ישראל שולטת בשדה הקרב הודות ליתרון הטכנולוגי שלה על פני חמאס

במרכז פיקוד ושליטה המחובר למקורות רבים מתקבלים אלפי נתונים ממל"טים, מטוסי קרב, ספינות חיל הים, טנקים וחיילים בשטח • משם, מתאמים בין הכוחות וסוגי החימוש המתאימים לכל משימה

כוחות צה''ל בשטח מופעלים בהתאם לנתונים שמתקבלים במרכז הפיקוד והשליטה הטכנולוגי / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל בשטח מופעלים בהתאם לנתונים שמתקבלים במרכז הפיקוד והשליטה הטכנולוגי / צילום: דובר צה''ל

מטוסי קרב, ספינות קרב, טנקים וחיילים: כתב הוול סטריט ג'ורנל דב ליבר הצטרף לחיילים במרכז הפיקוד של צה"ל בדרום ותיאר בכתבה מיוחדת כיצד פועל מרכז העצבים הקדמי של המלחמה וגם כיצד נערכים החיילים לשלב הבא במלחמה - המאבק במנהרות הטרור. להלן עיקרי הדברים המובאים בשם אומרם:

במקבץ של בניינים בני קומה אחת, מפקדים מחטיבת גבעתי יושבים מול מסכים המראים בזמן אמת את המיקום של הכוחות הישראלים והפלסטינים בעומק הרצועה. המתקן הזה, שממוקם לא רחוק מגבול הרצועה, הוא לדבריו מרכז עצבים טכנולוגי נרחב שאוסף אלפי נתונים משדה הקרב על ידי הפעלת מל"טים, מטוסי קרב, ספינות קרב, טנקים וחיילים שבשטח. באמצעותו, הצליח צה"ל להשתלט על חלק גדול מהמעוז של חמאס בעיר עזה - תוך פחות משלושה שבועות.

 המערב צריך לקבל את פליטי עזה | דני דנון ורם בן ברק בטור ל-WSJ
שאלות ותשובות | תשתיות טרור ומפקדת חמאס: מה נחשף בבית החולים שיפא?

קרב הבא - מתחת לאדמה

בשבועות הבאים, המתקן צפוי לשחק תפקיד חיוני אף יותר במערכה, כשיתחיל השלב הכירורגי, בו צה"ל יתמקד בהשמדת הרשת התת־קרקעית הנרחבת של מנהרות חמאס והמנהיגים המסתתרים בהן, וכך למוטט את היכולות השלטוניות והצבאיות של הארגון בעזה. "מדובר במכונה של קבלת ההחלטות", מתאר קצין בכיר מגבעתי בבסיס השליטה והפיקוד.

חיילי צה''ל בתוך רצועת עזה / צילום: ap, דובר צה''ל
 חיילי צה''ל בתוך רצועת עזה / צילום: ap, דובר צה''ל

הקצינים במתקן, המרושת במסכים רבים בהם מוצגים צילומים של פני השטח, מתמקדים כבר בקרב המרכזי הבא - הקרב מתחת לאדמה. לטענתם, עד כה הכוחות בשטח חשפו כ־160 פירים, וחיל האוויר השמיד מנהרות מהאוויר. אולם, טרם ברור כמה מנהרות נפגעו עד כה בתקיפות הישראליות. בידי הפיקוד יש מספר אמצעים כדי להתמודד עם האיום התת־קרקעי ואחרים: ממל"טים כדי לפגוע במטרות כירורגיות ועד למטוסי קרב כדי להשמיד בניינים כליל.

לצד זאת, במתקן הצבאי מדגישים כי אם נמצאים אזרחים בסמוך ליעד, קציני מודיעין יוצרים קשר עם האחרונים ומודיעים להם לעזוב את האזור. בצה"ל, כך טוענים גורמים המעורים בפרטים, מנסים למנוע מפגיעה באזרחים במידת האפשר, אבל במקרים מסוימים, לא ניתן להימנע לחלוטין מכיוון שחמאס מטמיע את כוחותיו בתוך התשתית האזרחית של עזה.

תמונת לווין של מתחם בית החולים שיפא בעזה / צילום: ap, Maxar Technologies
 תמונת לווין של מתחם בית החולים שיפא בעזה / צילום: ap, Maxar Technologies

בשבת האחרונה מפקדים במרכז הפיקוד של גבעתי צפוי בפינוי של בית החולים רנתיסי הנמצא בעיר עזה, והוא נשלט על ידי צה"ל.

הם אספו מידע מחיילים על הקרקע, מל"טים באוויר, וקציני מודיעין שדיברו עם אנשים בבית החולים או הקשיבו לתעבורת אותות היוצאת ממנו כדי לנסות להבין אם היו מחבלים בין 1,000 האנשים שהתפנו מבית החולים.

סרטון של הפינוי שנצפה בידי עיתונאי של הוול סטריט ג'ורנל הראה כמה חמושים עם רובים זרוקים מעל הכתף עוזבים את בית החולים בין קהל האזרחים. התחיל וויכוח בין המפקדים בשטח והמפקדים בחמ"ל. האם לחתור למגע עם המחבלים מיד במקום או לתת להם לחמוק? כמה מהמפקדים בשטח אמרו שצלפים יוכלו להוריד אותם. אחרים חששו שזה יגרום לפניקה. בסופו של דבר החליטו לאפשר למחבלים להימלט.

מאוחר יותר באותו יום, אחד מאותם מחבלים נהרג בתקיפת מל"ט בזמן שהסתתר בבית ספר, מה שמראה שעקבו אחריו לאחר שיצא מבית החולים.

משמידים מנהרות מהאוויר ובעזרת פצצות מהקרקע

בתוך מרכזי הפיקוד, קציני גבעתי מתמקדים בקרב הבא, מתחת לאדמה.

המנהרות לא רק מגנות על אנשי חמאס אלא נועדו להיות מלכודות למשיכת חיילים ישראלים למקומות בהם תהיה להם פחות תמיכה, אומרים הקצינים. ישראל משמידה מנהרות מהאוויר ובעזרת פצצות מהקרקע, אבל לא ברור כמה מרשת המנהרות נפגע בתקיפות הישראליות.

פיר המנהרה שנחשף בפשיטת שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 על בית החולים ''רנתיסי'' / צילום: דובר צה''ל
 פיר המנהרה שנחשף בפשיטת שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 על בית החולים ''רנתיסי'' / צילום: דובר צה''ל

במסכי הטלוויזיה הרבים התלויים על הקירות, המפקדים יכולים להתמקד בצילומים ברמת רחוב ברזולוציה גבוהה. המשוב במסכים מעודכן כל הזמן במודיעין ונתוני מעקב שמגיעים מכל הצבא ומהכוחות בשטח.

כשמזוהה מטרה צבאית פלסטינית, פונים קצינים ישראליים למומחי חימוש שיושבים לידם לבחירת הנשק המתאים - אולי מל"ט לתקיפה כירורגית או מטוס קרב כדי להוריד בניין שלם. הם יכולים לחבר בישירות קצין בשטח למסוק קרב שנמצא לא רחוק.

הטקסט הוא גרסה מקוצרת בלבד לכתבה רחבה יותר שפורסמה בתחילת השבוע בוול סטריט ג'ורנל. לקריאת הכתבה המלאה