עדויות האונס הקשות מהשבת השחורה בכותרות בבריטניה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכותרת הראשית של ה"סאנדיי טיימס" עוסקת במקרי האונס שביצעו מחבלי חמאס, התדמית החדשה שפוטין מטפח וביקורת על ביידן מבית • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: הסאנדיי טיימס נותן בולטות לעדויות האונס הקשות מהשבת השחורה, מעמדו החדש של פוטין במזרח התיכון וביידן נחלש בארה"ב.

הפיצוי שיקבלו החטופים התאילנדים, והעיתון שהכריז: תעמולה מטורפת של חמאס
שבדיה, גרמניה, הולנד ועוד: הלקח שלמדה אירופה מהטבח של חמאס  

1עדויות האונס הקשות בכותרת הראשית של סאנדיי טיימס

הסאנדיי טיימס הלונדוני פרסם אמש בכותרת הראשית שלו כתבה שמתארת את מקרי האונס הקשים שביצעו חמאס ב-7 באוקטובר, דרך עדויות קשות לקריאה. אחת מהן היא עדותו של יוני סעדון (39), שמאז אותו בוקר "מתעורר בייסורים עם פניהן של נשים לנגד עיניו", נכתב. "ראיתי את האישה היפה הזאת עם פרצוף של מלאך ושמונה או עשרה מהלוחמים מכים ואונסים אותה", סיפר סעדון לסאנדיי טיימס, שנמצא במתחם תמיכה שהוקם לניצולי פסטיבל נובה, שם מתכנסים ניצולים מרחבי ישראל עם הורים שילדיהם היו בין הנטבחים.

הכתבה גם מספרת על אחת המתנדבות המטפלות במרכז התמיכה, בר יובל-שני, בת 58, שאיבדה את אחותה היחידה, דבורה, וגיסה, שלומי מטיאס, שניהם מוזיקאים ופעילי שלום, שנרצחו בקיבוץ חולית על־ידי מחבלי חמאס שפרצו לביתם. סיפורו של יוני סעדון הוא אחד ממספר עדויות על אונס ששמעה יובל-שני מניצולי פסטיבל, שכולם, לדבריה, "בטראומה עמוקה".

מתוך הסאנדיי טיימס, מאת כריסטינה לאמב. לקריאת הכתבה המלאה.

2ביקורת על ביידן בארה"ב

אחרי שזכה לביקורת בכל רחבי הקשת הפוליטית של ארה"ב, ואף הואשם בתמיכה ב"רצח העם של הפלסטינים" על ידי חבר במפלגה, בסוף השבוע פרסם פורן פוליסי כתבה שמסקרת את התגובות לגישתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למלחמה ולתמיכתו בישראל. לפי הדיווח, סקר של חדשות NBC שפורסם לאחרונה מצא שרק 34% מהבוחרים הרשומים מאשרים את אופן הטיפול של ביידן במלחמה. "לאחר שקשר את מדיניות ארה"ב במטרות המלחמה של ישראל - מיגור חמאס - ביידן מוצא את עצמו כעת במצוקה", נכתב. "המשבר ההומניטרי בעזה והעלייה האקספוננציאלית במקרי המוות של האוכלוסייה האזרחית בעזה ערערו את האמינות של ארה"ב בבית, בעולם הערבי והמוסלמי ובקהילה הבינלאומית".

באשר לתמיכת הקהילות המוסלמיות בארה"ב, אמש דיווח רויטרס כי "שינויים קטנים בתמיכה יכולים לעשות הבדל במדינות שבהן ניצח ביידן בהפרשים מצומצמים ב-2020". לפי הדיווח, סקר שנערך לאחרונה הראה כי תמיכתו של ביידן בקרב ערבים אמריקאים ירדה מרוב נוח של 59% ב-2020 ל-17%. "אין לנו שתי אפשרויות. יש לנו הרבה אפשרויות", אמר ג'יילני חוסיין, מנהל פרק המועצה ליחסי ארצות הברית-אסלאם (CAIR) של מינסוטה, במסיבת עיתונאים בדירבורן, אילינוי כשנשאל על חלופות ביידן.

