בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה באירופה; מחירי הנפט ירדו לאחר דחיית פגישת אופ"ק

בארה"ב לא יתקיים מסחר היום לרגל חג ההודיה • החברות ההולנדיות ירדו לאחר הפתעת הבחירות במדינה וניצחון הימין

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock
הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:35

אירופה ננעלה בעליות קלות. מדד הדאקס הוסיף 0.2%, הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי עלו ב-0.2%, מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-0.3%.

לפי בלומברג, הבנק הצרפתי בי.אן.פי פריבה  רוכש את עסקי קרנות הגידור של HSBC . "הסקטור של נכסים אלטרנטיביים ושל קרנות הגידור מעניינים את הבנק", אמר פיליפ בנויט, מנהל הפיתוח העסקי בבנק. בשנים האחרונות, ענק הבנקאות הצרפתי חיזק את אחיזתו בקרנות הגידור כשרכש את עסקי הברוקראז’ מדויטשה בנק ואחר כך את עסקי קרנות הגידור מקדיט סוויס. 

הנפט האמריקאי יורד ב-1.4% ונסחר סביב ה-76 דולר לחבית. נפט מסוג ברנט נחלש ב-1.3%ומחיר חבית עומד על 81 דולר. 

מחירי הנפט ירדו לאחר דחיית הפגישה של OPEC+. הדחייה גרמה לאכזבה אצל המשקיעים שקיוו שהמדינות בקבוצה יקצצו את היצע הנפט בשנה הבאה. נושא ההיצע של המדינות החברות בארגון ובנות בריתה לאחר שנתונים חדשים הראו שמלאי הנפט בארה"ב זינק ל-8.7 מיליון חביות בשבוע שעבר, הרבה יותר מהצפי. 

בוול סטריט לא מתקיים מסחר היום לרגל חג ההודיה. מחר יתקיים יום מסחר מקוצר בניו יורק, עד השעה 20:00 שעון ישראל.

17:30

באירופה, המסחר אחר הצהריים מתנהל בעליות קלות. המדדים סטוקס 600, הדאקס, הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי נסחרים בעלייה של כ-0.2%, וזאת למרות שממסמכי הפרוטוקלים של ישיבת חברי הבנק המרכזי של אירופה מאוקטובר עולה שהעלאת ריבית נוספת לא ירדה מהפרק.

המניות ההולנדיות, לאחר הפתעת הבחירות במדינה וניצחון הימין, יורדות אף הן, איי.אן.ג'י. גרופ , איי.בי.אן אמרו בנק  ויצרנית השבבים איי.אס.אמ.אל , כולן יורדות עד כ-1%.

יצרנית הנשק הענקית קולט צ’כיה גרופ יורדת בכ-2%, לאחר שהגישה הצעה לרכישת החברה האמריקאית ויסטה אאוטדור. עוד מניות שבולטות - אנדסה  הספרדית, אייר פרנס , סינלאב הגרמנית, אדידס , אוקאדו , אינטרטק  ו-וייטברד  ואימפריאל ברנדס  הבריטיות.

נמשכות הירידות בנפט. הנפט הגולמי האמריקאי נסחר בירידה של 2% וב-75.96 דולר לחבית, בעוד הנפט מסוג ברנט נסחר בירידה דומה וב-80.44 דולר. בבנק הגרמני קומרזבנק צופים ש"שוק הנפט יתהדק במהלך השנה הקרובה, דבר שמצביע על עלייה עד כדי 90 דולר לחבית עד סוף 2024".

16:15

אירופה נסחרת כעת במגמה חיובית - הסטוקס 600, הדאקס והקאק עולים ב-0.2%, הפוטסי נסחר ללא שינוי כמעט.

לפי אנליסטים בגולדמן סאקס על המשקיעים במניות אירופאיות להסית את הפורטפוליו שלהם אל מניות צמיחה שיעלו כתוצאה מנפילת התשואות על האג"ח וצמיחה מוגברת בשנה הבאה, כך על פי דיווח בבלומברג. בבית ההשקעות ממליצים על מניות כמו פרארי, הרמס אינטרנשיונל, פרנוד ריקארד, נובו נורדיסק ו-וורלדליין. "הנתונים הבסיסיים של חברות הצמיחה והן המכפילים שלהן עשויים לקבל תשומת לב", אומרת אסטרטגית המניות לילייה פייטבין.

