יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "אלו שלקחו חלק במחדל הביטחוני הזה חייבים לקחת אחריות"

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, מדגיש בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "לא מספיק דנים ביום שאחרי. עלינו לשאול: איך אנחנו מאפשרים לצה"ל לסיים את המערכה" • במקביל, כהן התייחס לתחקיר ה"ניו יורק טיימס" בו טען ראש היחידה ללוחמה פיננסית בטרור, אהוד לוי, כי כהן היה אחראי לסגירתה, וכי הכסף הקטארי המשיך לזרום באין מפריע לחמאס

"במידה רבה, אלו שלקחו חלק במערכה הגדולה הזו וניהלו אותה כשהמשבר הנוראי הזה פרץ - צריכים לקחת אחריות. מצפונם של אחדים הביא אותם לקחת אחריות מלאה, ומי שלא - אנחנו עוד מצפים לכך" - כך אמר הבוקר (ג') ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, כיום ראש פעילות קרן סופטבנק בישראל, בשיחה עם סגן עורכת גלובס, דרור מרמור, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.  

ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות" 
ועידת ישראל | חיים ילין: "האדמה שעליה נשפך דם חברינו, צריכה לחזור אלינו ולא לרמ"י"

כהן גם התייחס לתחקיר ה"ניו יורק טיימס" שפורסם ביום ראשון האחרון, שבו טען ראש היחידה ללוחמה פיננסית בטרור, אהוד לוי, כי כהן היה אחראי לסגירתה, וכי הכסף הקטארי, כמו גם רווחים מפעילות עסקית של החמאס באמירויות ובטורקיה, המשיך לזרום באין מפריע לחמאס.

לדברי כהן, "התחקיר של ה'ניו יורק טיימס' לא היה מדויק - בלשון המעטה. הם פנו אליי, אבל לא רציתי לתקן אותם, כיוון שהנושא הזה איננו מעניינו של ה'ניו יורק טיימס'. המוסד פועל לפי המדיניות שמכתיבה ממשלת ישראל והקבינט - המוסד לא 'ממציא' את תוכן הדיון, אלא יכול להיות שותף לו - ולא אפרט כאן מה אמרנו לאורך כל הדרך. רק אדגיש שנושא הלוחמה הפיננסית טופל במוסד לפני הכהונה שלי, לאורך כל אורכה וגם לאחריה, בעוצמה רבה מאוד".  

כהן התייחס גם להחלטות הממשלה להמשיך ולאשר העברה של כסף קטארי במזומן לידי החמאס: "זה התברר כקונספציה שגויה", אמר. "רק צריך לומר שהיא לא נועדה לחזק את החמאס - היה כאן מנגנון מסוים שכתבו שב"כ ומתאם הפעולות בשטחים - ולא מדובר רק בכסף אלא גם בציוד. עשרות ומאות משאיות הועברו ביום. עשרות אלפי עזתים נכנסו למדינת ישראל, היו מנגנונים רבים ושונים כדי לייצר דו-קיום - וכולם טפחו בפנינו ובפני האוכלוסייה העזתית. התבדינו לחשוד שהדבר סייע, וכבר כשיצאתי מהמוסד, אמרתי שזו הייתה טעות לתמוך או לשתף את הארגון הזה בקונספציה הזו".  

"לא מספיק דנים ביום שאחרי"

האם מיטוט החמאס אפשרי?  
"זו מטרה שנכתבה בימים הראשונים של הקרבות ובימים שלפני הכניסה הקרקעית. צריך להבין שלא ניתן לבטל את החמאס האידאולוגי - הוא נוכח שם באג'נדה, ולא נוכל להגיד לאנשים 'מאחר שאנחנו כעת מפרקים את רצועת עזה, עליכם לחדול מאמונתכם'. מצד שני, מיגור תשתיות חמאס צבאיות הוא אפשרי בהחלט. אנחנו צריכים אורך נשימה, עלינו לתמוך בצבא ולהקשיב למה שאומרת לנו ידידתנו ארה"ב, ובשיתוף עם מנגנון אירופי לסיים את המלחמה כאשר המנגנונים מנוטרלים וכאשר החמאס איננו יכול לירות אפילו פצצת מרגמה אחת".  

