רצועת עזה | שאלות ותשובות

תשתיות טרור ומפקדת חמאס: מה נחשף בבית החולים שיפא?

ביה"ח שיפא נמצא בכותרות העולם מתחילת התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועה, וכעת כניסת חיילים לתוכו מגבירה את הזרקור • מתי נבנה שיפא, מי מאושפז בו, מה ידוע על פעילות חמאס בבית החולים, ולמה צה"ל נכנס אליו דווקא עכשיו? • גלובס עושה סדר

בית החולים שיפא בעזה / צילום: Reuters, Doaa Rouqa
בית החולים שיפא בעזה / צילום: Reuters, Doaa Rouqa

צה"ל פרץ הלילה לבית החולים שיפא, בחיפוש אחר בכירי חמאס המתחבאים, כך על-פי דיווחי צה"ל, בקומות תת-קרקעיות של בית החולים המחוברות למערכת המנהרות של חמאס.

דובר צה"ל באנגלית פיטר לרנר הסביר בראיון ל-CNN כי צה"ל ממוקד באזור מסוים בבית החולים, לגביו קיבל מידע מודיעיני כי נמצאים בו מחבלי חמאס. צה"ל דיווח כי התריע מראש על כניסתו למתחם, וגורמים מעזה אישרו כי קיבלו התראה על ההתקפה העומדת לבוא. צה"ל הביא איתו ציוד הומנטרי, ואת הכניסה לבית החולים ליוו רופאים וחיילים דוברי ערבית, שתפקידם לוודא כי הציוד ההומניטרי מגיע ליעדו. 

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

על-פי דובר צה"ל, המתחם היה ממולכד, וכחמישה מחבלים נהרגו בלחימה מחוץ לבית החולים. נמצאו במקום עדויות לקיומה של תשתית הטרור, אך לא אותרו חטופים. הלחימה נמשכת, ממוקדת באזור שסימן הצבא. 

צפו: ב-BBC שידרו דיווח שקרי על פעולת צה"ל בשיפא, ונאלצו להתנצל 
המערב צריך לקבל את פליטי עזה | דני דנון ורם בן ברק בטור ל-WSJ 
מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי החמאס שמושכים בחוטים 
עמוס ידלין מאמין: זו עסקת השבויים היחידה שעל הפרק 

בית החולים שיפא נמצא במרכז הדיון לגבי פעולת צה"ל בעזה כבר מ-2008. בעבר נמנע צה"ל מלהתקיף את בית החולים ישירות למרות הראיות לכך שהוא משמש כמקום מסתור ואפילו מפקדה לפעילי חמאס - זאת בשל דעת הקהל העולמית ותגובתה לרעיון של לחימה בתוך בית החולים. בעזה עדיין מכחישים כי מתקיימת פעילות של חמאס מתחת לבית החולים.

מה אנחנו יודעים על בית החולים שיפא? מתי הוא נבנה? מי מאושפז בו? ומה ידוע על פעילות חמאס בבית החולים? גלובס עושה סדר.

מה משמעות השם שיפא?

הדמיון לבית החולים "שיבא" הוא מקרי. על-פי הבלשן דניאל אברין מהאוניברסיטה העברית, משמעות המילה היא ריפוי או החלמה, וזהו שורש פופולרי לשמות של בתי חולים בעולם הערבי.

מתי נבנה בית החולים?

בשנת 1946, בתקופת המנדט הבריטי. בית החולים עבר לידי מצרים לאחר מלחמת העצמאות, וחזר לידי ישראל עם כיבוש עזה במלחמת ששת הימים.

איפה נמצא בית החולים, ומהו המבנה שלו?

בית החולים שיפא נמצא בתוך העיר עזה, בצפון רצועת עזה, כמה מאות מטרים מנמל העיר. בית החולים מורכב מכמה בניינים. הוא תוכנן מחדש על-ידי אדריכלים ישראלים ושופץ בשנות ה-80. המבנה המרכזי של בית החולים מזכיר מבנים ישראלים רבים שנבנו בתקופה זו.

חלק מן הקומות התת-קרקעיות של בית החולים, בהם פועל היום חמאס, הוקמו על-ידי ישראל כחלק מן המבנה המקורי.

בית החולים תוכנן לכלול 900 מיטות. במהלך המלחמה הוא אכלס כמות חולים גדולה הרבה יותר. 

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

איך יודעים שהחמאס מסתתר מתחת לבית החולים?