בעוד שמניות צמיחה הראו ביצועי חסר מול חברות הערך בשנתיים האחרונות, הן מראות שיפור בחודש האחרון והמשקיעים מתמחרים בחיוב את סוף עידן העלאות הריבית. אנשי גולדמן סאקס מאמינים שמניות הצמיחה ירוויחו מכך שהמשקיעים יחפשו חברות עם צמיחה גבוהה.

ובינתיים מסתמן מיזוג ענק בשוק הנשק - יצרן הנשק הענק קולט צ’כיה גרופ הגיש הצעה לרכישת החברה האמריקאית ויסטה אאוטדור. גובה הצעת הרכש היא כ-1.74 מיליארד דולר. במקורה, קולט היתה חברה לייצור אקדחים ונשק חם שנוסדה בארצות הברית ב-1847. החברה הגישה בקשה להליך פירוק באמצע יוני 2015 ונרכשה שנה אחר כך בבעלות חברת צ'סקה זברויובקה הצ'כית.

הנפט נסחר בירידה של כאחוז, הנפט הגולמי האמריקאי (WTI) נסחר כעת ב-76.06 דולר ונפט מסוג ברנט ב-81.15 דולר.

בבנק הגרמני קומרזבנק צופים שמחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט יעלה כ-85 דולר לחבית בחצי הראשון של השנה הבאה. "שוק הנפט יתהדק במהלך השנה הקרובה, דבר שמצביע על עליה עד כדי 90 דולר לחבית עד סוף 2024".

מאקרו

באירופה - העלאות ריבית נוספות עדיין על השולחן. ממסמכי הפרוטוקלים של ישיבת חברי הבנק המרכזי של אירופה מאוקטובר עולה דאגה "שאי הוודאות סביב הכלכלה עלתה ביחס לחודש הקודם (ספטמבר)". חברי מועצת בנק מסכימים, כך עולה מהמסמכים, שרוב האינדיקטורים הכלליים שמצביעים על אינפלציה עברו אמנם את השיא שלהם, אך ישנה דאגה מכך שהאינפלציה עדיין לא יורדת ועדיין רחוק מהאינפלציה אליה רוצה הבנק המרכזי להגיע. עוד נכתב ש"על הבנק להיות מוכן, לפי הנתונים, להעלאה נוספת בריבית, אפילו אם זו לא התוכנית המקורית".

14:58

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים במגמה מעורבת. הסטוקס 600 עולה ב-0.2%, הדאקס והקאק עולים בשיעור דומה. הפוטסי יורד בכ-0.1%.

מניית אייר פרנס  ממשיכה לצלול ויורדת ב-4% וריינאייר משילה 1.5%.
בבריטניה, למעט מניית בי.פי.  שעולה ב-1.8% ואינטרטק גרופ  המספקת פתרונות בתחום האיכות והבטיחות ברחבי העולם שעולה ב-3%, מספר מניות גדולות יותר רושמות ירידות משמעותיות - וודאפון גרופ  5%, איזיג'ט  3.5%, אוקאדו גרופ  2.5%, וייטברד  ואימפריאל ברנדס  יורדות ב-3.5% ו-3% בהתאמה. נשיונל גריד  יורדת ב-3%.

בשוק החוב האמריקאי, התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות בסיס ונסחרת סביב רמה של 4.45%. גם התשואה על אג"ח לשנתיים עולה ונסחרת סביב 4.89%.

14:29

הבנק המרכזי של טורקיה הודיע היום על העלאת ריבית נוספת, הפעם ל-40%. עד יולי, הריבית עוד עמדה על 8.5%, ומאז אוקטובר היא הועלתה ב-5% מדי חודש עד היום.

צעד זה נוסף לנסיונות קודמים של הבנק המרכזי בטורקיה להילחם באינפלציה הגואה במדינה ובנפילה של המטבע המקומי. מתחילת השנה, ירדה הלירה הטורקית ב-3.5% כנגד הדולר ובחמש השנים האחרונות נחלשה הלירה ב-80% מול הדולר. ההחלטה על העלאת הריבית זכתה למחמאות - "צעד מרשים באמת מצד הבנק, צעד שמצביע על נחישותם להבראת הכלכלה", אמר טימוטי אש, אנליסט שווקים מתעוררים בחברת ההשקעות בלובלי (BlueBay), "עלינו לתת להם קרדיט על כך"

13:37

המגמה המעורבת בגוש האירו נמשכת: הסטוקס 600 עולה ב-0.1%, הדאקס והקאק מוסיפים 0.1% ו-0.2% בהתאמה, הפוטסי משיל 0.1% מערכו.

