תרבות יהודית ו"טהרת המשפחה": הכספים הקואליציוניים שיישארו ב-2023

חלקים נרחבים מהכספים הקואליציוניים הם הבטחות פוליטיות במלוא מובן המילה, המתעדפות למשל את החינוך החרדי, למרות שהוא לא עומד בדרישות המקוריות של תוכניות כמו "אופק חדש" • האם הקיצוץ יסתכם בכך, ועד כמה גנץ יהיה מוכן ללכת עבור זה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

ההוצאות הביטחוניות והאזרחיות האדירות שהמלחמה דורשת מביאה את הממשלה לקצץ בהוצאות - לרבות בכספים הקואליציוניים. אלה הגיעו במקור ל-5.8 מיליארד שקל ב-2023, עליהם הסכימו המפלגות בהקמת הממשלה.

חלק מהכספים הקואליציוניים כבר הוצאו, וכ-2.5 מיליארד שקל מהם עוד לא נוצלו השנה. בעוד שהשר בני גנץ מעוניין לקצץ במלוא הסכום, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעוניין לקצץ בסכום קטן יותר. כעת הדבר עומד למאבק פוליטי בתוך ממשלת האחדות החדשה שנוצרה לצורך המלחמה, ויגיע לשיא בישיבת הממשלה שכרגע מתוכננת לשעה 18:30. 

מהם כספים קואליציוניים ומה הסכומים שנמצאים במחלוקת? 
האם 70% מהכספים הקואליציוניים באמת קוצצו? בדקנו 
גנץ לא יפיל את הממשלה וינסה להיאבק בתקציב בחקיקה בכנסת
גנץ דרש לקצץ עוד בכספים הקואליציוניים. נתניהו מסרב

על-פי מסמך של האוצר, סך הקיצוץ עומד על מיליארד שקל בלבד, וסעיפים רבים ומשמעותיים נותרו בפנים. במסמך האוצר מפורטים הסכומים, בלי הבחנה מה כבר יצא ובמה ניתן עוד לקצץ, אך כך או כך - מדובר בסכומים רבים ומשמעותיים מאוד שיוצאים במסגרת הכספים הקואליציוניים. 

"התעצמות וכוננות" ביהודה ושומרון

הסכום הגדול ביותר שימשיך לצאת במסגרת הכספים הקואליציוניים הוא 255 מיליון שקל ל"התעצמות וכוננות" ביהודה ושומרון תחת משרד הפנים, המצטרפים ל-75 מיליון שקל ל"מרכיבי בטחון במרחב הכפרי" ו-40 מיליון שקל נוספים ל"צוותי חירום ישוביים". באותה נשימה יישארו גם 40 מיליון שקל במסגרת משרד המשימות הלאומיות ל"מכינות קדם-צבאיות, גרעינים משימתיים ושירות לאומי".

סכומים גדולים נוספים שיישארו במסגרת הכספים הקואליציוניים, גם במסגרת המשרד למשימות לאומיות, הם 40 מיליון שקל ל"חיזוק הזהות היהודית באמצעות מיזמים משותפים, פרויקטים שונים, מבחני תמיכה ופעולות בקרב סטודנטים, חיילים וחיילים משוחררים", 51 מיליון שקל לגרעינים משימתיים (התיישבות של קבוצות חזקות, פעמים רבות מהחברה הדתית-לאומית, ביישובי פריפריה), 39 מיליון שקל לסיוע לרשויות המקומיות בשמירה על שטחי C ביהודה ושומרון, כמו גם 94 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות. 3 מיליון שקל יגיעו לתמיכה במערת המכפלה, ו-3 מיליון נוספים ל"פרויקטים לחשיפה וחיבור בין האוכלוסייה לגליל ולנגב". 

77 מיליון ל"תמיכה בתרבות יהודית חרדית"

נושא חשוב נוסף שנכנס בהסכמים הקואליציוניים הוא העלאת שכר מערכות החינוך החרדיות, שאינן מלמדות לימודי ליב"ה באופן מלא, אך ההסכם הקואליציוני מחייב החלת תוכניות כמו "אופק חדש" שנועדו במקור אך ורק למערכות חינוך המלמדות ליב"ה. כך למשל, החינוך המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר) יקבל 75 מיליון שקל לצורך "תמרוץ וטיפוח", ומוסדות הפטור יקבלו 32 מיליון שקל לאותה מטרה. 27 מיליון שקל יגיעו ל"פעולות" בחינוך העצמאי (רשת החינוך של יהדות התורה), ו-25 מיליון שקל יגיעו לשיפוץ מבנים בחינוך העצמאי. 15 מיליון שקל נוספים יגיעו ל"פעולות" ברשת מעיין החינוך התורני של ש"ס.

סכומים גדולים נוספים הקשורים להסכמים עם המפלגות החרדיות כוללים לא פחות מ-77 מיליון שקל ל"תמיכה בתרבות יהודית חרדית", 49 מיליון שקל ל"תרבות יהודית", 49 מיליון שקל נוספים למבני דת, 20 מיליון שקל על תמיכה במוסדרות תורניים, תיאום וקישור אליהם ורכש במסגרתם. 6 מיליון שקל על "פוריות", 3 מיליון על "ייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה" ו-7 מיליון ל"קשרים עם התפוצות". מעל 13 מיליון שקל מגיעים גם להשתתפות בשכר במועצות דתיות. 

ישנם סעיפים רבים נוספים, כל אחד בסכומים קטנים יחסית במונחי תקציב המדינה, אך יחד הם מצטברים למאות מיליונים. סעיף שכן עשוי להגביר את הצמיחה הכלכלית הוא 36 מיליון שקל ללימודי הנדסאות במסגרת הסמינרים לנשים חרדיות. 

הבטחות פוליטיות

הכספים הקואליציוניים כוללים גם כספי רווחה ובריאות, כמו 54 מיליון שקל בסעיפים שונים לסיוע לפנימיות במסגרת משרד הרווחה, 20 מיליון שקל לתמיכה ב"ארגוני מתנדבים לאומיים" ו"ארגוני עזר בתחום רפואת החירום" כמו מגן דוד אדום ואיחוד הצלה, ו-9 מיליון שקל ל"פעולות לחיזוק וסיוע לנוער בסיכון". כמו כן, 21 מיליון שקל יגיעו לכפרי נוער ופנימיות במסגרת החינוך ההתיישבותי.

נראה כי בעוד שיש סעיפים שהיו יכולים בקלות להופיע גם בבסיס התקציב, חלקים נרחבים מהכספים הקואליציוניים הם הבטחות פוליטיות במלוא מובן המילה, המתעדפות למשל את החינוך החרדי, למרות שהוא לא עומד בדרישות המקוריות של תוכניות כמו "אופק חדש". האם הקיצוץ יסתכם בכך, ועד כמה גנץ יהיה מוכן ללכת עבור זה? נגלה זאת בקרוב בממשלה ובכנסת.