נתניהו טען שהמורים החרדים יקבלו רק 30 מיליון ש'. כמה כסף באמת הוקצה?

כמה עולה הכנסת המורים החרדים ל"אופק חדש"? הרבה יותר מהסכום שציין נתניהו • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד (מסיבת עיתונאים, 2.12.23) / צילום: איל יצהר
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד (מסיבת עיתונאים, 2.12.23) / צילום: איל יצהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

על רקע המלחמה, אישרה לאחרונה הממשלה תקציב מעודכן לשנת 2023, שמעורר ביקורת רבה לאור טענות שהוא עדיין כולל בתוכו כספים קואליציוניים רבים. כשראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל לאחרונה במסיבת עיתונאים על הנושא הזה, בהקשר של קצבאות האברכים שיגיעו כעת לשיא חדש, הוא העדיף להשיב דווקא על סעיף אחר שאושר בתקציב. "יותר משעה דנו שם על 'אופק חדש' - תקציב לחינוך החרדי שנותן 30 מיליון שקל למורים או מורות שמקבלות… משכורות רעב… שעה שלמה! כי זה לחרדים".

מהי אותה תוכנית "אופק חדש" שאליה יצורפו המורים החרדים, והאם כפי שעלה מדבריו של ראש הממשלה כל מה שאושר כעת בממשלה הוא להקצות לה 30 מיליון שקל? 

האם חייל מילואים מקבל שליש משכרו של אברך בישיבה? 
גנץ: "לא מאוחר לעצור את התוספות התקציביות", נתניהו בתגובה: "לא חסר כסף"
גם חברי הקואליציה מתקשים לעכל את התקציב של סמוטריץ'

עוד לפני המלחמה, במאי 2023, החליטה הממשלה להקצות כ־300 מיליון שקל ב־2023 ו־880 מיליון שקל ב־2024 "עבור העלאת שכר עובדי ההוראה בחינוך שאינו רשמי". זאת ההחלטה שיישמה את ההסכמים הקואליציוניים בהם נקבע כי המורים ברשתות החרדיות בחינוך שמוגדר "מוכר שאינו רשמי" (מוכש"ר), ייהנו משכר גבוה יותר על ידי הצטרפות לרפורמה ותיקה בשם "אופק חדש". כפי שמוזכר באותה החלטת ממשלה, הרפורמה הזאת כוללת גם חובות דיווח וחובות אחרות, שבהן לא עמדו עד כה הרשתות. אבל כך או כך, כבר מההחלטה הזאת אפשר לראות כי התוכנית הכוללת היא בעלת עלות תקציבית משמעותית, שגבוהה בהרבה מ־30 מיליון שקל.

ומה קרה כעת? ב־27 בנובמבר התקבלה החלטת ממשלה 1096, שלמעשה קבעה כי לנושא יוקצו 35 מיליון שקל בשנת 2023, ועוד 142 מיליון שקל ש"הקצאתם תידחה" ל־2024. זו הישיבה שעליה דיבר נתניהו, ומההחלטה אפשר לראות שמה שנידון בה הוא הקצאה של 35 מיליון שקל (ולא 30) לנושא ב־2023, אך גם הקצאה של סכום גדול יותר ב־2024.

"באמצעות הקצאת הסכום הלכאורה נמוך הזה ב־2023 מתניעים את התהליך, ואז יכולים להגיד שמדובר רק ב־35 מיליון, אבל בעצם יוצרים נקודת אל־חזור" אמר לנו ד"ר גלעד מלאך, ראש תוכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה. כלומר, היות שברור שאין כוונה שהמורים יקבלו משכורות גבוהות יותר רק לזמן קצר ואז יחזרו לשכרם הקודם, תידרש בהמשך הקצאת כספים משמעותית.

