"ניפחו את ההפסד": בבורסה יוצאים נגד המחקר שקבע כי בוצע שורט על מניות ישראליות ערב המלחמה

מחקר חדש שפרסמו חוקרים מאוניברסיטאות ניו יורק וקולומביה טוען כי סוחרים קיבלו מידע מקדים, טרם מתקפת ה-7 באוקטובר, וביצעו עסקאות שורט נגד מניות ישראליות ובראשן מניית לאומי • סמנכ"ל הבורסה יניב פגוט טוען כי החישוב היה שגוי וכי השורטיסטים בלאומי הרוויחו לכל היותר 32 מיליון שקל "הם ניפחו את הרווח פי 100"

פוזיציות שורט נבנו בבורסה של תל אביב על ידי מי שידעו על תוכניותיו הרצחניות של החמאס / צילום: RONEN ZVULUN (reuters), עיבוד: טלי בוגדנובסקי
פוזיציות שורט נבנו בבורסה של תל אביב על ידי מי שידעו על תוכניותיו הרצחניות של החמאס / צילום: RONEN ZVULUN (reuters), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעקבות פניית גלובס, ודבריו של סמנכ"ל המסחר בבורסה לניירות ערך יניב פגוט, בנוגע למחקר שהסעיר את שוק ההון המקומי של צמד החוקרים פרופ' רוברט ג'יי ג'קסון ופרופ ג'ושוע מיטס, בוצעו שינויים במחקר שנוגעים לדרך שבה חושב הרווח מפוזיציית השורט במניות בנק לאומי . במחקר בוצע חישוב בתחילה שהצביע כי סוחרים בנו פוזיציה ערב המתקפה של ה-7 באוקטובר בהיקף של 4.4 מיליון מניות של בנק לאומי, שבאמצעותה גרפו רווח אפשרי של 3.2 מיליארד שקל. אולם לאחר פניית גלובס לבורסה, בוצעה פנייה גם לחוקרים שעדכנו טעות בחישובים בממצאי המחקר. הרווח הפוטנציאלי באותה פוזיציה כעת מוערך ב-32 מיליון שקל.

סמנכ"ל המסחר בבורסה יניב פגוט אמר לגלובס בצהריים כי "מה שהחוקרים עשו במחקר, הם הניחו מתוך חוסר הכרות עם השוק המקומי, שהמחירים של המניות בארץ נקובים בשקלים ולא באגורות. מכאן יצאו לא מעט טעויות: במחקר לקחו את הגידול ביתרות שורט בהיקף של 4.5 מיליון מניות. החוקרים מעריכים שמחיר המניה ירד ב-734 שקלים, במקום 734 אגורות - כלומר 7.34 שקלים. לכן הם מגיעים לרווח של 3.2 מיליארד שקל (במניית לאומי. ח.ז), כשבפועל זה רווח של 32 מיליון שקל. החוקרים ניפחו את ההפסד במניה פי 100. זה ניתוח שגוי ביסודו".

מחקר בארה"ב: משקיעים ידעו על מתקפת החמאס - והרוויחו מעסקאות שורט 
עובד של אמזון נחטף בשבת השחורה. עד היום החברה לא פרסמה הודעה רשמית 

"ככלל גם לגבי מה שקורה בשוק ההון בתל אביב, יש כאן חוסר הבנה", אומר פגוט. "נניח שמישהו ביצע שורט ענק במניה. מי שעשה את אותו השורט יהיה שקוף בפני הרגולטור המקומי. משום שהוא צריך לחתום על הסכם השאלה מול חבר הבורסה. אז יבוא איזה 'חמאסניק' או איש קש מטעמו ויחתום על השאלת מניות בבורסה? גם אם מישהו רוצה להשאיל מניות בהיקף כספי של חצי מיליארד שקל, הוא צריך להזדהות בפני הבנק, לקחת מסגרת אשראי. אז הבנק צריך את המידע במי מדובר. יש ענייני הלבנת הון וכו'. במילים אחרות, לא רואה תסריט כזה כאן. מצער שהחוקרים לא בדקו מול חברי בורסה ישראלים, היו יכולים לשאול כיצד הדברים האלה עובדים בארץ".

