מילואים | שאלות ותשובות

עד 30 אלף שקל לכל מילואימניק, בלי מקור תקציבי: כך תעבוד התוכנית החדשה

תוכנית הסיוע למילואימניקים שעליה הכריזו שר האוצר סמוטריץ' ושר הביטחון גלנט כוללת מענקים והטבות בהיקף של 9 מיליארד שקל • המהלך מצריך רק החלטת ממשלה ולא חקיקה, אבל תקציב 2024, שאמור לספק את המימון, עדיין רחוק מאישור • מי זכאי, לכמה, ומה ההבדלים בין שכיר לעצמאי? • גלובס עושה סדר

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit
מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit

ביום שני בערב הציגו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט את תוכנית הסיוע למשרתי המילואים ולמשפחותיהם. התוכנית כוללת מענקים שונים והטבות בהיקף רחב של 9 מיליארד שקל. כמה כסף אתם עשויים לקבל אם אתם מילואימניקים, מתי הוא יגיע לחשבון הבנק - ומנין תביא אותו הממשלה בתקופה של קיצוצים וגירעון מזנק? גלובס מנסה לעשות סדר בשאלות הבוערות. 

עם נזקים של חצי מיליארד שקל לפחות: זה המקום הכי מופגז היום בישראל
משרד הבריאות יגדיל את מספר מיטות האשפוז ב-11%. האם זה מספיק? 

מה קיבלו שכירים המשרתים במילואים עד כה?

בשגרה, כל עובד שכיר שעושה מילואים ממשיך לקבל את שכרו דרך המעסיק, שמפוצה על ידי המדינה. כמו כן, אם איש או אשת המילואים מתגייסים ליותר מעשרה ימים בשנה, הם זכאים לתגמול נוסף. מענק זה משולם בכל חודש מאי בגין השנה הקודמת, במדרגות, לפי מספר ימי המילואים. 

חיילי מילואים בשירות פעיל ביותר, שמתגייסים בשנה רגילה ל-33-60 ימי מילואים, מקבלים בנוסף תשלום יומי בסך 133 שקל, שמוענק להם במאי. זהו הנוהל בשגרה, שנמצא בתוקף גם במלחמה - שבה מרבית אנשי המילואים גויסו לתקופה של יותר מחודש, ולכן עומדים בתנאי הזכאות. 

בנובמבר האחרון יצא משרד האוצר במתווה סיוע ראשוני למשרתי המילואים. בהחלטת הממשלה שעברה הוחלט על מענק רוחבי של 1,100 שקל לכל משרת מילואים, ועוד 2,000 שקל להורים לילדים.

עוד הוחלט בתחילת המלחמה על העלאת התגמול המינימלי למשרתי מילואים. תגמול זה ניתן למי שאינם עובדים, או עובדים במשרה חלקית עם שכר נמוך, למשל סטודנטים. התשלום שהם מקבלים עבור השירות הוגדל בהוראת שעה, מ-215 שקל ביום ל-300 שקל.

 

ומהי התוספת שאותה הם צפויים לקבל כעת?

המענקים החד-פעמיים שניתנו לכל המילואימניקים על חודש אוקטובר יהפכו למענקים חודשיים - אחרי שעברו שינוי.

החידוש המרכזי הוא שהמענק יהיה דיפרנציאלי ויתעדף לוחמי מילואים. במקום 1,100 שקל בחודש לכל המילואימניקים, קרביים יזכו ל-1,400 שקל, בעוד שהמענק למשרתים בתפקידים עורפיים יירד ל-800 שקל.

התוקף למענקים הללו הוא עד סוף העצימות הגבוהה של המלחמה, או ברמה הפרקטית, עד פקיעת צווי ה-8 שמתוקפם גויסו אנשי המילואים.

כאן התוקף כפוף לשיקולים של מערכת הביטחון, אבל במשרד האוצר כבר נערכים לסיום תוכנית המענקים בסוף ינואר.

נוסף על כך, התגמול היומי בסך 133 שקל יינתן גם לחיילי מילואים שעברו את מכסת 60 ימי המילואים.

בשגרה, הזכאות ניתנת למפקדים בלבד, כיוון שאין כמעט חיילים שעושים כמות כזו של ימי מילואים.

