צרפת מקפיאה את הכספים של מוחמד דף ומלך ירדן במסר לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: צרפת מקפיאה את הכספים של מוחמד דף ומרוואן עיסא, למה בעזה לא מפגינים נגד החמאס, ומלך ירדן מאמין בפתרון שתי המדינות • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מלך ירדן על פתרון שתי המדינות, צרפת חוסמת את הכספים של מנהיגי חמאס ובלבנון מבקרים את מטרת המלחמה של ישראל.

תערוכת הנשק הגדולה של דובאי והפגנת הענק לטובת ישראל
מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי החמאס שמושכים בחוטים  

1צרפת מקפיאה כספים של חמאס

"כסף הוא כוחה של מלחמה, כולל זו שבין ישראל וחמאס", כך התחילה כתבה שפורסמה אמש בעיתון הצרפתי לה פיגרו, שדיווח כי צרפת חסמה כעת את הכספים של שני מנהיגים מרכזיים של הזרוע החמושה של חמאס, גדודי עזדין אל-קסאם - מוחמד דף ומרוואן עיסא. צוין כי ההחלטה התקבלה באמצעות שני צווים רשמיים שפורסמו ביום שני. לפיהם, צרפת תקפיא גם כספים בבעלות או בשליטת ישויות משפטיות הקשורות לדף ועיסא. עוד צוין כי צעד הקפאה זה בתוקף למשך שישה חודשים לפחות, עד 13 במאי 2024.

מתוך לה פיגרו, מאת אלוי פאסו. לקריאת הכתבה המלאה.

2 שתיקת הפלסטינים בעזה

בעיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיין זייטונג" פרסמו אמש הערה של העיתונאי ניקולס בוס ובה שאל על שתיקת הפלסטינים בעזה. בדמוקרטיות מערביות, כתב, גורמים רשמיים יכולים למחות נגד הממשלה; גם בישראל מובטח חופש הביטוי בעתות מלחמה. עם זאת, לא ידוע על הצהרות כלשהן מרצועת עזה בהן נמתחת ביקורת על חמאס על שהביא את האזרחים למצב הקטסטרופלי שבו הם נתונים היום, כנראה באופן מודע. בנתיים, מנהיגי ארגון הטרור מדברים בגלוי על הקרבת העם, נכתב.

מתוך פרנקפורטר אלגמיין זייטונג, מאת ניקולס בוס. לקריאת הכתבה המלאה. 

3 האנטישמיות בצרפת במספרים

המתחים גוברים בצרפת, ביתם של קהילות יהודיות ומוסלמיות גדולות. אז מה באמת קורה עם האנטישמיות במדינה מבחינת מספרים? אמש דווח "לה מונד" כי יותר מ-1,500 מעשים והתבטאויות אנטישמיות נרשמו בצרפת מאז פרוץ המלחמה, לפי דברי שר הפנים הצרפתי ז'רלד דרמנין מיום שלישי. "היו 1,518 מעשים או התבטאויות אנטישמיות", אמר דרמנין בראיון לשדר תחנת הרדיו אירופה 1. בעיתון צוין כי מדובר בעלייה של יותר מפי שלושה בהשוואה לשנת 2022 כולה, אז נרשמו סה"כ 436 מעשים או התבטאויות אנטישמיות. עד כה, מקרים אלה הובילו ל-571 מעצרים, לפי המשרד לסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP).

מאמר מערכת מתוך לה מונד. לקריאת הכתבה המלאה. 

4 בלבנון מבקרים את הכוונה לחסל את החמאס

כמלחמה שנכפתה על הצבא הישראלי פעם נוספת, היא שוב הובילה אותו לסמטאות הרצועה הנצורה לאחר שעזב אותה, נכתב אמש בעיתון הלבנוני אל ג'ומהוריה. זוהי מלחמה שלא הצריכה את מעשי ההרס שצה"ל נקט בהם אלא כדי לבטא את מידת הכעס והנקמה, ואת השנאה כלפי הפלסטינים, נכתב. עוד נאמר כי בתקופה שבה הודיעו הפלסטינים כי מבצעם נועד לשחרר את העצורים בבתי הכלא הישראליים ולהגן על אל-אקצא וירושלים, בחרו הישראלים "במטרה סוריאליסטית" שקראה לחסל את "חמאס".

מאמר מערכת מתוך אל ג'ומהוריה. לקריאת הכתבה המלאה. 

5 מלך ירדן על פתרון שתי המדינות

"הנהגה ישראלית שלא מוכנה ללכת בדרך השלום על בסיס פתרון שתי המדינות לא תוכל לספק לאנשיה את הביטחון הדרוש להם", אמר אמש מלך ירדן, עבדאללה השני, במאמר דעה שפרסם בוושינגטון פוסט, ובו הוא דן בעומק הסכסוך ומפרט את תפיסתו לגבי פתרון שתי המדינות. "ישראלים אינם יכולים להמשיך את חייהם כרגיל, מצפים לפתרונות ביטחוניים בלבד שיבטיחו את שלומם, בעוד הפלסטינים חיים באומללות ובחוסר צדק. ללא אופק מדיני, ההבטחה לעתיד של שלום תחמוק הן מהישראלים והן מהפלסטינים", כתב.

בשאלת חלופות מציאותיות לפתרון שתי המדינות, טען המלך כי "קשה לדמיין משהו כזה. פתרון של מדינה אחת יאלץ את זהותה של ישראל להתאים לזהויות לאומיות מתחרות. פתרון ללא מדינה ישלול את הזכויות והכבוד של הפלסטינים". עוד הוסיף כי "אם הסטטוס קוו יימשך, הימים הבאים יונעו על ידי מלחמת נרטיבים מתמשכת על מי זכאי לשנוא יותר ולהרוג יותר".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת מלך ירדן עבדאללה השני. לקריאת הכתבה המלאה.