הייצוא הביטחוני שובר שיא בפעם השניה: נחתמו חוזים בשווי 12.5 מיליארד דולר ב-2022

ב-2022 חלה עלייה של 10% מהיקף החוזים בשנה לפני • הייצוא לאסיה והפסיפיק הוביל עם-30% מכלל הייצוא • שר הביטחון גלנט: "השינויים העולמיים יצרו ביקוש רב לטכנולוגיות הישראליות שהפכו לשם דבר בעולם, ואנו צופים כי המגמה תמשיך ותתעצם"

מערכות ההגנה של אלביט. נחתמו חוזים חדשים בייצוא הביטחוני   בהיקף של 12.5 מיליארד דולר / צילום: Dana Kazda
מערכות ההגנה של אלביט. נחתמו חוזים חדשים בייצוא הביטחוני בהיקף של 12.5 מיליארד דולר / צילום: Dana Kazda

הייצוא הביטחוני לשנת 2022 הסתכם בשיא של חתימה על חוזים חדשים בהיקף 12.5 מיליארד דולר (כ-45.47 מיליארד שקל). כך הודיעו היום (ד') מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר וראש אגף היצוא הביטחוני "סיבט", תא"ל (מיל') יאיר קולס. הייצוא רחב ההיקף שומר על מקומה של ישראל בעשר המדינות המובילות בעולם, כאשר כ-75%-80% מהייצור הביטחוני הופנה לייצוא.

זו השנה השנייה ברציפות שבה נקבע שיא, לאחר שהיקף החוזים החדשים ב-2021 עמד על 11.3 מיליארד דולר (כ-36 מיליארד שקל). כלומר, ב-2022 חלה עלייה של 10% מהשנה שעברה, לאחר שב-2011 חל זינוק של 30% לעומת שנת 2020 - בה עמד היצוא הביטחוני על 8.55 מיליארד דולר.

מחצית מהחוזים הם עסקאות בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר

בשנת 2022 בלט שיא בהיקף הייצוא הביטחוני של מל"טים ורחפנים, זינוק פי 10 בעסקאות יצוא בין משרדי ההגנה, כמחצית מהחוזים הם עסקאות ענק בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר. בד בבד, היקף הייצוא הביטחוני למדינות הסכמי אברהם הסתכם בכ-3 מיליארד דולר - והן היוו 24% מכלל הייצוא לעומת 7% בלבד ב-2021.

במסגרת הפילוח הגיאוגרפי, הייצוא לאסיה והפסיפיק מוביל עם- 30% והייצוא לאירופה עומד על 29%. בשנה שעברה, אירופה עמדה בראש עם 41% ולאחריה היו אסיה והפסיפיק עם 34%. עם זאת, כאמור, הבשורה הגדולה הגיעה ממדינות הסכמי אברהם.

הנדבכים המשמעותיים בייצוא הביטחוני בשנת 2022: מערכות מל"טים ורחפנים (25%), טילים, רקטות, ומערכות הגנה אווירית (19%), מערכות מכ"ם ול"א (13%), כלי טיס מאוישים ואוויוניקה (5%), תצפית ואופטרוניקה (10%), אמצעי ירי ושיגור (5%), כלי רכב ורק"מ (5%), מערכות תקשוב וקשר (6%), מודיעין מידע וסייבר (6%), תחמושת וחימוש (4%), מערכות ימיות (1%), שירות לקוחות ושונות (1%).

בה בעת, שיעור חוזי הייצוא בין מדינות (GTG) שחתם משרד הביטחון זינק גם הוא לשיא כל הזמנים, יותר מ-4 מיליארד דולר לעומת 412 מיליון דולר בשנת 2018. מגמה זו משקפת עלייה של פי 10 בתוך 5 שנים.

