ראלי סוף שנה? המרוויחים הגדולים של נובמבר והזדמנויות ההשקעה שמחכות

הזינוק בשוקי המניות והאג"ח הניב לחוסכים תשואה חלומית של 3%-5% בנובמבר, שלא נראתה כשנה וחצי, ורק היחלשות הדולר "קלקלה" את החגיגה • מיטב: "מעריכים ש-2024 תהיה חיובית לאג"ח הבינוניות-ארוכות" • פסגות: "בהנחה שהולכים להורדות ריבית - ענפי הטכנולוגיה והפיננסים מעניינים להשקעה"

הזינוק בשווקים הכפיל את התשואה בגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
הזינוק בשווקים הכפיל את התשואה בגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

אחרי כמה חודשים מאכזבים לחסכונות הציבור בגמל ובפנסיה, נרשמה התאוששות מרשימה במדדי המניות והאג"ח בנובמבר. למעשה בתוך חודש אחד הוכפלו התשואות שנרשמו מתחילת 2023 באפיקים השונים. מדדי המניות בוול סטריט נהנו בחודש שחלף משילוב של התמתנות בנתוני האינפלציה וצפי להורדת הריבית בטווח הנראה לעין, בעוד שבשוק המקומי התבהרות של תמונת המלחמה, לצד אי התרחבותה לגזרות נוספות, תרמו לחזרת המתאם בין הבורסות.

ניתוח | המומחים מסמנים אותן כרכיב "חובה" בתיק. האם המניות האלה באמת אטרקטיביות?
שאלות ותשובות | המומחה שמעריך: בנק ישראל מכין הפתעה לשווקים
סולאראדג' יוצאת מה־S&P 500, רדהיל זינקה: סוף השבוע של הישראליות בוול סטריט

כך, בארה"ב עלה מדד S&P500 בנובמבר ב־8.9% ואילו מדד נאסד"ק זינק ב־10.7%. גם באירופה נרשמה מגמה חיובית כשהדאקס הגרמני עלה ב־10.2%, ומדד קאק בבורסה של פריז עלה ב־6.2%. באסיה, זינק מדד הניקיי בטוקיו בשיעור חד של 9.1%. בת"א עלה מדד ת"א 35 בלא פחות מ־7.7% בחודש - מוחק כמעט את כל הירידות שנרשמו בו מתחילת המלחמה ב־7 באוקטובר.

עם ביצועים שכאלה, אין פלא שהתשואה הממוצעת במסלולים הכלליים של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות עמדה בנובמבר על 3.1%, מה שהוביל לתשואה מצטברת של 6.9% מתחילת השנה. לפי בית ההשקעות מיטב, מדובר בתשואה הגבוהה ביותר שהשיגה התעשייה בחודש אחד מאז יולי 2022, ואלמלא חולשת הדולר מול השקל בחודש שעבר, התשואה הממוצעת במסלולים הכלליים עשויה הייתה להגיע לכמעט 5%. התשואה הממוצעת באפיק המנייתי בגמל ובפנסיה זינקה בלא פחות מ־5.4% בחודש שחלף, והוא רושם תשואה חיובית מצטברת של 10.8% מתחילת השנה.

 

גם באפיקי ההשקעה הסולידיים בשוק ההון נרשמה התאוששות מרשימה בחודש נובמבר. האפיק המדדי וזה השקלי רשמו בנובמבר תשואות חיוביות של 2% ו־2.1% בהתאמה, ומתחילת השנה הם עלו ב־2.6% ו־1.4%. התשואה החיובית בשוק האג"ח נבעה בעיקר מהצפי להורדות ריבית בעולם ב־2024.

כאמור גורם נוסף ששיחק תפקיד בתשואות חודש נובמבר, הפעם לשלילה, היה שער הדולר שנחלש משמעותית מול השקל (ב־7.5%), בעיקר על רקע היחלשותו בעולם והרגיעה היחסית בזירת המלחמה בדרום.

"הסיפור המרכזי בנובמבר היה מה שקרה בעולם", אומר האסטרטג הראשי של פסגות, אורי גרינפלד. "אם מסתכלים על ארה"ב, אירופה ובריטניה, נראה יותר ויותר שהסיפור של האינפלציה מאחורינו. ואם כך, אז העלאות הריבית בטוח מאחורינו. בשבוע האחרון השווקים מתמחרים הורדת ריבית בארה"ב כבר בחודשים אפריל־מאי. אני מאמין שאולי זה יגיע אפילו קצת לפני זה".

