לקראת העלאת מס הקנייה: הסתערות על המכוניות החשמליות

מאז החלו מתקפות החות'ים, מספר חברות ספנות בעולם הפסיקו לפקוד את הנמלים בישראל, ד"ר רון תומר מאמין שמדינת ישראל צריכה להתערב • הציבור הישראלי מסתער על מלאי המכוניות החשמליות, לקראת העלאת מס הקנייה • סמארט החדש הגיע ארצה ועוד חדשות מענף הרכב

חדשות ענף הרכב / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות ענף הרכב / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נשיא התאחדות התעשיינים: על הממשלה לפעול מול חברות הספנות

ממשלת ישראל צריכה לנהל "דיפלומטיה שקטה" מול חברות הספנות הבין־לאומיות כדי לשכנע אותן להמשיך את שירותי התובלה לישראל וממנה - כך אומר לגלובס ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים. זאת באמצעות הצעת ערובות לחברות הללו והימנעות מחשיפת פעולתן בישראל עד להסרת האיום על הספינות בים האדום.

בלעדי | ללא אנשי מקצוע: רגב רוצה להעביר חצי מיליארד שקל לחדרה. באוצר בולמים 
בלעדי | מחברת קורקינטים לענקית הרכב: זה מי שצפוי לנהל את טסלה ישראל 

מאז החלו מתקפות החות'ים, מספר חברות ספנות מהגדולות בעולם הפסיקו לפקוד את הנמלים בישראל והחלו לפרוק מטענים שמיועדים לה בנמלים זרים וסמוכים. ביניהן גם חברות שממשיכות לנוע דרך תעלת סואץ ועדיין לא שינו את נתיבי השייט שלהן למסלול הארוך שעוקף את אפריקה.

עובדה זו מאיימת לשבש את שרשרת האספקה התעשייתית והצרכנית בישראל. בתחום הרכב תקועים כיום בנמלים באגן הים התיכון, כגון פיראוס, אלפי כלי רכב חדשים מהמזרח, שהיו אמורים להגיע לישראל ישירות אך לא נפרקו כאן. כלי הרכב הללו ממתינים כיום לאוניות ייעודיות להובלת רכב, שישנעו אותם לישראל.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: איתי ומנחם רייס
 נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: איתי ומנחם רייס

נשיא התאחדות התעשיינים אומר כי בשל המצב "הסחר הישיר עם ישראל הופך בהדרגה לכתם שמרתיע לקוחות וספקים בחו"ל מיצירת קשרים וחוזי אספקה עם ישראל". הוא מעריך כי כרגע אין בישראל מחסור באספקה השוטפת של מוצרים וחומרי גלם שמחייב העלאה רוחבית של מחירים. אולם אם המצב יימשך ללא תגובה ויתרחב מספר חברות הספנות, שמחליטות לעקוף את תעלת סואץ, המצב עשוי להפוך ל"מגה אירוע כלכלי", שעלול להשפיע על הכלכלה הגלובלית ובתוכה על ישראל.

יצוין כי בשבוע האחרון החלו משווקים ומפיצים גלובליים לדווח על צפי לשיבושי אספקה בשל המצב בים האדום. במקביל ממשיכות עלויות התובלה מהמזרח לעלות במהירות והשבוע השלים המחיר של הובלת מכולה מסין לים התיכון עלייה של כ־44% מאז תחילת המתקפות בים האדום. בענף הרכב אומרים כי העלות של הובלת רכב מהמזרח הכפילה את עצמה החודש וזה עוד לפני חישוב העלות הנוספת של השטעון לישראל של כלי הרכב שנפרקו בנמלים זרים.

לקראת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים: הלקוחות לא ממתינים להחלטת האוצר ומסתערים על המלאים

המאבק בין וועדת הכספים למשרד אוצר סביב דחיית העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר עדיין נמשך, אולם הלקוחות הישראלים כבר מתייחסים אל עליית המס מ־20% ל־35% כאל עובדה מוגמרת. בענף הרכב מדווחים כי בשבועות האחרונים נרשמה "בהלת רכישות" של כלי רכב חשמליים שנמצאים במלאי היבואנים וימסרו ללקוחות החל מינואר כדגמי 2024 - במחירים שלפני עליית המס.

לצד עלייה של עשרות אחוזים בביקוש לדגמים חשמליים בהשוואה לחודשים מקבילים בשנים קודמות, נרשמת גם עלייה חדה בהזמנות לדגמי פלאג־אין, שמס הקניה עליהם יעלה בינואר מ־56% ל־83%. הביקוש מוזרם הן מהלקוחות הפרטיים והן מהמגזר הפרטי והוא מורגש בעיקר במותגים סינים וקוריאנים, שמשווקים דגמים חשמליים משפחתיים. עם זאת, הביקוש הוא גם לדגמי יוקרה חשמליים במחירים של 300 אלף שקל ויותר.

