המשבר בוועדת הכספים נגמר? בקואליציה הגיעו להסכמות לאישור התקציב

ח"כ אליהו רביבו מהליכוד איים להצביע נגד הצעת החוק להגדלת הגירעון, שנדרשת לאישור התקציב המעודכן שהגיש שר האוצר • כעת לגלובס נודע כי רביבו הסכים להצביע בעד חוק הגירעון הנדרש לאישור השינויים בתקציב 2023 - בתמורה להבטחה שניתנה לו לצמצום עמוק יותר של כספים קואליציוניים בתקציב 2024

ועדת הכספים דנה בהצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית במסגרת עדכון תקציב 2023 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת הכספים דנה בהצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית במסגרת עדכון תקציב 2023 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לאחר שהדיון בוועדת הכספים הופסק בשל קושי לאשר את השינויים בתקציב 2023, לגלובס נודע כי מסתמנת הסכמה. 

בתום הפסקה ארוכה של יותר משעתיים בדיון, הושגו מחוץ לוועדה הסכמות בין מרכז הקואליציה בוועדה אליהו רביבו, יו"ר הוועדה משה גפני ומשרד האוצר. בתחילת הדיון, רביבו איים להצביע נגד הצעת החוק להגדלת הגירעון, שנדרשת לאישור התקציב המעודכן שהגיש שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. 

המדריך לוויכוח על התקציב: מהו הסכום שבמחלוקת, והאם החרדים מופלים לרעה
הכלכלן הראשי באוצר בראיון ראשון בתפקיד: "יש הטבות מס שניתן לקצץ"
תרבות יהודית ו"טהרת המשפחה": הכספים הקואליציוניים שיישארו ב-2023 
מהם כספים קואליציוניים ומה הסכומים שנמצאים במחלוקת?
האם 70% מהכספים הקואליציוניים באמת קוצצו? בדקנו

כעת לגלובס נודע כי רביבו הסכים להצביע בעד חוק הגירעון הנדרש לאישור השינויים בתקציב 2023 - בתמורה להבטחה שניתנה לו לצמצום עמוק יותר של כספים קואליציוניים בתקציב 2024, תוך שקיפות גבוהה יותר מצד האוצר. רביבו סבור שניתן לצמצם הוצאות תוך ביטול משרדי ממשלה, למשל. מנגד, הוא תומך בהשארת הכספים הקואליציוניים להוספת רשתות החינוך החרדיות למסלול אופק חדש.

הצעת החוק מבקשת להגדיל את הגירעון המותר בחוק ל-3.7% תוצר. זאת, כדי להוסיף כ-30 מיליארד שקל להוצאות הממשלה, מהן 17 מיליארד שקל בהוצאות ביטחוניות ועוד 13 מיליארד שקל לטיפול בעורף.

אליהו רביבו בדיון ועדת הכספים, היום. איים להצביע נגד הצעת החוק להגדלת הגירעון / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 אליהו רביבו בדיון ועדת הכספים, היום. איים להצביע נגד הצעת החוק להגדלת הגירעון / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"האוצר עושה הכול במחשכים"

"אני נגד הגדלת הגירעון ל-3.7%", אמר רביבו בתחילת הדיון, טרם הגיעו להסכמות. "אם האוצר לא מציג בפנינו מהיכן ניתן לקצץ מבלי להגדיל את הגירעון באופן כל כך משמעותי אצביע נגד. אני לא פיון של אף אחד. לא אצביע מבלי לקבל פירוט מלא ויסודי מהאוצר למה מגדילים את הגירעון, מבלי לנסות לקצץ במקורות תקציביים אחרים. האוצר עושה הכול במחשכים. לא אתן לזה יד".

רביבו פנה לסגן הממונה על התקציבים באוצר, איתי טמקין, ואמר: "מצאתם סעיפי תקציב שניתן לקזז לטובת מינוף צרכי המלחמה. חלקם לא מגיעים לכאן לוועדה כי הם נפלו בדרך. תנקוב בבקשה מה ראית לנכון לקצץ ולא קיבלו את ההמלצה שלכם".

טמקין השיב כי באגף התקציבים המליצו להעביר לצורכי השעה תקציבים של משרדים ממשלתיים קטנים, שכל תקציביהם מבוססים על כספים קואליציוניים. "אנחנו הצענו שלא יתקיים בהם תקציב וזו ההחלטה שלכם. הצענו שב-2023 המשרדים הללו לא יהנו מתקציב, שנמצא כולו מתוקף החלטה 511 (חלוקת כספים קואליציוניים - א.ד). בסוף הוחלט לקצץ מהם, אבל אנחנו המלצנו על קיצוץ גדול יותר".

באוצר לא פירטו באילו משרדים בדיוק מדובר, אבל חברי הכנסת בוועדה ציינו את משרדי הנגב והגליל, המורשת, המסורת, המשימות הלאומיות והתפוצות. רביבו אמר "אנחנו יודעים שמדובר ב-6 מיליארד שקל שהיה אפשר לקצץ".