גרינפלד מעריך כי האינפלציה (בארה"ב ובאירופה) תרד יותר מהר ממה שצפוי. "הצפי שלנו הוא שבחודשים מרץ־אפריל הפד (הבנק המרכזי של ארה"ב) עשוי להתחיל להוריד את הריבית. באירופה השוק מתמחר כיום הפחתת ריבית בהסתברות של 100% באפריל הקרוב. נזכיר שלפני כמה חודשים דיברו על הורדת ריבית שם ביוני".

הצפי להפחתות הריבית הוביל לכך שבנובמבר נרשמה צניחה בתשואת האג"ח הארוכות בארה"ב ובמדינות נוספות. המשקיעים מבקשים להצטייד באג"ח לטווחים ארוכים יותר כדי 'לנעול' את הריבית הגבוהה שהן מציעות כיום ביחס לצפוי בהמשך. וכך התשואה באג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים עומדת כיום על 4.22%, לאחר שב־19 באוקטובר כבר נגעה ברף ה־5%. ב־30 באוקטובר עוד עמדה התשואה שלה על 4.87%, כך שעיקר הצניחה בתשואה לפדיון נרשמה בנובמבר.

התאוששות במדדי הנדל"ן החבוטים

האפיקים הסולידיים "כיכבו" כאמור בחודש שעבר. בסיכום נובמבר עלה מדד תל בונד 20 (המורכב מ־20 סדרות אג"ח של החברות הגדולות בבורסה) בשיעור של 4.1%. התשואה לפדיון הגלומה במדד כיום עומדת על 2.8%, לאחר שעמדה כבר על 3.66% בשלהי אוקטובר. מדד התל־גוב הכללי שכולל את איגרות החוב הממשלתיות עלה ב־2.8% בסיכום אותו חודש. התשואה לפדיון במדד זה כיום עומדת על 3%, לאחר שנגעה ב־3.5% בסוף אוקטובר. מדד תל גוב־שקלי 10+, שכולל את האג"ח הרחוקות ביותר לפדיון של הממשלה, נסחר סביב תשואה לפדיון של 4.54% כיום, כאשר באוקטובר בשיא חששות המשקיעים חצה את רף ה־5.2%.

גרינפלד מוסיף בהקשר של השוק המקומי, כי צריך לזכור ש"בישראל התמונה פחות ברורה ופחות אופטימית. השוק הישראלי אמנם עלה, על רקע מה שקרה בשווקים בעולם, כאשר בנובמבר גם פחתה כאן האי ודאות במידה מסוימת. ראינו קצת הטבה בפעילות הכלכלית שחזרה לעלות. נתוני בנק ישראל הראו שנרשמה התאוששות בהוצאות בכרטיסי אשראי", אמר.

"יש תרחישים שליליים לא מעטים בארץ שקשה להציב להם הסתברויות. אם הם לא יתממשו ונישאר עם תרחיש מרכזי של לחימה בעזה לעוד כמה שבועות, בלי מלחמה אמיתית בצפון, הרי שבסך הכול הכלכלה הישראלית תחזור ותתאושש", הוסיף גרינפלד. "עלויות המלחמה שמוערכות כיום ב־150-200 מיליארד שקל, יחד עם עזרה מארה"ב, הן לא משהו שצריך לפגוע בשוק המקומי. השוק יידע להתמודד עם גיוסי החוב הנדרשים. וגם ראינו מה קורה כשאיום הטילים פחת קצת בנובמבר (בהפוגה, ח' ש') - השוק מתאושש".

האנליסט יונתן כץ מלידר שוקי הון מציין כי להערכתו "שוק האג"ח המקומי מתמחר הורדת ריבית מהירה מדי". בסקירה שפרסם קובע כץ כי "המשך התנודתיות בשקל עלול להקשות על תוואי הורדת הריבית". בלידר "ממשיכים להעדיף את האפיקים הצמודים, כאשר תמחור האינפלציה נמוך יחסית לסיכונים שהיא תעלה, בגלל שער החליפין ועלייה במחירי היבוא". כץ סבור עוד כי לאור מכלול הסיכונים בישראל, "התשואה ל־10 שנים אמורה להיות גבוהה מזו שבאג"ח ממשלת ארה"ב".

בקרב מדדי המניות השונים בת"א, בלטו מדדי הנדל"ן החבוטים, שצמאים לכל התפתחות חיובית שמרמזת על הורדת ריבית, שבתורה תוזיל את עלויות המשכנתה ותאפשר חזרה של הציבור לרכישת דירות, ומצד שני תפחית את עלויות המימון ליזמים ואת שיעורי ההיוון של הנכסים המניבים. בנובמבר עלה מדד ת"א בנייה ב־10% ומדד מניב ישראל טיפס ב־15%.