מקורות בענף אומרים כי הלקוחות הפרטיים וחברות הליסינג שואפים "להרוויח" את עליית ערך הגרט של כלי הרכב החשמליים שאותם ירכשו כעת, ולמכור אותם בתוך שנה־שנתיים כמעט ללא ירידת ערך.

התייקרות הדרגתית

רוב יבואני הרכב שפועלים בתחום כבר הספיקו לצבור ברבעון האחרון מלאים של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, והם משחררים אותם החודש מהמכס בקצב מוגבר. אולם, בענף מעריכים כי אם מס הקנייה על חשמליות אכן יעלה והביקוש לכלי רכב משתי הקטגוריות הללו יימשך בקצב הנוכחי - המלאים הקיימים יספיקו לרבעון אחד של מכירות לכל היותר. כתוצאה, ינואר יתאפיין בשיעור חדירה של מעל 30% לכלי רכב חשמליים אם כי השיעור הזה יהיה זמני ויפחת משמעותית לאחר התייקרות כלי הרכב.

על פי הערכות ראשוניות, רוב היבואנים לא מתכוונים לעדכן בינואר את מחירוני הרכב החשמלי ורכבי הפלאג־אין במלוא עליית המס, אלא לפרוס את העלייה על פני מספר חודשים בשיעור מתון של אחוזים בודדים בכל פעם. זאת בין השאר כדי לא לגרום לעלייה חדה בשווי השימוש של מקבלי רכב חשמלי ופלאג־אין צמוד בתחילת השנה.

משרד האוצר עדיין לא מסר תשובה רשמית על החלטתו בנושא עליית מס הקנייה בינואר, אולם אגף התקציבים במשרד החל לפעול בשיתוף עם מספר משרדים לקדם תוכנית המשך ל"מיסוי הירוק" במטרה למנוע את הביטול המוחלט של הטבות המס על כלי רכב ירוקים בסוף 2024.

מתקן טעינה אולטרה-מהירה לרכבים חשמליים של חברת זוז פאוור (ZOOZ Power), אפקון תחבורה חשמלית ודור אלון / צילום: רפי דלויה
 מתקן טעינה אולטרה-מהירה לרכבים חשמליים של חברת זוז פאוור (ZOOZ Power), אפקון תחבורה חשמלית ודור אלון / צילום: רפי דלויה

רן רייז, מנהל אגף התחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמר לגלובס כי "הצגת מתווה המשך למס הירוק היא בלתי נמנעת בשל ההתחייבויות הסביבתיות הבין־לאומיות של ישראל". לדבריו, במשרד נבחנות כיום מספר תוכניות חלופיות כולל עדכון או שינוי של נוסחת המס הירוק, שעל פיה משוקללות כיום הפליטות של כל רכב חדש לצורך זיכוי מס. עוד הוסיף כי משרדי הממשלה מקדמים כיום שורה של תמריצים לצורך אימוץ מואץ של משאיות ומסחריות מונעות בחשמל בחברות. זאת במקביל להיערכות של צי הרכב הממשלתי לקליטת משאיות חשמליות.

חברת כלמוביל השיקה השבוע את מותג הקומפקט־פרמיום החשמלי Smart בישראל.

המותג נמצא כיום בבעלות משותפת של קבוצת GEELY הסינית ושל מרצדס, וכלי הרכב שלה מיוצרים בסין על בסיס הפלטפורמה החשמלית שמשמשת בין השאר את וולבו ומותגים נוספים של הקבוצה.

בשלב הראשון משווקת בישראל המכונית Smart #1 שאורכה 4.27 מ', גובהה 1.63 מ' ובסיס הגלגלים שלה הוא באורך 2.75 מ'. המכונית משווקת בישראל עם סוללה של 66 קילוואט־שעה ולגרסת הבסיס יש מנוע אחורי בודד בהספק 272 כ"ס וטווח של בין 420 ל־440 ק"מ. במקביל משווקת גרסת הביצועים "בראבוס" של הרכב עם שני מנועים בהספק 428 כ"ס, תאוצה ל־100 ב־3.9 שניות וטווח של עד 400 ק"מ. כל רמות האבזור מצוידות במערך פיקוד דיגיטלי עם מסך של 12.8 אינץ', דלת אחורית חשמלית, חלון גג פנורמי ועוד.

מחירי ההשקה אגרסיביים: בין כ־175 אלף ל־190 אלף שקל לדגם החד מנועי וכ־210 אלף שקלים לדגם הספורטיבי. בנוסף תוצע הנחה של 5,000 שקל עד גמר המלאי. אחרי עליית המס בינואר וגמר המלאי צפויים המחירים לעלות. המכוניות ישווקו בשלב הראשון בתוך אולמות התצוגה של מרצדס.