הטילים של רפאל מגיעים למסוק התקיפה האמריקאי הטוב בעולם

חברת לוקהיד מרטין ביצעה ניסוי מוצלח בשיגור ממסוקי אפאצ'י של שמונה טילי ספייק מתוצרת רפאל, שהתבצע באריזונה • צ'כיה רכשה מחברת TSG הישראלית את מערכת ADCCS, המספקת תמונת מצב אווירית, תמורת כ־2.1 מיליון דולר • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסוק אפאצ'י V6 מבצע ניסוי בטיל ספייק NLOS / צילום: Technology Development Directorate - Aviation
מסוק אפאצ'י V6 מבצע ניסוי בטיל ספייק NLOS / צילום: Technology Development Directorate - Aviation

מלחמת חרבות ברזל לא בולמת את פריחת התעשיות הביטחוניות בישראל, אף שהן נדרשות לתמוך את צה"ל - ועושות זאת היטב. רק השבוע, חברה גדולה כמו רפאל וחברה קטנה יותר TSG השלימו פעולות משמעותיות בארה"ב ובאירופה בהתאמה, שצפויות להניב להן גם עסקאות נוספות בעתיד הקרוב. על כך ועוד בפינה השבועית.

הטיל החות'י שפגע בספינה בדרך לישראל: מסוכן ועוקף מערכות רדאר
הקמת חיל טילים ושילוש כמות הטנקים: הצעות המומחים לשדרוג צה"ל 
עסקת המיליונים של חברת הלווינים הישראלית והנשר שהרס F-35

הניסוי של לוקהיד מרטין בטילים של רפאל

חברת לוקהיד מרטין ביצעה ניסוי מוצלח בשיגור ממסוקי אפאצ'י של שמונה טילי ספייק NLOS (תמוז 5) מתוצרת רפאל, שהתבצע ביומה, אריזונה. הניסוי המוצלח מהווה שלב קריטי בהטמעת ספייק NLOS במסוקי אפאצ'י V6, המתקדמים ביותר של צבא ארה"ב. במהלך אמצע השנה הבאה, לוקהיד מרטין תאמן את צוותי האוויר בשימוש בטילים ולפי הערכות, צבא ארה"ב צפוי להשלים את ההטמעה בכל 18 מסוקי אפאצ'י V6, עד ספטמבר 2024.

צבא ארה"ב בוחן כבר שנים רבות את טיל התמוז, כולל שיגור של עשרות טילים לאורך שנים בתרגילים שונים בזירות שונות ובתנאים מגוונים. הניסוי ביומה נוהל ע"י PM APACHE, ראש הפרויקט מטעם צבא ארה"ב אשר מרכז את כלל הפעילות העולמית של מסוק התקיפה, שנחשב לטוב בעולם. ספייק NLOS יספק לאפאצ'י V6 יכולת ירי ארוכת טווח ומדויקת, מה שמהווה מכפיל כוח משמעותי.

משפחת הספייק הם טילים אלקטרו־אופטיים בעלי יכולות שגר ושכח, יכולות למידה ועדכון, ניהוג אוטונומי ויכולות תקיפת מטרות מוסוות. טילי הספייק ניתנים לשיגור מכ-45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. יותר מ־39 מדינות כבר משתמשות בספייק, ביניהן 19 מדינות באיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. עד כה, יותר מ־36 אלף טילים סופקו למדינות שונות בעולם, וכ־7,000 כבר נורו בשדה הקרב. טיל ה־NLOS הוא חלק ממשפחת טילי הספייק וצבר אלפי הפעלות מבצעיות כולל התקנה על מספר רב של סוגי פלטפורמות בינהם סוגים רבים של רכבים ומסוקים.

צ'כיה תבנה תמונה אווירית עם טכנולוגיה ישראלית

משרד ההגנה של צ'כיה יישר קו עם מדיניות השיטור האווירי של נאט"ו לכיסוי 81 מיליון הקמ"ר של חברות הברית, ומטמיע מערכת בניית תמונה אווירית מתקדמת. כדי לעשות זאת צ'כיה רכשה מחברת TSG הישראלית את מערכת ADCCS, המספקת תמונת מצב אווירית מרובת חיישנים ומוכרת גם בשם MST - Multi Sensor Tracker, תמורת כ־2.1 מיליון דולר.

TSG היא מובילה עולמית בתחום, ומספקת את מערכות ה"תמונה אווירית" לסוגיהן לחיל האוויר הישראלי וללקוחות רבים נוספים בעולם. המערכת שרכשה צ'כיה, ADCCS, תשולב במוצבי הפיקוד של ההגנה האווירית הצ'כית ותחובר לכלל ההגנה האווירית במדינה. הרכישה נעשתה באמצעות VTU - חברת הבת לפיתוח טכנולוגי של משרד ההגנה הצ'כי.

מערך השיטור האווירי אותו אוכפת נאט"ו החל בזמנו כתגובה למלחמה הקרה בין ברית המועצות לארה"ב, ונשמר עד היום. בדרך זו שומרת נאט"ו על שלמות המרחב האווירי באופן רציף, עם נוכחות מלאה של מטוסי קרב ומיירטים המוכנים להגיב במהירות לכל הפרה בו.

הפיתוח הטכנולוגי מרובה המכ"מים החדשני של TSG מאפשר למשתמש לקבל תמונת מצב אווירית שניזונה ממספר מקורות בו זמנית. בדרך זו ניתן לבחון את כל המטרות במרחב האווירי ולחבר בין תמונות המתקבלות ממכ"מים השונים הפועלים במרחב. כך לדוגמה, במקום שתתקבל מכל מכ"מ תמונה אחרת העלולה לייצר תפיסת שווא של מספר מטרות בשמיים, איחוד התמונות המתקבלות מהמכ"מים השונים הפועלים במדינה, צבאיים ואזרחיים כאחד, מרכיב תמונת אמת אחודה ומוכוונת מטרה באמצעות אלגוריתמים מתקדמים של שיוך והיתוך מטרות.

התעשיות הביטחוניות הטורקיות פורחות

התעשיות הביטחוניות בכל העולם פורחות, ביניהן זו הישראלית שהגיעה בשנת 2022 לשיא חוזים בסך כ־12.5 מיליארד דולר. היריבה המזרח תיכונית של ישראל בתחום, שעדיין משתרכת אחריה, היא טורקיה שבעצמה מתקדמת עם היקף החוזים. מסיכום שנת 2022 בתעשיות הביטחוניות הטורקיות עולה כי שיאנית ההכנסות הייתה "אסלסאן", שמייצרת אמצעים שונים בהם כלי שיט בלתי מאוישים, רדארים ומערכות טילים. זו סיימה את השנה שעברה עם חוזים בהיקף כ־1.21 מיליארד דולר.

למקום השני הגיעה יצרנית המל"טים "בייקאר", שסיימה את 2022 עם היקף חוזים של כ־900 מיליון דולר. החברה עלתה לכותרות בזכות הפעלת המל"ט בייראקטר TB2 על ידי צבא אוקראינה מול רוסיה. סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה הוא סלצ'וק בייראקטר, שנשוי לסומייה ארדואן - בתו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. במקום השלישי נמצאת התעשייה האווירית הטורקית עם חוזים בסך כ־860 מיליון דולר, ובזה הרביעי - יצרנית הטילים והארטילריה, רוקטסאן, עם כ־760 מיליון דולר.