מה קרה לעסק קטן מראשון לציון מאז המלחמה, ובארה"ב דנים בסיוע לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ממשל ביידן לקראת "היום שאחרי" בעזה, האנטישמיות הגואה בבלגיה והמצוקה של העסקים הקטנים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: ממשל ביידן לקראת "היום שאחרי" בעזה, האנטישמיות הגואה בבלגיה והמצוקה של העסקים הקטנים.

עדויות האונס הקשות מהשבת השחורה בכותרות בבריטניה
WSJ |יכריעו את המנהרות? ארה"ב שלחה לישראל פצצות חודרות בונקר במשקל טון  

1 העסקים הקטנים בישראל במצוקה

"חודשיים מאז חמאס תקף, והמעבר החד של ישראל לכלכלת מלחמה הותיר יזמים כמו שלומי טוסקיה במאבק להישאר מעל המים", כך דיווח היום בלומברג והביא את סיפורם של כמה עסקים ישראלים שנפגעו מהמלחמה. הכתבה מתארת כיצד אלפי בעלי חברות קטנות מתמודדים עם האתגרים בשל גיוס מילואים של כ-300 אלף איש, או 8% מכוח העבודה, פינוי המונים מאזורים מוכי מלחמה בצפון ובדרום ישראל, וקיצוץ בהוצאות.

Elateva, העסק של טוסקיה לאירועי חברה, המבוסס בראשון לציון, נמצא במאבק קיומי, נכתב. עבורו, הנפילה הכלכלית הייתה מיידית. "הוא בילה חודשים בהכנות למה שבדרך כלל היא אחת התקופות העמוסות ביותר בשנה - התקופה שלאחר חגי ישראל ראש השנה, יום כיפור וסוכות", נכתב. תואר כיצד "בן לילה בוטלו ההזמנות, היה צורך להחזיר פיקדונות וכסף שהושקע בהכנות לעונה אבד. הוא נאלץ לשחרר את העובד היחיד שלו, ואמר לקבלנים להתארגן לקריסה בעבודה שתימשך חודשים". "למעשה אין עסק", סיפר טוסקיה. 

מתוך בלומברג, מאת אנטוני סגואזין וגלית אלטשטיין. לקריאת הכתבה המלאה.

2יהודי בלגיה מפוחדים

הבוקר דיווח העיתון הבלגי ניוסבלד (nieuwsblad) על עליית האנטישמיות במדינה. "המסרים שאנחנו מקבלים הם באמת נוראיים. 'היטלר לא סיים את עבודתו'. 'כל היהודים חייבים לעזוב'. 'אתה לא שייך לכאן'", סיפרה לעיתון רג'ינה סלוסני, פעילה בת 84, בהפגנה שיזם פורום הארגונים היהודיים בפארק אלברט.

סלוסני מספרת לעיתון שבלגיה לא עושה מספיק כדי להגן על האוכלוסייה היהודית. "ראש עיריית אנטוורפן משתדל מאוד, אבל המדינה צריכה לעשות יותר. למשל, אנחנו שולחים חיילים כדי שהילדים שלנו יוכלו ללכת לבית הספר ביתר ביטחון. הרבה אנשים מודאגים, באנטוורפן ובבריסל. יש אנשים שכבר לא רוצים להיות ידועים כיהודים, וזה חמור. היהודים האורתודוקסים באנטוורפן נראים מאוד מפוחדים", סיפרה. צוין כי מושלת אנטוורפן קתי ברקס נתנה נאום חריף בהפגנה. "אני לא אשאר בשקט לגבי הכאב, הבושה העמוקה והדאגה העמוקה לגבי האנטישמיות הגואה", אמרה ברקס. 

מתוך ניוסבלד, מאת דירק הנדריקס. לקריאת הידיעה המלאה. 

