ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ביידן: "לא צפויה עסקת חטופים בקרוב, אבל דוחפים לזה"

צה"ל השתלט על "רובע הבכירים" של חמאס בלב עזה, כולל לשכתו של מוחמד דף • בבית הלבן טענו כי המגעים לשחרור חטופים "רציניים מאוד", אך נשיא ארה"ב הבהיר כי אין צפי לעסקה חדשה בקרוב • מפקד פיקוד הדרום ללוחמים בח'אן יונס: "זה שלב משמעותי של התקפה, נתמרן באזורים נוספים" • יירוטים ונפילות בגליל המערבי, צה"ל: השלמנו שורת תקיפות בלבנון • עדכונים שוטפים

ג'ו ביידן. עדיין יכול להתאושש / צילום: ap, Evan Vucci
ג'ו ביידן. עדיין יכול להתאושש / צילום: ap, Evan Vucci

עדכונים שוטפים

22:32 - דיווח: חמאס דחה הצעה ישראלית לעסקת חטופים חדשה

גורמים מצריים רשמיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חמאס דחה הצעה ישראלית להפסיק את הלחימה למשך שבוע בתמורה לשחרור עשרות חטופים, והבהיר שלא ידון בשחרור החטופים עד לכניסת הפסקת האש לתוקף. לפי הדיווח, ישראל הציעה שחרור 40 חטופים בתמורה לשבוע הפוגה והכנסת סיוע הומניטרי מורחב לרצועת עזה. ראש הזרוע המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר לגורמי מודיעין בקהיר כי הוא נמצא שם כדי להשיג הפסקת אש וסיוע הומניטרי נוסף לעזה.

22:15 - גורם ישראלי על המו"מ הראשוני לעסקת חטופים: "חמאס לא שם, חי בתחושה מדומה"

המשא ומתן הראשוני לעסקת חטופים חדשה מתנהל בערוצים חשאיים ופומביים בין קטאר ומצרים. הערב פרסמנו ב"המהדורה המרכזית" כי ישראל הציעה שחרור 50-40 חטופים תמורת ימי הפוגה משמעותיים ושחרור אסירים "כבדים", אך עדיין לא החלו לדון במספר ימי ההפוגה ובשמות המשוחררים. גורם ישראלי אמר כי התחושה היא שחמאס לא שם, חי בתחושה מדומה שישראל תיאלץ לעצור את הלחימה בקרוב בגלל לחץ אמריקני ומעלה מחירים.

בישראל צפויים להגביר את הלחץ הצבאי ותולים תקווה במחויבות האישית של נשיא ארה"ב ביידן לעסקה ובכך שעסקה כזאת משתלבת עם האינטרסים האמריקנים. ההבנה היא שייקח זמן עד שתיתכן פריצת דרך במגעים, אם בכלל. דווקא במערכת הביטחון סבורים הפעם שאם העסקה תבשיל בעוד שלושה או ארבעה שבועות, היא תשתלב עם לוח הזמנים המתכונן של המלחמה וניתן יהיה לתת תמורות רבות יותר בהיבטים צבאיים למנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר. בינתיים, ראש המוסד דדי ברנע צפוי להמשיך במסע הדילוגים שלו לקידום העסקה.

22:01 - בפעם השלישית היום: חיזבאללה הודיע על הרוג בשורותיו

חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף היום בתקיפות צה"ל בדרום לבנון. מדובר בהרוג השלישי היום משורות ארגון הטרור וה-118 מפרוץ המלחמה.

21:40 - יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הובהל הערב לבית החולים איסטישרי ברמאללה. בהודעה הרשמית מהמוקטעה נטען כי מדובר ב"בדיקות שגרתיות". גילו של אבו מאזן 88 שנים.

21:18 - גורם מדיני בכיר: אף עזתי לא יחזור לצפון הרצועה לפני סוף המלחמה

שר הביטחון יואב גלנט דיבר שלשום על הכוונה להחזיר חלק תושבי עזה לבתיהם במקביל להמשך הלחימה באזורים אחרים, אך גורם מדיני בכיר הבהיר לחדשות 12 כי אף עזתי לא יחזור לצפון הרצועה לפני סוף המלחמה, קרי סוף השנה הבאה. הגורם הבכיר הוסיף כי החיץ הביטחוני שיצר צה"ל בין חלקי הרצועה יישאר, וכי בישראל מודעים למשמעות הסמלית של יותר ממילון עקורים.