אנדסה , חברת החשמל הגדולה בספרד משילה 2.8%, סימנס אנרג'י  יורדת ב-1.6%, ואייר פרנס  יורדת ב-3.3%. 

מאקרו אירופה:  הבנק המרכזי של שבדיה הותיר היום את הריבית ללא שינוי - ברמה של 4%. לפי הבנק הוא מוכן להעלות את הריבית במידה והאינפלציה תיוותר "עקשנית". בסדרה ארוכה של העלאות ריבית, העלה הבנק המרכזי את הריבית מ-0% החל באפריל 2022. ריקסבנק (הבנק המרכזי של שבדיה) העיד כי האינפלציה שנסקה עד כדי 10% נמצאת עתה בשליטה ובכיוון הנכון, וזאת, תודות לשמונה העלאות ריבית רצופות, ושהן הכלכלה והן התעסוקה במגמת האטה.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ממשיכים לרגע לאור הדחייה המפתיעה של פגישת נציגי OPEC+ אשר הציפה חוסר וודאות לגבי צמצום ההיצע של המדינות החברות בארגון. הפגישה נדחתה מיום ראשון הקרוב ליום חמישי הבא, ה-30 לחודש.
לאחר שכבר נסחר אתמול ב-73.7, הנפט הגולמי האמריקאי (WTI) נסחר עתה ב-74.2 דולר לחבית, הנפט מסוג ברנט יורד ב-1.2% ונסחר ב-80.9 דולר לחבית. הזהב נסחר בעליה של כעשירית האחוז וב-1992 דולר.

במסחר בפורקס העולמי, הדולר נחלש מול המטבעות המערביים ובעיקר מול הליש"ט שמתחזק בכ0.5% מול הדולר - 1.256 דולר לליש"ט. גם הין שכבר נשק ל-150 ין לדולר בשבוע שעבר מתחזק מול הדולר ונסחר עתה ב-149.2 ין לדולר.

12:35

בורסות אירופה נסחרות בשעה זו במגמה מעורבת: מדד הסטוקס 600 עולה ב-0.1%, הדאקס והקאק עולים בשיעור דומה והפוטסי יורד בכ-0.1%.

חברת הפארמה הדנית נובו נורדיסק  עולה ב-0.3%. זאת לאחר שפורסם כי החברה עתידה להשקיע כ-2.3 מיליארד דולר כדי להרחיב את המפעל שלה בצרפת. במקביל, מניית וודאפון גרופ  משילה 5.7% משוויה, ואיזיג'ט  יורדת ב-3.2%.


החברות ההולנדיות יורדות במדד סטוקס 600 לאחר הפתעת הבחירות במדינה וניצחון הימין. איי.אן.ג'י. גרופ  יורדת ב-1.5%, איי.איי.בי גרופ יורדת ב-0.7% ויצרן השבבים איי.אס.אם.אל הולדינג  יורדת בכ-1%.

בצל המלחמה בעזה והפגנות באירופה: הולנד שברה ימינה בבחירות 


מאקרו אירופה:
מדד מנהלי הרכש של S&P global מראה על שוב על האטה בפעילות העסקית. למרות שעמד על 47.1 ועלה על הצפי, כבר חמישה חודשים ברצף שהמדד עומד מתחת לרף ה-50 נקודות. בצרפת המדד הזה אף ירד באופן לא צפוי ובגרמניה עלה אמנם מעל הציפיות, אך עדיין לא נרשמת צמיחה. נתונים דומים בבריטניה הראו שלא חל שינוי.

לפי הפיננשיאל טיימס, ג’רמי האנט, שר האוצר הבריטי הניח אתמול תוכנית שלדעתו תצמיח את הכלכלה הבריטית. לדבריו "צמצום מס החברות הגדול ביותר בהיסטוריה של בריטניה", במסגרת התוכנית, יתאפשר לעסקים להכיר בהשקעות במחשוב, במכונות ובמפעל כהוצאה. ויש עוד - קיצוץ בביטוח לאומי, הטבות מס לאזורי סחר חופשי ועוד. את התוכנית עצמה הוא מכנה "הצהרת הצמיחה של הסתיו". במשרד התקציבים במדינה מתרשמים פחות ואומרים שהשפעת התוכנית על הצמיחה תהיה "בינונית".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים בירידות. הנפט הגולמי האמריקאי (WTI) יורד כעת ב-1.5% ונסחר ב-74.96 דולר לחבית, הנפט מסוג ברנט יורד ב-1.2% ונסחר ב-80.9 דולר לחבית. הזהב נסחר בעליה של כעשירית האחוז וב-1992 דולר.

