ישראל במלחמה | סיקור שוטף

צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון, הושמדו מנהרות חמאס בכיכר פלסטין

יום קרב בצפון: חיזבאללה קיבל אחריות ל-7 פעולות מהבוקר, בתים במטולה וברמות נפלתי נפגעו מטילי נ"ט שנורו מלבנון • כ-30 רקטות שוגרו למרכז והשרון במטח הכבד ביותר בשבועות האחרונים • רסיסים נפלו בכמה ערים בגוש דן, אין דיווחים על נפגעים • חמאס בהודעה רשמית: לא נדון בעסקה עד להפסקת אש מוחלטת; נתניהו: לא נעצור את המלחמה עד שיושלמו כל יעדיה • עדכונים שוטפים

השמדת המנהרות ב''רובע הבכירים'' בעזה / צילום: דובר צה''ל
השמדת המנהרות ב''רובע הבכירים'' בעזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:44 - נתניהו לרמטכ"ל: מעניק לך גיבוי מלא

ראש הממשלה נתניהו נפגש עם הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי העימות בקבינט השבוע עם השרים מירי רגב ואיתמר בן גביר, והבהיר לו שיש למגר את תופעת ההדלפות מהקבינט ושהוא מעניק לו ולצבא גיבוי מלא.

22:11 - פרסום ראשון: מהלך להקמת קו מוצבים חדש בעוטף

פרסום ראשון: מול איום מחבלים, בצבא החלו לגבש מהלך להקמת קו מוצבים חדש סמוך ליישובי העוטף בעקבות מחדל 7 באוקטובר. הכוונה היא להקימם אותו בעיקר ליד היישובים הקדמיים, כדי שיהווה כוח תגובה מיידי וזמין בעת חדירת מחבלים מעזה לישראל. הוא יורכב מכוח משולב של חי"ר, טנקים ונגמ"שים.

קו המוצבים החדש אמור להוות קו הגנה משמעותי שיבלום את המחבלים באת אירוע. הוא יצטרף למערך רחב יותר, ונועד לתת מענה בין היתר לחשש של תושבי העוטף לחזור לאזור. בניסיון לסייע להחזיר להם את תחושת הביטחון, יכללו אותו כחלק מתפיסת ההגנה החדשה שמתגבשת בצבא.

22:02 - הפנטגון: "לא קובעים לישראל את לוח הזמנים ללחימה"

דובר הפנטגון אמר כי ארה"ב מנהלת שיחות עם 20 מדינות על הצטרפות לקואליציית ההגנה על נתיבי השיט בים האדום. הוא ציין כי מאז ההכרזה הקודמת של הפנטגון, אוסטרליה ויוון הצהירו על כוונתם להצטרף לקואליציה, וחזר על כך ש"מדובר בבעיה בין-לאומית הדורשת פתרון בין-לאומי".

בתשובה לשאלת עיתונאים בנוגע לביקור שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל ופגישתו עם שר הביטחון יואב גלנט , דובר הפנטגון הבהיר כי "אוסטין לא הגיע בשביל לקבוע לוח זמנים עבור הישראלים, אבל בשיחות עם שותפיו בישראל עלה נושא לוח הזמנים ואבני הדרך של הפעולה". הדובר הוסיף כי מעבר מפעילות בעצימות גבוה לעצימות נמוכה הוא "חלק שמתרחש בכל פעולה צבאית".

20:55 - דובר צה"ל: נמשיך לדרוש מהעולם סיוע רפואי לחטופים, אבל סומכים רק על עצמנו

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר הערב בצל המגעים למתווה חטופים חדש כי "אנו לא שוכחים לרגע את האחריות המוסרית להשיב את כל החטופים שמוחזקים בעזה, חמאס אחראי לשלומם". הגרי סירב להתייחס למשא ומתן לעסקה חדשה, אך ציין: "נמשיך לדרוש מהעולם את הסיוע הרפואי. עם זאת, אנו סומכים רק על עצמנו - נפעל כדי שהמאמצים יביאו את התנאים להשבת החטופים".

דובר צה"ל אמר עוד כי מפרוץ המלחמה חיסלו כוחות צה"ל יותר מ-2,000 מחבלים מהאוויר, מהים ומהיבשה. "הגדלנו את כמות הלוחמים ואנחנו פועלים בנחישות עם חמש חטיבות חי"ר, בדגש על לחימה תת-קרקעית, להוציא את המחבלים החוצה".

באשר לחילופי האש בצפון, אמר הגרי כי "חיזבאללה הפך את לבנון לאזור לחימה". לדבריו, "הוא ממשיך לסכן את כל האזור בשביל חמאס ואיראן. נמשיך לפעול בנחישות להרחקת חיזבאללה מהגבול".

