בצל החשש מסין: שתי עסקאות לתעשייה האווירית באסיה

התעשיות הביטחוניות ממשיכות לשרת היטב את צה"ל במלחמת "חרבות ברזל", בהיקף שאפילו הוביל להודעה עמומה של אלביט לבורסה • במקביל, התעשייה האווירית סגרה שתי עסקאות במזרח הרחוק שנחשפות כאם לראשונה, ועוד מדינה בנאט"ו קולטת מטוסי 35-F • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוסי F-35A של חיל האוויר הקוריאני עם B-52H אמריקאים בשמי דרום קוריאה / צילום: ap, משרד הביטחון הקוריאני
מטוסי F-35A של חיל האוויר הקוריאני עם B-52H אמריקאים בשמי דרום קוריאה / צילום: ap, משרד הביטחון הקוריאני

העסקאות של התעשייה האווירית באסיה

התעשייה האווירית סגרה השבוע שני חוזים חדשים עם מדינות באסיה, בצל החשש מסין וקוריאה הצפונית - כך נודע לראשונה לגלובס. 

הטילים של רפאל מגיעים למסוק התקיפה האמריקאי הטוב בעולם
עסקת המיליונים של חברת הלוויינים הישראלית והנשר שהרס F-35

בעסקה הראשונה, החברה סגרה עם התעשייה האווירית הקוריאנית (KAI) כי היא תספק למסוקים קלים מתוצרתה את מערכת ADA. המערכת מיועדת להתמודדות נגד חסימות GPS, ושולבה כבר במערכים מתקדמים של חיל האוויר בישראל, כולל מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים מסוגים שונים. ADA מוטמעת גם בפלטפורמות יבשתיות וימיות. העסקה הנוכחית מהווה צעד המשך להחלטת מינהל הרכש הצבאי הקוריאני (DAPA) להתקין את ADA על פלטפורמות שונות בחיל האוויר, בצי ובצבא הדרום־קוריאני. 

בה־בעת, התעשייה האווירית סגרה עם הצי התאילנדי עסקה לאספקת שישה חיישני מיני־פופ ימי, שיוטמעו בספינות סיור. מיני־פופ ימי הוא מערכת מרובת חיישנים שכוללת מצלמה תרמית, עם זום אופטי רציף, מצלמה צבעונית עם זום רציף בשעות היום, מד טווח לייזר, וכן יכולות עיבוד תמונה מתקדמות.

ההודעה המסתורית של אלביט

אלביט, החברה הביטחונית הגדולה היחידה בישראל שהיא ציבורית, דיווחה השבוע לבורסה כי בצל מלחמות "חרבות ברזל", היא זכתה בסדרת חוזים עם משרד הביטחון. סכום מדויק לא צוין בהודעה, ככל הנראה משיקולי ביטחון, אך צוין כי זהו "סכום מצטבר משמעותי לחברה".

כפי שהחברה דיווחה ב-28 בנובמבר, מאז פרוץ המלחמה, אלביט זכתה לביקוש גובר למוצרי מצד משרד הביטחון, שעובד איתה באופן הדוק גם בעיתות שגרה. האמצעים של אלביט נמצאים במרבית המערכות של צה"ל וכוללים, למשל, מערכות ל"א וראיית לילה, צבא יבשה דיגיטלי, חימושים מדויקים, ארטילריה, ומל"טים - כולל טייסת הזיק.

בחברה מציינים כי קשה לחזות את ההתפתחויות של מלחמת "חרבות ברזל", אולם בכפוף להתפתחויות עתידיות במלחמה, הביקוש הגובר ממשרד הביטחון למוצרים של החברה עשוי להימשך וליצור הזמנות משמעותיות נוספות.

מדינה אירופית נוספת קלטה F-35

לוקהיד מרטין חשפה לאחרונה את מטוס F-35 הראשון של בלגיה, והיא עשתה זאת בטקס במתקן הייצור של החברה שבו נטלה חלק הממשלה הבלגית. בריסל הפכה לגורם נוסף בנאט"ו שקולט מטוסי F-35. זאת בעוד חברת ברית אחרת, טורקיה, מחפשת בנרות מדינה שתאפשר לה לרכוש מטוסי קרב מתקדמים - על אף שיתוף־הפעולה ההדוק שלה עם רוסיה.

זהו המטוס הראשון מבין 34 שהזמינה בלגיה, והוא יסופק לה במהלך השנה הבאה. במסגרת העסקה בין ממשלת בלגיה לבין לוקהיד מרטין, שמעסיקה כיום יותר מ-116 אלף עובדים, החברה האמריקאית תפעל בבלגיה להרחבת יכולות התעשייה הביטחונית הבלגית, ותספק משרות הייטק למקומיים.

כיום, 31 מדינות משתמשות ב-F-35, לאחר שלוקהיד מרטין סיפקה כבר יותר מ־980 מטוסים מהדגם והכשירה יותר מ־2,250 טייסים ו־15,125 טכנאים. מטוסי F-35 ביצעו עד היום כ־768 אלף שעות טיסה משותפות.