התמקמות חמאס בבית החולים החלה כנראה מיד לאחר ההתנתקות ב-2005, ועל-פי דיווחי דובר צה"ל, הועמקה כאשר חמאס השתלט על הרצועה ב-2007. במהלך המאבק בין חמאס ופתח על השליטה ברצועה ב-2007, התרחשו קרבות בין שני הארגונים בתוך בית החולים.

כבר ב-2008, במהלך מבצע "עופרת יצוקה" שבו התנהלה לחימה קרוב למתחם בית החולים, אמר ראש השב"כ יובל דיסקין כי בכירי החמאס נמצאים בבית החולים ואפילו מתחזים לרופאים. טענה זו הוכחשה על-ידי החמאס, ורופאים מערביים שעבדו בבית החולים טענו כי לא ראו אנשי חמאס בבית החולים, וכי לא נראה להם סביר שהמפקדה ממוקמת מתחתיו כפי שנטען. עם זאת, ב-2009 טען גם משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית כי חמאס שולט בבית החולים.

במהלך מבצע "חומת מגן" ב-2014 טופלו בבית החולים שיפא קרוב ל-2,000 פצועים, והתחזקו הטענות של ישראל כי חמאס אימץ את בית החולים כמרכז הפעילות שלו. ארגון אמנסטי אינטרנשונל, שעוסק בדיווח על הפרות זכויות אדם ברחבי העולם ולא חסך בעבר גם בביקורת נגד ישראל, טען כי חמאס משתמש באזורים נטושים של בית החולים כדי להרוג שם עזתים החשודים בשיתוף-פעולה עם ישראל. גם עיתון "הגרדיאן" הבריטי טען כי כתביו ראו בכירי חמאס בבית החולים.

לאחרונה מסר עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי גורמי מודיעין אמריקאים אישרו לו כי החמאס משתמש בבית החולים, וכי המודיעין האמריקאי יודע זאת ממקורותיו, ולא מישראל.

למה עכשיו?

אתמול (ג') אישר לראשונה הבית הלבן, גם באופן פומבי, כי המודיעין שלו מראה שחמאס משתמש בבית החולים שיפא כמפקדה. למרות הצהרות הבית הלבן כי לא היה רוצה לראות התקפה אווירית על בית החולים או קרבות ירי בתוך בית חולים, עצם האישור האמריקאי לכך שבית החולים הוא מפקדת חמאס, שוחרר זמן קצר לפני שישראל החלה לתקוף את בית החולים, כך שייתכן כי ההצהרה היוותה אור ירוק מצד ארה"ב להתחיל במתקפה. ישראל אכן קיימה את המתקפה לא מהאוויר, אלא בצורה ממוקדת יותר, מן הקרקע.

אתמול פרסם ה"ניו יורק טיימס" עדות לכך שרסיסי פגז שנורה מישראל פגע במחלקת היולדות של בית החולים, "לא ברור אם בכוונה או בטעות". כמו כן טוען חמאס כי בגלל מצב הדלק, המים והמזון בבית החולים, המטופלים בתוך בית החולים מתים ממילא. נראה כי לא היה מה להרוויח מבחינה הסברתית מעיכוב המתקפה.

מי מאושפז בבית החולים?

קשה מאוד לדעת כמה ואילו חולים נמצאים בבית החולים שיפא. מדובר בבית חולים כללי, אשר על פניו מכיל את כל המחלקות, כולל ילדים, יולדות ופגים. בית החולים תוכנן כאמור להכיל 900 מיטות, אך במבצעים קודמים קלט אלפי פצועים, -וגם פליטים רבים שהניחו כי מדובר במקום בטוח, שישראל לא רוצה לתקוף, וחמאס מסתתר בו בעצמו.

ישראל הציעה לפנות את בית החולים, אבל משרד הבריאות העזתי, הנשלט על-ידי חמאס, טען כי כ-700 מטופלים לא ישרדו את המעבר.

משרד הבריאות בעזה דיווח גם על הימצאותם של 36 תינוקות בפגייה, לאחר ששלושה כבר נפטרו כאשר לא ניתן היה להפעיל את האינקובטורים שלהם בשל הפרעות לאספקת החשמל. ישראל הציעה לבית החולים אינקובטורים ניידים באמצעותם ניתן יהיה להעביר את התינוקות הללו לבית חולים אחר, אך לדברי ממשלת עזה, הדבר לא אפשרי. במסגרת המבצע הנוכחי הביא צה"ל איתו אינקובטורים כחלק מהציוד ההומניטרי שהגיע לבית החולים. 

העברת אינקובטורים מבית חולים בישראל לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 העברת אינקובטורים מבית חולים בישראל לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל