איך ניתן להפחית את התשלום על מס רווחי הון

שיעור המס המשולם על רווחים מניירות ערך עומד על 25% • עם זאת, מאחורי המספר הקבוע עומדת שורת הקלות שיכולות להוריד משמעותית את גובה המס • שאלת היום, מדור חדש

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

מלחמת חרבות ברזל פגעה משמעותית במשק הישראלי, והובילה בין היתר לפגיעה בבורסה המקומית, כאשר חברות רבות דיווחו על השפעות שליליות של המלחמה על עסקיהן. זאת, כשעוד בטרם פרצה המלחמה, ביצועי השוק היו במגמת ירידה. הפחתת הריבית של בנק ישראל ב־0.25% ופסילת חוק עילת הסבירות על ידי בג"ץ, עשויים לשנות את המגמה השלילית, אך השאלה שמעניינת את השחקנים בשוק ההון היא האם 2024 תהיה שנה של עליות ורווחים או שההפסדים ימשכו.

שאלת היום | איך תדעו שאתם במסלול הפנסיה המתאים לכם
שאלת היום | האם משתלם למחזר עכשיו את המשכנתה

התשובה לשאלה זו משפיעה מטבע הדברים, גם על המס שגוזרת המדינה מהרווחים של הציבור בשוק ההון. שכן, כשיש רווחים, המדינה שותפה להם. עו"ד ירון אלי, יועץ מס ושותף מייסד במשרד עורכי הדין אלי, נדלר ושות' (ENF), מסביר מהו שיעור המס, כמה ומתי תשלמו והאם יש "הנחת מלחמה".

מס רווח הון מתייחס למס המוטל על הרווחים שהושגו ממכירת נכסים, בהם ניירות ערך פיקדונות בבנקים, מכירת חברה ומוניטין. כל נכס שנמכר תוך גידול בהון שהיה למוכר קודם מחייב מס שמחושב על פי ההפרש בין עלות המכירה לעלות הרכישה. אצל אנשים פרטיים הוא מתייחס בעיקר לתשואה על חסכונות וניירות ערך, וכן לרווח מקניה ומכירה של אותם ניירות ערך.

"ההבחנה בין רווח הון לרווח רגיל (דבר קריטי לקביעת שיעורי המס, ומנגנוני הניכויים והקיזוזים) נעוצה ב'משל העץ והפירות'", מסביר עו"ד אלי. "בעוד שמכירת הפירות תהיה כפופה למס הכנסה רגיל, מכירת העץ תהיה כפופה למס רווח הון. מאחר ומדובר על אירוע חד פעמי במסגרתו נגדע מקור ההכנסה מכאן ואילך.

"החישוב של רווח ההון יעשה בצורה פשוטה במסגרתה מפחיתים את עלות והוצאות הרכישה, הוצאות השבחה (הוצאות שלא הותרו בניכוי בשוטף) והוצאות המכירה - מהתמורה של המכירה. את עלויות הרכישה נהוג להצמיד למדד מיום התשלום ועד המכירה כדי לנטרל רווחים אינפלציוניים ולהביא למיסוי רק על הרווח הריאלי".

האח הקטן של רווח הון הינו מס שבח, שעוסק במס על מכירת נדל"ן בישראל. "מטעמים היסטוריים וטכניים, מוסדר מס שבח בחוק נפרד. בעוד שרוב המכירות של נדל"ן יהיו כפופות למס שבח, מכירת נדל"ן אצל קבלן תהיה כפופה למס הכנסה רגיל", מסביר עו"ד אלי.

ויש גורם נוסף שנכנס לתמונה: הפחת. "למעשה מדובר בבלאי על נכס ההון והוא מופחת כל שנה בהתאם למשך חיי הנכס", מתאר עו"ד אלי. מי שקובע את שיעור הפחת הוא מס הכנסה."הפחת יורד מעלות הרכישה ובכך למעשה מגדיל את רווח ההון וכפועל יוצא - את החיוב במס".

"למקסם את זכויות הקיזוז"

שיעור מס רווח הון עומד כיום, ככלל, על 25%. עם זאת, מסביר עו"ד ירון אלי, כי "על רווחים באפיקים שקליים שיעור המס יעמוד על 15%. חברה תשלם לפי מס חברות (23%). כשהמס יחול על הרווח הריאלי, בקיזוז עליית המדד לתקופה וביחס לניי"ע זרים - ביחס למטבע הרלוונטי".

עו"ד אלי מוסיף, כי "לגבי מכירת נכסים שיום רכישתם היה לפני 2003, יבוצע חישוב מיוחד ("חישוב ליניארי" בעגה המקצועית) כאשר הרווח שנצמח עד לתחילת 2003 יחויב במס שולי ואילו היתרה, ככלל, ב־25%. החישוב ייעשה בהתאם לשנים שחלפו מיום הרכשה/הקמת החברה ועד למכירה בפועל. אך לא באמת בודקים מה השווי בתחילת 2003. הכל רעיוני".

בנוגע למלחמה, עו"ד אלי מסביר, כי רוב ההקלות עוסקות במועדי הדיווחים ולא בשיעורי המס. "כיום, מתגברות הדעות שיש להפחית את שיעורי מס רווח הון כדי להעניק זריקת עידוד למשק. הדעות גורסות כי הפחתה בשיעור של 5% תהיה משמעותית ותעודד משקיעים לחזור ולהשקיע". לדבריו, המלחמה גררה בין היתר, הפסדי הון אצל חלק מהאזרחים (מלבד ההפסדים השוטפים). בתוך כך, "בתכנון מס נכון ניתן יהיה לנצל את ההפסדים כנגד רווחים אחרים שצמחו. שווה לעשות בדיקה".

במקרה של הפסד הון, "ניתן לקזז כנגד רווח הון ובמקרה שלא היה רווח באותה שנה - זכות הקיזוז תעמוד לנישום בשנים הבאות", אומר עו"ד אלי. "נושא הקיזוזים חשוב, ונדרש לעיתים לתכנן נכון את סדר המכירות ההוניות כדי למקסם את זכויות הקיזוז. אגב, ככלל, ניתן לקזז הפסד הון מכל רווח הון. לרבות מנדל"ן".

עו"ד אלי מוסיף ומתאר שאת הדיווח ומקדמת המס, יש לשלם בתוך 30 יום. במקרה של מכירות בבורסה, חבר הבורסה (בית ההשקעות וכו') מבצע, בד"כ, את ניכוי המס במקור בדומה למנגנון שקיים לגבי ניכוי מס במקור משכר עבודה. "ככל שמדובר ב"בעל מניות מהותי" (מי שמחזיק ב־10% ומעלה בזכויות החברה), שיעור המס יעמוד על 30%. ולא סיימנו. יש להוסיף 'מס ייסף' בשיעור של 3% ככל שסך ההכנסות של אותו נישום באותה שנה עלה על כ־698 אלף שקל (נכון ל־2023)".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם