עובד של אמזון נחטף בשבת השחורה. עד היום החברה לא אמרה מילה

סשה טרפונוב נמצא בשבי החמאס כבר כמעט חודשיים, אך אמזון שבה הוא עובד טרם פרסמה הודעה רשמית • בניסיון לעורר מודעות, חבריו הגיעו להשקה של החברה בלאס וגאס, שם גם הוצג מוצר שטרופנוב עבד בפיתוחו • "אמנם אין להם גישה לשוחח ישירות עם חמאס אבל יש להם את הכוח להפעיל לחץ בינלאומי למען שחרור החטופים"

אמו של סשה טרופנוב ששבוי בעזה, ילנה, שרק חזרה מהשבי, מחזיקה בתמונתו בכיכר החטופים, שלשום / צילום: ap, Ariel Schalit
אמו של סשה טרופנוב ששבוי בעזה, ילנה, שרק חזרה מהשבי, מחזיקה בתמונתו בכיכר החטופים, שלשום / צילום: ap, Ariel Schalit

סשה טרופנוב, בן 28, נחטף במהלך מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. טרופנוב נחטף יחד עם הוריו, ילנה וויטלי, עם סבתו אירנה, ועם בת זוגו ספיר כהן. אביו של טרופנוב נרצח, ובמסגרת שחוררי החטופים, אמו סבתו ובת הזוג שלו חזרו ארצה. כבר כמעט חודשיים שהוא שוהה בשבי החמאס, וכעת חבריו יוצאים למחאה בשל העובדה כי מטעם אמזון שבה הוא עובד - לא נאמר דבר.

הצוללת | זיהוי פנים והצלבה של מידע: הטכנולוגיה שסייעה בהשבת החטופים
בית החולים שלה קלט חמש חטופות. זה מה שהרופאים שמעו מהן  

טרופנוב הוא מהנדס בחטיבת הענן של אמזון כבר מעל שנה. השתיקה של אמזון בולטת גם לאור התגובה של חברת אנבידיה, שגם לה יש עובד שנחטף לעזה בשבת השחורה, אבינתן אור. במייל שנשלח לעובדי החברה באוקטובר, התייחס מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג לאור, ציין כי החברה בקשר אדוק עם משפחתו ושהיא מתפללת לשובו הביתה בשלום.

בניסיון לעורר מודעות ולקבל תגובה מטעם אמזון, חבריו של טרופנוב הגיעו עד לכנס של AWS, שנערך בשבוע שעבר בלאס וגאס. בין היתר החברים שכרו משאיות עליהן הוקרנו פניו של טרופנוב, כמו גם חילקו חולצות לבאי הכנס, עליהן מופיעות פניו עם הכיתוב "הלוואי והיית כאן". אחד המוצרים שהושקו בכנס היה מוצר שטרופנוב עצמו עבד בפיתוחו.

משאית בלאס וגאס עם תמונה של סשה טרופנוב שחטוף בעזה / צילום: תמונה פרטית
 משאית בלאס וגאס עם תמונה של סשה טרופנוב שחטוף בעזה / צילום: תמונה פרטית

"החטופים הם לא עניין פוליטי"

"המטרה שלנו היא לא להתנגח באמזון", אומרת לגלובס נטע יסוד אלון, חברה טובה של טרופנוב ומאלו שעומדים מאחורי המאמצים לעורר את המודעות למצבו ולהביא לשחרור שלו. "רצינו להציע לחברה להצטרף אלינו. מבחינתנו שאמזון הייתה לוקחת את הקרדיט על כל מה שעשינו ואומרת שזה היא עשתה. אבל בפועל, שום גורם מהחברה לא התייחס אלינו. ניסינו דרך הדרגים הכי גבוהים של אמזון לבקש שיצאו בהצהרה. מה שגילינו הוא שהחברה שכרה יועץ חיצוני, והיועץ אמר שלדעתו זה לא נכון לפרסם את העבודה שסשה עובד באמזון כי זה יכול לפגוע בו". אלון מספרת כי "הגענו עם המידע הזה עד לראש המוסד לשעבר יוסי כהן והוא אמר שאין אמת בדבר, משני טעמים. גם בשל העובדה שהמידע שסשה עובד באמזון זה מידע שנמצא בחוץ, וגם מהבחינה שעובדה זו, עצם היותו מועסק באמזון, כלל לא רלוונטית בעבור החמאס".

עוד מוסיפה אלון כי "זה לא שאנחנו חושבים שאמזון כחברה יכולה להפעיל באופן ישיר לחץ על חמאס. אבל היכולת של החברה לצאת בהצהרה שיש עובד חטוף ושיש להחזיר את כל החטופים היא חשובה. החטופים הם לא עניין פוליטי. לא מדובר לרגע בהכרעה באיזה צד אתה עומד במפה הפוליטית, מדובר בעניין הומניטרי ועל כן אנחנו דורשים את תמיכת החברה. בתור אחת החברות הגדולות ביותר מבין חברות הטק, אם אמזון הייתה יוצאת בהצהרה, אנחנו מניחים שגם חברות קטנות יותר היו מרגישות בנוח להביע עמדה. בסוף, מדברים פה על פלח באוכלוסייה עם המון כוח והמון כסף, ואמנם אין להם גישה לשוחח ישירות עם חמאס אבל יש להם את הכוח להפעיל לחץ בינלאומי למען שחרור החטופים".