עלויות המלחמה יתגלגלו גם למחירי הרכב והחלפים המיובאים לישראל מהמזרח

מקורות בענף הרכב טוענים כי כבר בינואר יהיו שיבושים ומחסור באספקת חלפים, וכן כי ישנה "תגובה מושהית בעליית המחירים" בשל חופשת חגי סוף השנה • יוניון פותחת "מרכזי חוויה" בראשון לציון ובהרצליה עבור מותג הרכב החשמלי זיקר • ועוד חדשות מענף הרכב

עובדים מרכיבים רכבים במפעל הונדה שבסין, ספקי החלפים יעלו מחירים / צילום: ap, Ng Han Guan
עובדים מרכיבים רכבים במפעל הונדה שבסין, ספקי החלפים יעלו מחירים / צילום: ap, Ng Han Guan

יבוא כלי הרכב והחלפים מאסיה לישראל ולאירופה צפוי להתייקר משמעותית ברבעון הראשון של 2024, זאת בשל שיבושי הלוגיסטיקה וההובלה הימית הנובעים מהמלחמה. כך מעריך יבואן רכב גדול. לדבריו "כרגע יש תגובה מושהית בעליית המחירים מכיוון, שחלק גדול מתעשיית הרכב עדיין נמצאת בחופשת חגי סוף השנה ופועלת בעצימות נמוכה. בנוסף, יש כרגע בישראל מלאים גדולים של כלי רכב, שיובאו לפני סוף השנה".

שוק הרכב יפתח את 2024 עם עליות מחירים
לקראת העלאת מס הקנייה: הסתערות על המכוניות החשמליות

לדבריו, משיחות ראשוניות עם יצרני הרכב וספקי החלפים באסיה, בנוגע למשלוחים עתידיים, שאמורים להגיע לישראל מינואר־פברואר ואילך, עולה כי צפויה התייקרות של אלפי שקלים בשל עליית מחירי התובלה בלבד.

ההתייקרות צפויה להיות מורגשת מיידית אצל יבואנים, שמייבאים כלי רכב מהיצרנים בשיטת CIF, כלומר, שמחיר הרכב, שמציג היצרן ליבואן, כבר כולל בתוכו את עלויות התובלה, הביטוח וההוצאות הנלוות. אולם היא צפויה להשפיע גם על יבואני רכב, שחותמים עצמאית על חוזי תובלה עם חברות ספנות.

יצוין כי בשבוע האחרון בלבד קיבלו מספר יבואני רכב מחברות הובלת הרכב עמן הם עובדים הצעות מחיר חדשות להובלת רכב ממזרח אסיה בינואר, בעלות כפולה ויותר מעלותן לפני המלחמה.

בחלק מהמקרים, מדובר על תוספת עלות של 900-1300 דולר למכונית, שמגלמת את הצורך של ספינות הובלת הרכב לדלג על תעלת סואץ ולהקיף את אפריקה. זאת בנוסף לעלות הפריקה בנמל מרוחק בים התיכון, והובלת המשך (שטעון) של כלי הרכב לישראל במקרה שכלי הרכב לא יפרקו בישראל ישירות.

בענף הרכב מעריכים כי גם כלי רכב, שמיובאים לישראל מאירופה, במיוחד כלי רכב חשמליים ו"מחושמלים" (היברידיים ופלאג־אין), עתידים לספוג התייקרות, מכיוון שכמעט כל אספקת הסוללות לתעשיית הרכב האירופית מגיעה מסין, קוריאה ויפן מתבצעת דרך תעלת סואץ.

ואילו מקורות בענף החלפים לרכב בישראל, שגם חלק גדול ממקורות האספקה שלו נמצאים במזרח אסיה ובעיקר בסין, טוענים כי כבר בינואר יורגשו שיבושים ומחסור באספקת חלפים בעלי "מחזור תחלופה גבוה" דוגמת חלקי פח, רפידות, בילום ועוד. זאת לצד התייקרות משמעותית בשל העובדה, שהחלקים מגיעים בסין באמצעות מכולות שעלויות ההובלה שלהן זינקו וזמני ההובלה שלהם התארכו בשבועות.

יצוין כי למרות הכרזת ארצות הברית על הקמת קואליציה ימית להגנה על ספינות סוחר בים האדום, רוב חברות הספנות העוסקות בהובלת כלי רכב עדיין נמנעות מלעבור בתעלת סואץ.

