אנבידיה | ניתוח

אנבידיה הכתה את התחזיות ובגדול. אז למה בוול סטריט נרשמה אכזבה?

ברבעון הקודם הדוחות של חברת השבבים היממו את השוק, הכניסו אותה למועדון טריליון הדולר והפכו אותה למניה הכי חמה בוול סטריט • אבל הפעם, ואף שאנבידיה עקפה את כל התחזיות האופטימיות של האנליסטים, המניה הגיבה בירידות • "המשקיעים כבר היו מוכנים להפתעה"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

בפעם הקודמת שחברת השבבים אנבידיה  פרסמה דוחות רבעוניים, היא היממה את וול סטריט כולה, הוסיפה לשווייה עוד 180 מיליארד דולר, הפכה למניה הכי חמה בשוק האמריקאי, והצטרפה למועדון המצומצם של החברות ששוות יותר מטריליון דולר.

אבל הפעם הסיפור היה שונה לגמרי. הרף היה אפילו גבוה יותר מהסיבוב הקודם: האנליסטים העריכו כי ההכנסות שלה יגיעו ל־16.18 מיליארד דולר, כפול מהנתון שהציגה בשנה שעברה, ושהרווח למניה יגיע ל־3.4 דולר, לעומת 0.7 דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. אבל גם את התחזיות האופטימיות האלה אנבידיה הכתה. היא רשמה הכנסות של 18.12 מיליארד דולר, ורווח למניה של קצת יותר מ־4 דולר. אבל למרות מה שנראות כמו תוצאות פנומנליות, המשקיעים הגיבו בירידה של כ־3% בפתיחת המסחר.

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות מסביר כי "הדוח היה טוב, אפילו יותר מהצפוי. בכל מה שקשור לבינה המלאכותית, אנבידיה היא המרוויחה הכי גדולה מהתחום הזה כרגע". אז למה המניה נפלה? לדבריו מדובר בתנודה שולית, "אם אנחנו בפתחה של מהפכה ואם הביצועים ימשיכו בקצב כזה".

שווה 41 מיליארד דולר: המנכ"ל שהפך לאחד מעשירי העולם

בתחילת חודש אוקטובר פרסמה פורבס את רשימת חברי "פורבס 400" הכוללת את האנשים הכי עשירים בארצות הברית. אם סוכמים את כלל השווי הנקי של חברי הרשימה, מגיעים לסכום של 1.87 טריליון דולר, לצורך ההשוואה, מדובר בסכום גבוה יותר מהתוצר השנתי של רוב המדינות בעולם. מי שבלט ברשימה, הוא המיליארדר ש"עבר את השנה הטובה ביותר", לפי פורבס - מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, שהונו זינק בכ־216% לעומת השנה שעברה.

השנה הפנומנלית של חברת השבבים הכניסה אותו לראשונה לרשימת 20 העשירים, במקום ה־17, עם שווי של 40.7 מיליארד דולר. המנכ"ל מחזיק בכ־3.5% ממניות אנבידיה, כמעט 87 מיליון מניות, שמחירן זינק מתחילת השנה בכמעט 250% בחסות ההייפ בוול סטריט סביב הבינה המלאכותית. ספקית שבבי ה־GPU (אחד המרכיבים המרכזיים בפיתוחי בינה מלאכותית) המובילה בעולם נכנסה השנה לאחת משש החברות היחידות בארה"ב שעקפו את שווי טריליון הדולר - והמייסד הואנג זכה לתואר "המרוויח הגדול ביותר ברשימת פורבס 400 לשנת 2023".


עוד זווית

לסרגיי וסנצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, יש הסבר אחר: "להערכתנו השוק ציפה לדוחות טובים כאלו. בוול סטריט היו מוכנים לראות הפתעה גדולה מעל הצפי, ואנבידיה סיפקה את זה. החברה במסלול דרך המלך". כלומר, וול סטריט לא התרגשה, כי היא תמחרה מראש דוחות שיהממו אותה: מתחילת החודש המניה זינקה ביותר מ־22%.

ירידת המכירות בסין: סיכון או עניין שולי?

ובכל זאת, משפט אחד שאמרה סמנכ"לית הכספים של החברה, קולט קרס, עלול להדאיג את המשקיעים. מגבלות הייצוא שהטילה ארה"ב על סין ומדינות נוספות, הביאו להערכה בחברה שהמכירות של אנבידיה ירדו באותם יעדים, ירידה שצפויה להתבטא ברבעון הרביעי של השנה. עם זאת, באותו הרבעון אנבידיה עדיין מספקת תחזית הכנסות גבוה משמעותית מזו שציפו לה האנליסטים: 20 מיליארד דולר, במקום 18 מיליארד. כלומר, בחברה מאמינים שהירידה בסין תקוזז לחלוטין באמצעות הצמיחה החזקה של החברה בשוק המערבי. קרס היא אמרה שהם מנסים לפתח מוצרים חדשים שיעמדו במדיניות הממשלה ובמגבלות, אבל גם שהיא לא חושבת שתהיה להם משמעות ברבעון הרביעי.

