הקולגה שנחטפה והטיל על הלשכה: יו"ר לשכת עוה"ד בדרום על שגרת המלחמה

"סקטור עורכי הדין ספג מהלומה מהמלחמה לא רק בדרום, אבל הבעיה היא שכאן זה ממשיך גם עכשיו", אומר אלעד דנוך, ראש הלשכה בדרום, בראיון לגלובס • הוא מסביר כי "יש עורכי דין שמאז סוכות לא חזרו למשרדים. נוצרה הצטברות אדירה של עבודה משפטית"

עו''ד אלעד דנוך מציג בבית הכנסת הגדול בפריז את תמונתה של חברת הלשכה בדרום שנחטפה לעזה, עו''ד עמית סוסנה / צילום: אליין עזריה
עו''ד אלעד דנוך מציג בבית הכנסת הגדול בפריז את תמונתה של חברת הלשכה בדרום שנחטפה לעזה, עו''ד עמית סוסנה / צילום: אליין עזריה

"במרכז מתחילים לחזור לשגרה, אבל אנחנו עוד לא מוכנים לחזור לשגרה מלאה. אנחנו במצב אחר ממרכז הארץ", אומר בראיון לגלובס עו"ד אלעד דנוך, יו"ר מחוז דרום בלשכת עורכי הדין, ומתייחס לחזרה החלקית של מערכת בתי המשפט, שהחלה בסוף השבוע שעבר, רובה באמצעות וידיאו קונפרנס מרחוק.

חוזרים לשגרה? צפי לפתיחת בתי המשפט בשבוע הבא
קבוצת חנן מור מנסה להרגיע את הנושים: לא מבקשים פריסה - נחזיר את כל החובות

דנוך מסביר כי הבעיה העיקרית בדרום היא העובדה שהמסגרות החינוכיות לא חזרו, או חזרו באופן חלקי, לצד אזעקות שנמשכות. "אשדוד לדוגמה ירוקה לפי פיקוד העורף, וניתן לכאורה לחזור לשגרה, אבל הרשות המקומית לא חזרה באופן מלא, וזה בא לידי ביטוי בקיום מסגרות באופן חלקי. באשקלון, רק היום התחילו לחזור למסגרות באופן חלקי, לפי קפסולות ולא ברור מה יקרה בתום הפסקת האש.

אלעד דנוך 

אישי: מתגורר באשקלון, נשוי + 3 בנות
מקצועי: החל קדנציה שנייה בתפקיד יו"ר מחוז דרום בלשכת עורכי הדין, שבו הוא מכהן ארבע שנים וחצי
עוד משהו: נאם לפני קרוב ל-2,000 איש מהקהילה היהודית בפריז בבית הכנסת הגדול בעיר

"אי אפשר לצפות מעו"ד לעלות לדיון בהיוועדות חזותית כשיש שלושה ילדים בסלון ואחד ההורים במילואים", הוא מוסיף. "אם יש עורכי דין שרוצים לחזור לעבודה, מצוין. אך כרגע הכלל צריך להיות שמי שלא יכול - לא חוזר לשגרה. ודיונים יתקיימו רק בהסכמה של הצדדים".

"סרט מהסוג הכי גרוע"

דנוך (39), תושב אשקלון, נשוי ואב לשלוש בנות (ארבע, שנתיים, ארבעה חודשים), מכהן כראש מחוז דרום של הלשכה זה ארבע שנים וחצי, לאחר שהחל קדנציה שנייה בתפקיד.

הוא מספר איך השפיעה המלחמה על מחוז הדרום של הלשכה בכל היבט אפשרי: "עברנו חודש קשה ומורכב מאוד. חברה שלנו עו"ד עמית סוסנה מכפר עזה נחטפה. חברה נוספת מהמחוז, עו"ד שרון רחמני, נרצחה במסיבה ברעים, ועוד 10 חברים איבדו ילדים ואחים. משרד הלשכה באשקלון נפגע מטיל שנחת לידו. אתה מבין שאתה בסרט מלחמה מהסוג הכי גרוע".

עו"ד עמית סוסנה (40) עובדת במשרד עורכי הדין לוצאטו, המתמחה בפטנטים בעומר. היא נחטפה מביתה בכפר עזה. לפני שבועיים טס דנוך לפריז להשתתף בכנס של לשכת עורכי הדין הבינלאומית. בכנס נאם עו"ד עמית בכר, ראש הלשכה, ועו"ד דודי זלמנוביץ, שהקים את מטה משפחות החטופים.

דנוך עצמו נאם באירוע שהתקיים לפני קרוב ל־2,000 אנשים מהקהילה היהודית בבית הכנסת הגדול בפריז, בהם חברי פרלמנט ודיפלומטים. "הצגתי את התמונה של עמית (סוסנה, נ' ש') וסיפרתי עליה. זה היה כנס חשוב שסייע לנו בקהילה המשפטית הבינלאומית".

ב־8 באוקטובר צומצמה פעילות בתי המשפט בכל הארץ כמעט לחלוטין חוץ מדיוני מעצר ודיונים דחופים. הדיונים של בתי המשפט באשקלון ובקריית גת עברו לבאר שבע. שדרות פונתה לחלוטין. באשקלון התחיל מהלך לפינוי תושבים שאין להם ממ"ד. באמצע נובמבר החלה חזרה חלקית של הדיונים ללא הבדל בין האזורים השונים. בדצמבר צפויה פתיחה מלאה של המערכת.

מעבר להיבט הציבורי של שירותי משפט לאזרחים, סקטור עורכי הדין נפגע כלכלית. דנוך מספר על ירידה הדרמטית בעבודה "לא רק אצלנו, אבל הבעיה היא שפה זה ממשיך". הלשכה פעלה למצוא משרדים חלופיים בדרום בחינם. הוא מספר שלמרות שהפרנסה של עורכי הדין נפגעה, הם מתנדבים לסייע לתושבים שנפגעו, ונפתח מוקד סיוע על ידי עורכי דין מהדרום לתושבי האזור.

"המצב פה שונה בתכלית"

דנוך אינו מתנגד לפתיחה כללית של המערכת, אבל רק בהתאמות לאזורים השונים. "המצב פה שונה בתכלית מאזור המרכז. הייתי בתל אביב, נראה 'עסקים כרגיל' וזה בסדר. האקלים כאן שונה, ונדרשות התאמות ייחודיות לדרום. למרות הנחיות פיקוד העורף, אנשים לא ממהרים לחזור ולפתוח.

"העברנו את המסר לכל הגורמים שאנחנו לא מסוגלים לחזור לשגרה מלאה, אלא חלקית. יש עורכי דין שמאז פגרת סוכות לא חזרו למשרדים, כמעט שישים ימים, ונוצרה הצטברות אדירה של עבודה משפטית, נהיה חייבים לקבל תקופת גרייס נוספת בשל צוואר הבקבוק שנוצר. זה חייב להיות מדורג עם הקפאה נוספת של מועדים, כמו ערעורים ותביעות".