המורים בחינוך החרדי לא קיבלו שכר בגלל הקפאת כספים קואליציוניים?

מדוע בחינוך החרדי לא קיבלו משכורות? הקשר לכספים הקואליציוניים עקיף בלבד • המשרוקית של גלובס

ח"כ יצחק פינדרוס, יהדות התורה (נאום במליאת הכנסת, 2.11.23) / צילום: איל יצהר
ח"כ יצחק פינדרוס, יהדות התורה (נאום במליאת הכנסת, 2.11.23) / צילום: איל יצהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

מאז פרוץ המלחמה בעזה מתנהל ויכוח על הקצאת הכספים הקואליציוניים שעדיין לא נוצלו. למרות הדרישה הנרחבת שאלה יופנו לטובת צורכי המלחמה, נראה שהממשלה מתקשה לוותר עליהם. על רקע זה, נשא ח"כ יצחק פינדרוס נאום בכנסת, בו טען כי הקפאת הכספים הללו פוגעת במורים מזרמי החינוך החרדי. "יום אחרי יום באים לוועדת כספים עם שקרים (לגבי) הכספים הקואליציוניים… 16 אלף מורים ומורות בחינוך העצמאי ובמעיין החינוך התורני לא קיבלו משכורות אתמול בגלל אותה הסתה". במה מדובר? 

על רקע המלחמה: היועמ"שית מקפיאה את כל הכספים הקואליציוניים 

כפי שהראינו בעבר, אחת הסיבות לכך שתלמידים בזרמי החינוך החרדי זוכים לתקצוב נמוך יחסית מהמדינה היא רפורמת "אופק חדש" מ־2008. זו הוחלה על המורים בחינוך הממלכתי והממלכתי־דתי, אך לא על מקביליהם במוסדות החינוך החרדיים. על רקע זה הוחלט במהלך דיוני התקציב הנוכחי, בהתאם להסכמים הקואליציוניים, שמשכורות המורים בבתי ספר מהזרם שמוגדר "מוכר שאינו רשמי", שאליו משתייך רוב החינוך החרדי, יוצמדו לתנאי המורים ברשתות שבהן הונהג "אופק חדש". לצורך כך הוקצו כ־1.2 מיליארד שקל ב־2023 ו־2024. אלא שלצד הזכויות שמעניקה תוכנית "אופק חדש" נכללות גם חובות. כפי שהסביר לנו ד"ר גלעד מלאך, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, אלה כוללות למשל חובות דיווח בנוגע ל"מספר המורים המועסקים, היקף המשרה שלהם" ועוד. לדבריו, מדובר ברמת פיקוח נמוכה יותר מזו שנדרשת בחינוך הממלכתי, אך גם החובות הללו טרם בוצעו. מה עושים? בספטמבר קיבלו הרשתות מקדמה שאפשרה להם לשלם למורים את הסכום הגבוה יותר, מתוך הנחה שבהמשך הם יעמדו במחויבויות, אך באוקטובר, לאחר שלא נרשמה התקדמות ביישום הדרישות - ולאחר אירועי ה־7 באוקטובר שהביאו כאמור לדרישה לעצור כספים קואליציוניים - החליטו באוצר שהמקדמה לא תועבר.

וכאן חשוב להדגיש: המקדמות שנעצרו מהוות רק את תוספת השכר שהיו אמורים המורים לקבל. אין להן קשר לשכרם הרגיל. אז מדוע גם הוא לא שולם? "רשתות החינוך החליטו למעשה שכל עוד לא יועברו המקדמות, הן לא ישלמו כלל למורים", אומר ד"ר מלאך. "הן משתמשות במשכורות של המורים כקלף מיקוח, שנועד ללחוץ על האוצר להעביר את המקדמה. ייתכן שהן גם חוששות שברגע שיעבירו את המשכורות, שכר אוקטובר יהיה מעין 'מעשה עשוי'", והן כבר לא יזכו לקבל את התוספת בגינו. ממשרד האוצר לא קיבלנו תגובה, אך בתגובה מטעמו שפורסמה בדה מרקר נמסר כי "אין כל מניעה לשלם לעובדי ההוראה ברשתות את שכרם הרגיל, ללא תוספת אופק חדש, ואולם רשתות החינוך בחרו, מטעמים שלהן, לא לעשות כן".

מטעמו של ח"כ פינדרוס נמסר בתגובה: "מורי החינוך העצמאי נערכו זמן רב להוראה בסביבת אופק חדש. ההכנות כללו היערכות משמעותית ופעולות שוטפות בצמוד להנחיות אגף כוח־אדם בהוראה במשרד החינוך שפעל ליישום התוכנית. החל מראשית שנת הלימודים תשפ"ד עבדו המורים בהתאם לתוכנית החדשה, ומבנה שכרם כולל כיום גם את מקדמת האופק.

"ברגע שהתקבלה ההנחיה שלא לשלם את המקדמה, משמעה - שלא לשלם שכר. כאמור, השכר משולם בתמורה לעבודה במסגרת אופק חדש ובמבנה שכר הכולל תמורה זו. לא ניתן לאחר מעשה לפצל בין רכיבי השכר, היות שזו פגיעה בשכר העובדים שעלולה לגרום לתביעה מצידם, הן נגד המדינה עליה הסתמכו והן נגד המעסיק.

"כמובן שאם יוחלט כי כלל מורי ישראל, באופן גורף, 'יתרמו' את תוספת ה'אופק' למאמץ המלחמתי, יישקלו הדברים מחדש. אולם כל זמן שנדרשת אפליה גלויה, לא ניתן לפגוע בשכר המלא של המורים ולשלם רק את חלקו".

בשורה התחתונה: דבריו של פינדרוס מטעים. המורים במסגרות החינוך החרדי אכן לא קיבלו שכר עבור אוקטובר, אך זאת בשל החלטה שקיבלו מנהלי המוסדות שלהם. הכספים שהוקפאו על ידי האוצר נוגעים רק לתוספות השכר שנמצאות במחלוקת, וזאת, בין היתר, על רקע טענת המשרד כי המוסדות לא עומדים בתנאי "אופק חדש".

תחקיר: יובל אינהורן