזה, כמובן, מתסכל את הצמרת בחמאס.

 עם המתקפה ב-7 באוקטובר, המפקד הצבאי של חמאס, מוחמד דף, קרא לבעלי בריתו בציר להצטרף למאבק. "אחינו בהתנגדות האסלאמית בלבנון, איראן, תימן, עיראק וסוריה, זה היום שבו ההתנגדות שלכם מתאחדת עם עמכם בפלסטין", אמר. מאז, איראן אמרה שוב ושוב כי כל חברי הברית מקבלים את ההחלטות שלהם באופן עצמאי, וכי איראן תמשיך להעניק לקבוצה את תמיכתה המדינית והמוסרית, אך לא תתערב ישירות. בנוסף, צוין כי גם חיזבאללה נמנע מעימות כולל. הארגון כייל את התקפותיו באופן שהגביל את הפעילות ברובה לרצועה צרה של שטח בגבול, גם כשהוא הסלים את התקיפות הללו בימים האחרונים. צוין כי רמזים לתסכול בחמאס הופיעו בהצהרות פומביות של מנהיגי חמאס כולל חאלד משעל, אשר בראיון טלוויזיה ב-16 באוקטובר אמר כי "הקרב דורש יותר".

מתוך רויטרס, מאת פריזה הפזי, לילה בסאם, וארשאד מוחמד. לקריאת הכתבה המלאה.

2 ג'סטין טרודו תחת לחץ המפגינים

כמעט 100 שוטרים זומנו לטפל ב-250 מפגינים פרו-פלסטינים שהקיפו מסעדה בוונקובר שבה סעד ביום שלישי בלילה ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, כך מסרה המשטרה ביום רביעי, לפי דיווח רויטרס. "המשטרה סייעה בשליטה ובפיזור ההמון, בזמן שראש הממשלה לווה מחוץ למסעדה", הצהירו. הפגנה זו התרחשה שעה שגובר הלחץ על טרודו לתמוך בהפסקת אש. מוקדם יותר ביום שלישי אמר טרודו ש"הרג נשים, ילדים, תינוקות" בעזה חייב להסתיים, בביקורת החריפה ביותר שלו על ישראל מאז פרצה המלחמה נגד חמאס לפני יותר מחודש.

מאמר מערכת מתוך רויטרס. לקריאת הכתבה המלאה. 

3 משבר הזהות באירופה

"האיום הגובר של לאומני הימין הקיצוני העולה באירופה - העוין למיעוטים, מהגרים, זכויות נשים, קהילות להט"ביות, מגיני האקלים, ולעתים קרובות, הדמוקרטיה הפלורליסטית עצמה - מעורר את מנהיגי הזרם המרכזי לקבל החלטות שבעבר לא היו סבירות או בלתי מתקבלות על הדעת", כתב אמש לי הוקסטדר בטור דעה לוושינגטון פוסט.

הוקסדר מסביר כיצד בהתמודדות עם הימין הקיצוני, מנהיגי אירופה מתחבטים גם בזהותם שלהם. אחת הדוגמאות שהוא נותן היא גרמניה, שם הקנצלר אולף שולץ חתם החודש על מה שהוא כינה הסכם "היסטורי" על מנת לקצץ את ההטבות הסוציאליות למהגרים ולהאיץ את הליכי בדיקת בקשות מקלט, מה שעלול להאיץ את הגירוש. זה סימן תפנית חדה לממשלת קואליציית המרכז-שמאל שלו, הכוללת את הירוקים, שכבר זמן רב מצדדים בהגירה.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת לי הוקסטד. לקריאת הכתבה המלאה. 

4סערה בעולם האמנות בעקבות ציוץ של איי וויווי

אתמול (ד') היתה אמורה להיפתח התערוכה של האמן המוערך איי וויווי, בגלריה ליסון בלונדון. אך לאחר שהאמן הסיני העלה פוסט נגד ישראל (שנמחק בנתיים) הפתיחה הושהתה, דיווח אמש ה-BBC. איי כתב על על ההשפעה של הקהילה היהודית בתקשורת, בכלכלה ובתרבות בארה"ב, ועל הסכומים שמקציבה ארה"ב לתמיכה הצבאית השנתית בישראל.

איי, שזה מכבר היה קולני בתמיכתו בפלסטינים, אמר שהוא "מחויב להביע את נקודת המבט שלי". מהגלריה נמסר כי "אין מקום לוויכוח שניתן לאפיין כאנטישמי או איסלמופובי". לפי ה-BBC, שלוש תערוכות נוספות של האמן בניו יורק, פריז וברלין בוטלו אף הן. איי הוסיף כי "אם חופש הביטוי מוגבל לאותו סוג של דעות, זה הופך ל'כלא של ביטוי'. חופש הביטוי מטרתו להעלות קולות שונים, שונים משלנו".

מתוך ה-BBC, מאת יסמין רופו ואיאן יאנגס. לקריאת הכתבה המלאה.