כמה משמעותית? התשובה למעשה כבר ידועה. במאי הרי אושרה הקצאה של 880 מיליון שקל ב־2024 לטובת הנושא. כשפנינו כעת למשרד האוצר בעניין נמסר לנו כי זה אכן הסכום שיידרש בשנה הבאה "לכל המוכש"ר… בהבשלה מלאה". כלומר, כדי שהתוכנית תוכל להימשך ב־2024 תידרש הממשלה להוסיף בעתיד עוד 738 מיליון שקל באופן זה או אחר. הסכום הזה אמנם אינו מיועד בהכרח רק למגזר החרדי - ישנן רשתות חינוך נוספות השייכות לזרם המוכש"ר - אך רובו אכן יופנה לשם (ראו פירוט ב"בדיקה המלאה").

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו מטעים. בישיבה שתיאר אכן אושרו 35 מיליון שקל ל"אופק חדש" ב־2023, אך אושר בה גם סכום גבוה יותר, כ־140 מיליון שקל, ל־2024. כדי לקיים את התוכנית כולה במהלך השנה הבאה יידרשו עוד כ־740 מיליון שקל, מעבר לסכום שאושר כעת.

עדכון 7.12: בגרסה המקורית של הבדיקה נכתב כי כל 880 מיליון השקלים שנדרשים, על פי האוצר, כדי להוציא לפועל את רפורמת אופק חדש במלואה ב-2024 מיועדים לרשתות במגזר החרדי. לאחר הפרסום התברר לנו כי מדובר בסכום שיידרש אם הרפורמה תיושם בכלל המוכש"ר (שכולל גם רשתות חינוך שאינן חרדיות), ורק רובו מיועד לחינוך החרדי. הבדיקה עודכנה בהתאם. אין שינוי בציון.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
פלטפורמה: מסיבת עיתונאים
תאריך: 2.12.23
ציטוט: "יותר משעה דנו על 'אופק חדש' - תקציב לחינוך החרדי (בעלות של) 30 מיליון שקל (ל-2023)"
ציון: מטעה

רה"מ בנימין נתניהו ערך מסיבת עיתונאים, ונשאל על-ידי עיתונאית וואלה! טל שלו לגבי כספים קואליציוניים שילכו לאברכים למרות מצב המלחמה. נתניהו החליט שלא לענות על קצבאות האברכים, ובמקום זאת על תוספות שכר שיגיעו למורים בחינוך החרדי כחלק מהכללתם באופק חדש: "אנחנו אישרנו עכשיו תקציב לחודש וחצי, עד סוף השנה, של 30 מיליארד שקל, 30 מיליארד שקל. זה עונה על הצרכים הביטחוניים, על הצרכים האזרחיים, על הצרכים החברתיים, על הצרכים הכלכליים… את יודעת על מה היה הוויכוח בממשלה? ישבתי בממשלה, אני שתקתי, אבל בסוף לא יכולתי להתאפק. יותר משעה דנו שם על אופק חדש. תקציב לחינוך החרדי שנותן 30 מיליון שקל למורים או מורות שמקבלות 5,000 שקל יקבלו 6,000 או 7,000 - משכורות רעב… 30 מיליון שקל! מתוך 30 מיליארד. זה לא 10%, זה לא אחוז, זה אלפית - שעה שלמה! כי זה לחרדים, אז מורה חרדית היא לא מורה, וילד חרדי הוא חצי ילד. הוא לא חצי ילד! היא לא חצי מורה. אלה בני אדם. אלה אחינו ואחיותינו".

כפי שדווח בעיתונות, אכן הממשלה הביאה לאישור הכנסת תקציב מתוקן ל-2023 ובו הגדלת ההוצאה עד סוף השנה בכ-30 מיליארד שקל. מתוכם כ-17 מיליארד צפויים ללכת להוצאות ביטחון. התקציב הזה שנוי במחלוקת גם בתוך הקואליציה בשל ההחלטה להשאיר את רוב הכספים הקואליציוניים עליהם הוסכם בתקציב המקורי ללא שינוי, וכך חברי המחנה הממלכתי הצביעו נגדו בקריאה הראשונה, ושר הכלכלה ניר ברקת נעדר מההצבעה.

