טויוטה C-HR הייבריד 2024 החסכונית שהתייקרה

ה־C-HR החדש ממשיך את קו העיצוב הספורטיבי של קודמו ומציג מערכת הנעה היברידית מדור חדש • למרות שנחשב לחסכוני, התמחור הגבוה לוקח אותו לסביבה תחרותית קשה

טויוטה C-HR הייבריד 2024 / צילום: יח''צ
טויוטה C-HR הייבריד 2024 / צילום: יח''צ

בינואר 2024, עתיד לעלות מס הקניה על רכב חשמלי ולהשלים זינוק של 25% בתוך שנתיים. המתנגדים להעלאת המס טוענים שהיא תייקר משמעותית את הכלים בפלח ותפגע בביקוש להם. אל מול הטיעון הזה שולף האוצר את טיעון הנגד "אפשר לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה". כלומר, אפשר להעלות את המס ולייקר את כלי הרכב מבלי לפגוע בביקוש והוכחה לכך, לטענת האוצר, היא פלח כלי הרכב ההיברידיים, שאיבדו את הטבת המס הירוק שלהם והתייקרו משמעותית אך למרות זאת הביקוש להם כמעט לא נפגע.

השבוע בענף הרכב | עלויות המלחמה יתגלגלו גם למחירי הרכב והחלפים המיובאים לישראל מהמזרח
שוק הרכב יפתח את 2024 עם עליות מחירים

כמובן שזוהי טענה צינית, שמביאה לגביית יתר של מיליארדי שקלים מכיסם של לקוחות, שאינם מודעים לתרומת העלאת המס להתייקרות. אבל בינתיים השיטה עובדת והביקוש לכלי רכב היברידיים חזק למרות, שרובם התייקרו בעשרות אלפי שקלים תוך שנים בודדות.

קחו למשל את הקרוס־אובר הקומפקטי טויוטה C-HR הייבריד. לפני חמש שנים יכולתם לשים אותה בחניה תמורת כ־‏141 אלף שקל. בשנה שעברה כבר זינק מחיר הבסיס לכ־160 אלף שקל, וכעת מגיע אלינו הדור החדש עם מחיר פתיחה של כ־170 אלף שקל לדגם הבסיס כאשר הדגם המאובזר והמבוקש יותר כבר עולה כ־185 אלף שקל.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית ה־C-HR החדש ממשיך את דרכו של קודמו, ששבר את קו העיצוב השמרני והאפרורי עם קווים חדים ונועזים ומראה של "ג'יפון קופה". הדור החדש הולך אפילו רחוק יותר ומציג עיצוב "טכנולוגי" מתוחכם עם חרטום שמשתפל מטה בחדות ותחום על ידי פנסי LED צרים ומפוצלים ובגריל טרפזי עמוק, שמזכיר קצת את החשמלית החדשה של טויוטה, BZ4X. משטחי הצד מציגים שלל קימורים תלת־ממדיים מתוחכמים, קשתות גלגלים גדולות ודלתות עם ידיות פתיחה חשמליות, ששוקעות חשמלית ויוצרות מראה נקי.

הדמיון לדור הקודם הוא בעיקר בחלק האחורי שמתאפיין בחלונות צד גבוהים, שהולכים ונעשים צרים, ובזנב גבוה ועמוס בפרטי עיצוב ספורטיביים דוגמת שמשה אחורית כמעט אופקית עם ספויילר מפוצל, פנסים אחוריים שבולטים כלפי חוץ ופגוש אחורי מושחר ונטול מפלטים. אם מוסיפים לכך צביעה נועזת בשני גוונים מקבלים רכב, שמדבר גם אל צעירים אופנתיים אם כי בפועל רוב הלקוחות מחזיקים בארנקם תעודת "אזרח ותיק".

פנים הרכב

תא הנוסעים מציג עיצוב רענן ששואב השראה מהדגמים החשמליים החדשים של טויוטה. מרחב הפנים השתפר תודות לתכנון מחדש של המושבים והדלתות ותוספת סנטימטרים לרוחב ולגובה אם כי בסיס הגלגלים, באורך 2.64 מ', לא השתנה לעומת הדגם היוצא. יש בפלח המחיר הזה כלים הרבה יותר מרווחים כולל האחות קורולה קרוס.

המושבים הקדמיים נוחים, ניצבים די גבוה מעל הכביש ומתאימים גם לנוסעים גבוהי קומה. המושב האחורי רחב מספיק עבור שני מבוגרים וילד אם כי מרווח הרגליים אינו יוצא דופן בפלח והדלתות האחוריות די קטנות בהשוואה לכלי רכב משפחתיים טיפוסיים. החלונות הצרים מאחור מגבילים את הראות של היושבים מאחור ויוצרים תחושה אפלולית ועמוד הגג המאסיבי חוסם חלק נכבד משדה הראיה לאחור.

האבזור התקני של דגם הבסיס כלל לא מרשים ביחס לרף המחיר וכדי לקבל חבילה עשירה יותר צריך להעפיל לדגם הבכיר בו נסענו, שעונה על רוב הדרישות למרות שגם כאן לא מדובר על נדיבות נוסח המותגים הסינים. רמת הגימור וההרכבה גבוהה מאד ובנויה לשרוד שנים ארוכות, כפי שניתן לצפות מרכב של טויוטה ובידוד הרעשים טוב מאד.