20:38 - התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה בגליל העליון

20:18 - תיעוד: חיסול מחבלים סמוך למטולה; צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון

כוח מילואים של חטיבת הנח"ל חיסל היום שלושה מחבלים שהתקרבו לגדר הגבול בלבנון עם נשק. באירוע נוסף, זוהה סמוך לגבול ג'יפ עם שני מחבלים המשויכים כנראה לחיזבאללה.

20:10 - בכירים בישראל: "מוקדם להספיד את המשא ומתן"

בעוד יש מגעים לעסקה לשחרור חטופים, לאורך היום נרשמה פסימיות בצד הישראלי. גורמים בכירים בישראל אמרו כי "מוקדם מאוד להספיד את המשא ומתן. ידענו שזה יהיה קשה ומורכב. אנחנו נחושים להפוך כל אבן כדי להצליח להבקיע למרות המכשולים".

בקבינט המלחמה מסכימים כי לא עוצרים את הלחימה ולו לרגע. בישראל מקווים שהלחץ האמריקני ישפיע על קטאר - ושארה"ב תמשיך לומר שהיא לא מציבה דד-ליין לישראל לעצירת הלחימה.

20:06 - סינוואר במסר להנייה: אין עסקה ללא סיום המלחמה

הערב פרסמנו ב"המהדורה המרכזית" כי מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר אמר ממקום מסתורו לראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה כי לא יהיה שום משא ומתן על עסקה לשחרור חטופים עד לסיום הלחימה, ונתן את ההוראה לשגר את המטח הכבד לגוש דן, כ-30 רקטות, היום בצהריים. סינוואר גם דרש את הסגת הכוחות מהרצועה ואת הסרת המצור. באמצעות דוברו אבו עוביידה, הוא הוסיף שלל אזהרות שלפיהן המשך הלחימה עלול לסכן חיי חטופים.

עוד אמר סינוואר באמצעות גורמים כי הוא מוכן לדון בעסקה על פי התנאים שלו - הפסקת המלחמה לחלוטין. המתווכים הציעו מהלך אחר - הפוגה למשך שבועיים שבמהלכה יימשך המשא ומתן למתווה כולל של "כולם תמורת כולם" ומהלך של חילופי גופות. טרם ידוע מה סינוואר השיב לכך.

20:00 - צה"ל: הושמדה רשת המנהרות האסטרטגית ב"רובע הבכירים" של חמאס

דובר צה"ל עדכן כי לוחמי יחידת יהל"ם ולוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 השמידו את רשת המנהרות האסטרטגית ב"רובע הבכירים" של חמאס ברצועת עזה. המתחם, שנחשף אמש בעיר עזה, כולל רשת מנהרות מסועפת המחברת בין דירות מסתור, לשכות, משרדים ודירות מחייה של בכירי הזרוע הצבאית והמדינית של חמאס. הפיצוץ נעשה בצורה מבוקרת.

השמדת המנהרות ב''רובע הבכירים'' בעזה / צילום: דובר צה''ל
 השמדת המנהרות ב''רובע הבכירים'' בעזה / צילום: דובר צה''ל

19:32 - כרוזים לתושבים בעזה פוזרו בטעות בראש העין

תושבים באזור ראש העין הופתעו לקבל כרוזי אזהרה שצה"ל ייעד לאוכלוסייה בכמה אזורים ברצועת עזה. דובר צה"ל הסביר שבגלל "תקלה טכנית" הכרוזים שהיו מיועדים לתושבי צפון הרצועה פוזרו בשטח ישראל.

בכרוזים נכתב: "אזהרה דחופה. לכל מי שנמצא בג'באליה, אלדרג', תופאח והעיר העתיקה - אתם נמצאים בשטח צבאי מסוכן. למען ביטחונכם, צה"ל מבקש מכם להתפנות באופן מיידי ולפנות למקלטים הידועים שקרובים לכם. אם יש לכם מידע על החטופים - בבקשה תעדכנו אותנו".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "מוקדם יותר היום פוזרו כרוזים שהיו מיועדים לתושבי צפון רצועת עזה הקוראים להם להתפנות. בעקבות תקלה טכנית חלק מן הכרוזים הגיעו לשטח הארץ. האירוע תוחקר".

