בדרך לגל התייקרויות? שסטוביץ מודיעה על העלאת מחירים של עד 15%

העלאת המחירים תחול על מגוון מוצרים החל מפברואר 2024, זאת לאחר שבחודש מאי האחרון ייקרה שסטוביץ בכ־15% מגוון מוצרים, בהם תה פומפדור, פסטה ברילה ועוד • לאחרונה היבואניות ויליפוד ודיפלומט פרסמו בדוחותיהן כי הן צופה שייאלצו להעלות את מחירי מוצריהן

מדפי פסטה ברילה שמייבאת שסטוביץ / צילום: גלובס
מדפי פסטה ברילה שמייבאת שסטוביץ / צילום: גלובס

בדרך לגל העלאות מחירים באמצע המלחמה? יבואנית המזון, הטיפוח והטואלטיקה שסטוביץ הודיעה כי תעלה מחירים בהיקף של עד 15% במגוון מוצרים החל מפברואר הקרוב; זאת לאחר שבחודש מאי האחרון כבר העלתה את מחיריהם של מגוון מוצרים בכ־15%, ביניהם תה פומפדור, פסטה ברילה ומוצרי מאסטר שף. בנוסף, ביולי אשתקד החברה העלתה מחירים על שורת מוצרים בכ־10%.

האם הריבית תרד מחר? לשני הבנקים הגדולים בישראל יש תחזיות הפוכות
דירה בקריית שמונה נמכרה במהלך המלחמה למשקיעים. כמה הם שילמו?

שסטוביץ היא יבואנית מרכזית במשק הישראלי. בין השאר היא אחראית ליבוא פסטה ברילה, טונה ריו, מוצרי MANA, תה פומפדור, אורז טילדה, משקה אוטלי, סלים דליס ועוד. במוצרי הטואלטיקה משווקת החברה את מוצרי פלמוליב, קולגייט, מרידול, ניוטרוג'ינה, ג'ונסון ושיק, לצד עשרות מותגי איפור ובישום. 

 

רק לפני כחודש דיפלומט, ענקית יבוא מוצרי הצריכה שמייבאת בין היתר את ג'ילט, היינץ, מילקה וסטארקיסט, פרסמה כי היא צופה שתיאלץ לייקר מחירים בעקבות האינפלציה בעולם ועליית המחירים של ספקיה, שגרמו לכך שהרווחיות הגולמית שלה נשחקה.

גם ויליפוד, שהעלתה במאי השנה את מחירי חלק ממוצריה, ביניהם האורז והטונה, הזכירה בדוחותיה את העלאות המחיר מצד ספקיה. בחברה ציינו כי מאז תחילת השנה היא חווה העלאות מחירים על־ידי ספקיה בחו"ל, בנוסף להיחלשות השקל ביחס לאירו ולדולר. שני גורמים אלה השפיעו בצורה שלילית על שיעורי הרווחיות הגולמית של החברה, על־פי דוחותיה. 

התייקרות גוררת התייקרות

מלקחי העבר, כשספקית משמעותית מודיעה על העלאת מחירים, הדבר מהווה סנונית ראשונה לחברות שיזנקו בעקבותיה ויקפצו על הגל. כך קרה בקיץ 2022, כשדיפלומט הודיעה על העלאת מחירים, ובעקבותיה ייקרו את מוצריהן גם שסטוביץ וקימברלי קלארק. הודעות אלה העלו את חמתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד, שקרא לחרם על שלושת היבואניות ועל כל מי שיעלה מחיר בעקבותיהן.

המתיחות אז הגיעה לשיא כשרשתות השיווק הצטרפו לעמדת ההסתדרות והודיעו כי לא ייקרו את מוצריהם. במשך כמה שבועות מדפי הסופרמרקטים התרוקנו, ורשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל שופרסל נותרה עם מקררים ריקים. מאז לא נרשמו מאבקים מתוקשרים בעת הודעות דומות. גם לא במאי 2023, אז נרשם גל התייקרות נוסף, בו העלו מחירים מחלבות כמו תנובה, טרה ומחלבות גד, יצרניות מזון כמו שטראוס ואסם, חברות משקאות ביניהן יפאורה וטמפו ויבואניות ביניהן שסטוביץ ודיפלומט. האחרונה הודיעה על העלאת מחירים צפויה כבר בספטמבר, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף אחרי החגים, אולם בעקבות אירועי ה־7 באוקטובר, היא דחתה את ההתייקרות.

עוד לפני כן, בקיץ 2018 נרשם גל עליות מחירים של מוצרי צריכה שהחל בעקבות התייקרות מחירי הנייר. קימברלי קלארק הודיעה אז לקמעונאים כי תייקר את מוצריה לראשונה מזה שש שנים, ובעקבותיה גם יתר ספקיות הנייר, סנו, שניב והמותג הפרטי של שופרסל ורמי לוי. באותה שנה, גם בענף החלב העלו תנובה, טרה וגד מחירים, וכך גם בענף המשקאות, כשהחברה המרכזית למשקאות העלתה מחירים, בעקבותיה העלו גם טמפו ויפאורה.

לקראת העלאות מחירים נוספות?

ההודעות של חברות שונות על התייקרויות לא מגיעות בחלל ריק. לטענת היבואניות, העלאות המחירים שהן רושמות במחירי חומרי הגלם, התשומות ועלויות השילוח הן תוצר ישיר של אירועים גלובליים, כמו הקורונה וכעת ברקע המשבר בים האדום בשל תקיפות ואיומי החות'ים.

האם אנו צפויים להעלאות מחיר נוספות? מאוד סביר שכן. האם נראה מאבקים? כלל לא בטוח. רשתות השיווק ראו כבר לפני שנה שהחרם הצרכני בישראל לא מחזיק זמן רב, במיוחד כשזה נוגע למוצרים אליהם הם רגילים ונאמנים.