דירה בקריית שמונה נמכרה במהלך המלחמה למשקיעים. כמה הם שילמו?

דירת 3 חדרים בשכונה החדשה בקריית שמונה נמכרה ב־1.19 מיליון שקל • לפי נתוני אתר מדלן, בקריית שמונה היו כ־200 עסקאות בשנה האחרונה, במחיר ממוצע שמתקרב למיליון • "לא רואים ירידות מחירים"

שכונת יובלים בקריית שמונה / צילום: דוברות עיריית קריית שמונה
שכונת יובלים בקריית שמונה / צילום: דוברות עיריית קריית שמונה

הדירה: עסקה לרכישת דירה אחת בלבד דווחה באתר רשות המסים בעיר קריית שמונה מאז תחילת נובמבר. הדירה היא בת 3 חדרים, בשטח 79 מ"ר, והיא נמצאת בקומה השנייה בבניין בן 5 קומות ברחוב בזלת בעיר. יש לה גם חניה למכונית אחת, והמחיר ששולם תמורתה: 1.19 מיליון שקל.

עסקאות השבוע | הבעל חתם על החוזה מהמילואים בעזה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים במעלות?
טור סופ"ש | הגיע הזמן שצה"ל יזוז מביצי הזהב הנדל"ניות שהוא דוגר עליהן

העסקה: "מדובר בדירה להשקעה, שהמשא־ומתן עליה החל לפני המלחמה ורק הסגירה נעשתה כבר במהלכה", מספר עו"ד מאור חמני ממשרד עורכי הדין בן־נון יוסף מחיפה, אשר למשרדו יש שלוחה בקריית שמונה. הוא עוסק בתחום הנדל"ן והמתמחה בכל סוגי עסקאות המקרקעין וייצג את המוכרים בעסקה.

השכונה: הדירה נמצאת בשכונת היובלים - שכונה חדשה בצד הצפון־מזרחי של העיר. הפרויקט כולל דירות מחיר למשתכן ודירות שוק חופשי, כמו זו שנמכרה עכשיו. היא נבנתה על ידי חברת רימון מגורים, שזכתה במכרז רמ"י בקרקע בשנת 2018. על פי אתר רשות המסים, דירה דומה בפרויקט, בקומה הראשונה בבניין בן 4 קומות, נמכרה לפני שנתיים ב־837 אלף שקל. דירת 4 חדרים בשטח 115 מ"ר עם חניה כפולה, נמכרה לפני כשנתיים תמורת 1.65 מיליון שקל.

עסקאות בעיר: על פי נתוני מדלן, בקריית שמונה היו כ־200 עסקאות בשנה האחרונה, במחיר ממוצע שמתקרב למיליון: 931 אלף שקל. מחיר השכירות הממוצע 2,700 שקל לחודש. לעומת זאת, בשכונת היובלים המחיר הממוצע גבוה בהרבה ועומד לפי מדלן על 1.76 מיליון שקל.

 

המלחמה: "לפני המלחמה קריית שמונה פרחה - משקיעים אוהבים את העיר כי היא נותנת תשואה טובה - גם ביחס לערים אחרות, והם תדלקו את הביקוש בעיר. הם קנו דירות יד שנייה והמוכרים במקרים רבים היו משפרי דיור שנשארו בעיר ועברו לדירות חדשות", מוסיף עו"ד חמני.

לדברי עו"ד חמני, "כרגע העיר נמצאת בקיפאון - בעצם סגרו אותה. על בסיס יומי יש סכסוכים בין בעלי דירות לשוכרים שלא מוכנים לשלם על דירה שהם לא גרים בה - סטודנטים ששנת הלימודים שלהם לא התחילה ושוכרים אחרים. מאחורי הקלעים יש התעניינות: יש משקיעים שמחפשים מציאות, יש בעלי דירות שרוצים למכור ובודקים סוגיות מיסוי ויש שבודקים מכירה כי הם רוצים לעזוב את העיר. אבל אף אחד לא ממהר לסגור שום דבר".

בצד האופטימי, לא פחות משמונה הצעות הוגשו לאחרונה למכרז לקרקע לבניית 12 יחידות דיור בבנייה רוויה בשכונה. ההצעה הזוכה עמדה על מחיר של 827 אלף ליח"ד - פי ארבעה ממחיר השומה.

הערכת שמאי: מוטי דיאמנט, שמאי מקרקעין ושמאי מכריע בדימוס: "לגבי המחיר, העסקה משקפת את המחירים בשוק לפני המלחמה. עסקאות נוספות שאני מכיר בקריית שמונה בעיר הישנה, שעוד לא מופיעות בדיווחי רשות המסים, נחתמו אחרי תחילת הלחימה וגם הן לא משקפות ירידה מחירים.

"אני סבור שגם אם תהיה ירידה במחירים, היא תהיה קלה. התושבים והסביבה למודי שנים של טילים ולחימה, כך שזה דומה מעט לשוק הנדל"ן בשדרות שגם סופג שנים ואין ירידות מחירים.

"מה שכן, רואים במשך חודשיים־שלושה מיעוט עסקאות, וככל שיימשך המצב הזה המחירים ירדו כי ההיצע נשאר אותו הדבר ואולי אף יגדל משום שייתכן שיהיו פחות שוכרים ויהיו משקיעים שירצו להיפטר מנכסים. שאלת השאלות היא איך תסתיים המלחמה. הקהל ימשיך לבוא כי יש איכות חיים בצפון, אבל אולי לא הכי חזקים, ומי שיהיה לו אופציות יעדיפו להיות באזור העמק".