כפי שהראינו בבדיקה קודמת של המשרוקית, רפורמת אופק חדש בשכר המורים הביאה לכך שמורים בחלק מוסדות החרדיים לא מקבלים שכר זהה לזה של המורים במערכת החינוך הממלכתית: "החינוך הממלכתי מתוקצב בהתאם לרפורמות כמו "אופק חדש", שהעלו את שכר המורים במסגרות החינוך הרשמיות, אך לא חלו על מוסדות הפטור וגם על מוסדות חרדיים אחרים (לדוגמה, מוסדות מוכרים) מפני שהמורים בהם לא מוגדרים כעובדי מדינה. באופן כזה, התקצוב שמגיע לשכרם של המורים במוסדות הפטור אינו הולם את העלייה בשכר המורים במוסדות החינוך הרשמיים". בבדיקה אחרת הסברנו שגם במסגרות אחרות, שנמנות על החינוך המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר), הרפורמה הזו לא בוצעה מסיבה דומה. שתי רשתות החינוך החרדיות העיקריות לענייננו הן "רשת מעיין החינוך התורני בא"י בני יוסף" המזוהה עם ש"ס ו"מרכז החינוך העצמאי לת"ת ובתי ספר" המזוהה עם יהדות התורה.

סעיף 4 להחלטת ממשלה 511 של הממשלה הנוכחית (37), שהתקבלה במאי 2023, מחליט "להקצות סכום של 302 מיליון ש"ח בשנת 2023 וסכום של 880 מיליון ש"ח בשנת 2024… עבור העלאת שכר עובדי ההוראה בחינוך שאינו רשמי". זאת, בכפוף למספר תנאים: שר החינוך ישנה את התקנות כך ששכר מורי המוכש"ר יותאם לנהוג בבתי הספר הרשמיים בהתאם לתכנית אופק חדש; קביעת הוראות שהסוכמים המוקצבים יהיו לטובת תוספת שכר בלבד ויגיעו למורים ישירות; הקמת צוות שיהיה אחראי על יישום אופק חדש בבתי הספר הלא רשמיים; הצטרפות המוסדות לאופק חדש תיעשה לפי יכולת הביצוע של משרד החינוך; הדבר לא ייצור יחסי עובד-מעביד בין המורים במוסדות המוכש"ר לבין משרד החינוך. כלומר, הממשלה החליטה על הכנסת אותן רשתות חינוך חרדיות לתוך הרפורמה.

הצעד היה שנוי במחלוקת, שכן כפי שהראינו בעבר, הפיקוח על לימודי הליבה ברשתות אלו לוקה בחסר. בנוסף, רשתות החינוך לא עמדו בחובות הדיווח אליהן נדרשו כחלק מההצטרפות לאופק חדש, מה שהביא את משרד האוצר להקפאת העברת תוספות השכר, והרשתות עצמן החליטו להקפיא את משכורות המורים לחלוטין כקלף מיקוח. נציין שמשרד האוצר סיפר למשרוקית שנכון לעכשיו משרד החינוך טרם ביצע למורים את המרת השכר הדרושה, כך שבמקום 40% תוספת לשכר הם אמורים לקבל מקדמות של 14%. לאחר שההמרות יבוצעו הם יקבלו השלמה רטרואקטיבית ל-40%.

ב-27 בנובמבר התקבלה החלטת ממשלה 1096, שעניינה תיקון החלטות ממשלה בנושא יישום ההסכמים הקואליציוניים. סעיף 4 בה קובע: "להקצות סכום של 35 מיליון ש"ח בשנת 2023 ואילך מתוך הסכומים האמורים בסעיף 1 להחלטה 241 עבור העלאת שכר עובדי ההוראה בחינוך שאינו רשמי ולקבוע כי 142 מיליון ש"ח אשר יועדו בהחלטה 511 בשנת 2023, כאמור בסעיף 1 להחלטה 241, הקצאתם תידחה לשנת 2024 ואילך. מימון ההוצאות בשנת 2024 ייעשה על ידי הפחתת סכומים שהוקצו בשנת 2024 בהחלטה מספר 511 למעט סעיפים 2 ו-3 להחלטה האמורה". יצוין שבנוסח ההצעה המקורי דובר על 177 מיליון ש"ח ל-2023 ואילך, אך הדבר שונה בהחלטה שאושרה כך שהם פוצלו ל-2023 ו-2024 (אישרנו את הדבר מול דוברות משרד האוצר). במשרד האוצר הבהירו לנו שאותם 177 מיליון מיועדים לרשתות החינוך המעיין והעצמאי.

