בסיוע המוסד: הרשויות בדנמרק סיכלו פיגוע טרור שיזם חמאס

הבוקר נעצרו מספר חשודים, ככל הנראה מחוגי האיסלאם הקיצוני, בתכנון פיגוע טרור במדינה • לפי ההערכות, המטרות של מתקפת הטרור המתוכננת היו אמורות להיות מוסדות יהודים במדינה

קופנהגן, בירת דנמרק / צילום: Shutterstock, S-F
קופנהגן, בירת דנמרק / צילום: Shutterstock, S-F

המשטרה הדנית ושירות ביטחון הפנים במדינה (PET) פשטו הבוקר על שורת אתרים ברחבי המדינה, ועצרו כמה חשודים בתכנון פיגוע טרור במדינה. המעצרים נעשו ככל הנראה בקרב חוגי האיסלאם הקיצוני, לפי הערכות בכלי התקשורת הדנים, שהפסיקו את השידורים הרגילים היום בצהריים ועברו לדווח על סיכול פיגוע הטרור. לפי הודעת משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסמה היום אחרי הצהריים, הרשויות הדניות עצרו שבעה חשודים, שלהם קשרים לארגון חמאס.

"הזכות להביס את חמאס": המדינה שמדרבנת את כל אירופה לתמוך בישראל
שבדיה, גרמניה, הולנד ועוד: הלקח שלמדה אירופה מהטבח של חמאס  

ראשת הממשלה מדה פרדרקיסן, הנמצאת בבריסל לטובת פסגת מנהיגי האיחוד המתקיימת היום ומחר, אמרה במהלך היום כי יש "גורמים בתוך הבית שלנו שמעוניינים להרע לנו". "זו פרשה חמורה מאוד", הוסיפה. לפי ההערכות שפורסמו בתקשורת הדנית, והודעת משרד ראש הממשלה שצוטטה בכלי התקשורת הישראלים, מתקפת הטרור המתוכננת שסוכלה קשורה למלחמה נגד חמאס בעזה. "זה כמובן בלתי מתקבל לחלוטין כתגובה למה שקורה בישראל ובעזה, שמישהו 'ייבא' את הסכסוך הזה לתוך החברה הדנית", אמרה פרדריקסן.

דרגת כוננות הטרור בדנמרק הועלתה כעת לארבע, אחת לפני הגבוהה ביותר. גורמי הביטחון הדנים אמרו היום במסיבת עיתונאים קצרה שהתקיימה ב-14:00 (שעון ישראל) כי "שלושה חשודים נעצרו" בחמישה מקומות שונים, וכי חשוד נוסף נעצר בהולנד. שירות הביטחון הדני (PET) אמר כי למזימה יש "קשרים למדינות בחו"ל". במקביל, במה שמעלה את החשד כי היעד או אחד היעדים היה מטרה יהודית, מסר דובר המשטרה כי הם "שומרים" על אתרים יהודיים.

בהודעה הישראלית מטעם משרד ראש הממשלה נמסר כי "בזכות חקירה מודיעינית מאומצת ומקיפה עצרו גופי הביטחון והאכיפה בדנמרק שבעה פעילי טרור שפעלו בשם חמאס, וסיכלו פיגוע שכוון להרג אזרחים חפים מפשע על אדמת אירופה". "בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, חמאס חותר להרחבת יכולותיו המבצעיות ברחבי העולם ובאירופה בפרט כדי לממש את שאיפותיו לפגוע ביעדים ישראלים, יהודים ומערביים בכל מחיר. אנו מחזקים את שותפינו בגופי המודיעין והביטחון בדנמרק על הסיכול המוצלח שהגיע לשיאו היום עם מימוש המעצרים והחשיפה הרחבה של תשתיות חמאס על אדמת אירופה, ורואים חשיבות רבה בקידום הליך משפטי מול המעורבים".

לפי הערכות בדנמרק ובישראל, היעדים שאליהם כיוונו הטרוריסטים היו מטרות יהודיות. ממשרד ראש הממשלה נמסר, כי "חמאס פועל ללא הבחנה ובכל דרך להרחבת פעילותו הקטלנית לאירופה, ובכך מהווה איום על ביטחון הפנים במדינות אלו. המוסד והשב"כ ימשיכו לפעול בשילוב כוחות ויכולות עם שותפיהם בארץ ובעולם על מנת להדוף את כוונותיו של חמאס ולחסל את יכולותיו".

ממשלת דנמרק תומכת בישראל

קופנהגן הפכה בשבועות האחרונים למוקד הפגנות אנטי-ישראליות, כאשר פעילי שמאל חברו למהגרים מוסלמים בדרישה "להפסיק את הג'נוסייד" בעזה ולהביע סולידריות ותמיכה עם הפלשתינאים בעזה. צעדות, הפגנות וקונצרטים למען עזה התנהלו בדנמרק בשבועות האחרונים. הממשלה הדנית, עם זאת, שותפה מלאה להחלטה האירופית להימנע מקריאה להפסקת אש נכון לעכשיו.

ב-2015 היתה קופנהגן זירה לפיגוע טרור איסלמי, כאשר מחבל פתח באש באירוע שהוקדש לחופש הביטוי ולקריקטורות של הנביא מוחמד, ולאחר מכן ירה למוות בשומר של הקהילה היהודית בקופנהגן וניסה לפרוץ לאירוע רב משתתפים שהתנהל בה. הטרוריסט היה ממוצא פלשתינאי וגדל בנורברו, רובע מהגרים בקופנהגן.

גם ברחבי אירופה הועלתה בימים האחרונים הכוננות מחשש לאירועי טרור. בגרמניה בוטלו שווקי חג מולד, בבלגיה משתמשים ברחפנים כדי לנטר איומים עליהם. בהולנד העלתה המדינה את רמת הכוננות לאחת לפני הגבוהה ביותר, וגורמי ביטחון ברחבי היבשת אומרים כי היבשת ניצבת בפני איום טרור מיידי "כמוהו לא חוותה מזה שנים".