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, מסביר כי המשקיעים עוד מתלבטים לגבי המשמעות של השינוי הזה. "מצד אחד, הסנקציות ומגבלות הייצוא פוגעות במכירות של אנבידיה, שלפיה עומד על כ־20־25% ברבעונים האחרונים. מצד שני, הביקוש מחוץ לסין מספיק גבוה כדי למתן את ההשפעה השלילית הזו". עם זאת, "השאלה היא אם לאורך הזמן הביקוש יהיה מספיק חזק בשביל לחפות על החולשה בסין".

המונופול של אנבידיה לא יישמר לנצח

הסיבה המרכזית להייפ סביב אנבידיה היא סחרור הבינה המלאכותית, שאפיין את וול סטריט בשנה האחרונה. הפריצה של OpenAI, עם מוצרים כמו Chat GPT ו־DALLE, והקונצנזוס בשוק שמדובר במהפכה הטכנולוגית הבאה, משכה תשומת לב רבה לאנבידיה שנחשבת למונופול בתחום מעבדי ה־GPU - אחד הרכיבים שמניעים את כל תחום ה־AI העולמי.

לדברי כרמי, "לרוב די קשה לשמר לאורך זמן שליטה כזו בשוק. אם באמת הבינה המלאכותית היא דבר כזה גדול והמחירים של אנבידיה מאוד יקרים - סביר להניח שתתפתח תחרות וזה בסדר. וגם במצב כזה, עדיין אנבידיה יכולה להמשיך לצמוח".

אבל אורגד מסביר, שלא יהיה כל כך פשוט להעמיד מתחרה לאנבידיה, לפחות לא בשנה הקרובה. "חברת TSMC היא חברת ייצור השבבים גם לאנבידיה ול־AMD", הוא אומר. "החברה אמרה שאין לה קווי ייצור נוספים, כך שאין איך להגדיל את ההיצע ואת קצב הייצור בשנה הקרובה".

עם זאת, אורגד מזהיר כי יש אפשרות להאטה במכירות. "כשהכל התחיל, כולן (החברות הלקוחות של אנבידיה) פחדו שלא יהיה להן שבבים והן יישארו מאחור בכל נושא הבינה המלאכותית, ולכן התחילו לאגור שבבים. צריך להתחשב בכך שבלי קשר לתחרות, יכול להגיע שלב של חומה, אחרי שכלל הלקוחות הצטיידו וסיימו את מסע החימוש הראשוני - מה שיכול להוביל להאטה ברבעונים הבאים".

מחיר המניה: הזדמנות או תמחור יתר?

יממה לפני פרסום הדוחות מניית אנבידיה הגיעה לשיא כל הזמנים - 500 דולר למניה. האם מדובר במחיר מציאה? כרמי מפסגות, טוען כי אנבידיה בתשואת יתר: "המכפיל לא יקר ביחס לתמחור שלה בשנים האחרונות, אבל ממש לא זול בהשוואה לחברות שבבים. היא צריכה לצמוח לא מעט כדי להצדיק את המחיר הנוכחי". הוא מעריך שהיא תמשיך לצמוח בשנה הקרובה, וכנראה גם לאחר מכן. "ייקח הרבה זמן עד שיצליחו להתקרב אליה. היא גם נהנית מעולם הגיימינג, ואפילו אם חזון המטא־וורס יחזור יום אחד למרכז הבמה".

גם אורגד מסכים שהשיא של אנבידיה עוד לפניה: "שולי הרווח של אנבידיה הם סביב ה־50%. כלומר, על כל דולר שהיא מכניסה היא מכניסה לכיס נטו של חצי דולר. מדובר בשולי רווח מאוד גבוהים בכל חברה ובכל סקטור". עם זאת, הוא מזהיר שהמבחן של אנבידיה יגיע עם בגזרת התחרות.

באופנהיימר מניית חברת השבבים כבר מדורגת ככזו שמספקת ביצועי יתר. ומחיר היעד שלה נקבע על 650 דולר למניה - גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. אבל וסנצ'ונוק אומר כי "בהיבט של שוק ההון, אני מאוד מוטרד שיש הפתעה עוצמתית ואין עלייה במניה. זה אומר שהשוק פחות מתרגש, כך שיכול להיות שאנחנו מגיעים לאיזה נורמליזציה גם מבחינת מחיר המניה".