3ממשל ביידן מתכנן את "היום שאחרי"

בעוד ממשל ביידן מתחיל לתכנן את "היום שאחרי" בעזה - בהתמודדות עם שאלות בעייתיות כמו מי ינהל את השטח ברגע שהירי ייפסק, איך הוא יבנה מחדש, ואולי, איך הוא יהפוך בסופו של דבר לחלק ממדינה פלסטינית עצמאית - נדמה כי האמריקאים והישראלים עומדים בפני שורה של אפשרויות לא אטרקטיביות, נכתב אמש בוושינגטון פוסט. למעשה, רוח הדיון שקועה בניסיונות לסנן את האפשרויות הכי גרועות, ביניהן גם "חזרה לכיבוש ישראלי ישיר של רצועת עזה", נכתב. צוין כי אחרי יותר מ-15 שנים בשלטון בעזה, חמאס ותומכיו מוטמעים עמוק בכל מגזר בחברה - לא רק במשרדי הממשלה שהם מנהלים, אלא גם בארגוני צדקה, בתי משפט, מסגדים, בתי סוהר, עיריות וקבוצות נוער.

"אין לנו אשליות שזה הולך להיות קל. בוודאי יהיו לנו חילוקי דעות בדרך", צוטט בלינקן כשהיה בתל אביב. אבל, אמר, "החלופה - יותר פיגועים, יותר אלימות, יותר סבל תמים - אינה מתקבלת על הדעת".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת מיכאל בירנבאום, וויליאם בות', והאזם בלושה. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הסיוע לישראל ולאוקראינה בדיונים בארה"ב

כשכולם מדברים על עתיד הסיוע האמריקאי הכלכלי לאוקראינה, מה יעלה בגורל הסיוע לישראל? היום יצא הבית הלבן בהצהרה הדוחקת בקונגרס לאשר מימון נוסף עד סוף השנה, כדי שארה"ב תוכל להמשיך לספק נשק וציוד לאוקראינה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. צוין כי באוקטובר הציג ביידן חבילת סיוע של 106 מיליארד דולר המיועדת לאוקראינה, ישראל וטייוואן. מתוכם, כ-60 מיליארד דולר הוצעו למימון מאמץ המלחמה באוקראינה ולחידוש מלאי הנשק של ארה"ב.

כעת, כשהקונגרס מתלבט כיצד להמשיך, והרפובליקנים קוראים ליותר אמצעי אבטחת גבולות לאומיים ושינויים במדיניות ההגירה בתמורה לאישור המימון הנוסף, ליו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון יש תכניות מעט אחרות. ג'ונסון, שהציב שוב ושוב את הסיוע לאוקראינה בראש סדר העדיפויות של בית הנבחרים בשבועות האחרונים, הזהיר את הרפובליקנים בסנאט שבית הנבחרים לא יכול להעביר חבילת סיוע גדולה המשלבת כספים לגבול, אוקראינה וישראל, ואמר לסנטורים שהוא מעוניין לפרק את החבילה ולהפריד את הסיוע לאוקראינה ומדיניות הגבולות הלאומיים מהסיוע הישראלי. 

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת אנדרו רסטוצ'יה. לקריאת הכתבה המלאה. 

5השמאל הישראלי במשבר זהות

אמש פרסם ה-CNN כתבה שחושפת את האתגר העומד בפני תנועת השלום הישראלית, כשחבריה מעכלים את הטבח. ישראלים שמשימת חייהם הייתה התחייבות לדו-קיום עם פלסטינים, "מצאו את עצמם מנווטים בין דאגות לגבי האלימות שעוררה המלחמה וצרכי ​​הביטחון הישראלים על רקע אובדן אישי גדול", נכתב. בנוסף, צוין כי חלק מהפעילים מתלוננים על כך שהרשויות מנסות להשוות בין פעילות שלום לבין תמיכה בחמאס. "כמעט בלתי אפשרי לקבל אישורים להפגנות נגד המלחמה, למעט אחת בתל אביב של מפלגת השמאל הערבית והיהודית חד"ש", נכתב.

עוד נכתב על פעילותה האנטי-מלחמתית של קבוצת "שמאל רדיקלי" חדשה במרחב קהילתי בתל אביב, בשם "Gen Zayin", שפירושו Gen Z. צוין כי בעוד שבמערב, "מצביעים צעירים הם לרוב ליברלים יותר מסבא וסבתא שלהם, ההפך הוא הנכון בישראל", אמר אחד ממייסדי הקבוצה ל-CNN. לראיה, סקר שנערך ב-2022 של המכון הישראלי לדמוקרטיה מצא כי 73% מהאנשים היהודים בין הגילאים 18 ל-24 הזדהו כימנים לעומת 46% מהנשאלים מעל גיל 65.

מתוך ה-CNN, מאת טארה ג'ון, ולוטה ביילין. לקריאת הכתבה המלאה.