בהשקעה חסרת תקדים: יוניון פותחת שני "מרכזי חוויה" בראשון לציון ובהרצליה, בשטח של מאות מטרים, עבור מותג הרכב החשמלי זיקר

למרות המלחמה וחוסר הוודאות במשק, יבואני הרכב מסין לישראל ממשיכים להזרים השקעות משמעותיות להשקה של מותגים חדשים בישראל. החודש עתידה לפתוח קבוצת "יוניון" שני "מרכזי חוויה" למותג הפרמיום הסיני זיקר מבית קבוצת ג'ילי הסינית, שאותו היא מתחילה לשווק בישראל.

אולם התצוגה המרכזי ייפתח בקמפוס וויקס בגלילות, על שתי קומות בשטח של 709 מ"ר ויהיה האולם הגדול ביותר של המותג מחוץ לסין. המרכז השני ייפתח ב"מגדל מילניה" החדש, שהוא חלק מ"מתחם ה־1000" בראשון לציון, ואכלוסו החל רק לאחרונה.

ישראל היא רק המדינה השלישית בלבד במערב, שבה ישווק המותג זיקר. אולמות התצוגה, שהוקמו בהשקעה של מיליוני דולרים, משכפלים את הקונספט של "מרכזי החוויה" של המותג בסין ובאירופה.

ללא אנשי מכירות

המרכזים יכללו בין השאר, אפשרות לבצע את כל תהליך ההזמנה והגדרת מפרט הרכב באמצעות מסכי תצוגה ברזולוציה גבוהה עם סיוע קולי מבוסס בינה מלאכותית, צפייה ברכב באמצעות מציאות מדומה ועוד, ללא כל התערבות של איש מכירות. האולמות יפעלו בשיטת One-Stop-Shop שכוללת גם הצעת ביטוח, התקנת עמדת טעינה ומנוי על עמדות טעינה ציבוריות.

החברה טרם פרסמה מחירים של שני הדגמים הראשונים שתשווק. אולם, על פי הערכות מחיר הבסיס של הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי זיקר 003 צפוי להתחיל בפחות מ־200 אלף שקל. המחיר של הדגם הבכיר, זיקר 001, שממוצב בסין מול דגמי ספורט־פאר כמו פורשה טאייקן, צפוי להתחיל בפחות מ־300 אלף שקל למזמינים מוקדמים.

עם הדגם הזה, יגיע לארץ לראשונה המערכת המתקדמת לסיוע לנהיגה אוטונומית SuperVision, שפותחה בישראל על ידי מובילאיי ומותקנת כבר בעשרות אלפי רכבי זיקר בסין.

אולם התצוגה של זיקר באמסטרדם / צילום: יח''צ
 אולם התצוגה של זיקר באמסטרדם / צילום: יח''צ

המערכת מבוססת על מערך היקפי של מצלמות וחיישנים ומעבדי דור אחרון של מובילאיי.

מלבד הביצועים המקובלים של מערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS), היא מתוכננת במקור לאפשר ניווט אוטונומי מנקודה לנקודה, בנתיבים מוגדרים מראש (לא אקראיים) בהתבסס על בסיס נתונים של מפות דיגיטליות, שנאספו ועובדו על ידי מובילאיי. המערכת מסוגלת בין היתר, להאיץ ולהאט אוטומטית כדי להתחמק מנהגים ש"חותכים" את הנתיב, לעבור אוטונומית בין נתיבים ועוד.

עם זאת, חלק מהיכולות של המערכת יישארו "רדומות" בשלב הראשון בשל עיכוב החלטת היצרן והעדר רגולציה ישראלית, שמאפשרת להפעיל יכולות נהיגה אוטונומיות מתקדמות על כבישים ציבוריים בישראל. בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה "לפתוח" אותן באמצעות עדכון תוכנה מרחוק.

ייצוא הרכב מטורקיה לישראל בסכנה?

ביום רביעי השבוע אמר שר המסחר הטורקי, עומאר בולאט, כי הייצוא מטורקיה לישראל צנח מתחילת המלחמה בעזה בכ־40%. כאשר בחודש באוקטובר בלבד צנח הייצוא בכ־30% לעומת אוקטובר אשתקד.

כלי רכב חדשים, בעיקר מתוצרת טויוטה ופורד, תפסו בחודשים האחרונים את רוב הייצוא לישראל מטורקיה בערכים דולריים.

על היצרנים והיצואנים בטורקיה מופעל כיום לחץ ציבורי כבד להפסיק את הקשרים המסחריים עם ישראל, אולם לא ברור מה תהיה ההשפעה על יצרנים בין לאומיים, שמייצרים רכב במדינה ומייצאים ממנה כלי רכב לכל העולם.

ב־11 החודשים הראשונים של 2023 יוצאו מטורקיה לישראל כ־23,119 כלי רכב, נתח השוק השישי בגודלו מבחינת מדינות ייבוא.