משרד הבריאות יגדיל את מספר מיטות האשפוז ב-11%. האם זה מספיק?

אם וכאשר תצא התוכנית לפועל יעמוד מספר מיטות האשפוז בישראל על 1.77 לאלף נפש, חזרה למצב של לפני חמש שנים • יחד עם זאת, בהשוואה לממוצע ב-OECD, מדובר בכמחצית המיטות בלבד

מיטת אישפוז בבית לוינשטיין / צילום: תמר מצפי
מיטת אישפוז בבית לוינשטיין / צילום: תמר מצפי

משרד הבריאות הודיע על תוכנית חמש שנתית להוספת מיטות אשפוז למערך בתי החולים בישראל. עם זאת, היא לא צפויה לספק מענה מלא למחסור במיטות אשפוז בישראל וגם לא תסגור את הפער מול ה-OECD.

עם נזקים של חצי מיליארד שקל לפחות: זה המקום הכי מופגז היום בישראל
מענקים מיוחדים ופיצוי לבני זוג של משרתים: מתווה הממשלה לסיוע למילואימניקים

על פי התוכנית, יגדל מספר המיטות ב-11% בחמש השנים הקרובות. מדובר בתוספת של 1,790 מיטות כלליות, 300 מיטות שיקום שידרשו לשרת גם את תוספת המשתקמים הצעירים, פצועי המלחמה, וכן 245 מיטות בתחום בריאות הנפש, שישרתו גם את נפגעי הנפש החדשים בעקבות אירועי החודשים האחרונים. משרד הבריאות ציין כי תקציב התוכנית הוא חלק ממימוש ההסכמים הקואליציוניים.

לאחר השלמת התוכנית ב-2028, צפוי מספר המיטות לאלף נפש לעמוד על 1.77 לכל אלף נפש. בשנים האחרונות חלה ירידה במספר המיטות לנפש, כאשר השפל נרשם ב-2021, עם כ-1.72 מיטות לנפש, וב-2022 כבר נרשמה עלייה קלה. התוכנית החדשה כמעט ומחזירה את המספר למקום בו היה לפני חמש שנים, עדיין נמוך משמעותית ממספר המיטות לנפש ב-2010. בהשוואה לממוצע ב-OECD, מדובר בכמחצית המיטות בלבד. 

בתוכנית ניתן דגש למחלקות טיפול נמרץ, נוירולוגיה ושבץ, ומחלקות השיקום. מבין 245 המיטות עבור מחלקות בריאות הנפש, הרוב מוחלט יוצבו בבתי חולים כלליים ולא במרכזים לבריאות הנפש, ויהיו על-אזוריות עבור מאושפזים מכלל הארץ. מכתבות שפורסמו בגלובס בעבר, עולה כי המטופלים נוטים להעדיף אשפוז נפש בבתי חולים כלליים, וכן מעוניינים לבחור את מקום האשפוז, ולא להיות משויכים אוטומטית לבית חולים בקרבת ביתם.

יש צורך להגדיל גם את מספר הרופאים

מספר המיטות בבתי החולים גוזר גם את מספר הרופאים, האחיות והצוות התומך. כלומר, כדי להגדיל את מספר המיטות, צריך לא רק להביא את המיטות בפועל ולהסכים לתקצב את האשפוז בהם, אלא גם להגדיל את כמות הרופאים והאחיות. משרד הבריאות עובד על תוכנית נפרדת, להגדלת מספר הסטודנטים לרפואה כמעט פי 2 בעשור הקרוב. 

בעולם ישנה מגמה של קיטון במספר מיטות האשפוז לנפש הנחשב לאידיאלי, כאשר כמה שיותר מן הטיפול עובר לקהילה. אבל גם מול השינוי הזה, במדינת ישראל ישנו מחסור חמור גם במיטות אשפוז, וגם ברופאים שמטפלים הן במאושפזים והן בחולים בקהילה. משרד הבריאות מסר כי במקביל לתוכנית הגדלת מספר מיטות האשפוז, נעשה מאמץ גם לתמרץ את המעבר לאשפוז בית בתמיכת רופאי הקהילה. 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "תכנית המיטות נבנתה בהתאם לתוכנית האסטרטגית הרב שנתית למערכת הבריאות, במטרה לתת מענה משמעותי למחסור במיטות והתאמה לצרכים שעולים בעקבות המלחמה". 

שר הבריאות אוריאל בוסו: "שמנו דגש מיוחד על חזון של צמצום פערים בין הפריפריה למרכז ובהתאם לצרכי המלחמה".