הדולר נסחר בשיא של חודשיים. אלו הסיבות לזינוק

הדולר מתחזק מול השקל והגיע לשיא שנראה בפעם האחרונה בנובמבר • "הדולר נחשב מטבע חוף מבטחים ואם וככל שהמתיחות הגאו-פוליטית תגבר, הוא עשוי להתחזק לאור ביקוש מוגבר" • מה עומד מאחורי הפיחות בשקל?

השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נסחר הבוקר מעל לרמה של 3.79 שקלים, ובשעה זו נחלש מעט ונסחר סביב 3.78 שקלים - רמה שנראתה לאחרונה בחודש נובמבר. מתחילת השנה השקל פחת בכמעט 5% מול הדולר. האירו מתחזק גם הוא, ועומד על שער של 4.11 שקלים.

היחלשות המטבע עומדת בראש סדר העדיפויות של בנק ישראל, שהוריד את הריבית בתחילת החודש בשל התחזקות השקל בשנה שעברה. 

האינפלציה נכנסה ליעד השנתי, אך בנק ישראל לא ימהר להוריד ריבית 
האוצר מתכוון לגבות מהבנקים מס רווחים של 9%. כמה זה יעלה להם 

התחזקות הדולר בעולם ומדד דצמבר

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסר כי במישור המקומי ניתן למנות שלוש סיבות לפיחות של השקל: "ראשית, מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שהיה שוב ברף הנמוך של הציפיות והחזיר לשיח התקשורתי את האפשרות להורדה נוספת של הריבית בחודש הבא". מנחם מדגיש שאמנם לא מדובר עדיין בתרחיש מוביל, אך למדד כמו זה של דצמבר יש השפעה על השוק.

בנוסף ההסלמה הביטחונית מתבטאת בכל החזיתות: "ניתן לראות שרף המתיחות בין ארה"ב ובריטניה לבין המורדים החותי'ם עולה, ומשפיע לרעה על תיאבון הסיכון הן כאן אצלנו הן ברמה הגלובלית".

באופן ברור, גם המשך סימני השאלה לגבי תקציב 2024, שעובר כעת לאישור הכנסת ומשקף גירעון צפוי גבוה (כ-6.5% תוצר), משפיעים. "בשוק חוששים, בין השאר, מה תהיה תגובתן של חברות דירוג החוב, שהרי נכון להיום הדירוג של ישראל נמצא על ידן במיקוד עם השלכות שליליות".

הדולר שהתחזק בעולם צפוי להגיב גם לתהליכי הבחירות המתקיימות בארה"ב שיכולים בהחלט להביא לשינוי במטבע, עם זאת, מנחם מדגיש ש"הדולר נחשב מטבע חוף מבטחים ואם וככל שהמתיחות הגאו-פוליטית תגבר, הוא עשוי להתחזק לאור ביקוש מוגבר".

הצטננות בציפיות להורדת ריבית בארה"ב

השפעה נוספת שמובילה להתחזקות הדולר היא הקולות שמצננים את ההתלהבות של הורדות הריבית הצפויות בארה"ב. "ארה"ב נמצאת במרחק נגיעה מיעד האינפלציה, אבל אל לו לבנק המרכזי למהר ולהוריד את הריבית עד שזה ברור שהאינפלציה הנמוכה תהיה ברת קיימא", כך אמר חבר הפדרל ריזרב קריסטופר וולר.

ללא קשר לתזמון הורדת הריבית, וולר אמר שהם ימשיכו "בדרכם המתודית והזהירה", ירידות מהירות מידי בריבית עלולות לזעזע את הכלכלה ולגרום למיתון. "הפעילות העסקית ושוק העבודה הם במצב טוב והאינפלציה יורדת בהדרגה ל-2%, אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה כפי שנעשה בעבר", דבריו עומדים בניגוד לסברה הרווחת שהפד יחל בהורדות ריבית כבר במרץ הקרוב ועד סוף שהנה יוריד את הריבית ב-1.5%.

כמו וולר כך גם גיטה גופינה, בכירה בקרן במטבע הבינלאומית שאמרה: "השוק מצפה להורדות ריבית חדות ומהירות, אלה ציפיות מוגזמות ולא בשלות כי הקרב להורדת האינפלציה עדיין לא הסתיים".

רפינה, סמנכ"לית בקרן והאישה הראשונה בתפקיד הזה, נשאה דברים בפורום הכלכלי העולמי שנערך בימים אלה בדאבוס, "אפילו אחרי שעלויות ההלוואות עלו בחדות בשנתיים האחרונות, העבודה עדיין לא הושלמה כי שוק העבודה נותר חזק בכל העולם".

"השווקים מצפים מבנקים מרכזיים להוריד את הריביות באופן אגריסיבי - אני חושבת שזה קצת מוקדם מידי להסיק מסקנה כזאת", היא אמרה, "עלינו לצפות אמנם שהריביות ירדו השנה, אבל לפי הנתונים שאנחנו רואים עתה, אפשר לצפות שהורדת הריבית תתרחש בחצי השני של השנה".

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי, אמר כי הדולר התחזק אתמול בעולם במהלך יום המסחר, ובין היתר התחזק גם מול השקל. "הודעת בכיר הפד וולר לגבי זהירות בקצב הפחתת הריבית, איזנה חלק מהאכזבה מנתון מדד האמפייר (שמצביע על הייצור במדינת ניו יורק) שהיה נמוך מהציפיות, ועורר ציפייה להורדת ריבית חדה ע"י הפד".

לוי מסביר שגם נשיאת הבנק האירופי, כריסטין לאגארד, הודיעה על שהריבית בגוש האירו תרד בקיץ ותמכה בעדכון ציפיות המשקיעים. המשקיעים גם באירופה וגם בפד מצפים להורדות דרסטיות יותר ממה שמתכננים בכירי הבנקים. לפי לוי, שוק המט"ח "נסחר בתנודתיות על רקע הנתונים והנאומים, והתנודתיות צפויה להימשך".