התיירים לא פה, אבל ברשתות המלונאות לא מרגישים לפי שעה את נזקי המלחמה

פתאל וישראל קנדה, המנהלות עשרות בתי מלון בישראל, לא צופות לפי שעה פגיעה בהכנסות הכספיות, בעיקר בשל אירוח מפונים מהדרום ומהצפון • התשלום של המדינה למלונות מתבצע לפי מפתח של כ־410 שקל לכל מבוגר וכ־205 שקל לילד

עמותת איילים מפעילה את גן איילים לילדי המפונים מיישובי הדרום במלון לאונרדו אין בים המלח / צילום: באדיבות עמותת איילים
עמותת איילים מפעילה את גן איילים לילדי המפונים מיישובי הדרום במלון לאונרדו אין בים המלח / צילום: באדיבות עמותת איילים

תושבי הדרום והצפון המפונים למלונות ישהו בהם לפחות עד סוף 2023, ולמלחמה לא תהיה השפעה מהותית על תוצאות פתאל  השנה ובתחילת 2024, כך מעריכה רשת המלונות בדוחות לרבעון השלישי. בין הסיבות: אירוח המפונים, לצד העובדה שמרבית פעילותה היא באירופה, והחורף מאופיין ממילא כתקופה חלשה.

מאז פרוץ המלחמה מתארחים כ־18 אלף מפונים מהדרום ומהצפון ב־40 ממלונות פתאל. התשלום של המדינה מתבצע לפי מפתח של כ־410 שקל לכל מבוגר וכ־205 שקל לילד. באשר לעלות שיפוץ החדרים לקראת חזרה לתיירות רגילה, ברשת אומרים כי הסכום יהיה תלוי במשך הזמן שבו ישהו המפונים במלונות.

בונים על תיירות הפנים

הרבעון השלישי היה מוצלח עבור פתאל, שהכנסותיה חצו לראשונה את ה־2 מיליארד שקל. הרווח הנקי גדל ב־29%, ועומד על 124 מיליון שקל. נכון לסוף ספטמבר החברה מפעילה 233 מלונות ב־21 מדינות. בישראל היא מפעילה 48 מלונות, מתוכם רק שניים סגורים מאז פרוץ המלחמה (בצפת ובחיפה).

 

גם בחברת ישראל קנדה , המנהלת ומחזיקה מספר בתי מלון בישראל, כתבו בדוחות כי מלונות החברה מצויים כעת בתפוסה גבוהה, לאור אירוח תושבי הדרום והצפון המפונים בהתאם לצורך ולצו השעה, "והכול תוך התאמת רמת ההוצאות, לרבות הוצאת עובדים לחל"ת וחופשות כפי הצורך".

נכון להיום, הדגישו בחברה, היא אינה צופה השפעה שלילית מהותית על תוצאות תחום המלונאות גם ברבעון הרביעי לשנת 2023, אולם "התמשכות המלחמה עלולה להשפיע על היקף הביקושים למלונות החברה".

בעקבות המלחמה, מציינים בפתאל, צפויה פגיעה מהותית בתיירות הנכנסת לארץ, שהיוותה כ־19% מהכנסותיה ב־2022. לצד זאת צפוי גידול בתיירות פנים - בין היתר בשל חשש של ישראלים רבים לצאת לחופשות ביעדים שהיו מבוקשים לפני המלחמה, כמו טורקיה, מרוקו וסיני.

תחזיות הרשת הן שהחברה תמשיך בצמיחה ב-2023 וב-2024 ותציג תוצאות טובות גם לעומת טרום קורונה. "מתחילת השנה פתחה החברה 17 בתי מלון, ועד סופה היא צפויה לפתוח עוד שניים", מוסיף שחר עקה, דירקטור וסמנכ"ל הכספים. "עד סוף 2028 נפתח 35 בתי מלון נוספים".

בפתאל הקדישו חלק מהדוח להצצה על פעילותה החריגה בימים הללו: "בחלק מהמלונות, בשיתוף־פעולה עם התושבים, הוקצו חדרי ישיבות וחדרים שהוצאו מהם תכולתם וסודרו בהם כיתות לימוד לילדים, ובחלק מהמקרים אף תרמה החברה מחשבים לתלמידים. החברה חוגגת למפונים המתארחים במלונותיה ימי הולדת, בר/בת־מצווה ואף חתונות, ויש לא מעט סיפורים מרגשים מאירועים אלה. כמו כן, החברה מארחת חיילים לארוחות".