לב לבייב | בלעדי

פרשת חברת היהלומים של לב לבייב: בדרך לכתבי אישום נוספים

הפרקליטות החליטה להעמיד לדין בכפוף לשימוע שלושה חשודים שעבדו מפעל היהלומים של לב לבייב ברוסיה • ההחלטה התקבלה חמש שנים לאחר שנחשפה פרשת "היהלום השחור" • החשודים: אשר יחיאל, גיל בר אור וחנניה יששכרוב • התיק נגד לבייב בפרשה נסגר

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

חמש שנים לאחר שנחשפה פרשת "היהלום השחור" במסגרתה נחקר חשד להברחת ענק של יהלומים לחברה בבעלות איש העסקים לב לבייב LLD, פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה החודש להעמיד לדין בכפוף לשימוע שלושה חשודים שניהלו ועסקו בתפעול המפעל ברוסיה - אשר יחיאל, גיל בר אור וחנניה יששכרוב. יחיאלי ובר אור חשודים בהברחת טובין לפי חוק המכס ובעבירות מס. יששכרוב חשוד בהברחת טובין. זאת לאחר שלפני שנה החברה ומנכ"ל החברה הועמדו לדין, נגזר דינם, והתיק נגד לבייב עצמו, שניים מבניו ואחיו נסגר. היקף ההברחה של היהלומים בפרשה עומד על כ-70 מיליון דולר.

אחרי כמעט חודשיים: בתי המשפט יחזרו לפעילות מלאה
ראיון | הקולגה שנחטפה והטיל על הלשכה: יו"ר לשכת עורכי הדין בדרום על שגרת המלחמה

אשר יחיאלי, מלטש יהלומים במקצועו, הועסק כשכיר ב-LLD עד שנת 2012. במסגרת תפקידו שהה יחיאלי במפעל החברה ברוסיה, שם שימש כמנהל עבודה. חנניה יששכרוב עבד במפעל של החברה ברוסיה החל משנת 2000 ושימש כמנהל עבודה בין השנים 2016-2014.

2018: יהלום בשווי כמיליון שקל נתפס בנתב"ג

תחילתה של הפרשה בשנת 2018. נציגי המכס בנתב"ג עיכבו אדם בו חשדו שניסה להכניס סחורה לארץ מבלי לדווח בחיפוש בגופו התגלה שנשא בגופו יהלום בשווי של כמיליון שקל. היהלום היה רק אחד מבין עשרות אלפים שהוכנסו לישראל שלא כחוק במהלך שמונה השנים שקדמו לכך, במסגרת רשת מתוחכמת. החקירה הסמויה כללה גיוס של עדי מדינה. בנובמבר 2018 החקירה עברה מהשלב הסמוי לגלוי והמשטרה עצרה שישה חשודים וחקרה עשרות. לבייב לא היה ביניהם. הוא שהה באותה עת ברוסיה שם הוא מתגורר. המשטרה תפסה חשבונות בנק רכוש כולל הווילה של לבייב בסביון בהיקף של 100 מיליון שקל וממשרדי החברה נתפסו יהלומים בעשרות מיליוני שקלים.

לב לבייב, החשוד הראשי בראשית הדרך שהה בזמן זה ברוסיה ונותר שם. לבייב סירב להגיע לחקירה בישראל ולבסוף הגיע לאחר תיאום עם עורכי דינו. החשדות בראשית הדרך היו חמורים מאלו שנותרו בסופו של יום. המשטרה חשדה כי נעשו עבירות כלכליות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ונציג המשטרה אמר בדיון הארכת המעצר כי חברת LLD "מתנהלת כארגון פשע, תוך שימוש בבלדרים שמבריחים יהלומים כמו אחרוני בלדרי הסמים. החברה משבשת ומשמידה ראיות".

הפרקליטות ניהלה משא ומתן ארוך עם החברה והמנכ"ל  ראובן שמאלוב עד שבאוקטובר 2022 הגישה כתב אישום נגדם בעבירות של הברחה והלבנת הון. לבייב, בניו זבולון ושי שמעיה ואחיו משה לבייב נותרו בחוץ, והתיק נגדם נסגר. הסדר הטיעון שנערך בכתב לא התייחס אליהם. החברה והמנכ"ל הורשעו בבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי השופט בני שגיא. על החברה נגזר קנס בגובה 150 אלף שקל וחילוט של 25 מיליון שקל. בנוסף ל-38 מיליון שקל ששילמה לרשות המסים עבור חובותיה. שמאלוב הודה בהברחה והלבנת הון ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר, קנס של 80 אלף שקל וחילוט של 280 אלף שקל.

החברה והמנכ"ל שמאלוב הורשעו בכך שבתקופה שבין מרץ 2008 לבין 2012 פעלו להבריח יהלומים מחו"ל עבור החברה באמצעות בלדרים שונים. מנגנון ההברחה התבצע כך שהבלדרים קיבלו יהלומי גלם בחו"ל והבריחו אותם לישראל בגופם, מבלי להצהיר עליהם במכס. הברחת היהלומים נעשתה על מנת לעקוף את החיוב להציג תעודת קימברלי, תעודה בינלאומית המעידה על כך שלא מדובר ב"יהלום דמים" שמקורו באזורי עימות באפריקה. ולא לשם הימנעות מתשלום מס מאחר ויבוא יהלום גלם פטור מתשלום מס.

היהלומים נמסרו למפעיליהם, או למשרדי חברת LLD. החברה והמנכ"ל ניהלו את הליך ההברחות בהיקף של יותר מ-70 מיליון דולר (מעל 243 מיליון דקל), שכלל את קבלת היהלומים שהוברחו בישראל, העברת היהלומים המוברחים למיון והערכה, והנחיית עובד החברה לתעד את הסחורה המוברחת בסדרה מקודדת, על מנת להסתיר את מקורם וכן להסתיר את זהות החברה כבעלת הזכויות ביהלומים.

התיק נחקר על ידי יאחב"ל בלהב 433, חקירות מכס ומע"מ ירושלים ויחידת יהלום ברשות המסים. את בר אור מייצג עו"ד ניר רשף, את יששכרוב עו"ד דרור מתיתיהו. לבייב ו-LLD יוצגו ע"י עורכי הדין גיורא אדרת ואיתן מעוז. שמאלוב יוצג ע"י עו"ד אלון רון. בתיק מטפלת עו"ד אורנה גלבשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

*** חזקת החפות: אשר יחיאלי, גיל בר אור וחנניה יששכר הם בגדר חשודים, טרם הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.