חבל הצלה לדסק״ש: מוכרת את השליטה בסלקום לפורטיסימו

נחתם מזכר הבנות לפיו הקרן של יובל כהן תרכוש את מניות השליטה בחברת התקשורת בפרמיה של כ-20% על השוק ולפי שווי חברה של 2.6 מיליארד שקל

יובל כהן,  מנהל שותף בפורטיסימו / צילום: איל יצהר
יובל כהן, מנהל שותף בפורטיסימו / צילום: איל יצהר

חברת הסלולר סלקום שהועמדה למכירה על ידי דיסקונט השקעות  (דסק"ש) הממונפת, עשויה למצוא בקרוב בעל בית חדש. קרן ההשקעות פורטיסימו שבניהול מייסדה יובל כהן, גברה על הצעה שהגיש איש העסקים אהרון פרנקל והיא וחתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת השליטה בסלקום. ההצעה של פורטיסימו מגלמת לסלקום שווי של 2.6 מיליארד שקל. דסק"ש העניקה לפורטיסימו תקופה של שבועיים לביצוע בדיקת נאותות, שבמהלכם יוכלו הצדדים להתקדם ולסגור את העסקה.

"ניפחו את ההפסד": בבורסה יוצאים נגד המחקר שקבע כי בוצע שורט על מניות ישראליות ערב המלחמה 
ניתוח | ראלי סוף שנה? המרוויחים הגדולים של נובמבר והזדמנויות ההשקעה שמחכות 

דסק"ש בניהולה של נטלי משען-זכאי, אשר בעלי המניות העיקריים שלה הם מגה אור של צחי נחמיאס ואלקו של האחים דניאל ומיכאל זלקינד, מבקשת למכור את סלקום מזה תקופה כדי לסייע להקטין את החוב המשמעותי שלה. לדסק"ש חוב אג"ח בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל, והיא מחזיקה בשליטה (35.6%) בחברת סלקום. שווי הנתח של המניות של דסק"ש לפי מחירן בשוק כיום עומד על 792 מיליון שקל.

העסקה שיצאה אל הדרך מעניקה פרמיה נדיבה של כ-20% ביחס לשווי השוק של סלקום הבוקר (2.2 מיליארד שקל). אגרות החוב של דסק"ש התחזקו מאוד בחודש האחרון. מחיריהן זינקו בשיעור דו-ספרתי מה שהוביל לירידה בסיכון הגלום בהן דרך התשואות לפדיון שלהן. עם זאת התשואה באג"ח היא עדיין דו-ספרתית, בשלושת הסדרות. בסדרה י"א התשואה לפדיון הבוקר עומדת על 15.4%, לאחר שב-8 בנובמבר עוד עמדה על 23%. ההתאוששות נבעה גם מהמו"מ למכירת האחזקות בסלקום שעליו הודיעה ב-28 בנובמבר. זאת לצד אקזיט מוצלח של חברת הטכנולוגיה אלרון.

דסק"ש היא חברת החזקות ללא גרעין שליטה. מניות החברה מוחזקות ברובן (82%) בידי קבוצה של אנשי עסקים בעלי מוניטין, שרכשו אותן לפני יותר משנתיים מידי כונס הנכסים של הבעלים הקודם אדוארדו אלשטיין. את קבוצת הרוכשים מובילים צחי נחמיאס, שמחזיק בכ־30% מהמניות דרך חברת מגה אור שבשליטתו, והאחים דניאל ומיכאל זלקינד שמחזיקים בנתח דומה באמצעות חברת אלקו.

סלקום: 3.5 מיליון מנויים 

סלקום עדכנה את המשקיעים בנובמבר האחרון כי יש לה כ-3.5 מיליון מנויי סלולר ונתח שוק של 31%. החברה מחזיקה בתשתיות סיבים אופטיים שמספקים גישה לשני מיליון משקי בית. סלקום סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 3.28 מיליארד שקל, עליה של 1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות נשחק ב-6.4% והסתכם ב-101 מיליון שקל בתקופה זו.

דסק"ש: ירידה של 70% מהשיא

העסקה עם פורטיסימו למכירת השליטה בסלקום, ככל שתסתיים בהסכם מחייב, עשויה לתרום להתאוששות ההשקעה של הקבוצה שהשתלטה על דסק"ש עצמה בשנת 2020 מידי כונס הנכסים של אדוארדו אלשטיין. נכון להיום נסחרת דסק"ש בשווי של קצת פחות מחצי מיליארד שקל, לאחר ירידה של 70% מהשיא בתחילת 2022. שווי זה משקף הפסד "על הנייר" לקבוצת המשקיעים שמובילים נחמיאס והאחים זלקינד לצד משקיעים נוספים (בהם גם רמי לוי) בסך כ־650 מיליון שקל.

דסק"ש כאמור נמצאת בשנה האחרונה במרוץ לארגון מקורות נזילות, לאחר צניחה בשווי החזקותיה עד כדי שווי נכסי נקי (NAV) שלילי. המשמעותי היא שסך החוב של החברה היה גבוה בשלב מסוים משווי הנכסים שבידיה. אחת ההחזקות שאותה מנסה דסק"ש למכור כבר חודשים היא בסלקום, שנחשבת להחזקה איכותית שאינה בליבת העסקים שמעניינת את בעלי המניות המרכזיים שלה - נדל"ן מניב.

כשעדכנה בסוף נובמבר על קיום המגעים למכירת ההחזקות בסלקום, הודיעה דסק"ש גם על השהייה של בחינת הצעת רכש חליפין למחזיקי האג"ח שלה, שהייתה אמורה להיות מובטחת בשעבוד על מניות סלקום שבידיה. מדובר היה במהלך משולב שאמור היה לכלול הנפקת סדרת אג"ח חדשה (י"ב) במסגרת הצעת רכש החליפין שנועדה להאריך את משך החיים הממוצע (מח"מ) של החוב שלה, ולשפר את תזרים המזומנים בשנתיים הקרובות.