18:30 - "המחבל הגיח מהמנהרה וניסה למשוך את הכוח": תיעוד קרבות הלוט"ר בעזה ממצלמת הקסדה

לוחמים מיחידת לוט"ר זיהו באזור בית חאנון מחבל יוצא מפיר מנהרה, תוך שהוא יורה צרורות לעבר הכוח, ככל הנראה במטרה למשוך אותם לכיוון מטען שהונח בסמוך להם. הלוחמים פתחו במכת אש, השליכו רימונים ונטרלו את האיום ממרחק. בתיעוד מהאירוע נשמע אחד הלוחמים צועק, "תן מכת אש". לאחר מכן, פיר המנהרה הושמד.

18:08 - נתניהו עונה לחמאס: לא נעצור את המלחמה עד שיושלמו כל יעדיה, בהם שחרור כל חטופינו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על הודעת חמאס שלא ידון בעסקה לשחרור חטופים עד להפסקת אש מוחלטת, ואמר: "אנחנו נלחמים עד לניצחון. אנחנו לא נעצור את המלחמה עד שנשלים את כל יעדיה - השלמת חיסול החמאס, ושחרור כל חטופינו".

נתניהו הוסיף: "הברירה שאני מציע לחמאס היא מאוד פשוטה: להיכנע או למות. אין ולא תהיה להם שום ברירה אחרת. ואחרי שנחסל את החמאס אני אפעל בכל כוחי כדי להבטיח שעזה לא תהווה יותר שום איום על ישראל. לא חמאסטאן ולא פתחסטאן".

"עזה אולי אבודה": חמאס מתחיל להתכונן ליום שאחרי המלחמה 
למרות המטח הכבד היום: ירידה דרמטית בשיגורים מעזה
המומחה שמעריך: אחת הבעיות הביטחוניות של ישראל תיפתר בקרוב 
ועידת ישראל | עמוס גלעד מגלה: "האזהרה שנתתי לנתניהו כבר לפני 25 שנה"
ועידת ישראל | היזם שצייד אלף טנקים במצלמות חכמות: "מנענו מוות של לא מעט חיילים"

18:07 - גנץ: "אין שום כוונה לעצור עד שנשיב את חטופינו ונשנה את המציאות בדרום ובצפון"

בתום סיור במועצה המקומית חוף אשקלון, יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הצהיר כי "הפעולה בעזה נמשכת, הפגיעה בחמאס הולכת ומעמיקה והיא תימשך בעומק השטח ובשלבים שונים". הוא הדגיש כי "אין שום כוונה לעצור את הלחימה עד שנשיב את חטופינו ונשנה את המציאות בדרום וגם בצפון. הסירוב של חמאס לשחרר חטופים מהשבי אחרי למעלה מ-70 ימים, בהם קשישים, חולים ונשים תוך סיכון חייהם, הוא עוד הוכחה שחייבים להסיר את איום החמאס".

17:53 - דיווחים על תקיפות אינטנסיביות בשכונת רימאל

בעזה דיווחו על תקיפות אינטנסיביות באזור מסגד פלסטין שבשכונת רימאל במערב העיר עזה .

17:15 - פגיעה ישירה בבית במטולה, אין נפגעים

טיל נ"ט שנורה מלבנון פגע פגיעה ישירה בבית במושבה מטולה שב גליל העליון . לא היו נפגעים.

17:15 - צה"ל: אוגדה 36 השיגה אחיזה מבצעית בסג'עייה

דובר צה"ל עדכן כי אוגדה 36 השלימה את שלב פירוק יכולות הליבה של חמאס בסג'עייה והשיגה אחיזה מבצעית בשכונה. במהלך הלחימה בשכונה נתקלו הכוחות פנים אל פנים במחבלים שירו, תקפו והשליכו מטענים לעבר כוחות האוגדה מתוך מבנים במרחב בנוי וצפוף וחיסלו אותם בקרבות תוך הסתערות ופיקוד מלפנים.

כוחות האוגדה ביצעו תקיפות נרחבות בשכונה, מאות מטרות נתקפו בסיוע אש, ועשרות פירי מנהרות נחשפו במספר רב של בתים, בתי ספר ומרפאות וסוכלו. בבתים אזרחיים בשכונה איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים ואמצעי הדרכה של חמאס.

צוות הקרב החטיבתי של חטיבת גולני פשט על בתי בכירים של חמאס והחרים חומר מודיעיני. צוות הקרב החטיבתי של חטיבה 188 פשט והשתלט על מפקדת גדוד סג'עייה, ממנה יצאו חלק מן המחבלים שביצעו את הטבח ב-7 באוקטובר.

צוות הקרב החטיבתי של הצנחנים השמיד יותר ממאה מבני טרור, חשף והשמיד עשרות רבות של פירי מנהרות, ביצע מעצרים של מחבלים רבים שנכנעו והעביר אותם לחקירות כוחות הביטחון, ביניהם מפקד פלוגה בחמאס ומחבלים שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר. צוות הקרב החטיבתי של בית הספר לחי"ר סיכל והשמיד עשרות מבנים ששימשו את חמאס.

17:00 - ביקור הזדהות ותמיכה: ג'ראד ואיוונקה טראמפ בהריסות כפר עזה

ג'ראד ואיוונקה טראמפ סיירו בהריסות כפר עזה עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - שם שוחחו עם שוטרות ולוחמות שחיסלו מחבלים בשבת השחורה, שמעו עדויות מנציגי צה"ל, ועברו בין הבתים כדי לשמוע סיפורים של תושבי הקיבוץ שחבריהם נרצחו ונחטפו לעזה ב-7 באוקטובר.

16:20 - פגיעה ישירה בבית במושב רמות נפתלי, חיזבאללה קיבל אחריות ל-7 פעולות מהבוקר

מחבלי חיזבאללה ירו טיל נ"ט למושב רמות נפתלי שבמבואות החרמון. בית מגורים נפגע ישירות. לא היו נפגעים ונזק רב נגרם במקום. מהבוקר קיבל חיזבאללה אחריות ל-7 פעולות נגד ישראל.

15:43 - אמצעי לחימה בתוך בובות ומתחת למיטות ילדים: אוגדה 99 השלימה תמרון ראשון במרכז הרצועה

כוחות אוגדת "הבזק" השלימו מבצע אוגדתי והרחיבו את אזור הפעילות של צה"ל במרכז הרצועה. הלוחמים חיסלו מחבלי גדוד נציראת בחמאס, השמידו תשתיות תת-קרקעיות ואמצעי לחימה. כמו כן, בתקיפה מהאוויר חוסלה חוליית מחבלים אשר ביצעו ירי RPG מתוך בניין עיריית בקשי לעבר הכוחות. 

במקביל למבצע בשכונת בקשי, לוחמי חטיבת יפתח פעלו לטיהור השכונות המערביות לעיר עזה. במהלך הפשיטות נמצאו אמצעי לחימה רבים שחלקם הוסתרו בתוך בובות משחק ומתחת למיטות ילדים. לוחמי המילואים של חטיבת יפתח, בשיתוף לוחמי הנדסה, השמידו את מצבורי אמצעי הלחימה שאותרו. 

15:30 - אזעקות במושב מרגליות שבגבול לבנון 

15:00 - לוחם עוקץ נפצע ברצועה, הכלב לא הסכים לזוז ממיטת בעליו
לוחם ביחידת העוקץ פונה השבוע לסורוקה אחרי שנפצע במהלך הלחימה. סאטר, כלבו ושותפו ללחימה, נפצע גם הוא והובהל איתו לחדר הטראומה בבית החולים. הצוות הרפואי העניק ללוחם טיפול רפואי ודאג גם לכלב, שלא הסכים לזוז ממיטת בעליו. 

13:43 - במד"א מדווחים: רסיסים ושברי מיירטים נפלו בכמה ערים בגוש ן, אין דיווחים על נפגעים בגוף

במד"א מדווחים כי לפי שעה אין דיווחים על נפגעים בגוף במטח הכבד ששוגר מהרצועה לעבר ישראל. "אנחנו עדיין מנתחים את האינפורמציה", אמר מנכ"ל מד"א אלי בין ל-N12. "מקבלים דיווח על נפילות של רסיסים בהרצליה, דיווחים על פגיעה של רסיס ברכוש, אך אין דיווחים על נפגעים בגוף. צוותי מד"א יצאו לסריקות בראשון לציון, באור יהודה ובאשדוד.

13:25 - המטח הכבד ביותר בשבועות האחרונים: אזעקות בגוש דן, בשרון, בשפלה ובדרום הארץ

לפחות 30 רקטות נורו במטח שנחשב לכבד ביותר בשבועות האחרונים. אזעקות נשמעו בשרון, בגוש דן, בשפלה ובדרום הארץ. תושבים מדווחים על הדי פיצוצים חזקים ועל רסיסים שנפלו בשטחים פתוחים. במקביל, צה"ל ממשיך לתקוף בעוצמה בעומק רצועת עזה. 

13:00 - חמאס בהודעה רשמית: לא לעסקת חטופים עד שתיגמר הלחימה

בצל הלחימה והלחץ האמריקאי לקידום עסקת חטופים לצד הפסקת אש הומניטרית - חמאס הוציא הודעה רשמית לפיה לא יסכים לעסקת חטופים עד סיום הלחימה. לטענת חמאס, להחלטה יש הסכמה פלסטינית רחבה. 