מניית בנק לאומי , אחת המניות הסחירות בבורסה של תל אביב, עמדה במרכזו של המחקר החדש והמטלטל שפורסם בארה"ב וגורס שסוחרים בנו פוזיציות שורט (מכירה בחסר), ערב פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ככל הנראה תוך ידיעה מוקדמת על מועד הפריצה שלה. 

עדכון החישובים על־ידי החוקרים הוביל למסקנה שעדיין נרשם רווח של עשרות מיליוני שקלים בפוזיציה, אך הוא כאמור בהיקף של כ-30 מיליון שקל. החוקרים, כאמור, עדכנו את המחקר, וטוענים כי עדיין מדובר בטיוטה, אך החישוב הנקודתי השגוי לא משנה את המסקנות המדאיגות שאליהן הגיעו במחקר. בתגובה שמסרו לגלובס על דברי הבורסה אמרו כי "אנו מעריכים את הערותיה של הבורסה בנוגע למחקר שלנו, שאינן משפיעות על הממצאים שלנו לגבי המסחר בבורסה או בתעודות הסל של MSCI Israel, ועדכנו את הטיוטה שלנו כדי לשקף אותן. אנו מקווים שהבורסה תמשיך לעסוק בממצאים שלנו - כולל על ידי חקירה האם וכיצד הרוויחו סוחרים מיודעים (Informed Investors) מהאירועים הטרגיים של ה-7 באוקטובר".

המחקר שפורסם אמש (3 בדצמבר 2023) על ידי פרופ' רוברט ג'יי ג'קסון מאוניברסיטת ניו יורק ופרופ' ג'ושוע מיטס מאוניברסיטת קולומביה נכתב בין היתר כי במניות בנק לאומי, "אחד מהבנקים הגדולים בישראל", כדברי החוקרים, בוצעו עסקאות שורט בתל אביב. לנוכח מרכזיותיו של הבנק, מניותיו גם מהוות חלק משמעותי מתעודת הסל EIS, של חברת MSCI שתפקידה לעקוב אחרי הכלכלה הישראלית ושגם כנגדה בוצעו עסקאות שורט ענקיות טרם המתקפה של החמאס.

במונחי שווי שוק בנק לאומי הוא השני בגודלו בבורסה של תל אביב, כששוויו עומד כיום על 43 מיליארד שקל. במקום הראשון לפי שעה נמצאת ענקית תוכנות השירות נייס, ששווי השוק שלה עומד על 44 מיליארד שקל. מניות נייס הן דואליות ונסחרות גם בוול סטריט. הממצאים בבורסה של תל אביב מלמדים עד המסחר במניות בנק לאומי משמעותי ביחס לבורסה.

המחזור היומי הממוצע במניות בנק לאומי עומד על 114 מיליון שקל בשנה החולפת. אולם בחודש האחרון דווקא נרשמה "רגיעה" כשהמחזור היומי הממוצע ירד ל-91 מיליון שקל. כאשר ברבעון האחרון, כלומר בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר, עמד המחזור היומי הממוצע על 112 מיליון שקל. ירידה בנפח היומי מלמדת על מסחר מוגבר במניות הבנק בעת המלחמה, וגם על הנזילות הרבה של מניותיו, שאפשר לסוחרים לממש פוזיציות שורט אגרסיביות בנוחות יחסית. בשנה החולפת מניית בנק לאומי היא הנזילה בבורסה (114 מיליון שקל ביום בממוצע), אחריה מניית בנק הפועלים עם מחזור יומי ממוצע של 92 מיליון שקל.

פוזיציות השורט בלאומי זינקו ל-422 מיליון שקל ב-5 באוקטובר

בדיקת נתוני הבורסה מעלה כי ב-8 באוקטובר צללה מניית הבנק ב-8.8% ביום המסחר, שלאחר המתקפה האכזרית. מבדיקת גלובס עולה כי מחזור המסחר היומי הממוצע בחודש אוקטובר, מאז שהחל המסחר לאחר פרוץ המלחמה ועד לסוף אותו חודש עמד על 165 מיליון שקל. נתון שגבוה כאמור בעשרות אחוזים מהמחזור הממוצע היומי בשנה החולפת.