מולטימדיה ומצלמות

עמדת הפיקוד מבוססת על מסכים דיגיטליים כאשר המסך הרוחבי המרכזי גדול ומאורגן היטב אם הגרפיקה שלו די דהויה לפחות עד שמסנכרנים אותו עם טלפון חכם. לוח המחוונים מפצה על כך עם תצוגת מידע עשירה, צבעונית וחדה וכל התפריטים מוצגים בעברית עבור מאותגרי שפות זרות.

הנדסת האנוש יפנית, יעילה וללא מוזרויות סיניות וכוללת כמות סבירה של מתגים פיזיים, שממוקמים היטב בסביבת הנהג ומאפשרים שליטה אינטואיטיבית במערכות חיוניות דוגמת מערכת האקלים ללא הסטת מבט מהכביש. מי שיוותר על העברית כשפת ממשק ייהנה גם מפיקוד קולי יעיל באנגלית. השליטה בהילוכים מתבצעת באמצעות ידית/מתג בעלת מהלך קפיצי קצר ולמרות שזה לא הפטנט הכי ידידותי לתפעול נתקלנו בגרועים ממנו.

לרכב מערכת יעילה של מצלמות היקפיות וחבילה בטיחות מקיפה,שכוללת חיישני התרעה על התקרבות כלי רכב מכל הכיוונים.

תא מטען

תא המטען, שהיה נקודת תורפה של הדגם היוצא, השתפר משמעותית ועם נפח של 388 ליטר, לפני קיפול המושב האחורי, ורצפה עמוקה ושטוחה הוא יענה על רוב הצרכים הטיפוסיים.

מנוע וצריכת דלק

מתחת למכסה המנוע המשופע מסתתרת מערכת ההנעה ההיברידית, שמוכרת לנו מהדור האחרון של טויוטה קורולה. היא כוללת מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר, מנוע חשמלי קטן וסוללה, שמאפשרת נסיעה על חשמל בלבד למרחקים קצרים. ההספק עלה ל־140 כ"ס ובסיוע תיבת הילוכים רציפה ואלקטרוניקה מתוחכמת מקבלים תגובה די זריזה ללחיצה על דוושת התאוצה וצבירת מהירות נמרצת למרות, שתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־9.9 שניות אינה מרגשת. השיוט על הכביש המהיר במהירויות גבוהות מתבצע בשקט וללא מאמץ.

צריכת הדלק המוצהרת נעה סביב 21 קילומטר לליטר ומי שיקפיד על נהיגה נינוחה במצבי התכנות "הרגועים" יוכל להתקרב לנתון הזה ולפקוד את תחנת הדלק רק כל 600 קילומטר ואולי אף יותר.

על הכביש

מתלי הדור הנוכחי עושים עבודה מצוינת בנטרול זעזועים. רכב ההדגמה שלנו גיהץ ביעילות את מהמורות החורף העירוניות הקשוחות. העיצוב הקרבי והחישוקים הרחבים מעלים את רף הציפיות, אבל הרכב משדר תחושה רכה, רגועה ו"משפחתית". תחושת ההיגוי קלילה ונטיית הגוף בפניות הדוקות מורגשת. יכולת השטח מוגבלת מטבע הדברים אבל בסוף השבוע הסוער שבו לקחנו את הרכב, הוא צלח בקלות שלוליות כביש ודילג על משטחי סחף טובעניים.

בשורה התחתונה ה־C-HR הוא קרוס־אובר אופנתי, עם מערכת הנעה חסכונית ויעילה, טכנולוגיה עדכנית ומוניטין שמירת ערך סולידי. יש במחיר הזה מתחרים יותר מרווחים, חזקים ומאובזרים אבל רוב הלקוחות הרכב שמחליפים טויוטה אחת באחרת, זוהי קפיצת מדרגה מבורכת. חבל שהמחיר מציב אותו בטריטוריה שהולכת ומתרחקת מכיסם של הלקוחות המשפחתיים ומוגבלי התקציב. 9.9 שניות

חלק מהמתחרות

ניסאן ג'וק הייבריד

148 אלף שקל, עולה ההיברידית החדשה של ג'וק. להנעה אחראי מנוע 1.6 ליטר בנזין, שלצד מנוע חשמלי וסוללה מייצר 143 כ"ס, ורושם צריכה ממוצעת של כ־19.6 ק"מ לליטר.

ניסאן ג'וק הייבריד / צילום: יח''צ
 ניסאן ג'וק הייבריד / צילום: יח''צ

יונדאי KONA הייבריד

167־170 אלף שקל, עולה יונדאי KONA הייבריד החדשה. לו מנוע 1.6 ליטר בנזין, שבשילוב מנוע חשמלי מייצר 139 כ"ס ורושם צריכה ממוצעת של 21.7 ק"מ לליטר.

יונדאי KONA הייבריד / צילום: יח''צ
 יונדאי KONA הייבריד / צילום: יח''צ