הגשר לא קם, 800 קונים לא קיבלו טופס אכלוס, אבל היזם דורש תשלום

בניית "מתחם הסופרים" בבני ברק תמה, אך כל עוד הגשר המוביל לשכונה לא מוקם, העירייה מסרבת לאשר את האכלוס • בינתיים היזם מבקש מהרוכשים לשלם, למרות אף שהמסירה תתרחש עוד חודשים ארוכים

הדמיה של גשר הרלניג בצפון בני ברק / צילום: עדי בואנו – Arceffect
הדמיה של גשר הרלניג בצפון בני ברק / צילום: עדי בואנו – Arceffect

אלפי תושביה העתידיים של מתחם הסופרים, שכונה חדשה בצפון בני ברק לא יזכו לקבל את דירותיהם בעתיד הקרוב, על אף שהדירות כבר מוכנות לאכלוס, בשל עיכובים מצד המדינה בבניית התשתיות הנדרשות. בינתיים ארזי הנגב של עודד שריקי שהקימה את השכונה מאיצה בדיירים להשלים את התשלום על הדירות שטרם קיבלו.

מיליארד או מיליארד וחצי? כמה שווה הקרקע שקנה חנן מור ב"שדה דב" 
"הייתה לי עסקה שנפלה בשבוע שעבר בגלל שלא היה ממ"ד" 

מדובר בפרשה שמתגלגלת כבר כמה חודשים בין היזם, עיריית בני ברק, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. עוד באוגוסט פורסמו ידיעות על העיכובים המתמשכים, שהגורם המרכזי להם הוא עיכוב בבניית גשר הרלינג, אשר אמור לחבר בין השכונה לאזור רמת החיל ורחוב הלח"י, מעל למסילת הרכבת החולפת ביניהם. הבעיה? העבודות לבניית הגשר טרם החלו.

לרוב, רוכשי הדירות משלמים את התשלום האחרון עם קבלת המפתח, אך כעת הרוכשים מתבקשים לשלם על אף שאינם צפויים להיכנס לדירה בחודשים הקרובים. כל זה לא מפריע ליזם להכריז כי הדירות מוכנות, ולדרוש מהדיירים "לסיים את ההתחשבנות" מול החברה.

מאות משפחות אמורות היו להיכנס לדירותיהן

תכנון השכונה ובנייתה החלו כבר לפני שנים. מדובר בשכונה בצפון העיר, כאמור, מדרום לדרך אם המושבות, שתכלול בסופו של דבר כ־2,500 יחידות דיור, רובן ייבנו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן". כאלף דירות כבר נמצאות בשלבי בנייה מתקדמים, ומאות מהן היו אמורות להימסר עד לסוף החודש הנוכחי, 30 בנובמבר.

"זכינו בדירה בשכונה במסגרת הגרלת מחיר למשתכן במאי 2019", מספר שמוליק, נשוי ואב לשניים, שמשפחתו היא אחת ממאות שציפו להיכנס לדירה בסוף החודש, כפי שנכתב בחוזה. "בשבוע שעבר קיבלנו מהחברה הודעה שיש עיכובים, בלי לפרט למה. רק אחר כך הבנו שהסיפור הוא תשתיות, ובעיקר העיכוב בהקמת הגשר. בכנס עם הרוכשים שנערך במוצאי שבת האחרונה נאמר לנו מהעירייה שהעיכוב הוא לטובתנו, כי אם נתאכלס לפני שייבנה הגשר - כל הסיפור ייתקע לעוד שנים קדימה.

"זו הרגשה קשה. אנחנו משלמים כבר תקופה ארוכה גם שכירות וגם משכנתה, וזה מגיע לכ־8,000 שקל בחודש, ודאי לאחר העלייה של הריבית. חוזה השכירות שלנו, בדירה ללא ממ"ד בבני ברק עצמה, מסתיים החודש, כי היה לנו ברור שאנחנו נכנסים בעוד כמה ימים. אותנו לא מעניין אם יש גשר או אין גשר, אנחנו רוצים להיכנס לדירה".