במחקר מציינים החוקרים כי פוזיציות שורט חדשות בהיקף של 4.43 מיליון מניות, נבנו במניות בנק לאומי בין ה-14 בספטמבר עד ל-5 באוקטובר. כתוצאה מקריסת המניות נרשמו רווחים בפוזיציות השורט שנבנו כנגד מניות הבנק בהיקף משוער של 3.2 מיליארד שקל. הממצאים סבורים החוקרים מלמדים שסוחרים "מיועדים" (informed) על המתקפה המתוכננת פעלו במניות הבנק, כמו גם בניירות ערך אחרים שעוקבים אחרי המניות הישראליות הבולטות, כדי לגרוף רווחים עצומים.

יחד עם זאת, מבדיקת גלובס עולה כי הנתונים של הבורסה בתל אביב, אכן מלמדים על עלייה מתמדת ביתרות השורט במניות בנק לאומי עד לפרוץ המלחמה. ב-26 ביולי השנה, עמדו יתרות פוזיציית השורט במניות בנק לאומי על 285 מיליון שקל. בשבוע האחרון של ספטמבר הן כבר טיפסו משמעותית ל-407 מיליון שקל וב-5 באוקטובר הגיעו להיקף של 422 מיליון שקל. כחודש לאחר המתקפה ב-2 בנובמבר חזרו פוזציות השורט וירדו ל-371 מיליון שקל, ולפי הדוח האחרון מה-23 בנובמבר הן המשיכו לרדת ל-355 מיליון שקל. העלייה בפוזיציות לקראת פרוץ המלחמה והירידה, דווקא לאחריה, שופכת אור נוסף על האירועים.

מבחינת המסחר, מניית בנק לאומי צללה לאחר פרוץ המתקפה הרצחנית. ביום ראשון ה-8 באוקטובר התקיים מסחר ובבורסה נרשמה מפולת. מניית לאומי המשיכה ונפלה מאותו יום ועד לנקודת השפל שלה בזמן המלחמה ב-23 באוקטובר ב-22%. באותה נקודה בזמן צלל שווי השוק של הבנק ל-37 מיליארד שקל, מחיקה של 6.5 מיליארד שקל ב-12 ימי המסחר הראשונים למלחמה. אולם מאז רשמה המניה של בנק לאומי מהלך עוצמתי למדי של עליות והיא זינקה עד לבוקר המסחר היום ב-16%. שווי השוק של הבנק הבוקר עמד כאמור על 43 מיליארד שקל, נמוך ב-5 מיליארד שקל משוויו ערב המלחמה.

הבחירה, ככל שאכן נעשתה על ידי השורטסטים, במניות בנק לאומי נעשתה ככל הנראה בעיקר בשל הנזילות הרבה של המניות. כאשר המניות נסחרות בהיקפים גדולים, ניתן לקבל הצעות רבות יותר לביצוע שורט במניה, וכך לבנות פוזיציות משמעיותיות יותר.

אך יחד עם זאת, יש מי שרואים בבחירה במניות בנק לאומי גם מימד סימבולי. ייתכן והגורמים שפעלו ניסו להעביר בפעולות הזדוניות שלהם מעין מסר, שכן בנק לאומי אינו עוד סתם בנק. מדובר בבנק שהוקם לאור חזונו של בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה. בנק לאומי הוא גלגול היסטורי של אוצר התיישבות היהודים, בנק שהוקם בלונדון בשנת 1902, בעקבות מסקנות קונגרס באזל השני. לימים הפך לבנק אפ"ק (אנגלו פלסטיין קומפני) ופתח את סניפים בארץ ישראל, ביפו, בירושלים ובערים נוספות. ב-1906 אפילו נפתח סניף של הבנק בבירות, בימי האימפריה העות'מנית.

***גילוי מלא: מוקדם יותר הבוקר פרסמנו כאן את ממצאי המחקר כלשונם לאחר בקשת תגובה מהבורסה ומרשות ניירות ערך. בהמשך הגיעה התגובה של הבורסה לפיה מדובר בטעויות במחקר והאייטם עודכן בהתאם.