איך תדעו שאתם במסלול הפנסיה המתאים לכם

בחירת מסלול הפנסיה ואפיקי ההשקעה משתנים בהתאם לאופי החוסך, גילו ומשפחתו • לכן, כדי להבטיח תנאי פרישה נוחים, תצטרכו לעקוב באדיקות אחר התיק שלכם • שאלת היום, מדור חדש

על גובה החיסכון שלכם בפרישה ישפיעו שני גורמים עיקריים / צילום: Unsplash, annie spratt
על גובה החיסכון שלכם בפרישה ישפיעו שני גורמים עיקריים / צילום: Unsplash, annie spratt

החיסכון הפנסיוני הוא אולי ההשקעה הגדולה שתעשו, לכן לבחירת המסלול הפנסיוני ישנה חשיבות והשפעה רבה על התשובה לשאלה כיצד ייראו החיים שלכם בגמלאות. ככלל, בחירת המסלול צריכה להיעשות בהתאם למשך הזמן שעוד נשאר לחיסכון.

שאלת היום | הפתעת ינואר: נקודות הזיכוי החדשות שיכנסו לכם למשכורת
שאלת היום | מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי בתקופה זו

באופן כללי, על גובה החיסכון שלכם בפרישה ישפיעו שני גורמים עיקריים - התשואה שתשיג הקרן בה אתם חוסכים, ודמי הניהול שאתם משלמים למנהל ההשקעות. באשר לדמי הניהול, זכרו שעל אלו תמיד אפשר להתמקח.

בנוגע לתשואה, לפעמים כדאי לשלם קצת יותר בדמי ניהול כדי לבחור את מנהל ההשקעות המתאים לכם ביותר. כמובן שתשואות העבר לא מלמדות על העתיד, אך בבואכם לבחור את הגוף בו תנהלו את החיסכון הגדול ביותר שלכם, מומלץ להסתכל על התשואה המצטברת לפרקי זמן ארוכים.

לאחר שבחרתם את הגוף המנהל, ובהנחה שבחרתם כמו מרבית הציבור בקרן פנסיה על פני מוצרי השקעה אחרים, עליכם לבחור את המסלול המתאים לכם.

לצעירים, גם אם יפסידו בהשקעות בשוק ההון, יש מספיק זמן להמתין להתאוששות בשווקים, לפיצוי על ההפסד ולתשואה עודפת. מנגד, למבוגרים, יש חשש שדווקא בשנה שבה תצאו לפנסיה, השוק יפול ותאלצו למשוך את הכסף מבלי שתוכלו להמתין לעליות ולפצות על ההפסד.

לכן ההמלצה הרווחת היא כי כל עוד אתם צעירים לפניכם עשרות שנות חיסכון, כדאי לבחור במסלול מוטה למניות כיוון שלאורך זמן שוק ההון יימצא בעלייה. כך, ככל שיש לכם אופק ארוך יותר לחיסכון, כדאי לקחת סיכון יותר גדול, על מנת לייצר תשואה גבוהה יותר.

"לוודא שהכיסוי הביטוחי מספיק"

יעל גלטמן, ראש ענף ייעוץ פנסיוני בלאומי, מסבירה כי לבחירת מסלול ההשקעות, יש להוסיף את ההעדפות האישיות של הלקוח בנוגע לרמת הסיכון שהוא מעוניין לקחת, המושפעת בין היתר האם קיימים נכסים נוספים אשר יכולים להניב לו הכנסה בעת פרישתו או כמות בני משפחה.

בני שיזף, לשעבר משנה למנכ"ל הפניקס ומנכ"ל קרן הפנסיה של החברה, מציין כי יש להתייחס גם לנושא המיסוי בעת בחירת המסלול וגובה הסיכון. "צריך להסתכל על הפנסיה כעל מכלול תיק ההשקעות ולפיו לחלק את הסיכון בתיק. ככל שטווח ההשקעה יותר רחוק והמסלול פטור ממס רווחי הון, כדאי לנתב את המסלולים עם הסיכון הגבוה דווקא לתיק הפנסיוני ולא למוצרי השקעה אחרים". שיזף מציין, כי לרוב הציבור דווקא פועל הפוך, ומסלולי הפנסיה שלו סולידיים יותר מהשקעות אחרות.

נקודה נוספת שיש לשים לב אליה היא שבמידה ולא תבחרו באופן אקטיבי, תצורפו באופן אוטומטי למסלול על פי גילכם. בניגוד לבחירה במסלול ברירת המחדל, כשבוחרים אקטיבית מסלול אחר, הכסף יתנהל כך שתשנו את בחירתכם, ורמת הסיכון לא תרד בהתאם לגיל כמו במסלול ברירת המחדל. לכן, אם בגיל צעיר בחרתם במסלול מניות על מנת למקסם את התשואה, עליכם לעקוב אחרי החיסכון, וכשאתם מתקרבים לפרישה, להפחית את הסיכון באופן אקטיבי.

גלטמן ממליצה לבצע בחינה של קרן הפנסיה בכל פעם שחל שינוי גדול בחיים - לא משנה באיזה גיל. "אם לא חל שינוי משמעותי במצב האישי, מומלץ לבחון את הקרן אחת לשנה כדי לבצע התאמות נדרשות", היא אומרת.

לדבריה, מלבד בחינה של המסלול ההשקעה, יש לבחור את המסלול הביטוח בקרן הפנסיה - גילו של המבוטח, מצבו הבריאותי, מצבו המשפחתי, סוגי הביטוחים שיש לו, נכסים נוספים ועוד. "יש לוודא שהכיסוי הביטוחי מספיק לעמית וכי אין צורך להשלים בביטוחים נוספים או בהשלמות כדוגמת מטריה ביטוחית בתחום התעסוקתי", היא מסכמת.

לסיום, שיזף מסביר כי מידת הנכונות של החוסך להתעסק עם בחירת המסלול היא חשובה. "יש הרבה אנשים שעם שינוי החקיקה עברו למסלולי S&P 500. השאלה אם הם ידעו לעשות את הסוויץ' ולעבור למסלול אחר כשזה יהיה רלוונטי. אם אתה 'על זה' אתה יכול להרשות לעצמך לשנות אסטרטגיה. אם אתה לא מתעסק עם זה אתה עלול להיתקע עם אסטרטגיה לא מתאימה. בנוסף, על החוסך לבדוק אם הוא יודע לספוג הפסדים בדרך להשגת תשואה. כלומר, האם קשה לו לספוג הפסדים".

שיזף מציין נקודה נוספת, "אומרים שלא נכון לנסות לתזמן את השוק ואני מסכים. מצד שני לא נכון להיתקע עם אסטרטגיה אחת ויש מקום להתאים את האסטרטגיה בהתאם לשינויים בתנאים הגיאופוליטיים והפיננסיים, כפי שעשו נכון לא מעט אנשים שזיהו מגמה ועברו למסלולי ה־S&P 500", הוא אומר.

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם