על רקע המלחמה: היועמ"שית מקפיאה את כל הכספים הקואליציוניים

לפי המשנה ליועמ"שית, כספים אלה מהווים מקור תקציבי לצורכי המלחמה עפ"י החלטת ממשלה שניתנה • הובהר כי על-מנת להקצות כספים שטרם הוקצו לצורך שחורג מצורכי המלחמה, יש צורך בהחלטת ממשלה מיוחדת שתחריג כספים אלה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מקפיאה את כל הכספים הקואליציוניים על רקע המלחמה. לדברי המשנה ליועמ"שית, כספים אלה מהווים מקור תקציבי לצורכי המלחמה על-פי החלטת ממשלה שניתנה. 

אגף התקציבים ניצח את השר סמוטריץ' בקרב הסמכויות על בניית תקציב 2024 
הנגידה לשעבר קרנית פלוג: "הממשלה צריכה לשנות את סדרי העדיפויות מהיסוד" 
הצעת חוק: ביטול 7 משרדי ממשלה לטובת המלחמה 

המשנה ליועמ"שית (כלכלי), עו"ד מאיר לוין, כתב ל-12 משרדי עורכי שפנו בנושא כי "הממשלה הנחתה להשתמש בתקציבים שיועדו ליישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית לצורך מימון צרכים הנובעים מהלחימה, וכדי ליישם את החלטתה בעניין זה, הונחו המשרדים בהחלטות להימנע מהתחייבויות חדשות העלולות להביא לכך שלא ניתן יהיה להקצות לצרכים אלה".

כלומר, על-מנת להקצות כספים שטרם הוקצו, או כספים שהוקצו וטרם ניתנה התחייבות לגביהם (כלומר טרם נחתם הסכם עם הגוף מקבל הכספים), לצורך שחורג מצורכי המלחמה - יש צורך בהחלטת ממשלה מיוחדת שתחריג כספים אלה. 

"שינוי סדר העדיפויות" 

המכתב נכתב בתגובה לפנייה של שורת משרדי עורכי דין, ביוזמת משרד ארנון תדמור לוי, שפנו ליועמ"שית בדרישה שלא להעביר כספים שונים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

פניית משרדי עורכי הדין הוגשה נוכח המחיר העצום שהמלחמה צפויה לגבות מכלכלת ישראל ומתקציב המדינה. לטענתם, "המלחמה שנכפתה על ישראל מהווה שינוי נסיבות פתאומי וקיצוני ביותר, המחייב במובהק סדר עדיפויות אחר לתקופת המלחמה ולשיקום שיידרש אחריה, ולמצער בחינה מקצועית ורצינית של שינוי סדר העדיפויות".