נציין שנתניהו הדגיש שאותם 30 מיליון שקלים עליהם דיבר (בפועל 35 מיליון) הם מתוך התקציב ל-2023. עם זאת, הוא לא ציין שהוקצו כספים לנושא גם ל-2024, שעומדים על עוד 142 מיליון שקלים. ד"ר גלעד מלאך, ראש תכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, הסביר למשרוקית את משמעות הפיצול: "באמצעות הקצאת הסכום הלכאורה נמוך הזה ב-2023 מתניעים את התהליך, ואז יכולים להגיד שמדובר רק ב-35 מיליון, אבל בעצם יוצרים נקודת אל-חזור. זה הגיוני שמדובר בסכום קטן, כי התוכנית טרם יושמה ולא ניתן לשלם על מה שלא קרה. ב-2024 יוקצו הסכומים שיהפכו את התכנית למלאה".

מדובר בירידה לעומת 880 המיליון שהוקצו בהחלטה 511, אבל לפי מה שמשרד האוצר מסר למשרוקית 880 מיליון הם הסכום שיידרש "לכל המוכר שאינו רשמי כולל הרשתות והגנים… בהבשלה מלאה". כלומר, יהיה צורך להוסיף עוד 738 מיליון שקלים באופן זה או אחר. "החלטה 511 נשארת", אומר מלאך. "משמעות החלק 'מימון ההוצאות בשנת 2024 ייעשה על ידי הפחתת סכומים שהוקצו בשנת 2024', ככל שאני מבין, היא ששאר הסכום יושלם באמצעות קיצוצים בכספים אחרים". הקיצוץ הזה יצטרך להיכנס בתיקון לחוק התקציב של 2024.

מטעם רה"מ נתניהו לא התקבלה תגובה.

תיקון 7.12: הופנתה תשומת לבנו לכך ש-880 מיליון שקלים מיועדים לחינוך המוכש"ר כולו. במשרד האוצר לא השיבו לנו מה החלוקה המדויקת, אך ד"ר מלאך הפנה אותנו לחוזר של אגף בכיר כספים ואגף בכיר כוח-אדם בהוראה במשרד החינוך, שעניינו יישום החלטה 511 ברשת מעיין וברשת החינוך העצמאי בשנה"ל תשפ"ד. שם נכתב: "משרד החינוך נערך ליישם בהדרגה את החלטת הממשלה כאמור בסעיף ד' בהחלטה. בהתאם להדרגתיות זו, בשנה"ל תשפ"ה יורחב היישום לבעלויות חינוך נוספות בחינוך המוכר שאינו רשמי". פירוש הדבר, כפי שאמר לנו מלאך, הוא שרק בשליש האחרון של 2024 הכספים יופנו לכל המוכש"ר, ולכן "כמעט כל הסכום הוא לרשתות החרדיות".

לסיכום: עד סוף 2023 הוקצו 35 מיליון שקלים המיועדים לתוספות למורי המוכש"ר בהתאם לרפורמת אופק חדש. אך ל-2024 מוקצים עוד 142 מיליון שקלים נוספים, וכדי שיהיה ניתן לשלם את המשכורות עם התוספת במשך כל אותה שנה יהיה צורך להקצות 738 מיליון שקלים נוספים, שככל הנראה יגיעו מקיצוצים בכספים אחרים. לכן דבריו של נתניהו מטעים.