תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עליית המחירים בשוק: איך מתמודדים ומה הפתרונות האפשריים

בימים בהם האינפלציה ממשיכה לעלות, סל הקניות שלנו מתייקר בלי הרף וגם הריבית מעיקה, זה הזמן לעבור להתנהלות כלכלית בריאה וחכמה יותר • איך עושים זאת ומה כדאי לקחת בחשבון?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

תוכן ממומן ע"י ישראכרט

זה יותר משלוש שנים שהאינפלציה בישראל ובעולם נמצאת במגמת עלייה - כלומר, המוצרים והשירותים מתייקרים כמעט ללא הפסקה. לכך יש לצרף את הריבית שמטפסת אף היא, ומייקרת את המשכנתאות והלוואות נוספות. בראש השנה, אף התבשרנו על עלייה נוספת באינפלציה, למי שחשב שהמגמה כבר התהפכה והמחירים יחלו לרדת.

השילוב בין המחירים העולים, הריביות שמזנקות והחזרי ההלוואות התופחים מחודש לחודש - מקשה מאוד על חלק ניכר ממשקי הבית בישראל, גם כשמדובר במשפחות בהן יש שני בני זוג שיוצאים לעבודה מדי יום. השכר אינו עולה בהתאם לעליית המחירים, כך שכוח הקנייה של האזרחים נשחק. במילים אחרות, כל חודש, אנחנו משלמים יותר כסף - בדיוק על אותו סל מוצרים ושירותים. ההכנסות הפנויות, אם היו כאלה, מתכווצות בקצב מבהיל - והמינוסים מתרחבים ומאיימים להביא לקריסה כלכלית.

בזמנים מורכבים אלו, מתחדדת החשיבות של התנהלות כלכלית נבונה הצופה פני עתיד, במטרה להיערך לשלל תרחישים - כמו למשל, מה יקרה אם נצטרך להוציא סכום גדול של כסף באופן לא צפוי. כדי לשדרג את ההרגלים הפיננסיים שלנו, חשוב קודם כל להבין על מה אנחנו מוציאים כסף וכיצד. לאחר שיהיו בידינו התובנות הללו, נוכל להכין תוכנית התייעלות, וללמוד אילו פתרונות יכולים לסייע לנו בהיבטים השונים של ההתמודדות עם הקושי הכלכלי.

בניית תקציב

השלב הראשון בדרך להבראה כלכלית הוא להבין כמה כסף אנחנו מוציאים מדי חודש - המצב המצוי - ואז, להחליט מה המצב הרצוי, כלומר, מה הסכום המרבי שנוכל להוציא מדי חודש וכיצד לחלק אותו. דרך טובה לעשות זאת היא לבדוק את חלוקת ההוצאות שלנו בחודשים קודמים, כדי לגלות כמה כסף הוצאנו על כל סעיף - למשל, ביטוחים, רכב, קניות בסופר, חוגים, תקשורת ועוד. כעת ניתן להסתכל על התמונה הרחבה ולבנות תקציב חודשי לפי סדר העדיפויות החשוב לנו, המגדיר אילו סכומים ניתן להוציא בכל קטגוריה.

מעקב אחר הוצאות והכנסות

לאחר שבנינו תקציב חודשי, עלינו לוודא שהוא אכן יוצא לפועל. לצורך כך חשוב לעקוב באופן שוטף אחר ההוצאות שלנו בכל הקטגוריות, מהגדולות ביותר ועד לקטנות, גם כשמדובר בארוחה קלה בחוץ שאנחנו קונים לילדים בכל יום שישי בצהרים. מעקב מדויק אחר ההוצאות וההכנסות יעזור לנו להתאזן כלכלית ולמנוע מצב בו חיובי האשראי מפתיעים אותנו בסוף כל חודש.

תכנון נכון של קניות

דפוס התנהגות שמאוד מקשה עלינו לשמור על משמעת פיננסית, הוא קניות מתוך דחף. זה יכול לקרות גם בחנות פיזית - כולנו כבר יודעים שאם ניכנס לסופר רעבים, נצא עם עגלה עמוסה יותר ונוציא סכומים גדולים יותר משהתכוונו להוציא. אך באינטרנט זה קורה לעתים קרובות הרבה יותר, עקב המודעות שקופצות לנו מול העיניים בכל מקום, ונדמה שהן יודעות בדיוק מה אנחנו אוהבים. עדיף להתעלם ממודעות אלו ככל הניתן, לטובת קניות לפי תכנון בלבד. כלומר, לערוך רשימה של מוצרים שדרושים לנו, לבצע השוואת מחירים כדי להבין היכן כדאי לקנות אותם, וכמובן - להמתין למבצעים רלוונטיים שיוזילו את ההוצאות.

בדיקת אפשרויות שונות לסגירת מינוס

יותר ויותר ישראלים סוחבים על צווארם עול מעיק - מינוס בחשבון הבנק, שבנסיבות הנוכחיות רק הולך ומתרחב מחודש לחודש. היות שהריבית שגובים הבנקים על המינוס גבוהה מאוד, כדאי לקחת בחשבון אפשרויות שונות לסגור אותו, כדי לפתוח דף חדש ובריא יותר. דרך קלה ועדיפה היא לבקש הלוואה מקרוב משפחה; אך לרבים מאיתנו אין קרוב כה נדיב ונזיל.

דרך אחרת היא לשקול נטילת הלוואה, למשל הלוואה חוץ-בנקאית*, לצורך כיסוי המינוס. זה אולי נשמע מוזר, אך בהחלט קיימת אפשרות שהריבית שנשלם על ההלוואה, תהיה נמוכה מהריבית שאנחנו משלמים על המינוס - כלומר, החוב יהיה זול יותר, כך שבסופו של דבר נשלם פחות כסף מדי חודש. כמובן שלפני שלוקחים הלוואה יש לשקול היטב את כל הפרמטרים, כמו הגוף המלווה, תנאי השירות והריביות וכו'.

סוגי הלוואות שונים שיעזרו לנו בתשלומים

הלוואה חוץ-בנקאית היא הלוואה שלא לוקחים מהבנק - אלא מנותן אשראי אחר, כגון חברות כרטיסי האשראי. חשוב לדעת כי כאשר נוטלים הלוואה בכרטיס אשראי חוץ-בנקאי, מסגרת האשראי הקיימת בכרטיס לא נפגעת. כלומר, אין "חסימה" של חלק מהמסגרת לטובת החזר ההלוואה, וניתן להמשיך להשתמש בו כרגיל.

בנוסף, לקוחות של חברות כרטיסי האשראי, יכולים לקבל הלוואה במסגרת הכרטיס, כאשר הריבית קבועה וידועה מראש - כלומר, ללא הפתעות: אנחנו יודעים בדיוק מה יהיה ההחזר החודשי לאורך תקופת ההלוואה ויכולים להתכונן בהתאם לסכום הנקבע מראש.

בשורה התחתונה, זוהי תקופה קשה עבור רבים מאיתנו, והעול הכלכלי כבד יותר ממה שהורגלנו בשנים האחרונות. אם נסגל לעצמנו הרגלים כלכליים נכונים ושקולים יותר, הם יסייעו לנו לעבור את התקופה הזו בשלום - וישרתו אותנו גם בתקופות טובות יותר.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

צרו איתנו קשר *5988