20:32 - דובר צה"ל: "מצאנו ברובע הבכירים מודיעין רגיש שבא לידי ביטוי בפעולה הקרקעית"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר הערב בהצהרה לתקשורת כי "אנחנו ממשיכים לפעול ומרחיבים את הפעילות לשכונת דרג' תופאח, שנמצאת מול יישובי עוטף רבים. מצאנו ברובע הבכירים בעיר עזה, ששימש את סינוואר, דף והנייה, מודיעין רגיש שבא לידי ביטוי בפעולה הקרקעית". באשר לירי בשוגג בחטופים בסג'עייה, אמר הגרי: "נציג את התיעוד לציבור ברגע שנסיים את התחקיר המלא של האירוע".

20:00 - דירות מסתור, לשכות - ורשת מנהרות מסועפת: צה"ל השתלט על "רובע הבכירים" בעזה

דובר צה"ל הודיע כי הכוחות השלימו בימים האחרונים את ההשתלטות על "רובע הבכירים" של חמאס במרכז העיר עזה. ממרחב זה באזור כיכר פלסטין פעלה והתנהלה ההנהגה השלטונית והצבאית של חמאס. המתחם כולל רשת מנהרות מסועפת המחברת בין דירות מסתור, לשכות, משרדים ודירות מחייה של בכירי הזרוע הצבאית והמדינית של חמאס. בקרבות שהתנהלו במסגרת השתלטות זו חיסלו הכוחות כ-600 מחבלים מהקרקע ומהאוויר.

בשבועות האחרונים לחמו כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 מאוגדה 162 יחד עם כוחות מיחידת שלדג, שייטת 13 ויהל"ם במרחב שכונת רימאל בעיר עזה, בה נמצאת כיכר פלסטין. לוחמי צוות הקרב החלו בהתקפה משולבת ומתואמת על מרחב כיכר פלסטין והשיגו עליו שליטה מבצעית.

כיכר פלסטין, מרכז שלטוני-צבאי של חמאס, מוקפת במבנים המשמשים כמוקדי פיקוד ושליטה, פירי מנהרות ומבנים אסטרטגיים של הארגון, לצד חנויות מסחר, בתי מגורים, בית ספר ייעודי לילדים חירשים ומבני ממשל. הכיכר מהווה את מרכזה של רשת המנהרות האסטרטגיות, חלק ממרכזי הכובד של הנהגת חמאס ומתחברת לתשתיות התת-קרקע במרחב בית החולים רנתיסי ובית החולים שיפא.

לאחר ההשתלטות המבצעית, בוצעו סריקות רבות במרחב שחשפו עיר טרור תת-קרקעית שהינה חלק ממערך המנהרות של החמאס וכוללת תוואי מנהרות אסטרטגי המחובר לתשתיות תת-קרקע משמעותיות נוספות ברצועה. פירי מנהרות המובילים אל הרשת ממוקמים בבתים ובמשרדים של בכירים, ומאפשרים ירידה חשאית באמצעות מעליות ומדרגות ייעודיות באופן המאפשר בריחה ושהייה בעת הצורך.

19:30 - יואב גלנט: "לא נסבול איומים וניסיונות פגיעה באילת"

שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום עם מפקדי ולוחמי חיל הים הפועלים במרחב העיר אילת. במהלך הביקור שמע השר סקירה מבצעית ומודיעינית על פעילות הכוחות הימיים והיערכותם למול האיומים האוויריים והימיים במרחב הים האדום.