12:58 - אזעקות בערב אל-עראמשה

12:33 - שר החוץ של מצרים נגד תקיפות החות'ים: "למדינות ים סוף יש אחריות להגן על חופש השיט"

שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי: למדינות ים סוף יש אחריות להגן על חופש השיט. אנו ממשיכים לפעול בשיתוף-פעולה עם רבים משותפינו כדי להבטיח תנאים מתאימים לניווט ושיט חופשי. את הדברים אמר השר למרות שמצרים לא הצטרפה רשמית לקואליציה הבינלאומית של ארה"ב "שומר השגשוג".

12:35 - דיווח: למרות הלחץ האמריקאי - חמאס מסרב לכל הפסקת אש בת פחות משבועיים

דיווח באל-ערביה הסעודי: חמאס מסרב לכל הפסקת אש של פחות מ-14 ימים. חמאס והג'יהאד האיסלאמי מסכימים לעסקה שכוללת שחרור של 500 אסירים ביטחוניים. ישראל הודיעה למתווכים כי היא מסרבת לעסקה שדומה לעסקת שליט. 

12:17 - בצל שיגור הנ"ט: חשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

לאחר שיגור שני טילי הנ"ט מלבנון לשטח ישראל, התרעה הופעלה בעקבות חשש מחדירת כלי טיס עוין. אזעקה הופעלה ביישובים שניר, ע'ג'ר, שאר ישוב, דפנה, הגושרים וקיבוץ דן. בלבנון מדווחים על גל תקיפות של צה"ל בדרום המדינה. 

12:10 - שני טילי נ"ט נורו מלבנון לישראל: פגיעה בכלי רכב בגליל העליון, שני פצועים קל

מחבלי חיזבאללה שיגרו לפני זמן קצר שני טילי נ"ט לעבר המרחבים דוב"ב ואביבים, צה"ל השיב אש לעבר מקור הירי. כתוצאה משיגורי הנ"ט - פגיעה ישירה ברכב בגליל העליון, שני אנשים נפצעו באורח קל. 

12:00 - סגירת המעגל של לוחמי דובדבן: חזרו למקום נפילת חבריהם ופוצצו פיר שממנו יצאו המחבלים

במהלך התקפה של יחידת דובדבן בלב ח'אן יונס נפלו הלוחמים רס"ל ליאב אלוש ז"ל, רס"ר איתן נאה ז"ל ורס"ר במיל' טל פיליבה ז"ל - לוחם ביחידת יהל"ם. לוחמי היחידה חזרו למקום ההיתקלות ולמבנה שממנו ירו המחבלים והפעילו מטענים נגד הכוח. בשיתוף-פעולה עם כוחות ההנדסה פוצצו הלוחמים את הפירים במבנה שממנו יצאו המחבלים שירו לעבר כוחות צה"ל. מפקד הפלגה ביחידת דובדבן: "העין דומעת, הלב בוער, אך הראש למעלה, והרוח נושבת". 

11:57 - צבע אדום בעוטף עזה

אזעקות הופעלו בפרי גן, בסופה ובניר יצחק.

11:45 - בחזרה לקיבוץ: משפחות החטופים חזרו לסיור בין ההריסות - ודרשו שוב מהמדינה לעשות הכול כדי להחזיר את יקיריהם

משפחות החטופים ערכו סיור בקיבוץ בארי ועברו בין הריסות הבתים שמהם נחטפו יקיריהם ב-7 באוקטובר. בני המשפחה סיפרו את סיפורם של החטופים והדגישו שוב את הצורך הדחוף להשיב את כולם הביתה. 

11:37 - צבע אדום בניר עוז

11:30 - עיתון "אל-אח'באר" | ארה"ב למתווך הקטארי: "הפעלנו לחץ גדול על ישראל כדי שתקבל עסקת הפסקת אש חדשה"

לפי מקורות פלסטינים, ארה"ב הודיעה למתווך הקטארי כי "הפעילה לחץ גדול על ישראל כדי שתקבל הפסקת אש חדשה ארוכת-טווח" - כך מדווחים בעיתון "אל-אח'באר". לטענתם, עסקה גדולה זו תכלול שחרור חטופים ואסירים לצד הכנסת כמויות גדולות של סיוע לרצועה.

על-פי המקורות, בשל הפגישות שהתקיימו בין בכירים ביטחוניים מארה"ב וישראל עם ראש ממשלת קטאר בימים האחרונים, עלתה הצעה שמחולקת לשני חלקים: הראשון - עסקת חליפין והפוגה, והשני נוגע לסיוע ולהסדרים ברצועה. 

