משכנתה | בלעדי

אחרי חודש חלש במיוחד: התיאבון למשכנתאות מתחיל להתאושש?

בדרך־כלל בתקופה זו של השנה יש ביקוש גבוה למשכנתאות, אולם המלחמה טרפה את הקלפים • מאז חודש אוקטובר, שוק המשכנתאות בחולשה • במערכת הבנקאית צופים שאם המלחמה לא תסלים, תהיה התאוששות מסוימת

שוק המשכנתאות התחיל להתאושש במחצית השנייה של נובמבר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק המשכנתאות התחיל להתאושש במחצית השנייה של נובמבר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המלחמה וסביבת הריבית הגבוהה נתנו אותותיהן לא רק על הלוואות קיימות, אלא גם על הביקוש למשכנתאות חדשות. בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בסכום נמוך במיוחד של 4.55 מיליארד שקל. היקף המשכנתאות שנלקחו נמוך אפילו מהיקף המשכנתאות שנלקחו בחודש אפריל 2020, שבו בוצעו כ־2,100 עסקאות בלבד, עקב סגר הקורונה וחג הפסח שחל באותו חודש. אז, נלקחו משכנתאות בהיקף של 4.97 מיליארד שקל.

ניתוח | הריבית בשמיים, דחיית התשלומים זינקה, אבל רוב הבנקים לא מוטרדים מהחזרי המשכנתאות
מאז פרוץ המלחמה: הציבור דחה הלוואות בהיקף 2.7 מיליארד שקל
הקפאות המשכנתה קפצו ב-40% לרמה הגבוהה ביותר מאז הקורונה
האם כדאי לדחות את החזרי המשכנתה? 
כיצד תשפיע המלחמה על שוק המשכנתאות? 

התאוששות במחצית השנייה של נובמבר

הסיבה לכך היא קודם כל המלחמה, אך גם הסמיכות שלה לחגי תשרי וחג הסוכות שגלש לתוך אוקטובר. בעתות פריחה, השבועות שלאחר חגי תשרי מתאפיינים בהיקפי משכנתאות גבוהים שניתנו לציבור, עקב דחייה בביצועים של חלק מהן. אולם, המלחמה חיסלה לחלוטין את אפקט הדחייה, בין היתר משום שבעלי נכסים, רוכשים, עורכי דין ובנקאים גויסו למילואים, וסניפי בנקים (בעיקר בדרום) נסגרו.

במערכת הבנקאית מזהים כי החולשה בשוק נמשכה גם במחצית הראשונה של חודש נובמבר, אולם המחצית השנייה כבר נראתה טוב יותר. במערכת מעריכים כי היקף הביצועים יהיה גבוה יותר מאשר באוקטובר, וכי הן בחודש נובמבר והן חודש דצמבר יסתיימו עם ביקושים בסכום של בין 5 מיליארד שקל ל־5.5 מיליארד שקל. כל זאת, תחת ההנחה שהמלחמה לא תסלים ותתפתח לגזרות נוספות.

כמובן שלא מדובר על סכומים כפי שרשמה המערכת בשיא הביקוש למשכנתאות שהתרחש בשנת 2022 ואף לא בביקושים שנרשמו בספטמבר האחרון (7 מיליארד שקל), אך מדובר בהתאוששות מסוימת, גם מבחינת בקשות משכנתה חדשות, ולא רק במחזורים שהיוו כשליש מהביקושים בחודשים האחרונים.