שר הביטחון אמר על סיפון ספינת הטילים "סער 6": "האיום על חופש השיט במיצרי באב אל מנדב, במרחק של אלפיים ק״מ ממדינת ישראל, איננו רק איום על התנועה לישראל אלא גם על השייט הבינלאומי במים השייכים לכל המדינות. לא נסבול איומים על מדינת ישראל. אם ימשיכו להתגרות בנו, לנסות לפגוע באילת באמצעות טילים או באמצעים אחרים, אנחנו נדע מה לעשות. אנחנו נערכים, הלוחמים כאן מוכנים לכל משימה ולכל פקודה, ומדינת ישראל, באמצעות חיל הים וחיל האוויר תדע להגן על עצמה".

19:21 - אזעקה בצפון רמת הגולן

מספר רקטות שוגרו מסוריה לצפון רמת הגולן, חלקן יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים. אזעקות הופעלו במסעדה ועין קנייא. 

19:08 - ביידן: לא צפויה עסקה בקרוב, אבל אנחנו דוחפים שזה יקרה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שאין צפי לעסקה חדשה לשחרור חטופים בקרוב, אבל הוסיף: "אנחנו דוחפים שזה יקרה".

19:04 - סמוטריץ': "צריך לסכל את ראשי החמאס ולא לדבר איתם", הליכוד: "דברים משוללי כל יסוד"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב בטוויטר כי "קבינט המלחמה צריך לשלוח את ראש המוסד לסכל את ראשי החמאס בכל מקום שהם ולא לדבר איתם ולנהל איתם משא ומתן".

בליכוד תקפו בתגובה על הציוץ: "מצער ששר האוצר בחר לצייץ דברים משוללי כל יסוד. ראש הממשלה נתניהו כבר הנחה את המוסד לחסל את בכירי חמאס בכל מקום שהם כפי שהנחה את שר האוצר לפתוח את הברזים ולדאוג שהכספים יגיעו לאזרחים, לעסקים, למפונים, לחיילים ולמילואימניקים".

18:55 - בלינקן: רוצים לראות שחרור חטופים תמורת הפוגה

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי ארה"ב מאמינה שלישראל יש מחויבות לחסל את האיום הנשקף מחמאס תוך צמצום הפגיעה באזרחים בעזה. "אנחנו ממשיכים להאמין שישראל לא צריכה לבחור בין הסרת האיום של חמאס לבין מזעור האגרה על אזרחים בעזה", אמר בלינקן במסיבת עיתונאים. "יש לה חובה לעשות את שניהם ויש לה אינטרס אסטרטגי לעשות את שניהם".

בנוגע לטיוטת ההחלטה במועצת הביטחון אמר בלינקן: "אנחנו ממשיכים בדיונים עם עמיתנו. אנחנו תומכים בסיוע הומניטרי לעזה, עבדנו על זה מהרגע הראשון, היינו בחזית של המאמצים האלה ואנחנו רוצים להבטיח שההחלטה תקל על המאמצים האלה ולא תפגע בזה. מה שאני רואה מהיום הראשון זה שמדינות בעולם ובאזור רוצות לעבוד איתנו, גם מדינות שחלוקות איתנו בנוגע לנושאים מסוימים. הם מחפשים הנהגה אמריקנית".

בלינקן נשאל גם על עסקה לשחרור חטופים והשיב: "זה משהו שהיינו רוצים לראות שיקרה. ישראל הייתה ברורה - היא מקבלת בברכה חזרה לשולחן המשא ומתן, והבעיה הייתה ונותרה חמאס, השאלה היא אם הם מוכנים לעשות. זה משהו שאנחנו, ישראל והעולם, רוצים לראות. אנחנו עסוקים בזה בכל יום".

18:30 - דיווח בלבנון: הרוג מירי צלף ישראלי ליד כפר כילא

אדם אחד נהרג במכוניתו מפגיעת כדורי צלפים ישראלים בפאתי כפר כילא בדרום לבנון, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית הלבנונית.

18:30 - הרמטכ"ל בגבול הצפון: "אנחנו לא חוזרים למה שהיה קודם"

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים סיור והערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146, והבטיח שם כי "אנחנו לא חוזרים למה שהיה קודם". לדבריו, "זאת אומרת שזה לדחוק עוד, שזה לקבע את זה ולהחזיר לפה את התושבים, בנטועה ובכל קו הגבול, למצב אחר שהוא הרבה יותר בטוח". הוא ציין בשיחה עם לוחמי מילואים במקום כי "התפקיד שלנו, כלובשי מדים, זה להכין את האופציה הראשונה ולהיות מוכנים לה בצורה מאוד טובה, ללחימה. ואיך שלא יהיה, בשנה הקרובה תהיה הרבה עשייה".

18:26 - נתניהו להוריו של החטוף שנורה בשוגג: "אבחן את האפשרות שהמדינה תכיר בו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר את הוריו של החטוף יותם חיים ז"ל, שנורה בשוגג לאחר שברח משבי חמאס. ראש הממשלה שמע מהוריו של יותם על בנם ועל רצונם להנציח אותו לאחר מותו. ההורים הדגישו כי ברצונם לזכור את יותם במעשה הגבורה האחרון שעשה - הבריחה הנועזת משבי חמאס - וביקשו לבחון אפשרות להכיר בו על ידי המדינה. ראש הממשלה נתניהו אמר כי יבחן את הבקשה והוסיף כי צה"ל ביצע שורה של פעולות חילוץ נועזות, אך "עוד לא נתקלנו באנשים שמחלצים את עצמם". נתניהו ציין כי מדובר ב"מקרה ייחודי ובתעוזה רבה".

18:12 - צה"ל השלים שורת תקיפות של מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון

מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו לפני זמן קצר תשתיות טרור, מבנה צבאי, עמדות שיגור, מפקדה מבצעית ומחסן אמצעי לחימה של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון.

כמו כן, צה"ל ביצע משעות הבוקר ירי ארטילרי וירי טנקים במספר מוקדים בשטח לבנון להסרת איום ותקף תשתית טרור נוספת של חיזבאללה. בנוסף, זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב גורן ומרחב מנרה.

בהמשך להתרעות שהופעלו במרחב הצפון, זוהו שני שיגורי טילי קרקע אוויר לעבר כלי טיס של חיל האוויר שלא נפגע והמשיך במשימתו לצד מספר שיגורים נוספים לעבר שטח ישראל, שוגר מיירט במהלך האירוע. צה"ל תקף בארטילריה בשטח לבנון. 

17:51 - הבית הלבן: "המגעים לשחרור חטופים - רציניים מאוד"

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי המגעים להפסקת אש בין ישראל לחמאס ולשחרור חטופים "רציניים מאוד". לדבריו, "אין לי משהו ספציפי להודיע אבל זה משהו שאנחנו עובדים עליו מאז שהפסקת האש הקודמת הסתיימה, אז זה מאוד רציני, אין לי משהו להוסיף".

קירבי נשאל גם על טיוטת ההחלטה במועצת הביטחון שקוראת להפסקת אש מיידית, ואמר: "עדיין יש דיונים פעילים, מנסים לקדם החלטה אחרת, כפי שאמרנו - זה נושא שצריכים לדון עליו במועצת הביטחון אבל חשוב שיכלול פירוט וגינוי של המתקפה של חמאס, ואת הזכות של ישראל להגן על עצמה".

17:30 - חיסול בכירים ומערכת גילוי כלי טיס: חיל האוויר פגע במערך האווירי של חמאס

כוחות חיל-האוויר סיכלו מתחילת הלחימה בכירים ופעילים רבים מהמערך האווירי של חמאס ופגעו משמעותית ביכולותיו. בנוסף סוכלו חוליות טיל זעיר קרקע-אוויר, חוליות כלי טיס בלתי מאוישים וחוליות רחפנים, טרם הוציאו לפועל פגיעה בכוחותינו.

בראשית הלחימה, הושמדה מערכת גילוי כלי טיס שפיתח ארגון הטרור חמאס במשך שנים, אשר הוחבאה בתוך דודי מים על גגות של בתי אזרחים ברצועה, במטרה לזהות ולעקוב אחר כלי טיס של צה"ל. בכך, חיל-האוויר, בשיתוף אגף המודיעין והשב"כ, שללו מחמאס את יכולתו לייצר תמונת שמיים רחבה.