שר הביטחון, יואב גלנט: "הנתונים חסרי התקדים אותם מציגה מערכת הביטחון - ובמרכזם שיא חדש בהיקפי הייצוא הביטחוני - משקפים בצורה הבולטת ביותר את עוצמתה הביטחונית ועליונותה הטכנולוגית של מדינת ישראל. בזכות היצירתיות והחדשנות של אנשי התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון, אנחנו מצליחים להקדים את אויבינו ולשמר את היתרון האיכותי למולם. לאזרחי ישראל יש היום סיבה גדולה לגאווה - גם בנתונים יוצאי-הדופן ובעיקר במי שניצבים מאחוריהם. השינויים העולמיים יצרו ביקוש רב לטכנולוגיות הישראליות שהפכו לשם דבר בעולם, ואנו צופים כי מגמה זו תמשיך ותתעצם גם בשנה הקרובה".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: "לייצוא הביטחוני יש תרומה חיונית לביטחון המדינה, לצמיחת הכלכלה שלה ולחיזוק החוסן הלאומי. החיבור הייחודי בין יצירתיות וכושר ההמצאה של התעשיות הביטחוניות, הניסיון המבצעי של צה"ל והקשרים הביטחוניים של משרד הביטחון, מעצים את הנכסיות של ישראל בעולם. התעשיות הביטחוניות מפרנסות קרוב ל-100 אלף בתי אב באופן ישיר ועקיף, כאשר רכיב משמעותי מכך באזורי הפריפריה. המובילות הזאת תמשיך להיות אבן דרך בחיזוק הביטחון הלאומי ובפיתוח הכלכלה הישראלית".

ראש "סיבט" במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יאיר קולס: "משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות מסכמים היום ציון דרך היסטורי. היצוא הביטחוני חוצה בפעם השנייה ברציפות את הרף לנתון יצוא דו-ספרתי ומשלים זינוק של כ-65% בתוך חמש שנים, בראש ובראשונה, בזכות הטכנולוגיות של התעשיות הביטחוניות הישראליות. הביקוש למוצרי התעשיות הביטחוניות הישראליות התעצם בשנה החולפת ואחד הביטויים לכך הוא הזינוק החד בעסקאות בין משרדי ההגנה (GTG). במבט קדימה, השינויים הגיאואסטרטגיים באירופה ובאסיה לצד הסכמי אברהם, יוצרים ביקוש גבוה למערכות ישראליות בקצה הטכנולוגיה".

אחרי מכירת חץ 3: אלביט זכתה בחוזה נוסף עם ברלין

ביום שבו נודע על שיא הייצוא הביטחוני החדש ושהפרלמנט הגרמני צפוי לאשר את המקדמה בעסקת הענק של מכירת חץ 3 (מקדמה בסך 560 מיליון אירו כחלק מעסקה שמוערכת בקרוב ל-4 מיליארד אירו), מתגלה עסקה ישראלית נוספת עם ברלין. אלביט זכתה בחוזה נוסף לאספקת מערכות לוחמה אלקטרונית להגנה עצמית, וכלי תמיכה עבור מסוקי התובלה CH 53 GS/GE/ של חיל האוויר הגרמני.

החוזה יבוצע על פני תקופה של ארבע שנים, ויהווה שלב נוסף בתוכנית שדרוג המסוקים על ידי חברת איירבאס. במסגרת החוזה, אלביט תספק מערכות התרעה בפני איומי מכ"ם (RWR) ובקרי חליפת ל"א (EWC) בעלי יכולת זיהוי והתרעה של מגוון רחב של איומים בזירה צפופה של לוחמה אלקטרונית. מערכות אלה בשילוב עם מערכת פיזור מוץ/נורים (CMDS), יספקו התרעה יעילה והגנה מיטבית למסוק. המערכות כוללות יכולת תכנות מלאה ועצמאית של האיומים, לרבות עדכון מסד נתונים שיאפשרו ביצוע תחקיר והדרכה של טייסים ותספק לחיל האוויר הגרמני רמה גבוהה של אפקטיביות מבצעית.

אורן סבג, מנכ"ל אלביט מערכות ISTAR ו-EW: "אנו גאים לשתף פעולה עם מסוקי איירבס ומעריכים את האמון שחיל האוויר הגרמני נותן בטכנולוגיות ומערכות הלוחמה אלקטרונית שלנו שימשיכו לספק ביצועים משופרים ויתמכו בהצלחת המשימה".

עסקה זו, בדומה לרבות אחרות שהתבצעו עם מדינות אירופה, מושפעת מהלחימה באוקראינה, שהאיצה תקציבי רכש ותוכניות הצטיידות ברחבי היבשת. התוצרת הביטחונית הישראלית צברה את שמה הטוב באזורים שונים ברחבי העולם כולל, למשל, במלחמת קרבאך השנייה ב-2020 שבה אזרבייג'ן הביסה את ארמניה - ולכן היקף העסקאות הולך וצומח.