איש העסקים שתובע את עצמו: ההסבר למהלך החריג של בן משה

חברת אלון רבוע כחול תובעת את החברה־הבת על שימוש בסימנים המסחריים "אלון" ו"אלונית" במשך 7 שנים, ללא תשלום תמלוגים • המטרה היא להימנע מתביעה נגזרת שהוגשה נגד בעל השליטה מוטי בן משה ונגד חברי הדירקטוריון • במקביל, בן משה דורש להקפיץ ב-53% את תמלוגי השימוש בסימנים המסחריים

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

נדיר לראות בעל שליטה שתובע את החברה של עצמו, כשהוא עדיין שולט בה ומקבל את ההחלטות. אבל זה המצב במקרה של אלון רבוע כחול שנשלטת על־ידי איש העסקים מוטי בן משה (100% באמצעות החברה הפרטית אקסטרה אחזקות).

החברה תובעת את החברה־הבת דור אלון  (84.9%) בסכום של 59.5 מיליון שקל על שימוש בסימנים המסחריים "אלון" ו"אלונית" בתחנות הדלק ובחנויות הנוחות מאז שבן משה רכש את החברה. במקביל מבקש בן משה להעלות את התמלוגים שהוא אמור לקבל בגין השמות הללו ל-8.4 מיליון שקל בשנה, לעומת 5.5 מיליון שקל עד כה, זינוק של יותר מ-50% בתמלוגים.

איך תדעו שאתם במסלול הפנסיה המתאים לכם 
סוף עונת התפוזים: מאחורי מחיקת הענק של מהדרין 

דור אלון משתמשת בסימנים המסחריים הללו מאז שנת 2005, אלא שבשנת 2016 רכש מוטי בן משה את אלון רבוע כחול ובכללן את הזכות לשימוש בשמות "אלון" ו"אלונית". בתמורה להמשך השימוש בשמות הללו הייתה אמורה דור אלון לשלם לחברת ההחזקות 5.5 מיליון שקל בשנה. עד סוף שנת 2022 הפרישה דור אלון בדוחותיה הכספיים 34 מיליון שקל לצורך כך.

המטרה: להימנע מתביעה נגזרת שהוגשה נגד מוטי בן משה וחברי הדירקטוריון

לדברי החברה של בן משה, היא רכשה בנפרד את זכויות השימוש במותגים, ולכן אסור לדור אלון להשתמש בהם ללא אישור מבן משה. בדוחותיה לשנת 2022 של דור אלון, הדברים מוסברים כך: "כחלק מהעברת השליטה באלון רבוע כחול, מאלון לידי אקסטרה אחזקות, הומחו כלל זכויות אלון בסימני המסחר "אלון" ו"אלונית" לידי אקסטרה אחזקות. ביום 30 בספטמבר 2020 הומחו כלל זכויות אקסטרה אחזקות בסימני המסחר לידי אלון רבוע כחול".

אך על־פי דור אלון, עד עתה, "טרם אושרה התקשרות כלשהי בין החברה (דור אלון) ובין אלון רבוע כחול ביחס לזכות השימוש בסימני המסחר". בדוחות לרבעון השלישי הוסיפה דור אלון כי "ועדת הביקורת של החברה קיבלה טיוטת הערכת שווי עדכנית בדבר דמי השימוש הראויים בסימני המסחר, לצורך ניהול משא־ומתן עם בעלת השליטה, וכן קיימה פגישת משא-ומתן ראשונית עם נציגי בעלת השליטה ובהשתתפות מעריכי השווי של הצדדים".

המטרה של מוטי בן משה היא להתגבר על תביעה נגזרת שהוגשה נגדו ונגד החברות. בהודעתה של אלון רבוע כחול נכתב כי "הגשת התביעה נועדה לאפשר לצדדים לנהל משא־ומתן ללא חשש התיישנות זכויות התובעות".

מקורבים למוטי בן משה מאשרים בשיחה עם גלובס כי הסיבה שהובילה לתביעה היא הבקשה לתביעה נגזרת נגד בן משה והדירקטוריון, מחודש יולי האחרון, בה נטען למעשה כי בן משה מעביר כספים מכיס אחד לאחר, מבלי לקבל את אישורה של דור אלון, או בלשון התביעה - "כי זכות השימוש שניתנה לחברה בסימני המסחר מהווה עסקה חריגה עם בעל שליטה אשר לא אושרה כדין, וכי ההפרשות שכללה החברה בדוחותיה הכספיים בגין השימוש בסימני המסחר נרשמו בניגוד לכללי החשבונאות המקובלים".

התובעים טוענים כי זו עסקה מלאכותית שהמטרה שלה היא להעביר כסף מדור אלון לבן משה.

באלון רבוע כחול בעצם מבקשים מבית המשפט לאשר רשמית שמותר למוטי בן משה לקחת את הכספים מהחברה־הבת.

מדור אלון נמסר כי "החברה לומדת את התביעה בסיוע יועציה המשפטיים החיצוניים, ותגיש את תגובתה לבית המשפט".