ועידת ישראל | יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "אלה שלקחו חלק במחדל הביטחוני הזה חייבים לקחת אחריות"
ועידת ישראל | עמוס גלעד מגלה: "האזהרה שנתתי לנתניהו כבר לפני 25 שנה"
ועידת ישראל | כוכבי ההסברה חשפו: סינוואר צופה בטלוויזיה הישראלית, וזו ההוכחה
המילואים מכבידים על המעסיקים: "המדינה יכולה לעזור יותר"
ראש אמ"ן לשעבר: זה הסיכוי היחיד להחזיר את החטופים

17:26 - לפחות 5 שיגורים לגליל המערבי

לפחות 5 רקטות שוגרו במטח לגליל המערבי. רובן יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים.

17:10 - נתניהו: "מי שחושב שנעצור - לא מחובר למציאות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על רקע חידוש המגעים לעסקת חטופים כי "אנחנו ממשיכים במלחמה עד הסוף. היא תימשך עד לחיסול החמאס - עד לניצחון". לדבריו, "מי שחושב שנעצור לא מחובר למציאות. לא נפסיק את הלחימה עד להשגת כל המטרות שהצבנו: חיסול החמאס, שחרור חטופינו והסרת האיום מעזה".

נתניהו הצהיר עוד: "אנחנו תוקפים את החמאס באש - אש תופת. בכל מקום, כולל היום. אנחנו גם תוקפים את עוזריהם מקרוב ומרחוק. כל מחבלי החמאס, מהראשון עד האחרון, הם בני מוות. יש להם רק שתי אפשרויות: להיכנע או למות".

17:00 - עוד אזעקות בגליל המערבי

אזעקות על ירי רקטות וטילים הופעלו ביישובים שומרה ואבן מנחם שבגליל המערבי.

16:49 - דיווח: טיוטת החלטת מועצת הביטחון קוראת ל"הפוגות הומניטריות דחופות"

רשת BBC דיווחה על תוכן ההחלטה שתעלה היום איחוד האמירויות להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם. ההחלטה קוראת לכל הצדדים לקיים את ההתחייבויות תחת החוק הבין-לאומי, באשר להגנה על אזרחים . בנוסף, ההחלטה קוראת ל"הפוגות ומסדרונות הומניטריים דחופים ומורחבים" ברחבי רצועת עזה למספר מספיק של ימים כדי לאפשר גישה הומניטרית מלאה, מהירה, בטוחה וללא הפרעה.

נוסח ההחלטה מבקש גם שחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים, כמו גם הבטחת גישה הומניטרית מיידית. ההחלטה חוזרת על חזון פתרון שתי המדינות, עם רצועת עזה כחלק מהמדינה הפלסטינית. כמו כן, ההחלטה קוראת לכל הצדדים "להימנע מלשלול מהאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי החיוני להישרדותה".

15:20 - חילופי אש בגבול לבנון: נ"ט נורה למנרה, לא ידוע על נפגעים

חוליית מחבלים של חיזבאללה שיגרה טיל נ"ט לעבר מוצב צבאי מצפון למנרה בגליל העליון. לא ידוע על נפגעים. כוחות צה"ל השיבו בארטילריה.

מוקדם יותר כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי צה"ל תקף בכפר בלידא שבדרום המדינה, במרחק קצר מההלוויה של מחבל חיזבאללה שחוסל אתמול, חסן אבראהים. 

14:30 - דיווח: צה"ל בשלב האחרון של טיהור צפון הרצועה

ברשת NBC ציטטו ניתוח של המכון לחקר מלחמה בוושינגטון, לפיו ישראל "בשלבים האחרונים של המבצע לטיהור השטח בצפון רצועת עזה". לטענתם, צה"ל הצליח למגר את פעילותו של חמאס בצפון עזה, אך צוותים מח'אן יונס שבדרום הרצועה ממשיכים להוציא לפועל תקיפות ממזרח לג'באליה. 

14:20 - פרטים חדשים מהירי בשלושת החטופים

התפתחות בחקירת האסון שבו נורו למוות שלושת החטופים - סאמר פואד אל טלאלקה, יותם חיים ואלון שמריז ז"ל. על-פי פרטים שהגיעו לידי חדשות 12, בימים שלפני האירוע כלב "עוקץ" נשלח למבנה שבו שהו השלושה, בעקבות חילופי אש עם מחבלים שהיו במקום.