מתוך פורן פוליסי, מאת סטיבן סימון, ואהרון דויד מילר. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך רויטרס, מאת אנדרו היי. לקריאת הכתבה המלאה. 

3המלחמה גנבה את הפוקוס בוועידת האקלים

המלחמה בעזה השתלטה על הדיון בפסגת האקלים של האו"ם (COP28) ביום שישי, כאשר גינויים בוטים של ​​אלימות וחרם אירני הסיטו את תשומת הלב, כך דיווח הפוליטיקו בסוף השבוע. לפי הדיווח, פתיחת הוועידה ביום חמישי הסתיימה בנימה אופטימית כאשר מדינות הבטיחו לתמוך בקהילות מוכות אקלים, אך מצב הרוח השתנה למחרת כשדווח על התמוטטות ההפוגה בין ישראל לחמאס. כשמנהיגים עלו בתורות כדי להצהיר על מאמציהם למנוע מכדור הארץ מלרתוח, הדרמה במסדרונות כבר בערה. בשלב מסוים החליטה המשלחת האיראנית לעזוב את האירוע. הסיבה, כפי שהסביר שר האנרגיה של איראן: "הנוכחות הפוליטית, המוטה והבלתי רלוונטית" של ישראל, אותה כינה "המשטר הציוני המזויף". עד יום שישי אחר הצהריים, הביתן האיראני התרוקן.

מתוך הפוליטיקו, מאת זיה וייס, קארל מתיאסן, צ'רלי קופר וסוזן לינץ'. לקריאת הכתבה המלאה.

4המשבר ההומניטרי בעזה מחריף

פקיד בכיר באו"ם הזהיר כי עזה מסתכנת בצלילה ל"צונאמי" הומניטרי, דיווח אמש הפייננשיאל טיימס. לפי דיווח, פיליפ לזאריני, ראש סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, אמר שאוכלוסיית עזה נחלשה כל כך, שהוא חשש שאנשים רבים יתחילו למות ממחלות. "אני מאוד מודאג מהכניסה לחורף, לאחר שראיתי את השפעת המצור. . . לאחר שראינו את היחלשות החסינות של האנשים לאחר מלחמה כזו, שאנחנו עלולים להיות עדים לסוג מושלם של קטסטרופת-צונאמי הומניטרית", אמר לזריני לפייננשל טיימס. לצריני הוסיף כי עובדי הבריאות כבר מזהירים מפני "עלייה משמעותית במחלות הנישאות במים, הופעת דלקת כבד ומחלות עור" עקב "שילוב של חוסר מזון, גישה למים נקיים ותנאים לא סניטריים יותר ויותר".

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת אנדרו אינגלנד. לקריאת הכתבה המלאה. 

5התדמית החדשה שפוטין מטפח

"השחרור של בני ערובה עם אזרחות רוסית מדגיש את עמדתו החדשה של פוטין במזרח התיכון", נכתב אמש בוושינגטון פוסט. הדיווח מזכיר כי כאשר משלחת חמאס ביקרה במוסקבה בסוף אוקטובר, העבירו להם דיפלומטים רוסים רשימה של שמונה אזרחים רוסים-ישראלים המוחזקים כבני ערובה בעזה - שבויים שרוסיה רצתה שחמאס ישחררו. בתגובה חמאס אותת מיד שהרשימה תזכה לתשומת לב מיוחדת, כך דיווחו אז כלי תקשורת ממלכתיים. מאז, חמאס מימש את התחייבותו. שלושה מבני הערובה הישראלים עם אזרחות רוסית שוחררו, ורוני קריבוי הפך לגבר הבוגר הראשון עם דרכון ישראלי ששוחרר. מוסקבה הדגישה כי השחרורים הובטחו ללא תלות בתיווך על ידי ארצות הברית, קטאר ומצרים.

"היחס המיוחד לרוסים החטופים הוא ביטוי חדש למערך ההולך וגובר בין הקרמלין לחמאס, מערכת יחסים שבה הנשיא ולדימיר פוטין מבקש להציג את עצמו כמנהיג ותומך ב'סדר עולמי רב קוטבי' חדש והלוחם הפלסטיני", נכתב.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת ארי ליושינה, ופרנצ'סקה אבל. לקריאת הכתבה המלאה.