האינפלציה נכנסה ליעד השנתי, אך בנק ישראל לא ימהר להוריד ריבית

מדד המחירים לצרכן שהתפרסם הערב ירד לרמה שנתית של 3% - וכך נכנס ליעד האינפלציה שקבע בנק ישראל • עם זאת, כלכלנים צופים כי בנק ישראל ימתין עם הורדת ריבית נוספת, בשל הפיחות בשקל והגירעון הצפוי לגדול בעתיד הקרוב

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1% בחודש דצמבר והביא לסיכום שנתי של 3% בסך הכל - בדיוק ברף האינפלציה שקבע בנק ישראל. למרות הכניסה של רמת האינפלציה ליעד יציבות המחירים, קיימות עוד סכנות ליציבות הכלכלית בשוק, כמו הפיחות בשקל והגירעון הצפוי לגדול בעתיד הקרוב. מה חושבים על כך הכלכלנים?

הקאמבק של אלטשולר, הנפילה של כלל: מה עשו קופות הגמל השנה?
האוצר מתכוון לגבות מהבנקים מס רווחים של 9%. כמה זה יעלה להם

רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי במזרחי טפחות צפה מדד נייטרלי והופתע לטובה. מנחם מסביר כי "הקצב השנתי עמד על 3% בסיכום שנתי ונגע ברף הגבוה של היעד, לראשונה לאחר תקופה ממושכת. בחמישה משבעת החודשים האחרונים, היה המדד נמוך מהציפיות או שווה להן, כך שזו התמתנות מתמשכת של האינפלציה". מנחם מוסיף כי המדד ללא מזון ואנרגיה עלה בכ-2%, כך שלמעשה, ליבת האינפלציה הגיעה לאמצע היעד. בנוסף, "בניכוי סעיף הדיור מהחישוב, עומדת האינפלציה על קצת מעל 1% ונצמדת לרף התחתון של היעד".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר, מוסר לאחר המדד כי "המדד עמד בטווח הציפיות שלנו, אך מה שהפתיע כלפי מטה הוא לא מה שציפינו שיפתיע. "סעיף משמעותי שירד הוא סעיף ביטוח הרכב. הרכיב הזה תמיד עולה בין אחוז לשניים מדי חודש, ובקצב שנתי עולה בקרוב ל-20%. אך הפעם, הוא ירד, שזה שינוי מגמתי והתפתחות חיובית". כץ מצביע על כך שירידה עונתית חדה חלה גם במחירי הבראה ונופש (8.7%-), וגם רכיבי המזון לא עלו. מנגד, עליית מחירי השכירות אמנם התמתנה, אך המשיכה לעלות, זאת בשונה מהציפיות.

בנק ישראל ככל הנראה ימתין עם הורדת ריבית נוספת

בנק ישראל התחיל במתווה הורדות הריבית בתחילת החודש, אך למרות הצפי בשווקים להמשך ההקלות, נראה שלבנק ישראל יש אלמנטים המונעים ממנו להקל מוניטרית על המשק. כץ מסביר כי "למרות המדד הנמוך, בנק ישראל ימתין עם המשך הורדת ריבית כדי לבחון את המסגרת הפיסקלית ואת מגמת השקל, אשר פוחת בכמעט 3% מתחילת השנה". כמו כן, הדגיש כץ שגם ההתייקרות במחירי ההובלה מהווה איום אינפלציוני.

מנחם מסכים: "השאלה האם המדד הזה משקף האטה כלכלית על רקע המלחמה ותשובות לכך נקבל בהמשך. אלמלא שאלת הגירעון התקציבי, פיחות השקל לאחרונה וסוגיות כמו השפעת פעולות החות'ים על עלויות ההובלה, הייתה לבנק ישראל את כל ההצדקה להוריד את הריבית פעם נוספת בחודש הבא, אך צריך לזכור כי מדד ינואר 2024 יפורסם עד אז".

מכל מקום, מנחם מסייג ומציין שאין לשלול מהלך נוסף של הורדת ריבית מצד הבנק, וכן כי "הקושי לאמוד את צעדיו הבאים של בנק ישראל יגדל נוכח המציאות המורכבת".