מהחקירה עלה כי אחד החטופים צעק לעבר מצלמת כלב "עוקץ" שתיעדה אותם: "יש פה חטופים". עוד התברר כי כוח נוסף שהיה באזור קיבל מודיעין על כך שחטופים עשויים להימצא באזור, אך המידע לא הועבר לכוח שירה. הרמטכ"ל הרצי הלוי קבע כי לא נכון היה לבצע את הירי. 

13:20 - הנשיא הרצוג: "את המערכה הזו חייבים להשלים"

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם 150 לוחמים מחטיבת יהודה והתייחס למתקפות על מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. "חשוב לי לחזק את מפקד הפיקוד שעובר ימים לא פשוטים של התקפות אישיות בוטות, חצופות ומכוערות", אמר הנשיא. "יש קבוצת מיעוט קולנית שגורמת נזק נורא גם להתיישבות וגם לצה"ל, וחשוב מאוד שנעמוד מולה ונבהיר לה שעד כן".

על הלחימה בעזה אמר הרצוג כי "זו מערכה שחייבים להשלים". לדבריו, "זו מערכה אמיתית על הערכים שלנו. יש לה השלכות אדירות על עתיד האזור כולו ועל היכולת שלנו להשתלב בו. אתמול הודעתי בצורה פומבית שאנחנו מוכנים להפסקת אש ולהפוגה הומניטרית כדי להיכנס לעוד סבב של החזרת החטופים במהרה". 

12:30 - משאית עם רקטות ארוכות-טווח בלב סג'עייה, מתחת לקרקע - מים וחשמל בבתי בכירי חמאס

צה"ל ממשיך להעמיק את הפעילות במעוזי חמאס בעזה וחשף ממצאים חדשים מהפעילות ברצועה. בלב ח'אן יונס פשטו כוחות על בתי בכירים של חמאס ומצאו תשתית תת-קרקעית ובה מערכות מים וחשמל.

בג'אבליה כוחות צה"ל איתרו והשמידו משאית שעליה הותקנו רקטות ארוכות-טווח ונשקים נוספים. חוליית מחבלים חוסלה בשיתוף-פעולה עם חיל האוויר, והופצץ מבנה נוסף שבו זוהתה עמדת נ"ט שירתה לעבר רכב צבאיים. 

12:20 - צה"ל פרסם תיעוד של פיצוץ מתואם של יותר מ-50 מבנים בבת-אחת בסג'עייה: "כאן מתחיל הניצחון"

11:55 - צה"ל התיר לפרסום שמו של חלל צה"ל נוסף שנפל בקרבות

צה"ל התיר לפרסום את שמו של חלל צה"ל, רס"ר במיל' אוריאל כהן ז"ל, בן 33 מצור הדסה. אוריאל שירת כמפקד נמ"ר ביחידת הסיוע המינהלתי של חטיבת גבעתי, ונפל הלילה בקרב בדרום רצועת עזה. אוריאל הניח אחריו אישה, חנה, ושתי בנות, שיר וליה. הלווייתו תתקיים היום בצהריים בהר הרצל. 

10:45 - מזהים מחבל עם RPG, עוקבים - ומחסלים מהאוויר: תיעוד מהפעילות בח'אן יונס

צה"ל פרסם תיעוד מחיסול מחבל במרחב ח'אן יונס על-ידי גדוד האיסוף 414. בסרטון המחבל נראה יוצא ממבנה צבאי כשהוא חמוש בטיל RPG, חוצה מתחם של בניינים ומנסה להימלט - אך מופצץ זמן קצר לאחר מכן בידי כלי טיס של חיל האוויר. 

10:30 - בצל חידוש המגעים: הנייה נחת במצרים

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, נחת במצרים - כך מסר ארגון הטרור בהודעה רשמית. לפי ההודעה, הנייה הגיע לקהיר כדי "לקיים דיונים עם בכירים מצרים על התפתחות המלחמה בעזה ועל סוגיות נוספות".

לפי דיווחים פלסטיניים, משלחת של הג'יהאד האיסלאמי, בראשות המזכ"ל זיאד נח'אלה, צפויה גם היא להגיע לקהיר בתחילת שבוע הבא, בהזמנת מצרים. 

על-פי מקורות שצוטטו בסוכנות הידיעות רויטרס, בימים האחרונים "מתנהלות שיחות אינטנסיביות בנוגע להפסקת אש נוספת ברצועת עזה". עוד נמסר כי "נבחן אילו חטופים ואילו אסירים עשויים להיכלל בכל עסקה". בישראל ביקשו להכליל בעסקה ההומניטרית את החולים הכרוניים, את החטופים שנפגעו מירי, פצועים, מבוגרים ואנשים בעלי מצב נפשי מעורער. 

10:15 - סוכל ניסיון פיגוע ליד קריית ארבע, המחבל נוטרל

מחבל הגיע ברכב לצומת בין ענון, מצפון לקריית ארבע - וניסה לדרוס לוחמים שהיו במקום. המחבל נוטרל בירי, לא היו נפגעים לכוחות. מצה"ל נמסר כי " לוחמי צה"ל במילואים מגדוד 8106 נטרלו מחבל שניסה לבצע פיגוע דריסה בצומת בית ענון שבמרחב חטיבת יהודה". 

09:25 - לבקשת ההתיישבות ביהודה ושומרון ומתחת לרדאר - אושרה כניסת 8,000 פועלים פלסטינים לישראל

למרות ההתנגדות הפומבית של שרים בממשלה, אושרה בקשת ההתיישבות ביהודה ושומרון לכניסתם של 8,000 פועלים פלסטינים. הדבר מעיד על כך שפיקוד המרכז נותן מענה ביטחוני למרחב. 

09:15 - צה"ל: יותר מ-300 מטרות הופצצו ברצועה ביממה

צה"ל: תקפנו ביממה האחרונה יותר מ-300 מטרות בעזה. הכוחות הלוחמים בשטח הרצועה ממשיכים לנהל קרבות פנים אל פנים מול מחבלים, להכווין כלי טיס לעבר חוליות חמושות ואמצעי לחימה, לצד תקיפות חיל האוויר וכוחות זרוע הים - בהן חוסלו עשרות מחבלים, והושמדו תשתיות טרור.

בח'אן יונס כוחות מצוות קרב חטיבתי 55 פשטו על מפקדות צבאיות, מהן בוצע ירי ובהן אוחסנו אמצעי לחימה רבים. בין אמצעי הלחימה שאותרו - נשקים, תחמושת, מטעני נפץ, וכ-20 פצצות מרגמה. חופת האש של אוגדת עזה הכווינה מטוס קרב שתקף והשמיד עמדה לשיגור רקטות, ממנה בוצע ירי אתמול. 

08:20 - בפעילות יזומה: צה"ל תוקף בדרום לבנון

חיל האוויר הפציץ מטרות של חיזבאללה בלבנון. שלוש פטריות עשן נראו מעל מבנים בדרום המדינה. 

07:30 - דיווח: בישראל שוקלים הפוגה בלחימה לשבועיים - כחלק מעסקה להשבת חטופים

דייויד איגנטיוס, פרשן ב"וושינגטון פוסט", כתב במאמר שמקוטלג תחת דעה, כי בכירים ישראלים שוקלים הפסקת אש ארוכה יותר, ייתכן אפילו של שבועיים, כדי לאפשר לחמאס לאסוף את החטופים ולהעביר אותם בבטחה. 

עוד דיווח כי נראה שבכירים מסכימים עם ממשל ביידן שפלסטינים, שככל הנראה משתייכים לרשות הפלסטינית, ישלטו בעזה ב"יום שאחרי" יחד עם כוח שלום שיקבל תמיכה ממדינות ערב מתונות.