11:27 - הלוחמים איתרו ברצועה: האמר שרוף שנגנב ב-7 באוקטובר

צוות 55 של חטיבת הצנחנים איתר במהלך הלחימה בדרום הרצועה האמר צבאי שנגנב ונשרף כליל בשבת בשחורה. 

11:15 - לראשונה בקולה: אגם גולדשטיין-אלמוג סיפרה על החוויה הנוראה בשבי חמאס

אגם גולדשטיין-אלמוג, שנחטפה מביתה שבכפר עזה ב-7 באוקטובר, סיפרה הבוקר בראיון לאילנה דיין בגלי צה"ל על 51 ימים בשבי חמאס. "היינו בטוחים שוויתרו עלינו, שעכשיו רוצים לנצח את המלחמה הזאת. גם על-פי דברים ששמענו מהרדיו", שיתפה אגם. היא סיפרה על הפחד ברגעים הראשונים לאחר שנחטפה: "אני זוכרת את הכניסה שלנו לשם, אמרתי לאמא שלי 'אמא הולכים לאנוס אותי', אבל לא באמת הבנתי". 

11:07 - בן גביר במסר לנתניהו: "הרעיון של צמצום הפעילות בעזה - כישלון ניהול המלחמה"

"אם מישהו מתכוון חלילה לבלום את צה"ל לפני שהחמאס הוכרע וכל החטופים הוחזרו - שייקח בחשבון שעוצמה יהודית לא איתו", צייץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעקיצה לראשה הממשלה בנימין נתניהו על רקע המגעים לעסקת חטופים. " הרעיון של צמצום הפעילות בעזה הוא כישלון ניהול המלחמה של הקבינט המצומצם. יש לפרקו לאלתר".

11:00 - הילרי קלינטון למשפחות החטופים בפגישה בניו יורק: יש כוונה לקדם "כריסמס דיל", תלחצו על הממשלה

מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר הילרי קלינטון נפגשה בניו יורק עם משפחות החטופים, ביקשה מהם להמשיך בלחץ על הממשלה כדי להגיע לעסקה - ומתחה ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. קלינטון טענה כי גם בעת הקשה הזו, נתניהו עסוק בפוליטיקה ובהישרדותו האישית, והדגישה כי למרות הישגי הצבא המוצלחים, השבת החטופים חייבת להישאר בראש סדר העדיפויות. 

10:36 - המגעים לעסקת חטופים: בכיר חמאס מבהיר - "הפסקת אש לפני חילופי השבויים"

בכיר חמאס, סאמי אבו זהרי, התראיין לעיתון הפרו-קטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" והתייחס למגעים לעסקת חטופים. הבכיר הבהיר בראיון: "אנו דבקים בעמדה שמחייבת הפסקת אש ברצועת עזה - לפני פתיחת סוגיית חילופי השבויים עם ישראל".

מקורות בפלגים הפלסטיניים אמרו לעיתון כי "נדחתה הצעה שהעבירה ישראל באמצעות המתווכים לגבי הפסקת אש למשך שבוע".

עוד ציינו הפלגים, וחמאס בראשם, כי "זמן ההפוגה נגמר", ולכן כל הצעה שאינה כוללת הפסקת אש מוחלטת היא "חסרת ערך". 

10:15 - צבע אדום בניר עוז ובמגן

09:20 - לאחר הערכת מצב צבאית: שורת יישובים בגבול לבנון ייסגרו לכניסה ויציאה עד הודעה חדשה

שערי היישובים שניר, דן, דפנה, הגושרים, מעיין ברוך, כפר גלעדי, משגב עם, מנרה, יפתח, מלכיה, יראון, ברעם, סאסא וצבעון ייסגרו לכניסה ויציאה עד הודעה חדשה. תושבים השוהים ביישובים אלה מתבקשים לצמצם תנועה ביישוב.

כמו כן צפויים להיחסם צמתים מרכזיים באזור, בהם: צומת מעיינות הבניאס לכיוון מערב, צומת כפר סאלד לכיוון צפון, צומת הכניסה הדרומי לבית הלל, צומת אזור תעשיה צפוני בק"ש לכיוון מזרח, צומת מצודות לכיוון צפון, צומת מרגליות, צומת כ"ח לכיוון מערב, צומת רמות נפתלי, צומת מלכיה, חניון נחל דישון - בין ברעם ליראון, צומת סאסא לכיוון צפון מערב וצומת חירם לכיוון צפון. 