11:22

בעוד המשקיעים ממתינים לפרוטוקולי הפגישה האחרונה של בכירי הבנק המרכזי של גוש האירו המסחר באירופה מתנהל בעליות קלות. הדאקס עולה בכ-0.1%, הקאק הצרפתי מוסיף 0.2% והפוטסי עולה ב-0.4%.

מאקרו אירופה: המדד המשולב של מנהלי הרכש בגוש האירו שהתפרסם לפני דקות אחדות מראה על שיפור קטן של 1.2%. בגרמניה - המדד המשולב עלה ב-2.5% לעומת החודש הקודם. בקרוב יתפרסם נתון דומה בבריטניה. בנוסף, במטרה לאושש את הכלכלה, שר האוצר הבריטי, ג’רמי האנט הכריז על קיצוץ במיסים על השכר.

10:19

פתיחה חיובית באירופה: הפוטסי הבריטי עולה ב-0.2%, הדאקס הגרמני מוסיף כ-0.1% לערכו והקאק הצרפתי עולה ב-0.1%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו מתחזק קלות מול הדולר. הליש"ט מתחזק ב-0.2% מול המטבע האמריקאי והין מתחזק מול הדולר ב-0.3%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ממשיכים לרדת בהמשך לירידה החדה שרשמו אמש במהלך המסחר. מחירה של חבית מסוג נפט אמריקאי עומד על 76.6 דולרים ומחירה של חבית נפט מסוג ברנט עומד על 81.4 דולרים.

08:20

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה מעורבת. מדד ההנג סנג יורד ב-0.6%, הקוספי עולה ב-0.1% ובורסת שנחאי נסחרת סביב רמות הבסיס.

ביפן לא מתקיים מסחר לרגל יום העובדים. גם בארה"ב לא יתקיים מסחר היום לרגל חג ההודיה.

אמש בוול סטריט, יום המסחר ננעל בעליות קלות: מדד הדאו ג'ונס והנאסד"ק עלו ב-0.5% כל אחד, ומדד ה-S&P 500 הוסיף לערכו כ-0.4%.

מניית אנבידיה  ריכזה עניין אמש במסחר בניורק לאחר שירדה בכ-2%, וזאת למרות שהציגה ביום ג' תוצאות מרשימות ברבעון השלישי של השנה.

אנבידיה הכתה את התחזיות ובגדול. אז למה בוול סטריט נרשמה אכזבה?  

בשוק החוב האמריקאי, הבוקר התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב 4.39%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה ונסחרת סביב 4.89%. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט צללו בכ-4.5% ביום ד' לאחר שדווח כי פגישת אופ"ק, שהייתה אמורה להתקיים בימים הקרובים, נדחתה ל-30 לנובמבר. בפגישה המתוכננת, מדינות קרטל אופ"ק צפויות לקיים דיון סביב העמקת הקיצוצים באספקה ​​עקב האטה בצמיחה הכלכלית העולמית. 

הבוקר, מחירי הנפט יורדים בכ-1%. מחירה של חבית מסוג נפט WTI עומד על 76 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 80 דולרים.

מחיר הזהב נמצא במגמת עלייה בימים האחרונים, והבוקר נסחר סביב רמה של 1996 דולרים לאונקיה.

בגזרת המאקרו, אמש (ד') פורסמו בארה"ב הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש אוקטובר. בקצב חודשי, ההזמנות ירדו ב-5.4%, כאשר הצפי המוקדם חזה ירידה מתונה יותר של 3.1%.

במקביל, פורסם מדד סנטימנט הצרכנים של מישיגן לחודש נובמבר שעמד על 61.3 נקודות לעומת צפי של 60.4 נקודות.

בהמשך היום צפויים להתפרסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור והשירותים של גוש האירו, גרמניה ובריטניה.

בשוק הקריפטו, מחיר הביטקוין עולה בכ-2.5% ועומד על 37,280 דולרים. גם מחיר האת'ריום עולה בכ-4%. 

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם נקנסת במיליארדים, אבל המשקיעים דווקא מרוצים