מה ימנע מהם לקום מחדש?  
"לא מספיק דנים ביום שאחרי. עלינו לשאול: איך אנחנו מאפשרים לצה"ל לסיים את המערכה כאשר תשתיות החמאס לא קיימות, ומצד שני לא לחסות בצילן של כותרות על אסון הומניטרי. על הקבינט לדון בקומה האסטרטגית. יש לנו שותפים רבים במזרח התיכון שרואים איתנו עין בעין - עם חלקם חתמנו על הסכמי אברהם, וחלקם נמצאים איתנו בקשרים מאחורי הקלעים, כולם רוצים שנסיים את החמאס על כל תשתיותיו. אבל ניתן לייצר קואליציה יותר מתוחכמת ולא לעבוד לבד, ולעשות הבדלה בין שלב הלחימה, שחייב להמשך - לבין יצירת מציאות ביטחונית אחרת ברצועה שלא משקיעה את צה"ל בבוץ העזתי. כולנו זוכרים את הבוץ הלבנוני, איננו רוצים לחזור לבוץ שכזה".  

איך בעצם הגיעו כל אמצעי הלחימה לעזה? זה קרה גם בתקופתך כראש המוסד?
"נלחמנו בים סוף, בסודאן - מבריחי אמצעי הלחימה נכנסו גם דרך באב אל-מנדב, שעלתה לכותרות לאחרונה. אמצעי הלחימה היו עולים את ים סוף, חונים בפורט-סודאן, חוצים את מדבר סיני ומוברחים פנימה. זו מלחמה שנלחמנו בה באופן הדוק עם המודיעין המצרי, אבל זה לא היה ציר ההברחה היחיד. למעשה, מחסני הנשק של לוב שקרסו (עם קריסת משטר קדאפי ב-2011 - א"ג) מהווים חלק מהנשק הזה, אבל אין ספק שאנחנו והמצרים צריכים למנוע את טוב יותר".

האם עצמתם את העיניים מהחימוש הקונבנציונלי של האיראנים את בני הברית שלהם במזרח התיכון, והתמקדתם יתר על המידה בגרעין האיראני?  
"אין ספק שאסטרטגיית ה'פרוקסי' של איראן נעשתה בהצלחה (חימוש כוחות קדמיים, כמו החמאס והחות'ים - א"ג). החמאס הוא הארגון היחיד שאיננו שיעי שנהנה מהתמיכה של איראן, שנוטה לתמוך רק בארגונים שיעים. אבל המטרה של המוסד לאורך שנים הייתה לדחוק ולמנוע ולסכל עד כמה שאפשר את היכולות של הגרעין הצבאי האיראני. עלינו להמשיך ולדבוק בזה. על-פי הגדרת כל גורמי הביטחון, הגרעין האיראני עשוי להיות גורם אסטרטגי עד קיומי, ושאר הנושאים אינם כאלה. איננו באיום קיומי, אבל הם לא יגיעו למצב שבו ישראל תהיה אפילו קרובה להשמדה - אם תהיה בידי איראן פצצה, זה עשוי להיות המצב. לכן עלינו למנוע זאת - חייבת להיות דרך למנוע את זה". 

מי ישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי?  
"עלינו לייצר קואליציה בין-ערבית בתמיכה אירופית שמאפשרת לכוחות נכונים, גם בשילוב הרשות הפלסטינית, לחזור לרצועת עזה כפי שרצינו בעבר. למעשה, היו ניסיונות להחזיר את הרשות הפלסטינית לרצועת עזה גם אחרי שהחמאס השתלט עליה ב-2007. אבו מאזן ככל הנראה לא היה מסוגל לזה. אבל אני חושב שאנחנו חייבים לייצר מנגנונים שמייצרים אופק לכך שלא הכול יישב על כתפי צה"ל. ההרס ברצועה מכתיב יכולות שיקום בהיקף של מאות מיליארדי דולרים - ולישראל אין את היכולת והרצון לכך. ישראל לא תיתן אספקה ל-2.3 מיליון עזתיים, עלינו לא להיכנס לפינה הזו, אלא ליצור פנייה ממדינות ערביות". 