09:00 - צה"ל תקף תשתיות טרור של חיזבאללה בלבנון - ומשגר שממנו בוצע ירי לישראל

במקביל לדיווחים בלבנון על תקיפת צה"ל בעומק המדינה, צה"ל מאשר כי הלילה ובשעות הבוקר מטוס קרב של חיל האוויר תקפו תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה. בין היעדים שהושמדו - משגר רקטות שממנו בוצע אמש ירי לשטח ישראל. 

08:50 - צה"ל ממשיך בפעילות ברצועה: משגר רקטות הושמד, אמצעי לחימה אותרו בלב בית ספר

עשרות כלי טיס של חיל האוויר תקפו ביממה האחרונה כ-230 מטרות של ארגון הטרור חמאס בשטח הרצועה. צוות חטיבה 7 זיהה חוליית מחבלים במבנה במרחב ח'אן יונס, מטוס קרב השמיד את המבנה וחיסל את המחבלים. עוד מפרסם דובר צה"ל כי הלוחמים פעלו לפינוי אוכלוסייה מתחם בתי ספר ואיתרו בו אמצעי לחימה רבים.

08:47 - צבע אדום בעוטף עזה

אזעקות הופעלו בנירים. 

08:35 - דיווחים בלבנון: צה"ל תקף בעומק המדינה - במרחק כ-20 ק"מ מהגבול

אמש תקף חיל האוויר בעומק לבנון, במרחק של כ-20 קילומטרים מהגבול - כך לפי דיווחים. בלבנון טוענים כי אין אינדיקציה להתחממות משמעותית בגזרה על רקע המשך הלחימה בעזה. מנגד, ישראל מצדה מוכנה להסלמה ולעימות בצפון, במקביל לפעילות הקרקעית ברצועה. נדגיש כי אם המאמצים המדיניים של ארה"ב וצרפת לא יניבו פרי, ייתכן שתוך זמן קצר נראה הרחבה של פעילות הצבא בתוך לבנון.

07:25 - אוסטרליה: לא נשלח ספינת מלחמה למבצע נגד החות'ים בים סוף

שר ההגנה של אוסטרליה, ריצ'רד מרלס, הודיע כי אוסטרליה לא תשלח ספינת מלחמה למבצע "שומר השגשוג" נגד החות'ים בים סוף, ותסתפק בהצבת שישה אנשי צבא באזור. לדבריו, על אוסטרליה להתמקד בבעיות שבאזורה "המיידי".

06:36 - אזעקות במשגב עם שבאצבע הגליל. צה"ל עדכן כי מדובר באזעקת שווא

05:56 - צה"ל התיר לפרסום את שמם של שלושה לוחמים שנפלו בקרבות בעזה; שמונה נפצעו באורח קשה

סמל לביא גיהסי, בן 19 מחשמונאים, לוחם בגדוד 931 בחטיבת הנח"ל, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

סגן יעקב אליאן, בן 20 מרמת גן, צוער בגדוד גפן בבית הספר לקצינים, שירת כמפקד כיתה בבא"ח גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

סגן עומרי שורץ, בן 21 משדמות דבורה, צוער בגדוד גפן בבית הספר לקצינים, שירת כלוחם בסיירת צנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

בקרב בו נפלו סגן עומרי שורץ וסגן איליאן יעקב נפצעו באורח קשה קצין ושני צוערים מגדוד גפן, בית הספר לקצינים. כמו כן, שני לוחמים בגדוד 50, חטיבת הנח"ל, נפצעו באורח קשה בקרב ברצועת עזה.

לוחם (במיל') ביחידת עוקץ, חטיבת המרום, נפצע באורח קשה בקרב ברצועת עזה. קצין שריון בגדוד 532, חטיבה 460 נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. בנוסף, לוחם שריון (במיל') בגדוד 9218, חטיבת קרייתי (4), נפצע באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה. הפצועים פונו לטיפול רפואי, ומשפחותיהם עודכנו.

04:12 - ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה שקוראת להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה, תיערך היום

דיווח ברשת CNN: ההצבעה על הצעת ההחלטה, שנוסחה על-ידי איחוד האמירויות, כבר נדחתה מספר פעמים על רקע חוסר הסכמה באשר לנוסח שלה. מקור דיפלומטי אמריקאי אמר ל-CNN כי בעיות מרכזיות בטיוטה שנותרו במשא-ומתן הן המונח "הפסקת הלחימה" והקריאה לאו"ם "להקים מנגנון ניטור ברצועת עזה עם כוח-האדם והציוד הדרושים, בסמכותו של מזכ"ל האו"ם". הסכמה על נוסח הצעת ההחלטה עשויה לזכות אותה בתמיכת ארה"ב או בהימנעותה, מה שיאפשר לה לעבור.

