אין עובדים, השדות בקו האש, ורפורמת היבוא בוטלה: מחירי הפירות והירקות יזנקו ב־2024

הרפורמה שנועדה להוריד את מכסי היבוא הייתה אמורה להיכנס השבוע לתוקף, אך נבלמה • כעת, עקב המלחמה צפוי מחסור שיגרור התייקרות במחירי הירקות והפירות

פירות וירקות בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי
פירות וירקות בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

השבוע אמורה הייתה להיכנס לתוקף הרפורמה בחקלאות, שמצד אחד תוריד מכסים על יבוא, ומצד שני הציעה סיוע ישיר לחקלאים. במקום זה, הרפורמה בוטלה לא מזמן ביוזמת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר, ובמקביל אזורי המלחמה והמחסור בעובדים זרים ובפלסטינים מצביעים על המשך מחסור בהיצע והתייקרות הירקות והפירות.

לפי הערכת משרד החקלאות, בנוסף למחסור בעגבניות של 30% מהייצור המקומי בעקבות המלחמה, גם בכרוב ובבצל צפוי מחסור של כ־20%, ובמלפפון צפוי מחסור של 10% בהיצע, "שככל הנראה יושלם ביבוא". ענף התותים תלוי באופן מיוחד בעובדים פלסטינים, ובמשרד החקלאות אומרים כי "הצפי הוא ליבולים נמוכים יחסית לעונה". 

בדרך לגל התייקרויות? שסטוביץ מודיעה על העלאת מחירים של עד 15% 
● החקלאות ניצבת בפני איום קיומי. מה הממשלה עושה בעניין?

לדברי רני בר־נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים וחבר הנהלת המועצה, המחזיק משק סמוך לקיבוץ נגבה שקרוב לאשקלון, "אני לא יודע כמה יחסר, אבל ברור דבר אחד: המשקים לא ממהרים לשתול. יש לי מטעי אפרסקים, נקטרינה ושזיפים, שאני צריך לגזום. יש לי עובדים פלסטינים שעובדים אצלי כבר 20 שנה, ואני מכיר את כולם, אבל לא נותנים לי להביא אותם. נאלצתי להביא בדואים מהארץ, שאין להם מיומנות בזה, וחזרתי בוכה. הם גזמו את מה שלא צריך לגזום, ואת מה שכן צריך הם לא גזמו".

גורמים המעורים בנושא מצביעים על כך שכבר עכשיו אפשר להרגיש מחסור: "בתחילת המלחמה עגבניות הגיעו גם ל־24 שקל לק"ג כי לא היה מי שיקטוף. גם כשעבר ההלם הראשוני, קשה למצוא עגבניות יפות בשווקים". התוצאה צפויה להיות עליות מחיר משמעותיות: "העולם של ביקוש והיצע לא מדלג על עולם החקלאות. כשיש מחסור, המחיר עולה".

הרפורמה נבלמה

גם עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מודה שכנראה יהיה צורך בהגדלת היבוא: "אם לא נצליח לתגבר בצורה מאסיבית כוח עבודה למשקים בעוטף, בעיקר בגידולים בהם העוטף מתמחה: ירקות, לרבות עגבניות - יכול מאוד להיות שיהיה מחסור. וכשיש מחסור, המחיר עולה. אם יהיה מחסור, יהיה מקום להביא מכסות יבוא מבוקרות, כדי לתגבר באופן נקודתי מחסור עתידי".

הייצור המקומי הישראלי מוגן מתחרות מחו"ל באמצעות מכסים גבוהים ודרישות רגולטוריות קשוחות. הרפורמה שהייתה על השולחן הציעה להוריד מכסים ולפצות חקלאים באמצעות תמיכות כספיות ישירות. "אילו זה היה קורה", אומרים גורמים המעורים בנושא, "זה היה עשוי לסייע במצב בנוכחי, שכן הורדות המכסים היו מאפשרות לייבא יותר בקלות, ולחקלאים היה יותר קל כי היה להם סבסוד ישיר, וגם השקעות הון בטכנולוגיה וחדשנות, שהיו עוזרים להם להתגבר על הקשיים".

הצורך בכך מתגבר לאור ההתייקרות הניכרת של פירות וירקות לא רק מאז המלחמה, אלא בכלל בעשור האחרון: מנובמבר 2012 לנובמבר האחרון, פירות וירקות התייקרו ב־37% - כמעט פי שלושה מההתייקרות במדד המחירים לצרכן, שעלה באותה תקופה ב־13.4%. בסופו של דבר, אחרי ששתיים (מתוך חמש) הפעימות של הורדות המכסים הוחלו בצורה חד־צדדית, משרד האוצר והחקלאות החליטו לעצור את שאר הורדות המכסים - וגם את הסיכוי לסבסוד ישיר.