"החטופים עוברים גיהינום; "אנחנו דנים עם השטן"

האם בכירי החמאס יתקשו לישון בלילה בידיעה שישראל רודפת אחריהם, או שאולי הם התרגלו למצב של השנים האחרונות שבו ניהלנו איתם משאים-ומתנים?  
"על-פי פרסומים זרים, פעלנו בעוצמה משמעותית נגד החמאס. בחורינו ובחורותינו המצוינים יודעים להגיע לכל מקום על הגלובוס, גם תוך סיכון חיים, גם עכשיו. לגבי יחיא סינוואר - הוא צריך להיעצר ולהיכלא ל-1,400 מאסרי עולם, או למצוא את מותו. אין ספק שהוא בן מוות".

"כולם תמורת כולם" - הסיסמה הזו לשחרור חטופים תמורת כל האסירים הביטחוניים, היא אפשרית?  
"אני לא מכיר קונספט כזה שנמצא על השולחן. אני נמצא בקשר עם משפחות החטופים - ואני דורש יחד איתך את החזרתם של כל החטופים והחטופות הביתה. זה לא עניין פוליטי, אלא מהותי, צודק ונכון ערכית להחזיר את החטופים והחטופות במהירות. כל מי שהיה שם יתאר מצב שרידותי פיזי ומנטלי. דיברתי עם יותר מאחת שחזרה, וצריך להניח שחטופינו עוברים שם גיהינום מתמשך.

"חטופינו, וזה צריך להילקח בחשבון. מתארים את סינוואר כאדם מחושב, אבל אם הוא באמת היה לומד את תורת המשחקים, הוא יכול לשער מה יקרה כשהצלחתו תהיה רבה מדי - הוא בעצם לא ידע לתכנן עד כמה ישראל יכולה לשנות כללי המשחק ולהגיע לחורבן שלו ושל הטרוריסטים איתו". 

האיום החות'י נלקח בעבר בחשבון?  
"אין ספק שהם נכנסים לראשונה לתודעה הישראלית. הנושא החות'י מונע מהצורך השיעי של איראן לייצר חזון של ה'סהר השיעי' וגם מדרום לה עד למטה לתימן - החות'ים הם שיעים למעשה. תימן השתנתה, נוצרה בה מלחמת אזרחים בין סונים לשיעים, איראן העבירה נשק באוניות ודרך עומאן, דבר שנלחמנו בו יחד עם ארה"ב. כל אמצעי לחימה חות'י מוצאו מאיראן - כלי הטיס, הטילים. אלא שחופש השיט הוא בעיה בינלאומית שאינה מוטלת רק על ישראל".  

מה צריך לעשות בגזרת חיזבאללה?  
"צה"ל מסכל ונלחם מדי יום - וגם סופג קורבנות - מפעילות של כלי טיס בלתי מאוישים וירי טילי קורנט, כפי שראינו לאחרונה בקיבוץ סאסא. אנחנו מגיבים נכון בשלב אז, אלא אם תתקבל ההחלטה לייצר חזית שנייה. לו נרצה למגר את חיזבאללה - ואני בטוח שלצה"ל קיימת היכולת הזו - עלינו להיעזר באלמנט ההפתעה ולא רק להגיב. אבל כדי להחזיר את תושבי הקו לביתם, יש לשאוף לרגיעה מבוססת הסכם 1701, כיוון שהוא חתום מול מדינת לבנון, שהיא המדינה הריבונית מעבר לגבול". 

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות