הערכה במערכת הביטחון: איראן אחראית ליותר מחצי מהכנסות חמאס

לפי הערכה במערכת הביטחון, התקציב של ארגוני הטרור מאיראן זינק בשנתיים האחרונות מכ־10%-15% ליותר ממחצית • מוקד הזרמות הכספים הוא מרחב ג'נין, שהפך בשנים האחרונות לבסיס הפעילות המשמעותי ביותר ביו"ש של חמאס והג'יהאד האסלאמי

כספי טרור של חמאס שנתפסו במבצע ברחבי אוגדת יהודה ושומרון / צילום: דובר צה''ל
כספי טרור של חמאס שנתפסו במבצע ברחבי אוגדת יהודה ושומרון / צילום: דובר צה''ל

כוחות צה"ל, יחידת הסייבר בלהב 433 ושב"כ, פעלו היום (ה') במבצע נרחב ברחבי אוגדת יהודה ושומרון להחרמת כספי טרור של חמאס, שבסיומו נלכדו עשרות מיליוני שקלים ונעצרו 21 מבוקשים בהחזקת כספי טרור. מתחילת השנה, נלכדו ביו"ש יותר מ־10 מיליון שקל, כשהמספר יגדל בוודאות משום שטרם הספיקו לספור את כל הכסף.

בחירות מקומיות בצל מלחמה: מה יעשו משרתי המילואים המתמודדים?
שאלות ותשובות | עד 30 אלף שקל לכל מילואימניק, בלי מקור תקציבי: כך תעבוד התוכנית החדשה

חלק הארי מההשקעות הללו, במיליוני שקלים, ביהודה ושומרון מגיע מאיראן שמנסה להגביר את השפעתה. לפי הערכה במערכת הביטחון, התקציב של ארגוני הטרור מאיראן זינק בשנתיים האחרונות מכ־10%-15% ליותר ממחצית.

את הפעילות המודיעינית בגזרת יו"ש מוביל מודיעין פקמ"ז, שמפעיל גוף מיוחד שמתמקד בנושא, עם השב"כ. המבצע הנוכחי הוא חריג משום ששולבה בפעילות יחידת הסייבר בלהב 433 שנועדה להביא ללכידה גם של ממון שמועבר לידי חמאס באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים.

מוקד הזרמות הכספים הוא מרחב ג'נין, שהפך בשנים האחרונות לבסיס הפעילות המשמעותי ביותר ביו"ש של חמאס והג'יהאד האסלאמי כאחד. במהלך המבצע הלילה, כלי טיס של צה"ל תקף בעיר ג'נין חוליית מחבלים חמושה שירתה לעבר כוחות צה"ל, זוהו פגיעות במחבלים. כמו כן, בכמה מוקדים ברחבי יו"ש הגיבו הכוחות בירי לעבר מחבלים שהשליכו מטענים, בקבוקי תבערה, יידו אבנים וירו לעבר הכוחות. זוהו פגיעות.

הכסף מזין כיום את גיוסי המחבלים ולא האידיאולוגיה

המערכה הפיננסית ביו"ש מתבצעת, כפי שקרה הלילה, בד בבד עם המערכה במחבלים ובהברחות האמל"ח. עוד בטרם מלחמת חרבות ברזל, חמאס בעזה ואיראן הגבירו את הפעילות הכלכלית והמשאבים שניסו להכניס ליו"ש.

בגזרה המזרחית של פיקוד מרכז, עיקר ההברחות מירדן הן מזומנים, ואמל"ח שעושה את דרכו, ברובו, מעיראק, אל הממלכה ההאשמית ומשם ליו"ש. מי שככל הנראה היה מעורה גם בפעילות זו הוא מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה בסוריה, ראזי מוסאווי, שחוסל השבוע ברובע סיידה זיינב בדמשק.

שיטת העבודה של העברות הכספים אינה מסתכמת בהברחות לצד האמל"ח או בקריפטו. ישנם חלפנים שמסייעים בהעברות כספים לחברות אזרחיות ומוסדות צדקה, שהם למעשה גופים של חמאס והג'יהאד האסלאמי שמקבלים את הכסף עבור פעילות הטרור.

בסיכומו של דבר, מטרת הפעילות של מערכת הביטחון אינה למחוק לחלוטין את ארגוני הטרור, משום שזהו תרחיש בלתי סביר. מטרת המאבק הפיננסי היא לגדוע את צינור הזרמת הכספים, וכך להפחית את יעילות הנשקים שהוברחו, שהרי עם פחות כסף - יותר קשה לרכוש אמל"ח. מעבר לכך, הכסף הוא שמזין כיום את גיוסי המחבלים. בניגוד לעבר שהמניע האידיאולוגי היה עיקרי בפעילות הטרור הפלסטינית, כיום חמאס גורם לצעירים, למשל, לבצע פיגוע ירי תמורת 2,500 שקל. אם לא יהיו להם הסכומים הללו, אז הם לא יוכלו להזין את פעילות הטרור.