אחרי חודשיים: משפט נתניהו יתחדש מחר; מי צפוי להעיד?

הדיון במשפטו של ראש הממשלה מתחדש בעקבות פתיחת מערכת המשפט באופן מלא השבוע, לראשונה מתחילת המלחמה • השבוע צפויים להעיד חוקרי משטרה ורשות ניירות ערך שחקרו את תיק 4000 - פרשת בזק-yes

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

מחר (ב') יתחדש משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני הרכב השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם. הדיון מתחדש בעקבות פתיחת מערכת המשפט באופן מלא השבוע, לראשונה מאז תחילת המלחמה. הדיון האחרון שהתקיים במשפט היה ב-27 לספטמבר. ארבע שנים חלפו מאז הוגש כתב האישום, והמשפט מצוי עדיין בשלב פרשת התביעה. 

מעשה בגרירת רגליים: מה קרה לאישומי בזק, וואלה וידיעות בתיקי האלפים?

עם תחילת המלחמה הכריז שר המשפטים יריב לוין על עבודה במתכונת חירום בבתי המשפט. עד לאמצע נובמבר התקיימו רק דיונים דחופים, בעיקר דיוני מעצרים. החל מ-15 לנובמבר ועד לסוף נובמבר הרחיבו את הפעילות גם לדיוני קדם-משפט אזרחיים ודיונים בבתי המשפט לענייני משפחה, אך דיוני הוכחות בהליכים פליליים ואזרחיים לא התקיימו כלל.

לפי התקנות החדשות החלות בדצמבר, תיקים בהם הצדדים או עורכי הדין במילואים, מפונים או קרובי משפחה של חטופים או משפחות שכולות יוקפאו, כך שלא ייספרו בעניינם מועדים הקבועים בחוק להגשת כתבי בית דין, ולא יתקיימו דיונים, אלא אם הצדדים הסכימו אחרת. 

עדותו של נתניהו עשויה להידחות 

השבוע צפויים להעיד במשפט נתניהו חוקרי משטרה ורשות ניירות ערך שחקרו את תיק 4000 - פרשת בזק-yes. מחר יעיד חוקר להב 433, ערן בוחניק; ובהמשך השבוע יעידו דותן מליחי, גם הוא חוקר בלהב; וליאור שפיץ, חוקר ברשות ניירות ערך. העדויות בתיק 4000 יימשכו, כשברקע המלצת השופטים לתביעה לחזור מהאישום בשוחד בתיק ולהמשיך רק עם עבירת הפרת האמונים.

בפרשת התביעה נותרו כ-50 עדים. מי שצפויים להעיד בהמשך הם ראש מערך ההסברה בלשכת נתניהו לשעבר, רן ברץ; מנכ"ל yes לשעבר, רון אילון; מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, הראל לוקר; עמיקם שורר, לשעבר סמנכ"ל הפיתוח העסקי בבזק; היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, שלומית ברנע-פרגו; ודוד שמרון, בן-דודו של נתניהו ועורך דינו; וכן יועץ התקשורת אלי קמיר; וישראל בכר, כיום הקונסול בלוס אנג'לס. ב-9 לאוקטובר היה אמור להתקיים דיון על רשימת העדים שנותרה לתביעה, וכעת הדיון אמור להיקבע מחדש.

מי שעוד צפויים להעיד הם שר המשפטים, יריב לוין; שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני; השר לשעבר זאב אלקין; ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו; ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין; היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין; והיועץ המשפטי לכנסת לשעבר, עו"ד איל ינון.

ההערכה היא שככל שלא יהיו עיכובים נוספים, פרשת התביעה תסתיים סביב מרץ-אפריל 2024. לאחר סיום פרשת התביעה תחל פרשת ההגנה, כאשר העד הראשון שאמור להעיד הוא ראש הממשלה נתניהו. במקרה שהמלחמה תמשך, ומאחר שבית המשפט עשוי ממילא לאפשר הפסקה בין פרשת התביעה לפרשת ההגנה - עדותו של נתניהו עשויה להידחות לשנת המשפט הבאה.

*** חזקת חפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הורשע, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.