03:06 - נשיא צרפת עמנואל מקרון: "לחימה בטרור אין פירושה לשטח את עזה"

לדברי מקרון, מאבק בטרור אינו אומר "לשטח את עזה או לתקוף אוכלוסיות אזרחיות ללא הבחנה". לדבריו, "אסור לנו לתת לרעיון להשתרש שמאבק יעיל בטרור מרמז לשטח את עזה או לתקוף אוכלוסיות אזרחיות ללא הבחנה".

מקרון הפציר בישראל "להפסיק את התגובה הזו כי היא לא מתאימה - כל החיים שווים אותו דבר, ואנחנו מגנים עליהם". בעוד שהנשיא הכיר ב"זכותה של ישראל להגן על עצמה ולהילחם בטרור", הוא קרא להגנה על אזרחים ול"הפסקת אש שתוביל להפסקת אש הומניטרית".

02:10 - ראש ארגון הבריאות העולמי (WHO) אמר כי הוא "מודאג מאוד" מ"התערובת הרעילה של מחלות, רעב וחוסר היגיינה ותברואה" עמה מתמודדים תושבי עזה

בפוסט במדיה החברתית הזהיר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס כי עזה "כבר חווה שיעורי התפרצות של מחלות זיהומיות גדלות". מחלות בקרב ילדים מתחת לגיל חמש הן "פי 25 ממה שהיו לפני הסכסוך", אמר, והוסיף: "מחלות כאלה עלולות להיות קטלניות לילדים הסובלים מתת-תזונה, יותר מכך בהיעדר שירותי בריאות מתפקדים".

01:46 - בהמשך לאזעקות בצפון, המשטרה מטפלת בכמה זירות נפילה של חלקי רקטה בסביבת העיר קריית שמונה

אין נפגעים, נזק נגרם לרכוש שוטרים, וחבלני המשטרה של מחוז צפון מבודדים כעת את זירות הנפילה וסורקים אחר שרידים נוספים, לשם הסרת סיכון נוסף לציבור.

01:43 - חיזבאללה קיבל אחריות על הירי לצפון

בעקבות המטח הרקטי לצפון אחרי חצות - שתי קבלות אחריות של חיזבאללה הלילה בתגובה על "המשך הפגיעה בכפרים ובבתים של אזרחים" וירי לעבר חורשות בירנית. 

00:13 - אזעקות נשמעו בקריית שמונה, בכפר יובל, בתל חי, בכפר גלעדי, במעיין ברוך ובמשגב

00:00 - הותר לפרסום: סוהרים חשודים בתקיפת אסיר ביטחוני - שמת

הותר לפרסום כי סוהרים מכלא קציעות חשודים שהיכו אסיר ביטחוני וגרמו למותו. היחידה לחקירת סוהרים בלהב 433 פתחה בחקירה נגד 14 חשודים - חלקם בחשד שהיכו את האסיר וגרמו למותו, וחלקם בחשד למעורבות באירוע האלימות. בתא שבו מת המחבל, פעיל פת"ח בן 38 שמרצה מאסר בגין ניסיון לרצח, הוחזקו 8 אסירים ביטחוניים נוספים.

מהחשדות הראשוניים עולה כי לפני כחודש הסוהרים היכו את המחבל באחד מתאי הכליאה, וכתוצאה מכך גרמו לו לפגיעה בנסיבות מחמירות. האסיר, שנידון למאסר עולם וריצה עד כה 18 שנים בכלא, קיבל טיפול רפואי, אך לאחר סדרה של בדיקות לא נותר אלא לקבוע מותו.

גופתו של האסיר הועברה לנתיחה במכון לרפואה משפטית, אך עדיין לא ניתן לקבוע סופית את נסיבות מותו על סמך ממצאי הנתיחה.

22:32 - דיווח: חמאס דחה הצעה ישראלית לעסקת חטופים חדשה

גורמים מצריים רשמיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חמאס דחה הצעה ישראלית להפסיק את הלחימה למשך שבוע בתמורה לשחרור עשרות חטופים, והבהיר כי לא ידון בשחרור החטופים עד לכניסת הפסקת האש לתוקף.

לפי הדיווח, ישראל הציעה שחרור 40 חטופים בתמורה לשבוע הפוגה והכנסת סיוע הומניטרי מורחב לרצועת עזה. ראש הזרוע המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר לגורמי מודיעין בקהיר כי הוא נמצא שם כדי להשיג הפסקת אש וסיוע הומניטרי נוסף לעזה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12