שינוי נוסף הוא שספירת ימי המילואים לא תתאפס ב-1 בינואר ותימשך עד סוף מצב החירום לפי צו 8.

במהלך השנה הקרובה, העצימות במערך המילואים צפויה להישאר גבוהה בהרבה מאשר רמתה טרום המלחמה. בהתאם לצרכים הביטחוניים החדשים, לוחם מילואים שישוחרר, ויגויס מחדש לחודש לפחות ב-2024, יהיה זכאי למענק חד-פעמי מיוחד, המכונה מענק תעסוקה מבצעית. שווי המענק: 4,500 שקל.

באשר להגדלת התגמול המינימלי ל-300 שקל ביום - היא תוארך עד סוף שנת 2024.

עוד יזכו משרתי המילואים ומשפחותיהם לחבילת מעטפת הכוללת שוברים לנופש, קיצוץ שכר לימוד לסטודנטים במילואים (ביטול מלא שלו ללוחמים), מענק כלכלת בית מוכפל ל-2,500 שקל בשנה, מענק להורים לילדים עם צרכים מיוחדים בסך 2,000 שקל, מימון טיפול אישי ומשפחתי ואפילו סבסוד 50 אלף שקל לרכישת קרקע בפריפריה ללוחמים. 

חיילים באזור הגבול עם עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
 חיילים באזור הגבול עם עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

כמה כסף זה יוצא בסך הכל למילואימניק?

בזכאות מקסימלית, לוחם מילואים עם משפחה שמשרת ברציפות לפחות מאז נובמבר, יוכל לקבל בינואר מענקים בסך יותר מ-30 אלף שקל. מתוכם, כ-8,000 שקל היו משולמים גם בשגרה. הסכום הזה ישולם עבור השירות בשלושת החודשים נובמבר-ינואר, וחלק מהתשלומים בגין אוקטובר.

האומדן של 30 אלף שקל הוא עבור המענקים בלבד, ואינו כולל את עלות הנופשים המשפחתיים למילואימניקים או סבסוד שכר הלימוד לסטודנטים במילואים.

האם המענקים ייכנסו לחשבון הבנק באופן מיידי או שנדרשות חקיקה וביורוקרטיה?

תוכנית המענקים למשרתי המילואים אינה מצריכה חקיקה אלא רק החלטת ממשלה. ואולם, באוצר מעריכים שהכסף יעבור לזכאים רק בסוף ינואר - ואפילו זה לא בטוח.

הסיבה היא שהמקור התקציבי שעליו נשענת התוכנית הוא התקציב החדש לשנת 2024. התקציב הזה נמצא עדיין בשלבי הכנה ראשוניים, וכבר נקלע לתסבוכת קשה בין פקידי האוצר ובין סמוטריץ' ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון.

לפי הלו"ז האופטימי, התקציב החדש יאושר סופית רק בסוף פברואר, ועד אז אין מקור ברור ל-9 מיליארדי השקלים שבתוכנית למילואים.

בימים אלה בוחנים באוצר ברמה המשפטית האם ניתן יהיה לשלם את המענקים בשלב מוקדם יותר של אישור התקציב בממשלה, המתוכנן לסוף ינואר, או על סמך הקצאה של מקור חלופי זמני.

סמוטריץ' אמר עם הצגת התוכנית למילואימניקים שתקציב המדינה ייבנה סביבה ושהעלות אינה שיקול. "יעלה כמה שיעלה", אמר שר האוצר.

אין עוררין שאנשי המילואים הם יעד ראוי ביותר למתן סיוע כלכלי מוגבר מהמדינה. זוהי גם העמדה בקרב הפקידות המקצועית במשרד האוצר, אף אם היו מעדיפים לראות שם מתווה זול יותר.

הביקורת המרכזית היא ההקשר שבו מגיעה התוכנית היקרה: בעת שסמוטריץ' וחבריו לקואליציה מתנגדים לקצץ בהוצאות מיותרות לתקציב 2024, כמו בכספים הקואליציוניים למשל, כדי לעזור לממן ולו במעט את הבור התקציבי שיצרה המלחמה.

כמה כסף יקבלו עצמאים?