06:44 - שגריר ישראל בארה"ב: נסכים להשהות את הלחימה כדי לשחרר חטופים

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל הרצוג, אישר כי ישראל מוכנה להשהות את הלחימה כדי לשחרר כמה שיותר חטופים משבי חמאס - כך דווח ב-CNN. עם זאת, הרצוג לא אישר אם אכן הושג הסכם שכזה: "עד כה חמאס סירב לעסקה. הם מקווים להפסקת אש קבועה, אבל אני מקווה שלחץ התמרון הקרקעי והלחץ הקטארי יגרמו להם להסכים".

06:00 - סרן (מיל') ליאור סיון נפל אתמול בקרב ברצועת עזה

דובר צה"ל הודיע על נפילתו של סרן במיל' ליאור סיון ז"ל, בן 32 מבית שמש, ששירת כקצין לוחם בגדוד 363, חטיבת הראל (10).

בנוסף עדכן דובר צה"ל כי לוחם מגדוד רותם בחטיבת גבעתי נפצע קשה בקרב בדרום רצועת עזה. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, ומשפחתו עודכנה.

05:20 - לפני המראתו למצרים: איסמעיל הנייה נפגש עם שר החוץ האיראני בקטאר

בהמשך היום צפוי הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, להגיע למצרים ולדון בהפסקת אש בעזה. 

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש עם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיראבדולאחיאן, בקטאר / צילום: ap, Iranian Foreign Ministry
 איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש עם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיראבדולאחיאן, בקטאר / צילום: ap, Iranian Foreign Ministry

03:12 - שר החוץ הבריטי דייויד קמרון יבקר השבוע בירדן ובמצרים

לפי משרד החוץ הבריטי, מטרת הביקור של קמרון היא "לדחוף להפסקת אש יציבה ולהפוגות הומניטריות נוספות".

02:10 - אמה של נעמה לוי שנחטפה על-ידי חמאס בראיון ל-CNN: "החיים שלנו עצרו, קפאו. כל יום הוא 7 באוקטובר"

איילת לוי-שחר, אמה של נעמה לוי שנחטפה על-ידי חמאס, אמרה בראיון לרשת CNN: "אני אולי מדברת בקול רך, אבל מבפנים אני צורחת. אני לא שומעת את העולם מגיב לצרחה הזו. בתי נחטפה על-ידי החמאס - את מסוגלת בכלל להבין את זה?", כך לוי-שחר למראיינת ביאנה גולודריגה. "הזמן שלה אוזל", אמרה. "כל יום קשה יותר, ובכל יום היא פגיעה יותר".

לוי-שחר התייחסה להתעלמות הממושכת של ארגוני הנשים, ואמרה כי תגובתן לבסוף הייתה "לא בזמן ולא מספיקה. זה שם אותה בסכנה. הייתי רוצה פשוט להיות בבית, ליד הדלת והטלפון, ולהמתין לשיחה שמודיעה לי שהיא משוחררת. לצאת ולקבל את פניה. זה כל מה שאני רוצה - אני לא רוצה לטוס לשום מקום. אבל אני עושה את זה כי אני רוצה להשפיע היכן שאני יכולה".

אמה של נעמה לוי גם התייחסה לאוזלת-היד של ארגון הצלב האדום, ואמרה: "הם אומרים שאין שיתוף-פעולה מצד חמאס. אולי מישהו אחר יוכל למלא את התפקיד במקומם? האו"ם? שיבואו ויגידו - הצלב האדום לא יכול למלא את משימתו".

היא ציינה בנוסף כי האירוע שבו נהרגו שלושת החטופים הישראלים, יותם חיים, סאמר פואד אל טלאלקה ואלון שמריז ז"ל, הכה אותה בתדהמה. "הפחד שאני חשה כל הזמן נעשה גרוע אף יותר", אמרה. "זה שבר את לבי. אני מכירה את ההורים שלהם. זו טרגדיה נוראית".

01:31 - ביידן: על ישראל מוטלת האחריות להבחין בין חמאס לבין אזרחים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן השתתף בכנס פוליטי והתייחס למצב במזרח התיכון. הוא דיבר על "האחריות של ישראל להבחין בין לוחמי חמאס לבין אזרחים, ולמזער את הרג האזרחים". ביידן הביע שוב את תמיכתו בפתרון שתי המדינות.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12