עבור הציבור בארץ, חודש דצמבר שהחל הוא הסיכוי האחרון להשגת תשואה שנתית חיובית לאחר שנה קשה מאוד. כך, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב־20% מתחילת השנה, ומדד נאסד"ק זינק בכמעט 36% (מדדי וול סטריט קרובים לשיא כל הזמנים), הרי שמדדי הדגל של ת"א מאוזנים כעת ביחס לרמתם בתחילת 2023, לאחר שבחודשים שקדמו למלחמה התנתקו מביצועי הבורסות בעולם, על רקע קידום הרפורמה המשפטית על ידי הממשלה והמחאה הנרחבת בציבור כנגדה.

לקראת 2024 - להאריך מח"מים באג"ח

עיני המשקיעים נשואות ודאי ל"ראלי סנטה קלאוס" בוול סטריט, המתכוון לעליות המתרחשות לא פעם בתקופת החגים של חודש דצמבר החותם את השנה, ומאפשרות את שיפור התשואה שתוצג למשקיעים בסיכום השנה.

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב גמל ופנסיה, אומר כי "כמו שאמרנו שלא צריך להיבהל ולמכור בזמני הירידות החדות בשוק, אני לא חושב שהכיוון קדימה הוא לתשואות גבוהות כל חודש. המהלך הנכון הוא הארכת משך החיים הממוצע (מח"מ) באיגרות החוב, משום שסבב העלאות הריבית מאחורינו. אני מעריך ש־2024 תהיה חיובית לשוקי האג"ח במח"מים הבינוניים־ארוכים, ושווה להתמקד שם".

באשר לשוק המניות, לדברי מני "במבט קדימה השוק אמור להמשיך להציג תשואות טובות יחסית. בשוק האמריקאי כשמנטרלים את 'שבע המופלאות' (ענקיות הטכנולוגיה: אפל, אמזון, גוגל, פייסבוק, אנבידיה, מיקרוסופט וטסלה), הרי שיתר המניות במדד S&P 500 רשמו עליות חד־ספרתיות ב־2023. כך שאם הריבית תרד יש מקום לתיקון גם בשאר המניות במדד. התחזית קדימה היא יותר אופטימית, כל עוד לא הולכים חלילה למלחמת עולם שלישית מול איראן. כרגע צפויה שנה של הורדות ריבית והתמתנות האינפלציה", להערכת מני.

גרינפלד מצטרף להערכה ולפיה כדאי להתחיל להאריך מח"מים ולבחון באור חיובי יותר את האפיקים המנייתיים בתיק. "גם אחרי המהלך האחרון של העליות בשוקי האג"ח (בארץ ובעולם), האפיקים הארוכים מאוד מעניינים. אפשר להגיד שהעליות שהיו בנובמבר די עמדו בציפיות שלנו", הוא אומר. "עם זאת, ברמה הטקטית זה היה מהלך חד שנרשם בשבוע־שבועיים האחרונים, כך שצריך להיזהר.

"בהנחה שהולכים להורדות ריבית, בעולם כזה אתה רוצה להיות בחלק הארוך של אפיק האג"ח. ובסוף בתיק ההשקעות תרצה להיות גם ברכיב המנייתי. הסקטורים שמעניינים להשקעה הם הטכנולוגיה והפיננסים - הפחתות הריבית יעשו להם טוב", מעריך גרינפלד.

"התנודות במט"ח - איום בפני עצמו"

באשר להיחלשות הדולר מול השקל בחודש שעבר (לרמה של 3.71 שקל כיום - לעומת 3.86 שקל ערב פרוץ המלחמה), אומר גרינפלד כי הדבר נבע משילוב של מספר גורמים. "חלק מזה הייתה היחלשות הדולר בעולם, בשל הצפי להפחתת ריבית בארה"ב. לגבי ההתחזקות העודפת של השקל מולו, צריך לזכור שלפני פרוץ המלחמה היינו בשער חליפין שעבר פיחות שהוערך ב־10%-15%, בשל קידום הרפורמה המשפטית. משום שכיום הקונצנזוס הציבורי הוא שהסיפור הזה של הרפורמה מאחורינו, השקל אמור היה לזנק מול הדולר בשיעור דומה, כך שצריך לבחון אותו ביחס להיכן שהיה בפברואר השנה (סביב 3.5 שקלים לדולר, ח' ש')".