פיגוע בפריז, בטונדות בברלין: חשש אירופי מגל טרור לקראת חג המולד

בצרפת קראו ל"עירנות מירבית", בגרמניה מזהירים מ"הסיכון הגבוה זה שנים" לפיגועים, ובבלגיה יפעילו רחפנים מעל שווקי חג המולד • בצל המלחמה בישראל והפיגוע בפריז, באירופה מגבירים כוננות

זירת הפיגוע בלב פריז בסוף השבוע האחרון / צילום: Reuters
זירת הפיגוע בלב פריז בסוף השבוע האחרון / צילום: Reuters

את הכותרות האירופיות על הנעשה בעזה ועל חידוש ההתקפה מצד ישראל וירי רקטות מצד חמאס, החליפו בימים האחרונים הדיווחים הגוברים על חשש ממקרי טרור איסלמי ביבשת. התקפות שכבר בוצעו, מעצרי מנע של חשודים איסלמיסטים וכן שורת בכירים ביטחוניים המזהירים כי מדובר ב"תקופה הרגישה ביותר מזה שנים", על רקע המלחמה בעזה, חג החנוכה בקהילות היהודיות והמוני קונים בשווקי חג מולד, השתלטו על סדר היום בימים האחרונים.

שבדיה, גרמניה, הולנד ועוד: הלקח שלמדה אירופה מהטבח של חמאס
כותרות העיתונים בעולם | מה קרה לעסק קטן מראשל"צ מאז המלחמה, ובארה"ב דנים בסיוע לישראל

הרקע המיידי לכך הוא פיגוע טרור שאירע בסוף השבוע בפריז. אזרח גרמני נדקר בסכין והוכה במהלומות פטיש על ידי פעיל איסלמיסטי שהיה מוכר לרשויות ואף הורשע בעבר תכנון מתקפת טרור, אך שוחרר אחרי חמש שנים בכלא. ארמנד רג'בפור־מיאנדואב (26), ממוצא צרפתי־איראני, נעצר על ידי שוטרים שהוזעקו לאזור מגדל אייפל קצת אחרי השעה 21:30 (שעון מקומי). הקורבן, צעיר בן 23 שגם החזיק באזרחות פיליפינית, מת מפצעיו. שני קורבנות אחרים נפצעו קל והועברו לטיפול. בחקירתו הראשונית, אמר התוקף לפי דיווחי התקשורת הצרפתית, כי המניע להתקפה היה "המלחמה בעזה" והאשים את צרפת ב"שיתוף פעולה עם ישראל".

ההתקפה הובילה את כוחות הביטחון הצרפתיים לפעולה מהירה ביממה האחרונה. כמה פעילים המוכרים לרשויות, שהיו קשורים לחשוד, נעצרו במעצר מנהלי באופן מיידי. המחבל עצמו פירסם ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) וידיאו שבו הוא מביע נאמנות לארגון דאעש ומזכיר את התקפות חמאס נגד ישראל, והמשטרה הצרפתית חוקרת אם פעל לבד.

"אירוע טרור יכול להתרחש בכל יום"

שר הפנים הצרפתי ז'רלד דרמנין הזהיר את כל מחוזות המשטרה "להפגין זהירות קיצונית" מפני התקפות טרור לפני חג החנוכה, שיחל בחמישי הקרוב. "הרמה הגבוהה מאוד של איומי טרור שנמשכת בצרפת, כמו גם קיומם של מתחים ברמת הבינלאומית, ובמיוחד בהקשר הסכסוך הישראלי־פלשתיני, דורשים מאתנו להפגין זהירות קיצונית", כתב השר בהודעה פומבית. הוא הורה למשטרה לאבטח "באופן מופגן" את ה"הגעה והיציאה לבתי כנסת ברחבי המדינה". בצרפת נמצאת הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה, עם כחצי מיליון חברים, לפי הערכות.

בגרמניה השכנה, הזהיר ראש שירות המשרד להגנת החוקה (שירות הביטחון הפנימי) בימים האחרונים כי המדינה נמצאת "בסכנה הגדולה ביותר מזה שנים" להתקפת טרור. "אירוע כזה יכול להתרחש בכל יום", אמר. האירוע המשמעותי האחרון אירע בכיכר ברייטשייד שבמערב ברלין ב־2016, כשמחבל דרס למוות 12 תיירים ומקומיים, ביניהם גם הישראלית דליה אליקים. כעת, כבשנים עברו, השוק מוגן בבטונדות.

"מאז ה־7 באוקטובר ובמיוחד אחרי התחלת הפעילות של הצבא הישראלי בעזה, שירותי הביטחון הגרמנים מאתרים תהליך של רדיקליזציה בקרב חוגי האיסלאם הקיצוני", הוסיף דובר המשטרה בגרמניה. הרשויות הגרמניות כבר עצרו פעיל איסלמי בדואיסבורג, בחשד שתיכנן מתקפת טרור, ובשבוע שעבר עצרו שני צעירים שחשודים כי תיכננו מתקפה בשוק חג מולד בלברקוזן. "שווקי חג מולד הם היעד בגלל שהם נחשבים לחגיגה נוצרית", אמר הדובר. בהאנובר נעצר חשוד בחשד שתיכנן לפגוע בשוק חג המולד בעיר. בעיירה גפינגן שברום גרמניה, ביטלו הרשויות את שוק חג המולד ביום שבת בגלל איומים על פצצה.

בגרמניה לא לוקחים סיכונים והגבירו את השמירה והאבטחה המוצבת ממילא סביב מוסדות יהודים. "הסיכון להתקפות טרור נגד יהודים וישראלים, כולל מוסדות, כמו גם להתקפות נגד 'המערב' גברו באופן משמעותי", כתב המשרד להגנה על החוקה.

בבלגיה עצרו הרשויות בחודש שעבר שני חשודים הקשורים לביצוע מתקפת הטרור בבריסל באוקטובר, נגד אוהדי כדורגל שבדים (בשם העובדה כי במדינה אירעו אירועי שריפת קוראן על ידי פעילים קיצוניים). שני אזרחים שבדים נרצחו בפיגוע והמחבל, ממוצא תוניסאי, חוסל. "השיטוט בשווקי המולד הוא בדרך כלל אירוע מהנה, אבל פחות בימים אלה", כתב בסוף השבוע ה"בריסל טיימס", וציין כי כוננות הטרור במדינה הועלתה לרמה 3 מתוך 4, כלומר שהתקפה היא "אפשרית וסבירה". המשטרה נערכת במיוחד לאבטח את שווקי חג המולד הגדולים במדינה, ובליז', לפי הדיווחים, היא גם שוקלת שימוש ברחפנים כדי לנטר את המצב ולדאוג לביטחון.

דאעש ואל־קאעידה מנצלות את המצב

הרשויות האירופיות מעריכות כי ארגוני טרור כמו דאעש או אל־קאעדה, שלהם נוכחות באירופה, מנסות לנצל את הרגשות נגד ישראל ואת הקורבנות בעזה כדי ליזום ולבצע פיגועי התאבדות.

לפי הערכות, ישנם אלפי פעילים איסלמיסטים במערב אירופה הנמצאים תחת מעקב, ובכל יום משתחררים נוספים מבתי הכלא אחרי שנגזרו עליהם תקופות קצרות יחסית משום ש"נתפסו" לפני שיצאו ללבנון או לטורקיה להילחם עבור דאעש.