המתווה מביא בחשבון שעצמאים נפגעים כלכלית באופן חמור יותר משכירים אם הם מגויסים למילואים לתקופה ממושכת ומשאירים מאחוריהם את העסק. תוכנית האוצר כוללת קרן סיוע מיוחדת לעצמאים, שיכולה להגדיל משמעותית את המענקים עבורם.

הזכאים יקבלו פיצויים מלאים על אובדן הכנסה או שכר לעובדים, בדומה לנהוג ב"מסלול האדום" לעסקים ביישובים שקרובים לאזורי הלחימה. כך, למשל, עסק בתל אביב שהבעלים שלו יצא למילואים, יקבל סיוע זהה לזה שמקבל עסק בשדרות.

יתרה מכך, עצמאים יוכלו לבקש סיוע מוגדל בגין ירידה בהכנסות גם בחודשים שאחרי חזרתם ממילואים.

לדוגמה, יועץ משכנתאות שישתחרר ממילואים בינואר, ויגלה שההכנסות שלו נמוכות בפברואר-מרץ בגלל שלא קיבל לקוחות חדשים בזמן שהיה על מדים - יוכל להגיש בקשה לסיוע נוסף מהקרן.

האישור יהיה נתון בכפוף לשיקול הדעת של הקרן, ולכן הסיוע הזה צפוי להיות כרוך בלא מעט ביורוקרטיה.

האם המתווה החדש רטרואקטיבי, ויחול גם על חיילי מילואים שמשתחררים בימים אלה?

המתווה יחול רטרואקטיבית על כל מי ששירת בנובמבר ובדצמבר. על חודש אוקטובר תוגמלו אנשי המילואים בהתאם למתווה היוצא, המצומצם יותר.

הם לא יזכו להגדלות בגין אוקטובר, כאשר הסובלים מכך יהיו בעיקר הלוחמים, שמתוגמלים גבוה יותר לפי התוכנית החדשה.

מה לגבי המעסיקים? הם בינתיים נפגעים ומשלמים עבור הזכויות הסוציאליות של המשרתים.

במצב הקיים, הביטוח הלאומי משלם למעסיק את עלות השכר של העובדים שגויסו.

ואולם, הוא לא מכסה הפרשות פנסיוניות, הפרשות לקרן השתלמות וכן את התשלום לביטוח לאומי עצמו. כלומר, המעסיק נושא בחלק מנטל התשלום.

הסוגיה לא נפתרה במסגרת המתווה שהוצג, אבל נמצאת במשא ומתן מתקדם בין מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, ובין יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי. לפי הכיוון המסתמן, באוצר יסכימו לשאת בעלות הזכויות הסוציאליות, עד 20% מעלות שכר העובדים, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.

באוצר מעוניינים לתפור עסקת חבילה מול המעסיקים, שבתמורה לסיוע בהפרשות מתבקשים להרחיב את התנאים לעובדים במילואים ובעיקר למשפחותיהם: ימי חופש לבני/בנות זוג, תוספת ימי מחלת ילדים, הגנה מורחבת מפני פיטורין ואולי גם יציאה מוקדמת בשעה מהעבודה.

בסוף המשא ומתן, ייחתם הסכם קיבוצי וצו הרחבה יכניס את העסקה מול אמיתי לתוקף לכל רוחב המשק. מבין כל הסעיפים במתווה, זה היחיד שמצריך חקיקה, אם כי חקיקה משנית בלבד (אין צורך בשלוש קריאות בכנסת).

ביום שני הגיע לוועדת הכספים של הכנסת ליאור מושייב, לוחם מילואים בעל עסק משפחתי בבאר שבע. הוא הציג בפני הח"כים תמונת מצב חמורה שזעזעה את המדינה: "המקרר שלי ריק, לא קיבלתי שקל, לא קיבלתי שום מענק".

האם זה מקרי שיום אחרי כן הציג סמוטריץ' את התוכנית למילואימניקים?

באוצר עובדים על התוכנית זה מספר שבועות. באשר לעיתוי הפרסום, טוענים במשרד כי סמיכות האירועים היא צירוף מקרים ולא יותר, ואומרים שהתוכנית תוכננה להתפרסם בכל מקרה.