במכתב שנשלח מטעם ארזי הנגב לרוכשים רק ביום רביעי האחרון נכתב כך: "אנחנו שמחים לבשר שבנייתו של הפרויקט הושלמה, ושהדירות ערוכות ומוכנות למסירה לידי הרוכשים. חברת החשמל כבר התחילה בעבודות לחיבור הבניינים לרשת החשמל".

בהמשך המכתב מוסיפים אנשי החברה: "לצערנו טרם ניתנו האישורים הנדרשים לאכלוס הפרויקט. בנסיבות הקיימות אין לנו מנוס אלא להודיעכם על דחייה של 60 יום במסירת הדירות, במסגרת המותר על פי הוראות החוזה והדין" (על פי חוק, פיצוי על איחור במסירת דירה יינתן רק אחרי חודשיים מרגע העיכוב, י"נ).

למרות זאת, וחרף העובדה שטרם ידוע מתי יימסרו הדירות, הדגישה החברה במכתבה כי היא מצפה שהרוכשים ישלימו את רכישתם: "מבלי לגרוע מהאמור, מי מכם שטרם סיים את ההתחשבנות שלו מול החברה, מתבקש לטפל בעניין מיידית, באופן שיבטיח את המסירה מהירה מייד עם קבלת האישור המיוחל לאכלוס", נכתב. הדיירים הזועמים מצהירים מצידם כי הם בוחנים את האפשרות להגשת תביעה נגד החברה, "מול עורכי דין מהשורה הראשונה".

הבעיה הייתה ידועה חודשים רבים

בהמשך להודעה על דחיית האכלוס, ציינה חברת ארזי הנגב במכתבה כי היא מקווה "שלא ניאלץ להודיעכם על דחיות נוספות בהמשך", ובכך רמזה על כך שככל הנראה הבעיה לא צפויה להיפתר בקרוב. על פי ההערכות, יידרשו עוד חודשים עד להשלמת בניית הגשר. את כל זה נראה שידעו אנשי החברה, וכלל הגורמים המעורבים, עוד לפני זמן רב.

במכתב ששלחה עיריית בני ברק לחברה באוגוסט האחרון היא ציינה מפורשות כי "הוועדה המקומית לא תנפיק אישור לאכלוס כל עוד לא תושלם בנייתו של הגשר, אשר למרבה הצער הקמתו מתעכבת".

במכתב ששלח שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ליזמית אחרת בתוכנית, הוא ציין כי למרות ששלבי הגשר הראשונים בבנייה, את החלק העיקרי שלו טרם החלו לבנות והתקציב לפרויקט עוד לא התקבל. "אנו ממתינים לקבלת אומדן עלויות מדויק", נכתב, "ואחר כך למציאת המקור התקציבי הנדרש להקמתו".

שמוליק, רוכש הממתין להיכנס לדירתו החדשה בשכונה מתאר את המצוקה, "מדברים על כך שתידרש חצי שנה לפחות עד שיינתן אישור האכלוס, וזה רק אם הכול ילך חלק ולא יהיו בעיות. גם ככה כל הקשב של כלל הגורמים הוסט לצורכי המלחמה, כך שאני לא אופטימי. בשורה התחתונה, כולם ידעו על הכול מראש, ולא עשו דבר כדי לפתור את הבעיה".

גורמים בסביבת עיריית בני ברק מציינים כי לאחרונה הוחלט להעלות לדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה את אישור אכלוס השכונה, על אף שהגשר טרם נבנה. עם זאת, גם לקבלת אישור כזה תידרש תקופה לא מבוטלת, שכן ישנם חילוקי דעות בתוך העירייה. "חשוב לזכור כי לאחר האכלוס השכונה צפויה לסבול מפקקים אדירים בכניסה וביציאה".